بهترین صندوق سرمایه گذاری را چگونه انتخاب کنیم؟ راهنمایِ گام به گام

بهترین صندوق سرمایه گذاری را چگونه انتخاب کنیم؟ راهنمایِ گام به گام

بعد از اینکه با انواع صندوق های سرمایه گذاری آشنا شدیم و بعد از اینکه مزایای صندوق های سرمایه گذاری نسبت به دیگر نهادهای مالی را فهمیدیم، شاید متقاعد شده باشیم که پول خود را به یک صندوق سرمایه بسپاریم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که: بهترین صندوق سرمایه گذاری کدام است؟

در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم؟

انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری تنها به یک ملاک بستگی ندارد که مثلا بگوییم همان صندوقی که در ماه گذشته بیشترین بازدهی را داشته، یا آن صندوقی که در سال گذشته بهترین عملکرد را نشان داده، یا صندوق درآمد ثابت بهتر از صندوق مختلط است، یا صندوق های سهامی سود بیشتری دارند، یا …

در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری گزینه‌های زیادی تاثیرگذار هستند. سرمایه‌گذار نیز باید یکسری مراحل را طی کند تا راحت­‌تر بتواند صندوق سرمایه گذاری مناسب خودش را انتخاب کند.

مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری عبارتند از:

  1. روحیات و میزان ریسک پذیری فردِ سرمایه‌گذار
  2. مشخص کردن بازه سرمایه‌گذاری
  3. بررسی شرایط اقتصادی کشور
  4. محاسبه ضریب آلفا و بتای صندوق سرمایه‌گذاری
  5. مقایسه و انتخاب بهترین صندوق

در ادامه هریک از 4 فاکتور بالا را به تفصیل بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌شود، برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری، صندوقی را انتخاب کنید که در تمامی فاکتورهای بالا از نظر شما بهترین گزینه باشد.


ریسک پذیر یا ریسک گریز؟ مساله این است!


در بازار سرمایه ریسک و بازده مورد انتظار رابطه‌ای مستقیم دارند. یعنی هرچه ریسک بیشتری بکنید انتظار شما از بازدهی پولتان بیشتر است، حالا ممکن است انتظار شما برآورده شود یا برآورد شما درست نباشد و به سود مورد نظر خود نرسید .

اولین گام برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب، توجه به روحیات و میزان ریسک پذیری شماست. یعنی شما برای رسیدن به سود مورد نظرتان تا چه حد حاضر به ریسک کردن هستید؟ آیا فردی هستید که ترجیح می‌دهد ریسک زیاد را به جان بخرد تا سود بیشتری نصیبش شود، یا آدم کم ریسکی هستید که بدنبال کسب سود کم و ماهیانه است؟

خبر خوب اینکه انواع صندوق های سرمایه گذاری با توجه به ترکیب دارایی خود امکان سرمایه گذاری را هم برای افراد ریسک پذیر و هم برای افراد ریسک گریز فراهم کرده‌اند. بطورکلی صندوق‌های سرمایه گذاری به سه دسته اصلی با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند. این سه نوع صندوق با توجه به ترکیب دارایی خود و سهامی که در سبد خود دارند دارای میزان ریسک متفاوتی هستند.

در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم؟ بهترین صندوق سرمایه گذاری کدام است؟

صندوق های با درآمد ثابت چون بیشتر دارایی خود را (75 تا 95 درصد) به اوراق با درآمد ثابتِ کم ریسک مانند: سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و … اختصاص می‌دهند، دارای کمترین میزان ریسک در بین انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند. از طرفی صندوق های سهامی چون بیشتر ترکیب دارایی خود را به سهام موجود در بازار بورس (75 تا 95 درصد) تخصیص می‌دهند بیشترین ریسک را دارند. صندوق های مختلط هم حد وسط را گرفته‌اند و دارای ریسک و بازدهی متوسطی هستند.

نکته دیگری که بهتر است به آن اشاره شود، این است که صندوق های درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی اغلب پرداخت سود ماهیانه به سرمایه گذاران خود دارند در حالی که در صندوق های سهامی و مختلط این مورد کمتر به چشم می‌خورد.

