آیا صندوق های سرمایه گذاری مطمئن هستند؟

یکی از دغدغه‌های همه ما پیدا کردن راهی مناسب برای سرمایه گذاری مطمئن در بازارهای مالی است؛ اما پیدا کردن چنین روش امن و مطمئنی کاری سخت و زمان‌گیر است. نوسان زیاد بازار ارز و قیمت طلا این بازار را تا حدی نا امن کرده است و از طرفی سود سپرده‌های بانکی نسبت به تورم وتغییرات بازار سوددهی پایینی دارند. صندوق های سرمایه گذاری به دلیل ناشناخته باقی‌ماندن در بین روش‌های سرمایه‌گذاری کمتر مورد توجه سرمایه‌گذران قرار گرفته‌اند. یکی از سوالات مهمی که در رابطه با صندوق‌ سرمایه‌ گذاری مطرح می‌شود این است که «آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطمئن هستند؟» و ما می‌توانیم با خیال آسوده سرمایه‌مان را به صندوق‌ها بسپاریم؟

واضح است که هدف از سرمایه‌گذاری کسب سود بیشتر است و همیشه سرمایه‌گذران برای به دست آوردن سود منطقی و قابل قبول به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف مالی اقدام می‌کنند. باید به خاطر داشته باشیم که سرمایه‌گذاری صرفا موضوعی اقتصادی نیست و به مسائل سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی مرتبط است.

جمله معروفی در میان فعالان اقتصادی وجود دارد که می‌گوید:

سرمایه ترسو است و از جایی که احساس عدم امنیت داشته باشد می‌گریزد.

بر اساس تحقیقاتی که بانک جهانی (World Bank) انجام داده‌است، یکی از عواملی که باعث کمرنگ شدن سرمایه‌گذاری‌های داخلی شده‌است، عدم اطمینان و ترس از امنیت سرمایه‌گذاری است.

امنیت سرمایه‌گذاری از مهمترین عواملی است که در میزان سرمایه‌گذاری افراد جامعه تاثیرگذار است. ترس از دست رفتن سرمایه همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران است. جبران خسارت، ضمانت نقد شوندگی و اعتبار مرجعی که سرمایه‌مان را به آنجا می‌سپاریم از نکات مهم و کلیدی سرمایه‌گذاری است.

در کشورهای پیشرفته اغلب مردم برای سرمایه گذاری پر سود و مطمئن در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کنند؛ چون صندوق های سرمایه گذاری توسط افراد حرفه‌ای و متخصص اداره می‌شوند و روشی مطمئن برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم به حساب می‌آیند.

بنابراین صندوق های سرمایه گذاری را می‌توان به عنوان یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در زمان تورم دانست.

امنیت صندوق های سرمایه گذاری

امنیت صندوق های سرمایه گذاری جهت سرمایه گذاری مطمئن

 صندوق سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای نوین مالی در کشورمان است. اما آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطمئن هستند؟ میزان ریسک صندوق های سرمایه گذاری چقدر است؟

در ایران بیش از دویست صندوق سرمایه‌گذاری مختلف وجود دارد. دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری همیشه رو به افزایش بوده است. هم‌اکنون ارزش سرمایه‌ای که در صندوق‌ها وجود دارد نزدیک به 5 هزار میلیارد ریال است. این عدد نشان می‌دهد که حرکت سرمایه‌های عمومی به سمت ابزارهای نوین مالی آغاز شده است.

صندوق های سرمایه گذاری برای فعالیت حتما نیاز به تاییدیه سازمان بورس دارند. علاوه بر این تضمین نقد شوندگی در اغلب صندوق‌ها توسط بیمه‌ها و یا بانک‌ها وجود دارد. به صورت خلاصه ویژگی‌هایی که صندوق‌ها را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری امن تبدیل کرده است به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • فعالیت تحت نظارت سازمان بورس
  • نقدشوندگی بالا
  • بازده مناسب و ریسک کم
  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

یکی از نکاتی که خیلی مهم است و باید به آن اشاره شود این است ک عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ ماهیت با موسسات مالی و اعتباری که در سالیان گذشته سرمایه افراد را جذب کرده و سپرده‌گذاران را مشکل مواجه ساختند و حتی اصل پول مردم را برنگرداند، بسیار متفاوت می‌باشند.

صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند و هیچ صندوقی بدون مجوز سازمان بورس فعال نیست و هیچ ربطی به موسسات و صندوق‌های قرض الحسنه که بدون مجوز بانک مرکز فعالیت می‌کردند، ندارند. به همین دلیل نیز بسیار مطمئن و امن هستند.

فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس

صندوق های سرمایه گذاری مطمئن تحت نظارت سازمان بورس

فعالیت مالی صندوق‌‌ سرمايه‌گذاري در ایران کاملا قانونی است و از مصادیق بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شوراي اسلامي هستند که در آذرماه ۱۳۸۴ و بنده ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به‌منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه ۱۳۸۸ است و با الهام از متعارف‌ترين شكل از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در ساير كشورها طراحي شده‌است.

براساس دستورالعمل تاسیس صندوق سرمایه گذاری مطابق بند ۲۰ و ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار (مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله نهادهای مالی هستند که فعالیت اصلی آن‌ها سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند.

مجوز تأسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود و فعالیت آن‌ها تحت نظارت سازمان انجام می‌گیرد.

نقدشوندگی بالای صندوق های سرمایه گذاری

نقدشوندگی بالای صندوق های سرمایه گذاری

یکی از ویژگی‌های اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری میزان نقد‌شوندگی آن‌ها است. همه سرمایه‌گذاری‌ها با هدف از پیش تعیین شده‌ای فعالیت می‌کنند و در نهایت باید نقد شوند.

چالش اصلی این است که آیا می‌توانید هر زمان که خواستید سرمایه خود را نقد کنید یا نه؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را به خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم آورده‌اند که در هر زمانی بتوانند پول خود را نقد کنند. این فرآیند با پشتوانه دارایی‌هایی است که صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. این دارایی‌ها شامل: سپرده‌های بانکی، سهام، اوراق با درآمد ثابت و … است که همگی نقدشوندگی بالایی دارند.

علاوه بر این، اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بهره‌گیری از ضامن نقدشوندگی، بازگشت و نقد شدن پول افراد را تضمین می‌کنند. ضامن نقدشوندگی شرکتی حقوقی است که ریسک نقدشوندگی سرمایه را به عهده می‌گیرد.

