صندوق سرمایه گذاری طلا چیست و چگونه کار می کند؟

طلا را به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری و پس انداز می‌شناسیم. یعنی طلا می‌خریم تا هم ارزش پول‌مان حفظ شود و هم اگر روزی نیاز به پول نقد داشتیم بفروشیم. همه این خرید و فروش‌ها را هم با طلای فیزیکی انجام داده‌ایم، چرا که احتمالا عده کمی صندوق سرمایه گذاری طلا را می‌شناسند.

 طلاهای زیادی پای خرید خانه، ماشین، لوازم منزل، روز مبادا و … فروخته شده است. گذشته از طلای زینتی، برخی پول نقدشان را صرف خرید سکه می‌کنند تا هزینه اجرت ساخت ندهند و سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه‌تری داشته باشند. طلا هم هیچوقت دست رد به سینه هیچ سرمایه‌گذاری نزده و تا به امروز افت چشمگیری نداشته، در عوض گاهی چنان سود داشته که حسرتی شده روی دل بسیاری از مردم که پول نقد خوابیده توی بانک داشته‌اند. همین ویژگی طلا، باعث شده صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به وجود بیایند و در بازار سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.

تعریف صندوق سرمایه گذاری طلا

خیال کنید یک گاوصندوق پر از طلا وجود دارد که هر تکه‌اش مال یکی است. هر کس هم می‌تواند هر قدر که در توانایی‌اش است طلا بخرد و در این گنج داخل گاوصندوق سهیم باشد. از چند هزار تومان گرفته تا چند صد میلیون تومان. گاوصندوق هم مدیری دارد که حواسش به همه چیز هست و می‌داند کی طلا بخرد و کی بفروشد که سرمایه مجموعه بیشتر شود و همه با هم سود کنند. در ضمن این گاوصندوق به شدت ضد سرقت است و هیچ کس نمی‌تواند به آن دستبرد بزند!

خیال کنید یک گاوصندوق پر از طلا وجود دارد که هر تکه‌اش مال یکی است. هر کس هم می‌تواند هر قدر که در توانایی‌اش است طلا بخرد و در این گنج داخل گاوصندوق سهیم باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند. این صندوق‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق‌های طلا حداقل 70 درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت. به این صورت که مدیر صندوق، سکه‌های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی می‌خرد و در یک بانک عامل سپرده‌گذاری می‌کند.

در زیر نمونه‌ای از ترکیب دارایی صندوق های سرمایه گذاری طلا را مشاهده می‌کنید:

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری طلا

از آنجایی که درصد عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها روی گواهی‌های سکه طلاست و قیمت گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، یک سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی است. پس سود صندوق‌های طلا به همین دو عامل بستگی دارد.

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا

ریسک‌های خرید طلای فیزیکی با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به حداقل خود می‌رسد. یعنی در صندوق‌های طلا سعی شده تمام ریسک‌ها و مشکلات خرید طلا رفع شود و در کنارش یک سری مزیت‌های دیگر هم داشته باشد. مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا عبارتند از:

رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه

مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی از جمله حمل کردن، نگهداری در مکانی امن، احتمال کلاهبرداری، سرقت و تقلب از بین می‌رود.

کاهش کارمزد معاملات

کارمزد معاملات فیزیکی طلا حدود 1 تا 2 درصد است و در صندوق‌های طلا به 0.15 درصد کاهش می‌یابد.

قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

حتی با چند هزار تومان هم می‌شود وارد این بازار شد، در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، به این دلیل که واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا مبادله می‌شوند قانونی در بازار بورس وجود دارد که براساس آن حداقل میزان سرمایه گذاری 100 هزار تومان است.

امکان دارد قیمت هر واحد صندوق سرمایه گذاری طلا 2 هزار تومان باشد، اما به دلیل قانون مذکور شما باید حداقل 100 هزار تومان سرمایه گذاری نمایید و در واقع به جای یک واحد سرمایه گذاری 50 واحد سرمایه گذاری به قیمت 2 هزار تومان خریداری کرده‌اید.

نقدشوندگی خوب

از دیگر مزایای این صندوق‌ها امکان بازارگردان برای نقدشوندگی است. چنانچه بازار به سمت خرید یا فروش (بازار یک طرفه) برود، بازارگردان با عرضه و تقاضاهای خود بازار را کنترل می‌کند تا همواره طرف معاملاتی مطمئن وجود داشته باشد و تفاوت نرخ عرضه و تقاضا به کمترین میزان خود برسد.

فروش راحت

از آنجایی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا به صورت خرید واحد است و قیمت هر واحد بسیار کمتر از قیمت یک سکه طلاست، سرمایه‌گذاران می‌توانند در مواقعی که نیاز به پول نقد دارند، هر تعداد واحدی که می‌خواهند بفروشند و در واقع مبلغی کمتر از ارزش یک سکه را نقد کنند. در حالی که در فروش طلا و سکه بصورت فیزیکی، امکان اینکار وجود ندارد.

قابل معامله بودن در بورس (ETF)

به این معنی که این صندوق‌ها قابلیت معامله در بورس را دارند و برای خرید و فروش واحدهای این صندوق، نیازی به مراجعه حضوری نیست و از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین این کار صورت می‌گیرد.