پس در نتیجه موارد گفته شده در بالا، می‌توان چند نکته زیر را گوشزد کرد:

  • اگر شما فردی ریسک گریز هستید و علاقه‌ای به ریسک کردن ندارید و از طرفی دوست دارید از سپرده خود در صندوق سود ماهیانه دریافت کنید، بهترین گزینه برای شما صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است.
  • اگر شما فردی ریسک پذیر هستید که حاضر است برای سود بیشتر، ریسک بیشتری بکند بهترین گزینه برای شما صندوق های سرمایه گذاری سهامی هستند. این نوع صندوق ها بیشتر برای افرادی مناسب هستند که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند اما وقت و دانش کافی برای اینکار را ندارند.
  • اگر آدمی هستید که بدنبال ریسک و سود متوسط و معقول است، صندوق های مختلط بهترین گزینه برای سرمایه گذاری شما هستند.

بازه سرمایه گذاری و شرایط اقتصادی


دومین گام در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری مشخص کردن بازه سرمایه گذاری و توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است. مهمترین سوالی که باید قبل از سرمایه گذاری از خودتان بپرسید این است که می‌خواهید برای چه مدتی سرمایه‌تان صرف سرمایه‌گذاری کنید؟ می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری چند ماه داشته باشد یا چند ساله؟

سرمایه گذاری چندماهه

اگر می‌خواهید فقط برای چند ماه وارد بازار سرمایه شوید، دو حالت پیش می‌آید:

  • شرایط اقتصادی عادی و آرام

در این شرایط بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت هستند که میزان سوددهی آن‌ها بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است.

  • شرایط تورمی و نوسان بازار

در صورتی که شرایط اقتصادی تورمی باشد و بازار مدام در حال نوسان باشد، نباید از ریسک کردن ترسید و حتی اگر می‌خواهید فقط برای 6 ماه سرمایه‌گذاری کنید، صندوق های مختلط و سهامی گزینه بهتری نسبت به صندوق های درآمدثابت هستند.

سرمایه گذاری بلند مدت

در سرمایه‌گذاری بلند مدت چند ساله (3 یا 4 سال به بالا)، اگر تورم یا نوسانی هم در اقتصاد وجود داشته باشد، چون سرمایه‌گذاری بلند مدت است، بالاخره به ثبات و آرامش می‌رسد. به همین دلیل بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، انتخاب یک سبد ترکیبی از چند صندوق مختلط و سهامی است.

سرمایه‌گذاری در صندوق های درآمد ثابت با دید بلند مدت خیلی محافظه‌کارانه است و بازدهی کمتری هم به دنبال خواهد داشت. مخصوصا که در کشور ما هر چند سال یکبار تورم بزرگ اتفاق می‌افتد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که در کل ریسک صندوق های سرمایه گذاری بسیار کم است. زیرا صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس تاسیس می‌شوند و فعالیت می‌کنند و به این دلیل که همیشه تحت نظارت هستند باید اطلاعات دقیق و درستی از سرمایه گذاری خود در وب سایتشان منتشر کنند.

بنابراین صندوق‌ها نمی‌توانند سرمایه مردم را در هر دارایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و هر ریسکی را بپذیرند. در نتیجه ریسک ورشکستگی یا صفر شدن سرمایه در صندوق‌ها بسیار کم است و تنها ریسکی که سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند، ریسک سود نکردن یا از دست دادن مقداری از سرمایه است.

بازه سرمایه گذاری بهترین صندوق سرمایه گذاری

محاسبه ضریب آلفا و بتای صندوق سرمایه‌گذاری

ضریب بتا چیست؟

ضریبی است که نشان می‌دهد ارزش دارایی‌های صندوق مورد نظر شما، با توجه به نوسانات بازار، چه میزان تغییر کرده است. به نوعی می‌توان گفت با محاسبه ضریب بتا، میزان ریسک دارایی نسبت به کل بازار بدست خواهد آمد.

در نتیجه هرچه مقدار عددی ضریب بتا بیشتر باشد، بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری در آن صندوق بیشتر است. با این اوصاف، در صورتی که فرد ریسک‌پذیری هستید، بهتر است صندوقی را انتخاب کنید که ضریب بتا بالاتری نسبت به دیگران دارد و اگر علاقه‌مند به ریسک نیستید بهتر است به سراغ صندوق‌هایی با بتای بین 1 و 1- بروید.

البته فراموش نکنید که با انتخاب صندوق‌هایی با بتای بالاتر، در صورت نزولی شدن بازار، شما نسبت به سرمایه‌گذاران دیگر شرکت‌ها، ضرر بیشتری را متحمل خواهید شد!