بازده مناسب و ریسک کم صندوق های سرمایه گذاری مطمئن

بازده مناسب و ریسک کم صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه نوع تقسیم می‌شوند: با درآمد ثابت، سهامی و مختلط

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با پشتوانه مالی و مدیریتی تیم‌های خبره مسئولیت دارایی سرمایه‌گذاران را بر عهده می‌گیرند و بازدهی بالاتر از بانک و ریسک پایین را فراهم می‌کنند. طبق گزارش‌های اعلامی صندوق‌های با درآمد ثابت کشور، همگی این صندوق‌ها توانسته‌اند در سال ۱۳۹۶ بازدهی بالاتر از نرخ سود بانکی نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند؛ به گونه‌ای که حدود ۵۰ درصد این صندوق‌ها در سال 96 بازدهی بالاتر از ۲۰ درصد را ثبت کرده‌اند و میانگین بازدهی این گروه نیز ۲۰ درصد بوده است.

این آمار و ارقام و ترکیب دارایی این صندوق‌ها، باعث شده که سرمایه‌گذاران نسبت به بازدهی مناسب این صندوق‌ها اطمینان داشته باشند. با توجه به نرخ مصوب و ثابت سود سپرده‌های بانکی و از سوی دیگر ماه شمار شدن محاسبه سود بانکی، جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کمتر شده است.

در طرف مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به دلیل وجود اوراق بهادار و سهام، سود بالاتر و امکان محاسبه روز شمار را فراهم کرده‌اند.

 سپرده‌های بلند مدت بانکی حداکثر یکساله هستند و اگرچه امکان برداشت دارند، ولی همراه با نرخ شکست هستند. در صورتی که صندوق‌های با درآمد ثابت نرخ شکست ندارند و هر زمان قابل برداشت هستند.

نرخ شکست جریمه‌ای است که بانک‌ها برای سپرده‌گذارانی که قبل از موعد سپرده بلند مدت سرمایه‌ خود را از حساب خارج می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

برای اطلاع از میزان بازدهی دوره‌ای صندوق های سرمایه گذاری و عملکرد آن‌ها می‌توانید از اطلاعات موجود در وب سایت سیگنال استفاده کنید.

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها در صندوق های سرمایه گذاری

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها در صندوق های سرمایه گذاری مطمئن

صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد متخصص مدیریت می‌شود که با بررسی بازار بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده و سرمایه افراد را به گردش در می‌آورند. قطعا احتمال موفقیت افرادی که با تمرکز بالا بازار را رصد می‌کنند و حرفه اصلی‌شان معامله‌گری است خیلی بیشتر از افراد عادی است.

در نتیجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی که وقت و دانش کافی برای ورود به بازار سرمایه را ندارند می‌توانند به عنوان راهکاری مناسب برای سرمایه‌گذاری مطمئن در نظر گرفته شود. با این کار شما سرمایه خود را بدست افراد متخصصی سپرده‌اید که با استفاده از تجربه خود پول شما را به گردش در می‌آورند.

نتیجه‌گیری

صندوق‌های سرمايه‌گذاری مي‌توانند در شرايط كنوني اقتصاد ايران كه بسياری از بنگاه‌هاي بزرگ و كوچك با چالش نقدينگي روبه‌رو هستند و نوسانات ناشی از تصميمات نادرست در ورود سرمايه به بازارهای متفاوت باعث ضربه به پیکر اقتصادی کشور مي‌شود، روش امنی برای سرمایه‌گذاری باشند و زمينه ورود ساير افراد حقيقي و حقوقي را براي كسب بازدهی تعريف شده و مناسب مهيا سازد.

با این توضیحات می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ابزاری دانست که هم برای سرمایه‌گذار و هم برای سرمایه‌پذیر، فواید و مزایای جذاب‌تری نسبت به سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری دارد و علاوه بر آن با توجه به توضیحات بالا، می‌شود به این نتیجه رسید که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار مطمئن هستند.

آیا شما صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان راهکاری مطمئن برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنید؟ اگر جواب شما مثبت است، حال شاید به دنبال پاسخ این سوال باشید که نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چگونه است؟

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام. میخوام حدود ۵ میلیارد در صندوق درآمد ثابت سرمایه گزاری کنم . آیا این یک ریسک هست؟ و آیا سود ۵ میلیارد با درصدی که در صندوق هست سود دهی میشود؟

    اگر خدایی نکرده سرمایه من دزدیده شد ضامنی هست که سرمایه من رو جبران و پس بده؟

    • سلام، معیار محاسبه سود، عملکرد صندوق در بازه زمانی سرمایه گذاری است. این شرکت ها مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت میکنند و تحت نظارت این سازمان فعالیت میکنند

  • درود بر شما خسته نباشید ممنون از اطلاعات مفیدتون.
    سوال من:آیا صندوق سرمایه گذاری که فقط ارزهای دیجیتال کار کنه در ایران وجود داره؟

  • با سلام و خسته نباشید. برای سرمایه گذاری بلند مدت تصمیم گرفتم این بار برم سراغ اونی که بالاترین بازده و سود رو داشته که گویا به هنگام ضرر هم کمترین میزان افت رو داشته.تنها نگرانیم اینه که چرا در همون سایت خودشون نوشتند که ضمانت نقدشوندگی ندارد با اینکه نوشته شده نقدشوندگی بالایی هم داره این صندوق.

    • سلام دوست عزیز
      ضامن نقدشوندگی رکن اختیاری صندوق هاست و صندوق هایی که بزرگ میشن و نقدشوندگی مناسبی دارند دیگه دغدغه داشتن این رکن رو ندارند. در هر صورت پیشنهاد می کنم برای اطلاعات بیشتر این لینک رو ببینید.

  • با سلام و وقت بخیر !
    از لحاظ حفظ سرمایه سرمایه گذارها, صندوق کارگزاری مطمئن تر است یا صندوق بانک یا صندوق شرکتهای خصوصی ؟
    چرا در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار کنار فهرست حدود 90 درصد کارگزاری ها و صندوق ها نوشته است : ثبت شده تایید نشده ! لطفا ما را آگاه کنید ! با سپاس !

    • سلام
      فرقی نمیکنه . باید عوامل مختلف دیگر رو برای انتخاب صندوق در نظر بگیرید. به زودی ویدئوی آموزشی برای انتخاب صندوق مناسب در سیگنال منتشر می شود.