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

با استفاده از صندوق سرمایه گذاری طلا شما بصورت غیرمستقیم طلا می‌خرید و در واقع سرمایه خود برای خرید طلا را بدست افراد حرفه‌ای می‌سپارید. شما با این‌کار علاوه بر اینکه مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی را ندارید، ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

با این کار شما سرمایه خود را به دست افراد حرفه‌ای سپرده‌اید که امکان دارد در زمان رونق بازار تا 100 درصد سرمایه را در بازار طلا و در صورت رکود 70 درصد از سرمایه را در بازار طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند و با این‌ کار ریسک ناشی از نوسانات قیمتی طلا را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

ریسک صندوق های سرمایه گذاری طلا

تنها ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها همان ریسک قیمتی طلا و نوسانات آن است. یعنی عواملی که قیمت سکه و طلا را تهدید می‌کنند. البته به دلیل وجود بازارگردان که پیش از این گفته شد، مقدار ریسک در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، بسیار کمتر از بازار طلای فیزیکی است.

نقد شوندگی و بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری طلا

نقد شوندگی و بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری طلا

نقد شوندگی یک صندوق به بازارگردانی آن صندوق بستگی دارد. یعنی اینکه بتواند عرضه و تقاضا را مدیریت کند و همیشه طرف معاملاتی وجود داشته باشد. بازدهی این صندوق‌ها هم به قیمت اونس جهانی و نرخ روز ارز برای تبدیل قیمت آن به ریال وابسته است. با این حال نمودارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد برآیند نوسانات بلند مدت در این بازار مثبت و سرمایه‌گذاری در آن سودآور بوده است.

صندوق های سرمایه گذاری طلا موجود در بازار بورس ایران

در حال حاضر در بازار بورس اوراق بهادار ایران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا عبارت اند از:

– صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس پارسیان با نماد “طلا”: این صندوق اولین صندوق مبتنی بر طلا در ایران است که از خرداد 96 شروع به فعالیت کرده است.

– صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد “گوهر” به عنوان دومین صندوق مبتنی بر طلا از آذر ماه 96 کار خود را آغاز نموده است.

– صندوق سرمایه گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان با نماد “زر”: این صندوق سرمایه گذاری طلا از مهرماه سال 96 آغاز به کار کرده است.

– صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید با نماد “عیار” که از خرداد ماه سال 97 کار خود را آغاز کرده است و نسبت به سایر صندوق‌های طلا سابقه کمتری دارد.

– صندوق سرمایه گذاری طلای سکه طلا کهربا با نماد “کهربا” در مردادماه سال 1400 شروع به کار کرد.

– صندوق سرمایه گذاری طلای زرین آگاه با نماد “مثقال” ششمین صندوق طلای بازار سرمایه می باشد که در دیماه سال 1400 معرفی شد.

صندوق‌های سرمایه گذاری طلا موجود در بازار بورس ایران

انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

با مقایسه نمودار فعالیت این صندوق‌ها و درصد سودی که در دوران فعالیت خود داشته‌اند، می‌توانید بهترین صندوق را برای سرمایه‌گذاری مطمئن انتخاب کنید. البته از شرایط بازارگردانی هر صندوق نیز غافل نشوید.

به منظور دسترسی به اطلاعات بازدهی و عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری طلا می‌توانید از صفحه گزارش تحلیل صندوق‌های سرمایه گذاری سایت سیگنال استفاده کنید و پس از شناسایی سرمایه گذاری خود را آغاز نمایید.

چگونه در صندوق های طلا سرمایه گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا و خرید و فروش نماد این صندوق‌ها، داشتن کد بورسی الزامی است. تمام کسانی که در کارگزاری‌ها به صورت آنلاین معامله انجام می‌دهند، امکان خرید و فروش نماد صندوق‌های طلا را نیز دارند. برای گرفتن کد بورسی از کارگزاری مورد نظر خود می‌توانید به سایت سیگنال مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله با صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا آشنا شدیم و صندوق‌های فعال در این زمینه را معرفی کردیم.

قبل از ورود به این بازار حتما بازده صندوق‌ها را با هم مقایسه و از امکاناتی که هر کدام دارند اطلاع پیدا کنید تا بتوانید سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشید. در ضمن این را یادتان باشد که بازار طلا، بازاری غیرقابل پیش بینی است که هم می‌تواند سود ناگهانی بسیار بالایی داشته و هم ممکن است با ضرر همراه باشد. بنابراین باید ریسک ورود به آن را بپذیرید. البته که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا مزیت‌های زیادی نسبت به طلای فیزیکی دارد.

آیا شما نیز صندوق های مبتنی بر سکه طلا را به عنوان جایگزینی مناسب برای خرید فیزیکی طلا انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام
    آیا صندوقهای طلا هزینه نگهداری دارند?
    مثلا ده سال و مدت خاصی باشه هزینه نگهداری می گیرند?
    با سپاس.

  • صندوق مبنی بر سکه .آیا فقط در خرید و فروش سهام سود میکنیم.؟یا در سود سالانه هم به ما تعلق میگیرد؟اگر سود تعلق میگیرد به اندازه رشد قیمت سکه است؟نثلا سکه زمان خرید سهم من ۱۰۰ تومان بوده و العان شده ۲۰۰ تومان آیا ۱۰۰ تومان به من سود تعلق میگیرد؟باتشکر

    • سلام
      صندوق های طلا در معاملات سهام وارد نمیشن و فقط گواهی سپرده سکه رو معامله می کنند. صندوق های طلا تقسیم سود دوره ای ندارند. رشد قیمت ها در ارزش خالص دارایی های صندوق منعکس می شود و سود یا ضرر شما از تفاوت قیمت خرید و فروش مشخص میشه.