سوالی که شاید برای هریک از ما پیش بیاید این است که در صورت برابر بودن ضریب بتا دو صندوق، کدام یک از دیگری بهتر است؟ در این حالت بهتر است با مشاهده و یا محاسبه ضریب آلفا هریک، صندوق موردنظر خود را انتخاب کنید.

ضریب آلفا صندوق سرمایه‌گذاری

ضریب آلفا یا بازده فعال صندوق سرمایه‌گذاری، یکی دیگر از مواردی است که با بررسی آن می‌توان انتخاب بهتری برای سرمایه‌گذاری داشت. این ضریب نشان می‌دهد که صندوق نسبت به شاخص بازار چه میزان بازده اضافی داشته است.

در نتیجه هرچه مقدار این عدد بیشتر باشد، یعنی اوضاع صندوق تا آن زمان خوب بوده و توانسته عملکرد بهتری نسبت به معیار شاخص داشته باشد.

محاسبه ضریب آلفا و بتا صندوق‌های سرمایه‌گذاری

برای بدست آوردن این ضرایب حتما لازم نیست با یک ماشین حساب زمان زیادی را برای مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری وقت بگذارید. کافیست سری به سایت صندوق بزنید و ضریب آلفا و بتا آن را در جدول اکسل مربوطه جستجو کنید.

اما با تمام این‌ها اگر باز هم اصرار دارید تا شخصا این اعداد و ارقام را محاسبه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آشنایی با آلفا و بتای صندوق های سرمایه گذاری را با دقت بخوانید.


انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت


بعد از اینکه تکلیفمان درمورد بازه‌ای که می‌خواهیم با توجه به شرایط اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری کنیم مشخص شد، باید ببینیم بین چندین مدل صندوق سرمایه گذاری که وجود دارند و نوع صندوق انتخابی ما، کدامشان بهتر است؟

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت باید به چند مورد توجه داشت:

  • سایز صندوق
  • نوسان سود صندوق در گذشته
  • مقایسه عملکرد صندوق مورد نظر نسبت به دیگر صندوق‌ها

سایز صندوق سرمایه گذاری

سایز صندوق اولین فاکتور است که به راحتی قابل بررسی است اما مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سایز صندوق به میزان سرمایه‌ای که جذب کرده بستگی دارد و میزان دارایی‌های آن را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال صندوق گنجینه زرین شهر بزرگترین صندوق درآمد ثابت است که ارزش خالص دارایی‌اش بیش از 28 هزار میلیارد تومان است. در حالی دارایی دو صندوق مثل گنجینه الماس بیمه دی و مشترک نوین نگر آسیا به ترتیب حدود 37 و 21 میلیارد تومان است. به عبارتی اندازه صندوق گنجینه زرین شهر، تقریبا هزار برابر این دو صندوق است!

بزرگی صندوق شاید نشان دهنده تعداد زیاد سرمایه‌گذاران و اعتماد عده بیشتری به این صندوق‌ها باشد، اما از طرف دیگر این میزان از دارایی، مدیریت صندوق را سخت‌تر می‌کند. به عبارتی صندوق‌های کوچک بهتر می‌توانند روی خرید سهام مانور بدهند و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

یک صندوق بزرگ مجبور است تمام سرمایه‌اش را بین دارایی‌های متنوع پخش کند و مدیریت این میزان دارایی و تنوع در سرمایه‌گذاری، خودش یک چالش بزرگ برای صندوق باشد. همچنین خرید و فروش دارایی‌ها سخت‌تر می‌شود و ممکن است یک سری از موقعیت‌ها از دستش خارج شوند.

در عوض یک صندوق کوچک به راحتی می‌تواند بین دارایی‌ها و سهام مختلف در حرکت باشد و دستش برای افزایش سود مجموعه بازتر باشد.

برای همین اگر لیست صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت را به ترتیب سودی که در سال گذشته داشته‌اند مرتب کنیم، تقریبا دارایی همه صندوق‌های صدر این لیست کمتر از 100 میلیارد تومان است. البته صندوق‌های کوچک هم با توجه به عملکردشان به مرور زمان افزایش سقف می‌دهند و دارایی‌شان افزایش می‌یابد که این موضوع روی سودآوری آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

برای مثال میزان پرداخت سود ماهیانه به ازای هر واحد دو صندوق صبای هدف (با 16 میلیارد دارایی) و صندوق امین آشنا (با 2000 میلیارد دارایی) را با هم مقایسه می‌کنیم:

پرداخت سود دوره ای صندوق صبا هدف - بهترین صندوق سرمایه گذاری
نمودار – سود صندوق صبا هدف
پرداخت سود ماهیانه صندوق امین آشنا ایرانیان - بهترین صندوق سرمایه گذاری
نمودار – سود صندوق امین آشنا

همانطور که پیداست، میزان سوددهی امین آشنا (سایز بزرگ) تقریبا ثابت بوده و سوددهی صبای صدف به ازای هر واحد (سایز کوچک) در فروردین 98 حتی به 73,158 ریال هم رسیده است.