  • سلام وخسته نباشید
    نحوه پرداخت سود صندوق های مختلف(درآمدثابت،مختلط،سهامی)چگونه است؟
    به صورت ماهانه پرداخت می شود یا سالیانه؟

    • سلام
      صندوق های مختلف با هم تفاوت دارند در امیدنامه صندوقها این موارد ذکر شده است.

  • از بانک خیلی بهتره.هر روزی هم که بخواهید میتونید واحد ها رو ابطال کنید و پول برمیگرده بحسابتون.منتهی باید چند ماه صبر کنید بهتون سود خوب بده. درست مثل بورس.

  • با سلام
    متاسفانه چند ماه پیش در یکی از صندوقهای سرمایه گذاری بنام و معتبر سرمایه گذاری کردم تا امروز حدود 16 درصد تو ضررم.
    نمیدونم این صندوقها چطوری توسط افراد خبره و متخصص اداره میشن که تو این شرایط بازار سرمایه ، ضرر ده شدن 😕😕😕

  • سلام.
    ۱- اگر من سرمایه خودم را اقدام به خرید سهام یک صندوق مانند آگاس کنم، آیا به این کار من تک سهم شدن می گویند؟ یا چون صندوق ها متشکل از چندین سهام هستند این اقدام تک سهم شدن موسوم در بازار بورس که از آن نهی شده نمی باشد؟
    ۲- آیا از نظر تئوری امکان دارد سهم های یک صندوق مثلا آگاس رشد فرضا ۵۰ درصدی داشته باشد، ولی به علت عدم استقبال مردم از صندوق آگاس و افزایش عرضه سهام این صندوق ۵۰ درصد افت کند؟ ( تفاوت قیمت سهم با قیمت nav در حد معمول منظورم نیست بلکه یک تفاوت بسیار فاحش می باشد، مثلا تفاوت ۵۰ درصدی)
    ۳- فرض کنیم پس از بررسی‌های دقیق صندوقهای سایت فیپ ایران بین دو صندوق که هر دو شرایط ایده آل دارند مردد شویم با این تفاوت که یک صندوق به صورت etf است و صندوق دیگر به صورت ابطال و صدور واحد و خارج از بورس، بین این دو نوع صندوق کدام یک را انتخاب کنیم بهتر است و چرا؟

    • سلام دوست عزیز
      1- مبحث تک سهم شدن در سرمایه گذاری مستقیم مطرح است. در سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق ها شما تنوع رو انتخاب کردید بنابراین همچین چیزی نداریم.
      2-نه تا حالا اینقدر تفاوت نداشتیم و اساسا رکن بازارگردان در صندوق اجازه دستکاری رو در صندوق نمیده.
      3-همه صندوق ها زیر نظر سازمان بورس هستند. etf ها سریع تر و راحت تر معامله میشوند. با توجه با اینکه سرمایه گذاری در بازار سهام نگاه بلند مدتی می طلبه بنابراین برای کسی که دیدگاه صحیحی داشته باشه این عامل نمیتونه محدود کننده باشه، بلکه مدیریت صندوق مهمه.
      موفق باشید.

  • باسلام
    دراغلب توضیحات صندوقهای سرمایه گذاری ذکرشده که ضامن نقدشوندگی ندارد، این یعنی بدین معنی که هرزمانی پولمون روباسودش بخوایم نمیشه برداشت کنیم؟

  • با سلام تمام مطالب شما در مورد صندوق های سرمایه گذاری را مطالعه کردم و در سایت فیپیران صندوق ها را بررسی کردم اما اکثر صندوق هایی که به صورت etf نیستند و بازدهی بالایی نیز داشتن ضامن نقد شوندگی ندارند سوال من این است که مثلاً اگر ۷۰۰ میلیون تومان واحدهای یکی از این صندوق ها را خریداری کنم باید موقع فروش صبر کنم مانند بورس یک نفر بعدی این واحدها را از من بخرد؟ تمام ترس من این است که بعد از شش ماه یا یک سال که قصد داشتم پول خود را خارج کنم واحد ها روی دست من بماند. صندوقی که تصمیم دارم در آن سرمایه‌گذاری کنم ارزش کاوان آینده است که هم سرمایه بالایی دارد و هم سابقه بالا اما ضامن نقد شوندگی ندارد و سوال من هنوز بی جواب مانده در ذهنم.
    با تشکر از پشتیبان های خوب سیگنال

    • سلام دوست عزیز
      صندوق های مشترک مبتنی بر صدور و ابطال هستند نه عرضه و تقاضا. یعنی اگه شما قصد فروش واحدهاتون رو داشته باشید صندوق منتظر نمیمونه که خریدار پیدا بشه بلکه از وجوه نقد موجود در پرتفوی صندوق استفاده میکنه یا در شرایط خاص سهامش رو میفروشه تا با شما تسویه کنه. در سایت صندوق ها اساسنامه و امیدنامه هست و میتونید مطالعه کنید در آنجا نوشته شده که معمولا چند روز طول میکشه سرمایه شما نقد بشه. دقت کنید که معمولا صندوق های بزرگ به دلیل جریان وجوه نقد بالا، نیازی به ضامن نقدشوندگی ندارند.

  • سلام جناب خسته نباشین یه سوال داشتم از حضورتون
    ایا صندوق سهامی هست که بشه انلاین درش سرمایه گذاری کرد و احتیاجی به حضور در شعب صندوق نباشه؟

    • سلام دوست عزیز
      بله. صندوق های ETF رو میشه آنلاین و از طریق کارگزاری خرید کرد. صندوق های دیگه هم بعضیاشون امکان سرمایه گذاری غیرحضوری رو فراهم کردن. برای اطلاع بیشتر باید به سایت صندوق مراجعه کنید.