  • سلام به تازگی به من پیشنهاد کار تو کارگزاری بورس شده ولی هیچ اطلاعاتی در این رابطه ندارم اگه میشه بهم بگید چه مطالبی رو باید مطالعه کنم

  • من میخراهم وارد صندوق طلا یعنی عضو بشوم در شهرستان استان خوزستان زتدگی میکنم وصندوق سرمایه گذاری در این شهر نیست کجا بروم چکار کنم

    • سلام برای صندوق های طلا نیاز به حضور فیزیکی نیست. شما میتونید با دریافت کد بورسی و ثبت نام در یک کارگزاری از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری اقدام به معامله این صندوقها کنید.

  • ازطریق همه کارگزاریها نمیشه خرید مثلن از طریق دی مبین سرمایه نمیشه خرید باید الف باشند

    • سلام
      در بلند مدت قیمت طلا در بازار آزاد با قیمت صندوق های طلا مشابه است اما در کوتاه مدت با توجه به تفاوت ماهیت صندوق های طلا با سایر ابزارهای بازار طلا ممکن است اختلافی در میزان بازدهی ها مشاهده شود.

  • سلام و عرض ادب
    بنده به تازه کی کد بورس کالا گرفتم ولی به جز زعفران، زیره و چند مورد دیگه از محصولات کشاورزی چیز دیگه ای رو نمیتونم ببینم. مثلا نمیتونم در خصوص خرید طلا اقدام کنم و همین طور فلزات و …
    بی زحمت راهنمایی کنید 🙏🙏🙏🙏🙏

    • سلام
      برای معامله صندوق های طلا نیازی به کد بورس کالا نیست بلکه با کد بورسی عادی میشه در ساعات معاملاتی این صندوق ها، معامله کرد. شما باید در سامانه کارگزاری خودتون با همون کد بورسی عادی نمادهای طلا رو سرچ کنید و سفارش بذارید.

  • من پنجاه تومان قسط سرمایه گذاری طلا رادارم و سی تومان هم در قسمت ریسک پذیری را میپذیرم لطفا راهنمای کنید.. با عرص با چه عقد قرار دادی که بتونم رویت کنم یا پرتفوی قابل مشاهده است از راهننایی تون متشکرم

  • سلام چرا سرمایه گذاری در طلای لوتوس معیار محاسبه مشخصی ندارد برای مثال سکه دیروز 14شهریور حدود14 میلیون تومان بود خریداران لوتوس 8درصد سود بردند امروز که بیشترین افزایش قیمت متعلق به طلا بود افزایش قیمت سهام به 1.5 درصد محدود شد در مقابل روزهای سقوط قیمت طلا ضرر سهامدان بیشتر بوده است تومان بود قیمت معامله لوتوس …تومان حباب… داشت الان هم …لوتوس معامله میشه با حباب منفی ؟حالا حباب منفی داره یا اون موقع حباب مثبت در هر صورت ضررش رو سرمایه گذار میده معلوم نیست برچه معیاری باید خرید و فروش داشته باشیم مواقع زیان که مشخصا زیان منتقل می شود لطفا شفاف سازی کنید اگر اشکال از برداشت من است با استدلال بنده را از برداشت غلط خارج کنید و اگر انتقاد را وارد می دانید نواقص موجود را مرتفع و اطلاع رسانی نمایید با تشکر ملکی

    • سلام
      بیشتر از یک سال هست که قیمت معاملاتی تمام صندوق های طلا بالای قیمت nav معامله می شود. در نتیجه حباب مثبت دارد و برای خریداران ریسک زیادی ایجاد می کند.

  • با سلام نحوه خرید سکه از بازار بورس به چه صورت است لطفا توضیح دهید

    • سلام دوست عزیز
      در بورس گواهی سپرده سکه طلای بانکی و صندوق های طلا راه های سرمایه گذاری در طلا هستند.

  • سلام هنگام فروش واحدهای صندوق طلا برای دریافت پول معطل نمیشم مثل فروش سهام عدالت که دیر یا به صورت خرد و تکه تکه پول رو واریز میکنن یا اینکه به محض فروش پول رو به حساب واریز میشه؟

    • باسلام
      دریافت پول درین صندوق ها دقیقا همانند سهام بورس اوراق بهادار میباشد.

  • اگر کدبورسی داشته باشیم ،میتونیم صندوق سرمایه گذاری طلا رو از بورس کالا بگیریم با کدبورسی جداگانه نیاز هست؟؟

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    وقتی که خواستیم واحدهای این صندوقها رو بفروشیم مثله صندوق های سهامی به همون قیمت ابطالی که تو سایت صندوق موجود هست فروخته میشه؟یا نه کمتره؟
    توضیح بدید ممنون میشم

    • سلام دوست عزیز
      فروش به قیمت معاملاتی تابلو انجام میشه نه قیمت ابطال.

    • سلام دوست عزیز
      سوالات شما جواب داده شد. ببخشید معطل شدید. با ما همراه باشید.