نوسان سود صندوق در گذشته

نکته دیگری که باید در بررسی صندوق‌های درآمد ثابت مد نظر داشته باشیم، میزان ثبات و نوسان سود صندوق در ماه‌های گذشته است.

برای مثال دو صندوق را در نظر بگیرید که میزان سوددهی هر کدام در بازه 6 ماهه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. نتیجه بررسی این شده که یک صندوق سود ماهیانه بیشتر از 1.5 درصد داشته و بیشترین میزان سوددهی آن در یک ماه 2.4 درصد بوده است، ولی کمترین سوددهی آن همین 1.5 درصد بوده است.

در مقابل صندوق دیگر در یک ماه به 3 درصد سود هم رسیده، اما در ماه‌های دیگر نوسان داشته و یکی از ماه‌ها سود 0.5 درصد را تجربه کرده است.

حال اگر بخواهید در یکی از این دو صندوق سرمایه‌گذاری کنید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ مشخصا صندوقی که نوسان کمتری داشته است و خیالمان از میزان حداقل سودی که در هر ماه می‌دهد راحت باشد.

احتمالا می‌خواهید بدانید چرا نوسان سود صندوق‌ها با هم فرق دارد و برای بعضی از آن‌ها بیشتر است؟

چرا صندوق‌ها نوسان سود دارند؟

نوسان در سوددهی صندوق‌ها به دو دلیل است:

  • ترکیب دارایی صندوق
  • میزان ریسک سبد سهامی صندوق

ترکیب دارایی صندوق – نسبتی از دارایی صندوق که در سهام سرمایه گذاری شده است

از آنجایی که صندوق های درآمد ثابت درصدی از دارایی‌های خود (طبق دستورالعمل سازمان بورس بین 5 تا 25 درصد) را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، نوسانی که سود این قسمت از سرمایه‌گذاری دارد روی سود کل صندوق تاثیر می‌گذارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر صندوقی نوسان سود زیادی دارد، به این دلیل است که درصد بالاتری از سبد خود را روی بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده است. البته صندوق‌ها هر ماه اطلاعات شفافی از سبد سرمایه‌گذاری خود منتشر می‌کنند که در آن نسبت و درصد سرمایه‌گذاری‌های خود در بازار سهام، اوراق با درآمد ثابت و … را بیان کرده‌اند.

همچنین از آنجایی که بازار سهام ریسک بیشتری نسبت به اوراق بادرآمد ثابت دارد، بنابراین هر چه درصد سهام در سبد سرمایه‌گذاری یک صندوق بیشتر باشد، آن صندوق ریسکی‌تر خواهد بود. البته این ریسک پذیری ممکن است با سوددهی بیشتری همراه باشد.

ترکیب دارایی بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

میزان ریسک سبد سهامی صندوق

حتی اگر دو صندوق مقدار یکسانی از دارایی‌های خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند، باز هم عامل دیگری در تفاوت سوددهی این دو صندوق تاثیرگذار است و آن استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق و میزان ریسک پذیری آن‌هاست.

ریسک کردن در بازار سهام یک شمشیر دو لبه است که گاهی باعث افزایش سوددهی و گاهی هم باعث ضرر می‌شود. یعنی وقتی می‌گوییم یک سهم نسبت به دیگری ریسک بیشتری دارد، این یعنی احتمالا سوددهی خوبی داشته باشد و از طرف دیگر ممکن است دچار ضرر بیشتری هم بشود.

به عنوان مثال صندوق صبای هدف در چند ماه متوالی سود وسوسه کننده 3 تا 5 درصد را داشت و سر و صدای زیادی هم راه انداخته بود. این صندوق، با توجه به گزارش ماهانه‌ای که منتشر می‌کرد، درصد زیادی از سبد خود را به سهم‌های با ریسک بالا اختصاص داده بود و به همین دلیل در زمان صعود بورس، سبد سهامی صبای هدف هم سود بیشتری به همراه داشت. اما اگر در همین مدت بازار بورس اصلاح می‌شد، سبد سهامی این صندوق ضرر می‌کرد و سوددهی آن کاهش می‌یافت.