  • با سلام چرا برای ما که در خارج زندگی میکنیم و بخاطر کرونا نمیتوانیم وارد ایران شویم تمهیداتی جهت حضور در بورس و دریافت کد بورسی نمیگذارید؟

    • سلام، شما میتونید از طریق مراجعه به دفاتر کنسولی ایران در کشور محل اقامت یا از طریق تماس با پشتیبانی کارگزاری ها از شرایط قرارداد کارگزاری ها مطلع بشید و در صورت تمایل فرم های ثبت نام رو تکمیل کنید

  • ممنونم اطلاعات بسیار ارزشمندی را راجب به سرمایه گذاری درانواع صندوقها ارایه نمودید ولی یک سوال پیش می اید وان اینکه ایا درهر مقطع زمانی وبرای هر صندوق موردانتخاب امکان ثبت نام وخرید یونیت های ان وجود دارد یا خیر؟ دوم اینکه در کدام نوع از صندوقها سود به شکل ماهانه قابل برداشت است؟

    • سلام دوست عزیز
      در صورتی که صندوق انتخابی شما ظرفیت پذیرش داشته باشه مشکلی نیست اما اگه به دلیل پر شدن واحدهای صادر شده صندوق، امکان صدور جدید نباشه نمیشه وارد صندوق شد. لیست صندوق های با پرداخت سود دوره ای در این لینک قابل رویت است.

  • سلام و عرض ادب. یک سوال داشتم
    صندوق ETF با ارزش اسمی هرسهم ۱۰۰۰ تومان و بازه قیمت ۱۰۰ درصد در روز (۲۰۰۰-۱) یعنی امکان داره یکدفعه ارزش هرسهم از ۱۰۰۰ به ۱ برسه دیگه؟ این مسئله واقعا جای نگرانی داره از نظر شما؟

    • سلام دوست عزیز
      بازه نوسان قیمت در صندوق های etf به 10 درصد محدود شده است. به علاوه اینکه این صندوق ها با داشتن رکن بازارگردان اجازه حرکات شدید و غیرمنطقی را نمیدهند.

  • کارشناس عزیز خیلی از کسانی که قصد سرمایه گذاری دارن از مسائل و اصطلاحات حقوقی اطلاعات ندارن که بخوان اساسنامه یا امید نامه رو تخصصی مطالعه کنن آیا در زمان تایید این اساسنامه ها کارشناس نظاره گری هست که قبل از تایید از حقه بازی و بازی با کلمات جلوگیری کنه ؟

    • سلام دوست عزیز
      تمام صندوق ها زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند.
      رکن متولی در هر صندوق وکیل سرمایه گذاران در صندوق می باشد.

  • سلام من چطور میتونم در صندوقهاسرمایه گذاری کنم لطفا راهنمایی کنید باتشکر فراست

  • سلام ممنون از مطالب خوبتون به نظرتون صندوق دارا دوم رو خریداری کنیم ممنون میشم جواب بدین

    • سلام دوست عزیز
      دارایی این صندوق شامل سهام شرکت های پالایشی ست و ارزش صندوق رو دارایی سهام اون مشخص میکنه. اگه تخفیف گذاشته بشه و زمان مناسبی برای باز شدن صندوق در نظر گرفته بشه، احتمالا برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.

  • سلام
    ببخشیدبه نظر شما صندوق سرمایه گذاری سپهر صادرات میزان نقدشوندگی خوبی داره؟

    • سلام دوست عزیز
      بله . صندوق های بزرگ معمولا برای نقدشدن دارایی ها مشکل خاصی ندارند و همیشه مقداری از دارایی ها رو به صورت وجه نقد نگهداری می کنند تا سرعت عمل بیشتری در ابطال واحدها داشته باشند.

    • سلام
      از منابع مختلف نظیر گزارش های تحلیلی سیگنال اسنفاده کنید.

  • سلام. وقت بخیر. صندوق مدیریت ثروت از لحاظ سوددهی می تونه مثل ای تی اف باشه ؟ چه سهام های توش خرید و فروش میشه؟از لحاظ ریسک به چه شکل است ؟ممنونم

    • سلام
      این صندوق ETF است و از نوع سهامی می باشد. سهام شرکت های بورسی در آن معامله می شود. هنوز اطلاعاتی از نحوه مدیریت این صندوق وجود نداره.

  • با سلام
    اینجانب خواستار سرمایه گزاری در صندوق های سرمایه گزاری هستم و صندوقی با ریسک تقریبا چهل درصد میخواستم و مابقی ثابت باشد شما چه صندوقی را پیشنهاد میکنید
    با تشکر ویژه از شما بزرگواران

    • سلام دوست عزیز
      با توجه به توضیحات شما، پیشنهاد می کنم صندوق های مختلط رو بررسی بفرمایید.

  • با سپاس از اینکه آموزش به صورت صوتی ارائه دادید در صورت امکان همه آموزش ها را به صورت فایل صوتی قرار دهید خیلی مفید بود ممنونم

  • سلام خسته نباشید آیا صندوقهای که ضامن نقد شوندگی ندارن در موقع ریزش سهام نقد میشن ؟

    • سلام . این مسئله ریسک سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری محسوب میشه ولی معمولا صندوق های بزرگی که جریان وجوه نقد زیادی دارند، مشکلی برای نقد کردن سرمایه ندارند.

  • سلام خسته نباشید
    الان در حال حاظر 100 دارم چه صندوقی با ریسک کم بهم پیشنهاد میکنید

  • مادرم مقداری سرمایه در بانک گذاشته و با سود آن که هر سال کمتر میشه زندگی را می‌گذراند نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق ها چگونه است و نحوه دریافت سود چگونه می‌باشد

    • سلام
      صندوق های با درآمد ثابت میتونن گزینه جایگزین خوبی در این خصوص برای شما باشند. دریافت سود مثل بانک هر ماه به حساب بانکی فرد واریز میشه. برای اطلاح از نحوه سرمایه گذاری به این لینک مراجعه کنید.

  • سلام چطوری واز چه طریقی میتونم توی این صندوقها سرمایه گذاری کنم

  • سلام و عرض ادب
    درصورتی که بورس ریزشی شود و امکان فروش سهام نباشد یعنی خریداری نیست و هرروز ۵ منفی در اکثر سهام باشد صندوق های سرمایه گذاری سهامی پس از ابطال , چه زمان طول می کشه سرمایه شخص را بازگردانند آیا به علت وضعیت بازار امکان عدم پرداخت می باشد یا به قیمت همانروز ابطال سرمایه برگشت می گردد

    • سلام دوست عزیز… در صورتی که درخواست ابطال به صندوق داده بشه به قیمت ابطال روز کاری بعد از درخواست، نقدینگی مورد درخواست برای سرمایه گذار محاسبه میشه و بهش پرداخت میشه.