  • سلام شما گفتید برای خرید و فروش سهم واحدهای طلا صف خرید و فروش وجود دارد برای فروش واحدها میتونیم فروش رو به کار گذاری واگذار کنیم؟ اونها برامون بفروشن؟

  • سلام و خسته نباشید
    ایا مثلا اگر تعدادی سهام نمادعیار رو بخرم انگار طلا خریدم؟
    با افزایش طلا در بازار واقعی ارزش نماد عیار هم میره بالا و برعکس؟
    و ایا در این نمادها هم صف فروش و خرید تشکیل میشه؟

    • باسلام
      بطور کلی همبستگی نسبی میان نوسانات صندوق های مبتنی بر طلا و طلای فیزیکی وجود دارد
      بله صف خریدو فروش وجود دارد

  • سلام ثبت نام سجام و احراز هویت من رو کار گذاری مفید انجام داده الان برای سرمایه گذاری در صندوق طلا و انجام کارهای مقدماتی باید حتما به کار گذاری مفید مراجعه کنم یا به هر کار گذاری دیگری که مراجعه کنم ایرادی ندارد؟

    • سلام دوست عزیز
      شما باید در یکی از کارگزاری ها حساب معاملاتی داشته باشید و فرقی نمیکنه چه کارگزاری باشه.

  • سلام من کد معاملاتی دارم برای خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا بلد نیستم چکار کنم میتونم برای انجام کارهای مقدماتی به کافی نت مراجعه کنم؟

    • سلام دوست عزیز
      بهتره از کارگزاری تون بپرسید راهنمایی می کنند.

  • سلام مطالب شما واقعا مفید هستند دست شما درد نکنه بابت این همه اطلاعات خوب

  • سلام با توجه به پاسخ شما که صندوقی که ارزش بیشتری دارد گرانتر است من از کدام صندوق خرید سهم انجام بدم صندوق طلای لوتوس یا کیان برای بازدهی بیشتر در بلند مدت؟ میخوام مبلغ بالایی رو سرمایه گذاری کنم

    • سلام دوست عزیز
      متاسفانه ما هیچ گونه پیشنهادی برای سرمایه گذاری ارائه نمی کنیم. موفق باشید.

  • سلام خسته نباشید
    میشه لطف کنید یه توضیحی درباره تفاوت خرید مستقیم سکه در بورس با سرمایه گذاری در صندوق طلا بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      بله حتما. به زودی آموزشی در این خصوص خواهیم داشت. در اینستاگرام سیگنال با ما همراه باشید.

  • سلام قیمت صدور هر واحد و قیمت ابطال هر واحد در صندوقهای سرمایه گذاری طلای لوتوس و کیان باهم خیلی متفاوت هست برای خرید واحد یکی از این صندوقهای طلا دو دل هستم نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم که بازدهی و سود بیشتری در بلند مدت برام داشته باشه میشه راهنمایییم کنید یا درباره این تفاوت قیمت در این صندوقها یه توضیح بدید که بهترین انتخاب رو داشته باشم باتشکر

    • سلام
      تفاوت قیمت در صندوق ها کاملا طبیعی ست و به دلیل حجم دارایی های هر صندوق است. صندوقی که ارزش بیشتری دارد طبیعتا گران تر است.

  • سلام، ممنون از مطالب خوب و آموزنده تون. توی قسمت نظرات جایی کارشناس تحلیل بازار در جواب یکی از کاربران به این صورت گفتند:
    حالا در صورتی که قیمت خرید شما از NAV فعلی صندوق بیشتر باشه، ریسک سرمایه گذاری بیش از حد منطقی خواهد بود و چنین سرمایه گذاری توصیه نمیشه.
    من الان داشتم صندوق ها رو چک می کردم همگی قیمت خریدشون از NAV فعلی صندوق بیشتر هست، با این حساب همگی پر ریسک محسوب میشند و نمیشه سرمایه گذاری کرد؟ ممنون میشم کاملا توضیح بدید و از جهتی جایی شنیدم صندوق گوهر و زر کم ریسک تر هستند در صورتی که بازار گردان دارند ولی مثلا صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان ضامن نقد شوندگی داره که بانک پارسیان هست، واقعا برام سوال شده کدوم بهتر و مطمئن تر هست؟؟ بیشتر دیدم بلند مدته

    • سلام دوست عزیز
      بله ریسک زیادی داره ولی نگفتیم که نمیشه سرمایه گذاری کرد! تمام صندوق های طلا بازارگردان دارند و هیچ کدامشون ضامن نقدشوندگی نداره.

  • با سلام. و تشکر
    سوال . درآمد یا بازدهی یاسود در صندوقهای بر مبنای طلا فقط از طریق بالا رفتن قیمت سهم خریداری شده در بورس هستش یا سود دیگری دارد

    • سلام
      بله سود در صندوق های طلا صرفا از بالا رفتن ارزش واحدهای صندوق است و سود دیگه ای نداره.

  • سلام با تشکر از پاسخگویی شما ولی من در بعضی از سایتها خوندم که برای خرید طلا مبلغ ۱۰۰۰۰۰ تومن کافیه ولی برای سرمایه گذاری در سکه باید مبلغ یک سکه را بپردازیم و یا در سایتی دیگر گفته اند که بازدهی و عملکرد هردو صندوق همبستگی زیادی باهم دارند و این جور حرفها بالاخره کدوم درسته یه توضیح مختصر بفرمائید با تشکر

    • سلام دوست عزیز
      با توجه به قوانین سازمان بورس در مورد کف سفارشات آنلاین، حداقل میزان سرمایه گذاری در صندوق های طلا 500 هزار تومن است. بازدهی صندوق های طلا خیلی نزدیک به همدیگه ست چون پرتفوی اونها مشابه هم و شامل سپرده سکه بانکی میشه.