در مقابل صندوق‌های دیگر مثل اکسیر دوم فارابی، اعتماد آفرین پارسیان و بسیاری از صندوق‌های رتبه متوسط لیست صندوق‌ها، در سهم‌های کم ریسک بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای همین نه در زمان صعود بورس خیلی سود می کنند و نه در زمان اصلاح بازار ضرر می‌کنند و در نتیجه سودشان نوسان زیادی ندارد.

میزان ریسک سبد سهامی برترین صندوق سرمایه گذاری

بین دو صندوق با نوسان سود متفاوت، کدام بهتر است؟

شاید دیدن سود خوب چند ماهه یک صندوق مثل صبای هدف وسوسه کننده باشد و سرمایه‌گذاران بخواهند وارد این صندوق شوند، ولی باید حواسشان باشد که این سود ممکن است فقط برای چند ماه بوده باشد و در زمانی که بازار بورس دچار رکود می‌شود، سود سبد سهامی این صندوق هم کاهش یابد و در مجموع سود بسیار کمی داشته باشد.

در نتیجه سرمایه‌گذار خودش باید تصمیم بگیرد که سود مطمئن بدون نوسان را ترجیح می‌دهد یا ریسک بالاتر با احتمال سود بیشتر.

این انتخاب به بازه سرمایه‌گذاری هم بستگی دارد. یعنی اگر بخواهید پولتان را فقط به مدت یک یا دو ماه سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است در صندوقی با نوسان کم باشد، چرا که ممکن است از شانس بد دقیقا در ماهی که بازار بورس شرایط خوبی ندارد وارد صندوق شوید و چنانچه صندوق ریسکی باشد، ضرر کنید.

اما چنانچه هدفتان برای سرمایه‌گذاری بازه میان مدت و بلند مدت است، با توجه به شرایط بازار بورس، صندوق‌های ریسکی با درصد بیشتر سهام در سبد خود بهتر هستند.

مقایسه و انتخاب بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت

اینکه عملکرد یک صندوق در ماه‌های گذشته را بررسی کنیم و نتیجه بگیریم این صندوق برای سرمایه‌گذاری خوب است یا نه، معیار خوبی برای انتخاب صندوق مناسب نیست. بلکه باید عملکرد صندوق‌ها را با هم مقایسه کرد. یعنی نمی‌شود عملکرد سه ماه گذشته یک صندوق را ببینیم و از آنجایی که میزان سوددهی آن کمتر از 1 درصد بوده، نتیجه بگیریم صندوق مناسبی نیست.

بلکه باید عملکرد صندوق‌های دیگر را در همین بازه بررسی کنیم. اگر اکثر صندوق‌ها در این بازه سود خوبی داشته‌اند و این صندوق نتوانسته مثل آن‌ها باشد، پس نتیجه‌گیری ما درست است و سوددهی پایین این صندوق بخاطر عملکرد ضعیف تیم مدیریتی آن است.

 اما اگر اکثر صندوق‌ها نتوانسته‌اند سود خوبی داشته باشند، پس مشکل جای دیگری است و به شرایط بازار به ویژه بازار اوراق بدهی و سهام برمی‌گردد. ممکن است بازار سهام در این بازه زمانی نزولی بوده باشد یا در سود اوراق بادرآمد ثابت تغییری رخ داده باشد که روی سوددهی همه صندوق‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

یک روش مرسوم برای تشخیص عملکرد صندوق های درآمد ثابت، مقایسه بازدهی هر صندوق درآمد ثابت با میانگین بازدهی کل صندوق‌های درآمد ثابت است. بنابراین اگر بازده یک صندوق از میانگین کل صندوق‌ها بیشتر باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که عملکرد صندوق نسبت به متوسط بازار بهتر بوده است.

به عنوان مثال از مقایسه نمودار بازده صندوق درآمد ثابت لوتوس پارسیان با میانگین بازدهی کل می‌توان نتیجه گرفت این صندوق عملکرد بهتری نسبت به متوسط بازار داشته است.

مقایسه بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت با میانگین
نمودار – مقایسه بازدهی صندوق لوتوس پارسیان با میانگین

یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای تشخیص بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت مقایسه آن‌ها با بانک است. صندوق‌های درآمد ثابت به علت ساختار و ماهیتی که دارند شباهت زیادی به بانک داشته و بسیاری این نوع از صندوق ها را جایگزین خوبی برای بانک می‌دانند. به عنوان مثال در نمودار زیر که برگرفته از یکی از گزارش های سایت سیگنال است، سود صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت با بانک در پاییز 98 مقایسه شده و نتیجه آن بوده که در پاییز 98 بهترین صندوق های درآمد ثابت بازدهی بالاتری نسبت به بانک برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورده‌اند.