  • سلام خسته نباشید.
    تو صندوق های سهامی چجوری سود میکنیم
    یعنی اگه یک سال پول بزاریم تو یک صندوق بعد از یکسال صندوق سود میده بهمون یا باید واحدمون رو بفروشیم تا سود و اصل پولمون رو بتونیم برداریم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام دوست عزیز… صندوق های سهامی معمولا تقسیم سود ندارند و باید فروش بزنید تا سود رو دریافت کنید.

  • سلام من توسط بانک ملی این کارروانجام دادم خیلی هم راضی هستم .فقط نمیدونم زمانی که بخام پولمو از بانک بگیرم یا اصطلاحا ابطال سهام کنم اگه مثلا ۱۰۰سهم به ارزش ۱۰۰ م تومن ابتدا خریداری کردم و۲ تومنوهرماه ب حساب من سود سهام واریز کردن الان که ارزش سهام بالا رفته وهرماه بالای ۳م تومن به حسابم واریز میشه امکان داره اصل پولم که به من برمیگرده بیشتراز ۱۰۰تومن اولیه باشه.باتشکر

  • با صد مليون تومان هزينه در صندوق هاي درامد ثابت طول يک سال ميانگين پولم چقدر ميشه تا سرمايه گذاري کنم

  • با سپاس از روشنگری عالی که دارید
    سوالی داشتم
    اگر شرایط بورس حتی اگر احتمالش خیلی کم باشه اتفاق بیفته و بورس افت شدید داشته باشه
    سرمایه ما در صندوق های سهامی هم سقوط خواهد کرد؟ و شاید به نصف برسه مثلا
    یعنی ما باید با علم به این مهم وارد صندوق های سهامی بشیم یا از ما حمایتی صورت خواهد گرفت به نوعی از طرف صندوق ؟

    • سلام دوست عزیز… صندوق های سهامی ریسک زیادی دارند و تابع نوسانات بازار بورس هستند. حمایتی که از سرمایه گذار در زمان افت شاخص بورس رخ میده همین است که مدیریت سرمایه به دست افراد خبره ست که تصمیمات احساسی و هیجانی نمیگیرند و سعی در عملکرد مناسب در بازار خواهند داشت.

  • سلام وقتتون بخیر ببخشید از نظر شما و کارشناسان شما کدام صندوق رو معرفی میکنین؟ از چندین جا که امار گرفتم صندوق خوارزمی و فارابی رو معرفی کردن من جمله گروه ماهان تیموری که این دو صندوق رو پیشنهاد دادن ممنون میشم اگه کمک کنید؟

    • سلام دوست عزیز… ما در سیگنال به دلیل ماهیت فعالیت مون هیچ صندوقی رو پیشنهاد نمیدیم. شما میتونید از گزارشات و اطلاعات سیگنال برای تصمیم گیری هاتون استفاده کنید. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر
    پرداخت سود دوره ای صندوق ها ینی چی؟ و اینکه از کجا بدونیم ک صندوقی پرداخت سود دوره ای داره یا نه؟
    ممنون

  • باسلام میخواستم بدونم که برای سرمایه گذاری در صندوقها هم باید کد بورسی داشته باشیم؟؟؟

    • سلام دوست عزیز… برای صندوق های etf بله باید کد بورسی داشت اما برای سایر صندوق ها صرفا ثبت نام در سجام کافی ست.

  • سلام ایا سایت های صندوق ها امن هستند چون https نیستند و مثلا صندوق سرمایه گذاری آهنگ سهام کیان دو تا سایت داره sarmayehdonyafund.com و kianfunds4.com
    خب الان کدوم معتبره؟!
    با تشکر از سایت خوبتون

    • سلام دوست عزیز… سایت صندوق ها زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند. اخبار هر صندوق رو از سایت اختصاصی آن دنبال کنید.

  • چه زمانی باید( یا بهتر است) سرمایه صندوق را بفروشیم و به جای آن سهام بخریم ؟

    • سلام دوست عزیز… اگه کسی بتونه خودش مستقیما معامله بکنه و سواد مالی قابل قبولی داشته باشه اون وقت میتونه به جای سرمایه گذاری غیرمستقیم در صندوق ها از سرمایه گذاری مستقیم در سهام استفاده کنه. موفق باشید.

  • سلام
    اگر صندق سهامی که ضامن نقد شوندگی ندارد مجوز فعالیتش تمدید نشود ایا نگران کننده است و یا اینکه با تمامی سرمایه گذارها تسویه حساب میکند

    • سلام دوست عزیز… در صورتی که صندوقی منحل بشه موظف است تا سرمایه ی سرمایه گذاران رو به ارزش آخرین روز فعالیتش پرداخت کند.

  • سلام وقت بخیر
    معتبرترین و بهترین صندوق کدومش هس
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  • سلام میخواستم اگه امکان داره جواب بدهید که در مشارکت در صندوقهای سهامی نسبت به هر واحد صندوق ، چند درصد سود میدهند؟ و اینکه در چه مقطعی پرداخت میکنند؟ انتهای سرمایه گذاری میدهند؟

    • سلام دوست عزیز… قیمت واحدها در صندوق های سهامی مختلف با هم فرق میکنه و سود سازی آنها هم با هم فوق میکنه. اکثر صندوق های سهامی پرداخت سود دوره ای ندارند و سرمایه گذار صرفا از محل اختلاف قیمت خرید و فروش بهره می برد.

  • سلام خسته نباشید آیا سهام عدالت را میتوان به دست صندوقهای سرمایه گذاری سپرد؟؟اگر روش مستقیم را انتخاب کرده باشیم چطور؟؟با تشکر فراوان

    • سلام دوست عزیز.. خیر ماهیت و ساختار سهام عدالت متفاوت می باشد.

  • سلام
    آیا تو صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثابت از نوع ETF هم اصل سرمایه (مطابق با NAV زمان خرید)، تضمین‌شده است؟

    • سلام دوست عزیز… فاصله گرفتن قیمت خرید از nav صندوق ریسک سرمایه گذاری رو زیاد میکنه. تعداد واحدهایی که شما از یک صندوق در اختیار دارید ملاک هست نه میزان سرمایه اولیه.

  • سلام
    سپاس فراوان و بیکران از شما که ما تازه واردها در بازار سهام و بورس و همچنین صندوق های سرمایه گذاری رو به بهترین شکل ممکن راهنمایی میکنید
    دعای خیر ما همیشه باشما خواهد بود
    ممنون از شما و از تمامی همکاران محترمتان
    خداوند به شما برکت روزافزون عطا بفرماید انشااله

    • سلام دوست عزیز… ممنونیم از محبتتون. همراهی شما باعث افتخار ماست.