  • سلام صندوق سرمایه گذاری طلا با صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا تفاوت معناداری باهم دارند یا یکی هستند و عملکردشان یکی هست؟ با تشکر

  • سلام شما گفتید کد بورسی یکسانه و به هرکس فقط یک کد بورسی تعلق میگیره مثل کد ملی من برای سهام عدالت کد بورسی دارم ولی اگر بخوام برای سرمایه گذاری در صندوق طلا کد بورسی مجزا بگیرم که حساب سهام عدالت از صندوق سرمایه گذاری طلا جدا باشه چکار باید انجام بدم؟ با تشکر

    • سلام دوست عزیز
      حساب سهام عدالت از سایر حساب های شما مجزا هست اما کد بورسی یکیه. برای هر فرد فقط یک کد بورسی صادر میشه و شما نمیتونید برای صندوق های طلا کد بورسی جدایی بگیرید.

  • سلام میخوام در صندوق سرمایه گذاری طلا سرمایه گذاری کنم ولی هیچ تجربه ای در این زمینه ندارم چطور میتونم صفر تا صد شو یاد بگیرم؟

    • سلام
      به زودی آموزش خرید صندوقهای طلا رو در سیگنال قرار میدهیم. با ما همراه باشید.

  • هنگام خرید صندوق دقیقا چه نکاتی رو اولویت قرار بدیم؟ مثلا بازدهی سالانه اش یا بازدهی از سال فعالیتش یا ضریب الفا و بتاش به چی دقت کنیم ارزش صندوقش یا ارزش خالص دارایی…. چون تو یکیش یکی مورد از اینا خوبه تو صندوق دیگه مورد دیگش به کدوم توجه کنیم

    • سلام دوست عزیز
      برای صندوق های طلا حتما به قیمت nav صندوق و قیمت معاملاتی اون دقت کنید.
      هر چه قیمت nav صندوق به قیمت معاملاتی نزدیک تر باشه برای خرید بهتره.
      بازدهی هر چه بلند مدت تر در نظر گرفته بشه بهتره.
      خالص ارزش دارایی های صندوق هم مهمه که هر چی بالاتر باشه، نقدشوندگی بهتری داره.

  • ایا کد بورسی با کد کالا فرق میکند یعنی برای بورس کالا هم باید از کارگزاری کد دریافت کرد؟

    • سلام دوست عزیز
      خیر نیاز به دریافت کد دیگه ای نیست با همون کد بورسی میتونید صندوق های طلا رو معامله کنید.

  • درصورتی که جنگ رخ بدهد چه تضمینی برا نقد شوندگی صندوق وجود داره ایا مثل بورس فقط باید بشینی وآب شدن سرمایه ات رو ببینی

  • سلام آیا امکان خرید و فروش از سایت سیگنال در آینده وجود دارد ؟ چه زمانی؟ با تشکر

  • سلام ضمن تشکر و قدر دانی از همت والای شما ، راهنمایی بفرمایید با توجه به حجم بالای اطلاعات در اپلیکشن شما ، اولیت بندی مطالعه را ذکر بفرمایید . راستش نمیدونم کدام موارد را را اول مطالعه کنم در صورتیکه همه مطالب برایم جذاب و دوست داشتی است ممنون

  • سلام آیا میزان سود دهی و عملکرد صندوقهای سرمایه گذاری طلا باهم برابر است و دوم اینکه بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا برای بازدهی بیشتر و بهتر کدام است ؟ با تشکر

    • سلام
      خیر معمولا با کمی تفاوت همراه است. در گزارشهای تحلیلی سیگنال میتونید عملکرد صندوق های طلا رو ملاحظه کنید.

  • سلام خسته نباشید همین که به کار گذاری مراجعه کنیم خودشون به ما توضیحات لازم رو میدن و ما رو در ادامه مسیر راهنمایی میکنن؟

    • سلام
      کارگزاری ها موظف هستند که خدمات رو به صورت رایگان برای مشتری ارائه دهند.

  • با سلام،
    تنها ریسک صندوق های سرمایه‌گذاری طلا نوسان قیمت طلا است که اون هم در طلای فیزیکی وجود دارد و بسیاری از ریسک های طلای فیزیکی را ندارد، پس من این سرمایه‌گذاری را ترجیح می دهم.

  • خوب بود ،مصمم شدم بخشی از سرمایه ام را به ان اختصاص دهم.

  • سلام من بابت سهام عدالت احراز هویت شدم و کد بورسی دارم الان بخوام برم صندوق سرمایه طلا باز باید کد بورسی دیگه ای گرفت یا با همین کد میشه وارد شد یه سوال دیگه دارم اگر بخواهم به دلایل مهمی سال ها بعد بفروشم امکانش هست یا نه با تشکر

    • سلام
      کد بورسی یکسانه و به هر فرد مثل کد ملی فقط یک کد بورسی تعلق میگیره.
      بله شما میتونید هر زمان که مایل بودید، بفروشید.

  • لطفا اسم یک صندوق سرمایه گذاری طلا باشرایطی ک توضیح دادین. ک ضمانت نقدشوندگی وسایرمزایاروداشته باشه ذکرکنین..ممنون میشم

    • سلام دوست عزیز
      صندوق های طلا ضامن نقدشوندگی ندارند بلکه رکن بازارگردان دارند.

  • با سلام و تشکر از تحلیلهای خوبتان. سوالی دارم و آنهم اینکه آیا صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا در بازه زمانی معین اقدام به توزیع سود سهام هم میکنند یا خیر؟

    • سلام دوست عزیز… خیر صندوق های طلا تقسیم سود ندارند.