  • سلام
    من چون علم در بورس رو خیلی نداشتم در صندوق سرمایه گداری کردم .خدارو شکر که تا الان درصد بازدهی خوب بودو به عنوان دید بلند مدت بهش نگاه میکنم

  • سلام
    اگر سایت صندوقی هک بشه وتمام دارایی‌های سرمایه‌گذاران از دست بره ضمانت بر عهده سازمان بورس؟؟

    • سلام دوست عزیز…دارایی صندوق ها در سهام و بازار سرمایه جریان داره و سایت صندوق فقط جنبه اطلاع رسانی داره.

  • سلام خسته نباشید، ضمن تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
    آیا تا به حال کسی بوده که اون درصد سودی که صندوقها میگن رو دریافت کرده باشه؟ آخه هرحور فکرش رو میکنم میبینم اگه مثلا حتی ۲۰۰درصد سود سالیانه برای یک صندوق درنظر بگیریم(ضمن اینکه بعضی صندوقها سود سالیانه‌شون تا ۴۰۰ درصد هست) چرا مردم پول خودشون رو توی این صندوقها نمیزارن تا مثلا ۱۰ملیونشون آخر سال تبدیل شده باشه به ۳۰ ملیون! کمی باورش سخته! چرا میزان استقبال از این صندوقها کمه؟؟

    • سلام دوست عزیز… صندوق های سرمایه گذاری جزو ابزار های نوین مالی در ایران هستند و سابقه زیادی ندارند به همین دلیل بسیاری از مردم شناخت درستی از آنها ندارند. در دنیا بیشترین مقدار سرمایه گذاری عموم مردم در بازار سرمایه به شکل غیرمستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری صورت میگیرد.

  • سلام وعرض ادب
    قسمتی وجود داره که تاریخ پرداخت سود تمام صندوقهای درآمد ثابت ثبت شده باشه؟اگر نیست میشه این بخش رو اضافه کنید سپاس

    • سلام دوست عزیز…این مورد در سایت صندوق افشا شده است. ممنونیم از پیشنهاد خوبتون. با ما همره باشید.

  • ممنونم از آموزش صادقانه و روشنگریتان شاد و سلامت و پر روزی باشید .

  • سلام خسته نباشین
    تو مشخصات بعضی از صندوقها ضامن نقد شوندگی هست و تو بعضیا نیست فرقشون تو چیه .؟یعنی اونی که ضامن‌نقد شوندگی داره مطمعنتره؟
    و اینکه صندوقهایی که از طریق کارگزاری های بانک مدیریت میشن مثل رفاه کارگران یا بانک ملی زیر نظر همون بانکن یعنی باز میشه گفت که اینا از صندوقهای خصوصی مطمعنترن؟؟؟
    ممنون

    • سلام دوست عزیز.. در مورد ضامن نقدشوندگی پیشنهاد می کنیم مقاله آموزشی سیگنال را در این لینک مطالعه بفرمایید. صندوق ها زیر نظر سازمان بورس هستند . برای مطالعه بیشتر درباره مطمئن بودن صندوق ها مقاله ما را در این لینک ببینید.

  • سلام.
    چند سوال داشتم.
    فرض کنیم سرمایه ده میلیون تومانه.
    اول اینکه صندوق های با درآمد ثابت چقدر سود میدن ماهانه؟
    من پرسیدم گفتن ماهی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان.درسته؟
    دوم اینکه صندوق های مختلط یا سهامی که در بورس نیستن و نمیشه سهام را با کد بورسی خرید.و باید مسقیم در خود سایتشون ثبت نام کرد و هزینه را پرداخت کرد ، چطور سود و زیانشون مشخص میشه؟
    مثلاً در همین برنامه سیگنال مقایسه میکنیم صندوق ها را نوشته سود یک ماهه گذشته فلان صندوق ۷۵ درصد ، یعنی اگر ده میلیون سرمایه گذاری کرده باشیم ، و همون ماه بخوایم بکشیم بیرون سرمایه را ، هفده و پانصد برداشت میکنیم؟

    • سلام دوست عزیز… ممنون که با ما همراه هستید
      سود های ماهانه ثابت رو تنها بعضی از صندوق های با درآمد ثابت پیشبینی می کنند. درصد سود در صندوق های مختلف متفاوت است اما به طور کلی میشه گفت که کمتر از 20 درصد و بیشتر از سود سپرده های بانکی هستند.
      صندوق هایی که در بورس نیستند با افزایش میزان دارایی ها و درآمدی که از خرید و فروش سهام کسب می کنند باعث رشد قیمت واحد های سرمایه گذاری میشن و سرمایه گذار از این ناحیه کسب سود میکنه.
      درصد سودی که در سیگنال نوشته شده مطابق بازدهی منتشر شده در سایت صندوق هاست.
      موفق و پیروز باشید

  • قیمت واحدهای یک صندوق سرمایه گذاری در هر روز بر چه اساسی تعیین می شود؟ و آیا می شود برای نمدار قیمت واحد یک صندوق سرمایه‌گذاری هم تحلیل تکنیکال داشت؟ ممنودارتون هستم اگر جواب این دو سوال را بدهید

    • سلام، قیمت صدور و ابطال از روی NAV صندوق محاسبه میشه. قبلا مقاله ای در این مورد منتشر کردیم که میتونید از این لینک مطالعه کنید. تحلیل تکنیکال روی نمودار قیمتی صندوق های ETF میتونید استفاده کند.

  • اکثر صندق ها تا آخر سال ۹۹ مجوز فعالیت دارند
    حالا سوال من اینجاس که مثلا صندق 《ارزش کاوان آینده》که تا تاریخ ۱۳۹۹.۵.۱۵ مجوزشون اعتبار داره چه وضعی پیدا میکنند؟
    من میخاستم سرمایه گزاری کنم ولی ترسیدم که نکنه مجوزشون تموم شه پولو بردارن برن
    حالا که مجوزشون تموم شده چی میشه؟دوباره مجوز تمدید میشه یا نه با یه نام دیگه مجوز میگیرن و شروع به فعالیت میکنند؟
    چون واقعا صندق خوبیه این صندق
    ممنون میشم پاسخ کامل بدین.

    • سلام، صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارای عمر هستند، منظور از عمر همون مجوز هست که برای فعالیت باید مجوز سازمان بورس داشته باشند، بعد از اتمام مجوز صندوق ها باید اونو تمدید کنند که معمولا چند روزی طول میکشه و در سایت صندوق هم اعلام میشه. بعد از تمدید مجوز فعالیت صندوق دوباره آغاز میشه.

  • با سلام میخواستم بدونم پشتوانه صندوق ها سرمایه گذاری چیه ؟ممکنه مثل موسسه ها تعاونی ها ک در گذشته پول مردمو بالا کشیدن این ها هم همینجور بشن یا نه؟ اساسا فرقشون با اون شرکتها چیه؟ ممنون

    • سلام، همونجور که در متن هم گفته شد صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس تاسیس میشن و فعالیتشون براساس مجوز سازمان بورسه، بنابراین امنیت خوبی دارند.

  • سلام و خدا قوت
    من میخواستم در صندوق سهامی (( ثروت آفرین تمدن )) و یا صندوق مختلط (( گوهر نفیس تمدن )) سرمایه گذاری کنم.
    به نظر شما این صندوق ها خوب هستن و یا خیر؟

    شما خودتون سرمایه گذاری در کدام صندوق را به طور مشخص مناسب میبینید؟….. لطفا راهنمایی کنید

    • سلام دوست عزیز. ما نمیتونیم صندوقی رو معرفی یا پیشنهاد بدیم. انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب معیارهای مختلفی داره. بهتون پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی ما با عنوان ” نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری ” رو از این لینک مطالعه کنید.

  • سلام.‌منظورتون از اینکه صندوق های سهامی سود بالاتر و ریسک بالاتری هم دارند چیه؟ چه ریسکی؟

    • سلام و عرض ادب. پرتفوی صندوق های سهامی در مقایسه با سایر انواع صندوق ها بیشتر از سهام موجود در بورس تشکیل شده (75 الی 95 درصد) با توجه به طبیعت نوسانی بازار بورس و سهامی که این صندوق ها خریداری می‌کنند ریسک بیشتری نسبت به انواع دیگر صندوق ها دارند. اما باید اینم در نظر داشت که بازدهی مورد انتظار بیشتری هم دارند.

  • با سلام
    ممنون از اطلاعات خیلی خوبی که در اختیار ما قرار میدین.
    2 تا سوال داشتم:
    1- چرا در صندوق های سرمایه گذاری سهامی ETF (که البته به دلیل آنلاین بودن بنده بیشتر ترجیح میدم سرمایه گذاریم رو باهاشون شروع کنم و و وقت کار اداری ندارم) همیشه قیمت هر واحد سرمایه گذاریشون بین 1000 تا 10000 تومن هست و هیچکدوم از این بازه تکون نخورده. یعنی من اگه یه صندوق رو با قیمت واحد 9500 تومن بخرم نباید انتظار داشته باشم که بیشتر از 10 تومن بشه؟

    2- آیا میشه با اندیکاتورها و اسیلاتورها روند قیمت های صندوق های سهامی رو تحلیل و پیش بینی کرد؟

    ممنون

    • سلام دوست عزیز… صندوق های سهامی قابل معامله در بورس از نظر قیمت هر واحد سرمایه گذاری از صندوق های غیر قابل معامله در بورس ارزان تر هستند و این امر جذابیت وارد شدن و خرید تعداد واحد های بیشتر رو در این نوع صندوق ها فراهم میکنه. در مورد بازه ی قیمتی که گفتید، خیر اینطور نیست. ممکن هست قیمت صندوق از ده هزار تومن هم بالاتر بره. اینکه تا الان بالاتر نرفته دلیل نمیشه که کلا زیر ده هزار تومن میمونه. هر چقدر که ارزش دارایی های یک صندوق بیشتر بشه، قدرت سرمایه گذاری اون هم بیشتر میشه و در نتیجه nav صندوق رشد میکنه.
      ندیکاتور و اسیلاتور ابزار های تحلیل تکنیکال هستند و در هر بازاری که با نمودار بشه تغییر قیمت اون رو نشون داد میشه تحلیل رو انجام داد. ما در سیگنال قبلا این کار رو انجام دادیم.

  • بهترین انتخاب صندوق های سرمایه گذاری با سود ثابت و تضمین نقدینگی شونده را چگونه میتوان انتخاب کرد .

    • سلام دوست عزیز. میتونید از این لینک به لیست تمامی صندوق های سرمایه گذاری دارای ضامن نقدشوندگی دسترسی داشته باشید.

  • با سلام
    ممنون از مطالب جامع و عالی تون..

    من سایت چند صندوق سهامی و چک کردم..
    چندین بار (در ساعات اداری ، چندین روز) به تلفنی که داده بودند زنگ زدم ولی کسی جوابگو نبود..
    ایمیلی هم نبود !!!
    یه آدرس بود که نمیدونم درست هست یا نه..

    برا ما که تهران نیستیم، چطور باید راستی آزمایی کرد؟؟؟

    • سلام و عرض ادب. الان به این علت که آخر سال هست و صندوق ها در حال تمدید مجوز و بستن حساب ها هستند کمی در پاسخگویی مشکل دارند. پیشنهاد میشه بعد از سال نو با صندوق ها در تماس باشید تا اطلاعات کامل رو در اختیارتون بزارند. همچنین برخی از صندوق ها دارای شعب در شهرستان ها هم هستند میتونید در قسمت شعب سایت صندوق انتخابیتون کلیه شعب صندوق رو مشاهده کنید و در صورت امکان بصورت حضوری به یکی از اون‌ها مراجعه کنید.

  • سلام و خسته نباشید من در کارگزاری آگاه تو بورس ثبت نام کردم و تمایل دارم تو صندوقها هم سرمایه گذاری کنم میشه لطفا راهنمایی کنید؟

  • سلام ، وقت بخیر
    حدود ۱ سالی میشه که تو صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری کردم و هر وقت هم خواستم نقد شده و پول رو دادن.

    الان چند روزیه که به فکر سرمایه گذاری صندوق های سهامی شدم
    ولی خیلی نگران ضرر و زیانش هستم

    حالا نمیدونم چکار کنم…. نظر شما چیه؟

    • سلام و وقت بخیر. صندوق های سهامی بیشترین ریسک رو بین انواع صندوق های سرمایه گذاری دارند. این کاملا به استراتژی معاملاتی شما و میزان ریسک پذیریتون برمیگرده اگر تحمل ریسک بیشتر و احتمال سود بیشتر (شاید هم زیان بیشتر) رو دارید گزینه خوبی محسوب میشه اما اگر فردی ریسک گریز هستید پیشنهاد میشه از صندوق های مختلط استفاده کنید که ریسک متوسطی دارند.