  • درود و سپاس فراوان خدمت دست اندر کاران سیگنال.
    واقعا از آموزش های شما لذت میبرم.
    من ورود و کار در بازار بورس رو با اپ شما شروع کردم و پیش رفتم.
    امیدوارم که همواره پایدار و برقرار باشید تا بتوانیم از حضورتان بهره ببریم.
    تشکر فراوان.

    • صندوق طلا اگر روند طلا کاهشی شد سریع میشه فروخت یا توی منفی سریع نمیشه بفروشیم سهتم رو؟؟؟

  • سوال1: اگر من مثلا 500 هزار تومان از نماد طلا در کارگزاری که عضوش هستم،خریداری کنم
    چطوری میتونم سود اینها را برداشت کنم؟؟
    سوال2:اگر زمانی بخوام همه سهم های طلا خودرا بفروشم آیا کارگزاری ها اجازه فروش سهام ی صندوق های طلا را به اعضاشون میدن؟؟ تا عضو بفروشه و پولشه بیاد به حساب عضو

    • سلام دوست عزیز معامله صندوق های طلا مشابه سهام عادی ست. توصیه می کنم با مقدمات سرمایه گذاری در بورس و نحوه معامله بیشتر آشنا بشید در این حوزه بخش آموزش بورس در سیگنال در اختیار شماست.

  • سلام میخواهم برای خرید طلا برای سرمایه گذاری اقدام لطفا راهنمایی فرمائید متشکرم

    • باسلام
      جهت دریافت پاسخ سوال خود میتوانید به بخش تحلیل های طلا وارز سیگنال مراجعه نمایید.

    • سلام
      نماد “طلا” مربوط به صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس می باشد.

  • عرض درودوادب
    باتوجه به قیمت زیادطلا الان وقت مناسب برای سرمایه گذاری درصندوق طلا هست ؟

    • با سلام
      جهت اطلاع از تحلیل بازار میتوانید به تحلیل های طلا وارز و تب تحلیل صندوق های سرمایه گذاری سیگنال مراجعه نمایید.

  • سلام من در سایت خرید و فروش اینترنتی طلای آب شده با نام بازرعضو شدم میخواستم بدونم این نوعی صندوق سرمایه گذاری هست وآیا قابل اطمینان است. ممنون

    • سلام دوست عزیز… سایتی که عنوان کردید جزو صندوق های سرمایه گذاری در طلا نیست.

  • باسلام .
    2-درصورتی که بورس دچار فروپاشی شد آیا ارزش سهم باپشتوانه طلا هم به همان نسبت سقوط خواهد کرد؟

    • سلام دوست عزیز
      صندوق های طلا با نوسان قیمت طلا حرکت می کنند نه بازار بورس

  • سلام،واقعااا ممنون از اموزشهاتون.تا بحال اپلیکیشنی تا این حد کاربردی و دقیق و بروز ندیده بودم.و چه حوصله ای که کلی سوال تکراری جواب میدید….واقعا خدا قوت

  • سلام
    لطفا بفرمایید ساعت خرید فروش صندوقهای etf وابسته به طلا چه ساعتی هست

  • با تشکر از سایت و اپ خوبتون…
    یک مشکل بزرگ این صندوق ها نسبت به طلای فیزیکی، عدم امکان نقد شوندگی در شرایط بحرانی کشور مثل زلزله سیل یا جنگ هست…برعکس طلا، درست هست؟!

    • سلام دوست عزیز… خیر مشکل نقدشوندگی در صندوق های طلا به دلیل وجود بازارگردان در صندوق ها وجود نداره

  • سلام ماسهام عدالت رومستقیم کردیم حالاچطوراین سهام روواردبورس کنیم ایابایداون وبفروشیم وپولش رودرجاهای مختلف سرمایه گذاری کنیم یاهمین سهام میتونیم واردیک صندوق یاجاهای دیگه سرمایه گذاری کنیم ممنون

    • سلام دوست عزیز… نمیشه سهام عدالت رو وارد صندوقی کرد بلکه اگه مایل باشین سرمایه تون رو به صندوق وارد کنید باید ابتدا سهام تون رو به شیوه هایی که مشخص شده به فروش برسونید و بعد با مبلغ تون هر صندوقی رو که می خواهید برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

  • سلام من هم سجام هم احراز هویت غیر حضوری داشتم .چطور کد بورسی بگیر برای صندوق مبتنی بر طلا .ممنون

    • سلام دوست عزیز … باید احراز هویت و سپس ثبت نام در کارگزاری رو انجام بدید.

  • با سلام و خسته نباشید جانانه به زحمت کشان سایت سیگنال
    من در سامانه سجام ثبت نام کردم و احراز خویت شدم و یک کد بورسی هم برام امده ،حالا از کجا باید شروع کنم یعنی به کجا باید مراجعه کنم واسه سرمایه گذاری در بورس،و صندوق،ممنون میشم راهنماییم کنید تشکر از لطفتون

  • سلام
    با تشکر از اطلاع رسانی شما لطفاً این مورد رو هم توضیح دهید.
    با وجود اینکه تسویه مبلغ نقدی سهام ۴۸ ساعت است امکان خرید و فروش سهام در لحظه وجود دارد. اما اگر امروز سهام فروخته شود نمی‌توان همین امروز با مبلغ آن سهم صندوقهای مبتنی بر طلا یا سپرده های سکه را خرید و سامانه پیغام می‌دهد موجودی کافی نیست. پشتیبانی کارگزرای به من گفتن باید ۲۴ ساعت صبر کرد. صندوقهای مبتنی بر طلا هم ETF هستند. چرا از همان مکانیزمی که برای خرید و فروش فوری سهام و بقیه صندوقهای ETF استفاده می‌شود در این مورد استفاده نمی‌شود؟ آیا قانونی در این زمینه وجود داره یا مربوط به نحوه عملکرد کارگزاری است؟ ممنون میشم اگر بند قانونی یا دستورالعملی در این زمینه هست ذکر بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز… در این خصوص اطلاعات دقیقی نداریم. شاید چون صندوق های طلا در بورس کالا هستند و ساعت معامله شون فرق میکنه این محدودیت گذاشته شده .