      • سلام.وقت بخیر.این که بیشترین سود رو صندوق های سهام میدن ک خیلی خوبه.
        ولی چرا شما میگین ریسکش بالاست.یعنی چی؟
        یعنی شاید ضرر بده.
        ؟؟

      • سلام دوست عزیز. صندوق های سهامی چون نسبت به سایر صندوق ها درصد بیشتری از پرتفوشون رو به بازار سهام تخصیص میدن به علت نوسانات بازار سهام ریسک بالاتری دارند. اما یک قانون در بازار وجود داره که ریسک بالاتر انتظار سود بالاتری هم داره. درسته بازدهی بالاتری دارند ولی برای رسیدن به این بازدهی شما باید ریسک بیشتری هم بکنید. البته ذکر این نکته مهمه که صندوق های سرمایه گذاری بطورکلی جزو کم ریسک ترین ابزارهای مالی حال حاضر هستند.

    • شما راضی بودید از سرمایه گذاریتون ؟؟
      من به تازگی میخوام وارد بشم لطقا ازتجربیاتتون بیشتر بگید اینکه به چه صورت سود میدن ماهیانه واریز میشه؟ و مبلغ ثابتی از قبل تعیین شده است یا خیر؟؟و اینکه درصد سود مشخصی داره هر صندوق یا که هرماه متفاوته؟؟

  • بسیارعالی چون بنده در۴ سال گذشته تمام پس انداز ۴۰ ساله خودرابادواشتباه درسرمایه گذاری در مواردی که تخصصی نداشتم ازدست دادم .امیدوارم که بتوانم باسرمایه اندکی که دارم حداقل ضررهای گذشته روجبران کنم .انشاالله

    • دوست عزیز سرمایتونو تو صندوق های درآمد ثابت گذاشته بودید؟

  • سلام خسته نباشید
    بنده چه جوری میتونم از اخبار بورسی به روز و تحلیل های به روز با خبر بشم؟

    • سلام و درود. با مراجعه به صفحه سهام سایت سیگنال میتونید به روزترین تحلیل ها و اخبار روز رو دنبال کنید.

  • برای سرمایه گذاری توی صندوق ها فقط باید یک صندوق رو انتخاب کرد یا میشه چندتا صندوق رو سرمایه گذاری کرد؟ تا حالا صندوقی بوده که ورشکسته بشه یا سرمایه گذاراش پولاشون رو نتونن بگیرن؟

    • سلام. میشه چند تا صندوق هم انتخاب کرد اما یکی از مزایای صندوق ها داشتن پرتفویی متنوعه یعنی با سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری شما در سهام مختلف بازار بورس بصورت غیرمستقیم سرمایه گذاری کردید. خیر، تا حالا صندوقی ورشکسته نشده میتونید مقاله ما با عنوان” ورشکستگی صندوق سرمایه گذاری ” رو مطالعه کنید.

  • عرض ادب و احترام
    با توجه به اینکه عموم مردم موقع امضای قرار دادهای بانکی به عنوان مثال سپرده گذاری، بدون مطالعه شرایط مندرج در قرارداد( به دلایل مختلف از جمله بی حوصلگی و عمدتا عدم فهم مفاهیم حقوقی مندرج در قرارداد) اقدام به امضای آن میکنند؛ آیا در اساسنامه یا امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری بندهایی هست که مدیران صندوق در مواقع لازم بتوانند با سوء استفاده از آن به ضرر سرمایه گذران و تضییع حقوق آنها اقدام کنند؟ ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

    • سلام و احترام، در امیدنامه و اساسنامه صندوق‌ها تمامی ویژگی‌ها از جمله: اهداف صندوق، ترکیب دارایی‌ها، ارکان صندوق، نحوه سود صندوق‌های سرمایه گذاری و … با جزئیات کامل و شفاف آوره شده. با مراجعه به سایت اختصاصی هر صندوق میتونید اساسنامه و امیدنامه صندوق مربوطه را دانلود و مشاهده کنید. پیشنهاد اینه که کلا در امر سرمایه گذاری در هر بازاری همیشه شرایط اون بازارو برای درک بهتر مطالعه کنید. پیشنهاد میشه حتما مقاله آموزشی ما با عنوان “اساسنامه و امیدنامه صندوق سرمایه گذاری چیست؟” رو مطالعه کنید. و در مورد هر صندوق قسمت هزینه ها و نحوه سوددهی صندوق رو مطالعه کنید که بدونید چه هزینه هایی از شما اخذ میشه و نحوه سوددهی صندوق به شما چگونه است.

  • با سلام
    چه ضمانتی وجود داره که صاحبان صندوق با نقدینگی موجود در صندوق فرار نکنن☺ منظور اینکه چطور کنترول میشن تشکر

    • سلام، همانطور که در مقاله توضیح داده شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مجوز سازمان بورس تاسیس میشن و با نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند، بنابراین سازمان بورس به عنوان یک نهاد نظارتی بر عملکرد و فعالیت صندوق‌ها نظارت کامل داره. در 10 سال اخیر که صندوق‌ها کارشونو داخل ایران شروع کردن تا حالا هیچوقت همچین مشکلی وجود نداشته.

  • سلام درحال حاضر کدام صندوق بالا ترین نرخ سودراداردو ضامن نقد شونگی بانکی هم دارد میباشد وچنددرصد سود میدهد.

    • سلام، لیست صندوق های سرمایه گذاری و میزان بازدهی و اطلاعات تکمیلی رو میتونید در سایت سیگنال صفحه صندوق های سرمایه گذاری مشاهده کنید. اگر به دنبال نرخ سود بالا هستید صندوق‌های سهامی اغلب سود بالاتری نسبت به سایر صندوق ها دارن.

  • سلام, ممنون از مطالب مفیدتون, آیا امکان ورشکستگی صندوق سرمایه گذاری وجود داره؟ یا اصلا تا به حال صندوقی بوده که ورشکسته بشه؟

    • سلام، سپاس از لطف شما. برای آگاهی از جواب این سوال بهتر است مطلب آموزشی ما با عنوان ” ورشکستگی صندوق سرمایه گذاری ” رو مطالعه کنید.