  • سلام ” میخواستم بدونم از این 4 صندوق سرمایه گذاری کدومشون بهتره و اینکه کدومشون سود ماهیانه میده ؟

    • سلام دوست عزیز… هیچ کدوم از این صندوق ها پرداخت سود دوره ای ندارند. برای بررسی بیشتر عملکرد این صندوق ها به گزارش های صندوق های سرمایه گذاری در سیگنال مراجعه کنید.

  • به هیچ وجه توصیه نمیشه .حباب این صندوق ها برای تازه واردها قابل پیشبینی نیست اصلا معیار محاسبه مشخصی ندارن طلا گرمی ۶۵۰ تومان بود قیمت معامله لوتوس ۶۰۰۰۰ ریال طلا گرمی ۷۲۰۰۰۰ تومان لوتوس نزدیک به ۷۰۰۰۰ ریال معامله شد که پونصد تومان حباب مثبت داشت الان هم که قیمت گرم ۷۲۰۰۰۰ تومن هست نزدیک به ۶۱۰۰تومان لوتوس معامله میشه با حباب منفی ؟حالا حباب منفی داره یا اون موقع حباب مثبت در هر صورت ضررش رو سرمایه گذار میده

    • سلام دوست عزیز… صندوق های طلا تابع نوسانات قیمت سپرده های سکه طلای بانکی هستند.

  • سلام ممنونم از اطلاعات ارزشمندتون
    با توجه به موارد ذکر شده، فکر می کنم به جای سرمایه گذاری روی طلای فیزیکی، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری گزینه بهتری برای من هست. قطعا برای دیگران هم همینطور خواهد بود.
    ریسک کمتر
    کارمزد کمتر
    سود بیشتر به دلیل دانش و تجربه صندوق ها
    قابلیت سرمایه گذاری با مبلغ دلخواه
    فروش هر تعداد واحد، که با داشتن فیزیکی مقدور نیست
    و…

  • سلام.بعد از فروش سهم چه مدت طول میکشد پول به حساب شخصیمان برگردد؟

    • سلام مطابق قوانین سازمان بورس و کارگزاری می باشد

  • سلام من تعدادی سکه فیزیکی دارم
    امکان تحویل سکه ها و حضور دد این صندوق ها وجود دارد ؟چگونه؟

    • سلام دوست عزیز.. ساختار سرمایه گذاری در صندوق های طلا با سرمایه گذاری متفاوت است. شما میتونید سکه رو در بازار آزاد بفروشید و سرمایه تون رو از طریق بورس وارد صندوق های طلا کنید.

    • لطفا بگویید هرواحد صندوق طلا چند صدم گر طلای خالص ۲۴ عیار شامل میشود

    • سلام دوست عزیز… NAV به معنای خالص ارزش دارایی صندوق است و بر اساس میزان ارزشی که در پرتفوی صندوق وجود دارد محاسبه می شود. اگر دارایی های صندوق تغییری داشته باشه NAV هم دچار نوسان میشه. قیمت خرید و فروش واحدهای یک صندوق طبیعتا باید نزدیک به NAV باشه تا معامله منطقی باشه. یعنی شما صندوقی رو به ارزش معین در امروز میخرید به این امید که NAV صندوق در آینده بیشتر بشه و بتونید از این تفاوت قیمت بهره ببرید. حالا در صورتی که قیمت خرید شما از NAV فعلی صندوق بیشتر باشه، ریسک سرمایه گذاری بیش از حد منطقی خواهد بود و چنین سرمایه گذاری توصیه نمیشه. موفق باشید.

  • با عرض سلام و احترام
    برای خرید سهام صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس باید به خود نمایندگی در خیابان ملاصدرا مراجعه کرد یا از طریق کارگزاری های سطح شهر هم می توان اقدام نمود

    • سلام دوست عزیز.. این صندوق از نوع ETF می باشد و می توانید بدون مراجعه حضوری و از طریق دسترسی آنلاین به معاملات از طرف کارگزاری تون خریداری نمایید

  • عرض ادب و تشکر از تیم خوب سیگنال.دوتا سوال داشتم از خدمتتون ممنون یشم اگه پاسخ بدین 1)مگه معیار قیمت واحدهای صندوق های طلا nav روزانه شون نیست پس چرا قیمت واحدهای صندوق مثلا لوتوس در سایت tse حدودا 1000 تومن بیشتر از nav ابطال لوتوس هستش؟ و آیا این حباب قیمتی حساب میشه یا صرفا به خاطر مکانیزم عرضه و تقاضاست؟
    2)خرید واحدهای صندوق طلایی که nav شون به قیمت نزدیک تر باشه به صرفه تره یا صندوقی که صرفا nav بیشتری داره ولو اینکه تفاوت قیمت با nav بیشتر از بقیه صندوق ها باشه? سپاسگذارم

    • سلام
      1-تفاوت قیمت صدور و ابطال کاملا طبیعیه. حباب قیمتی نیست. nav در سایت tse قیمت صدوره.
      2- معیار مناسبی نیست.

  • سلام ممنون بابت اطلاعات آیا هر مقدار می توان پول گذاشت و طبق چه محاسباتی سود پول را دریافت می کنیم

    • سلام و عرض ادب. حداقل مبلغ برای خرید واحدهای صندوق های طلا 100 هزار تومان است. قبلا مقاله ای در رابطه با بازدهی صندوق های سرمایه گذاری و نحوه محاسبش در سایت سیگنال درج شده که میتونید از این لینک مطالعه کنید.

  • سلام
    میخواستم بدونم صندوق طلای لوتوس سود ماهیانه پرداخت میکنه یا فقط سرمایه گذار از طریق افزایش قیمت سهامش سود میبره .

    • سلام و وقت بخیر. خیر این صندوق پرداخت سود دوره ای نداره و فقط از افزایش قیمت سهامتون سود میبرید.

  • سلام من مقداری طلا و ربع سکه دارم آیا میشه اینها را به صندوق بسپرم؟
    ۱-در صورت مثبت بودن به چه شکل و در گجا؟
    ۲-سود تضمینی از ظرف صندوق وجود دارد؟
    ۳-فرق این صندوقها با شرکت های سبد گردان چیست؟
    ۴-سود سبدها بیشتر است یا صندوق ها
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • سلام و عرض ادب. خیر، میتونید سکه اتون رو به خزانه داری یکی از بانک ها بسپارید. قبلا مطلبی در این بازه منتشر کردیم که میتونید از این لینک به این مطلب آموزشی دسترسی داشته باشید.
      صندوق های سرمایه گذاری سودی رو تضمین نمی‌کنند، قبلا سود تضمین شده وجود داشت ولی در حال حاضر خیر. فقط صندوق های درآمد ثابت ارزش مبنای هر واحد رو تضمین می‌کنند.
      شرکت سبدگردان بصورت اختصاصی برای شخص شما پورتفوی تشکیل میده ولی صندوق پول شما و سایر سرمایه گذارانه که یکجا جمع شده و از سرمایه جمع آوری شده پورتفوی تشکیل شده.
      نمیشه با قطعیت گفت سود صندوق بیشتره یا سبدگردانی. پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی ما با عنوان ” سبدگردانی چیست؟ ” رو حتما مطالعه کنید.

    • سلام دوست عزیز. برای خرید واحد صندوق های طلا باید کد بورسی داشته باشید. بهتون پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی ما با عنوان ” نحوه دریافت کد بورسی ” رو مطالعه کنید.

  • سلام با تشکر لطفااا راهنمایی کنید چطور سرمایه گذاری کنیم باید کجا بریم کدوم بانک ؟

    • سلام دوست عزیز. صندوق های طلا در بورس کالا قابل معامله هستند. برای دریافت کد بورس کالا ابتدا اگر قبلا کد بورسی نداشتید باید در سامانه سجام احراز هویتتون انجام بشه سپس به یکی از کارگزاری ها مراجعه کرده و کد بورس کالا دریافت کنید. پس از دریات کد به راحتی میتونید واحدهای صندوق های طلا رو خریداری کنید.

    • سلام و تشکر از عوامل سیگنال. لطفا فونت متون و تیترهارا اصلاح کنید. فونتهای دو خطی چشم ما پیر مردهارو اذیت میکنه. ممنون.

    • سلام و عرض ادب. صندوق های طلا قابل معامله در بورس کالا هستند. بنابراین باید کد بورس کالا داشته باشید. برای دریافت کد بورس کالا ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید سپس به یک کارگزاری مراجعه کرده و ثبت نام کنید تا کد بورس کالا براتون صادر بشه. پس از دریافت کد به راحتی میتونید واحدهای صندوق های طلا رو خریداری کنید.

    • سلام و درود. در حال حاضر امکان خرید و فروس در سایت و اپ سیگنال وجود نداره. میتونید از آموزش‌ها، گزارش های تحلیلی و دیتای سایت و اپ ما برای تصمیم گیری بهتر در خرید خودتون استفاده کنید. امیدواریم در آینده این ویژگی هم به سایت و اپ اضافه بشه. با سیگنال همراه باشید.

  • سلام وعرض ادب و احترام دارم بنده میخوام در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا سرمایه گذاری کنم از کجا شروع کنم ودر کجا درخواست بدم .بانک یا کار گذاری؟؟؟

    • سلام و درود. کلا 4 صندوق سرمایه گذاری طلا فعال در ایران داریم. که هر چهارتای این صندوق ها از نوع قابل معامله بورسی (ETF) هستند. برای خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری بورسی باید کد فعال بورسی داشته باشید. این کد رو با مراجعه به کارگزاری ها میتونید داشته باشید و واحدهای صندوق های طلا رو مثل سهام بازار بورس خرید و فروش کنید. پیشنهاد میکنم مقاله ما با عنوان ” نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ” رو حتما مطالعه کنید.

  • سلام خيلي خوب است مي خواهم عضو شوم و سرمايه گذاري كنم ولو اندك است لطفا كاملا راهنمايي كنيد

    • سلام، سپاس از نظرتون. همونطور که در مقاله ذکر شد چون صندوق های سرمایه گذاری طلا از نوع قابل معامله در بورس هستند حداقل سرمایه ای که می‌تونید برای خرید واحدهای صندوق 100 هزار تومان است. همچنین برای آشنایی با نحوه سرمایه گذاری در صندوق ها می‌تونید در بخش آموزش صندوق‌های سایت ما مقاله “نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ” رو مطالعه کنید.