مقایسه بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت با بانک پاییز 98
نمودار مقایسه بهترین صندوق های درآمد ثابت با بانک در پاییز 98

مقایسه و انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری مختلط و سهامی


از آنجا که صندوق های درآمد ثابت اکثر دارایی خود را روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می­‌کنند و درصد کمی از دارایی­‌های خود را روی سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس، بنابراین منطقی است اگر بازدهی یک صندوق درآمد ثابت را با میانگین بازدهی صندوق های درآمد ثابت مقایسه کنیم و بازدهی صندوق های مختلط و سهامی را که اکثر ترکیب دارییشان سهام بورسی است را با بازدهی بازار و شاخص کل بورس مقایسه کنیم.

در ابتدا بد نیست بدانید بازار صندوق های مختلط و سهامی باهم، از بازار صندوق های درآمد ثابت بسیار کوچکتر است. طوری که مجموع ارزش دارایی‌های صندوق های درآمد ثابت بیش از 150 هزار میلیارد است، در حالی که ارزش صندوق های سهامی و مختلط با هم، کمتر از 3 هزار میلیارد است.

این موضوع نشان دهنده جوان بودن این بازار است، البته به تدریج به تعداد این صندوق‌ها اضافه می‌شود و صندوق‌ها افزایش سقف می‌دهند و بازار صندوق‌های سهامی و مختلط در آینده گسترش خواهد یافت.

تمام معیارهایی که برای انتخاب صندوق درآمد ثابت مناسب گفته شد، برای صندوق های سهامی و مختلط هم کاربرد دارد، با یک تفاوت، تفاوت هم در مقایسه بازدهی صندوق است که در صندوق های درآمد ثابت منطقی است اگر بازدهی صندوق را با متوسط بازدهی کل صندوق های درآمد ثابت مقایسه کنیم ولی درمورد صندوق های سهامی و مختلط بهتر است بازدهی صندوق را با شاخص کل بورس بسنجیم.

از آنجایی که این صندوق‌ها درصد بیشتر یا حتی اغلب سبد دارایی خود را به خرید سهام اختصاص می‌دهند، بنابراین باید با شاخص کل مقایسه شوند.

این صندوق‌ها معمولا نموداری از مقایسه عملکرد خود با شاخص کل بورس را روی سایت خود قرار می‌دهند تا سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند بررسی‌های لازم را انجام دهند و صندوق مناسب را انتخاب کنند. به عنوان مثال نمودار زیر برگرفته از گزارشی است که توسط تیم سیگنال تهیه شده و بهترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی را با شاخص کل بورس و فرابورس در پاییز 98 مقایسه می‌کند:

مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی با شاخص کل پاییز 98
نمودار – مقایسه بهترین صندوق های سهامی با شاخص کل بورس و فرابورس در پاییز 98

با توجه به نمودار بالا، مشاهده می‌کنید که بهترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی توانسته‌اند در پاییز 98 بازدهی بهتری نسبت به شاخص کل بورس و فرابورس به ثبت برسانند.

انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

یکی دیگر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های طلا یا Gold Funds است. این صندوق‌ها با دریافت سرمایه از مشتریانشان، در اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به بیانی دیگر، شما با سرمایه‌گذاری در صندوق مبتنی بر طلا، به جای اینکه خودتان به صورت حضوری دست به خرید طلا بزنید، و با چالش‌های این بازار دست و پنجه نرم کنید، پول خود را به مدیرانی می‌سپارید که در این بازار خبره هستند. کاهش ریسک نگهداری طلا و امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کمتر از مزایای قابل توجه این صندوق‌ها است.

برخلاف دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تنها ریسک Gold Funds نوسانات قیمت طلا است. به همین دلیل به افرادی که خیلی اهل ریسک نیستند پیشنهاد می‌شود در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

اما با این حساب چگونه بهترین صندوق طلا را انتخاب کنیم؟ با بررسی شرایط اقتصادی و تاریخ بروزرسانی صندوق‌های هدف خود و بررسی میزان بازدهی چند ماه اخیر آن، اقدام به صندوق‌ها را با یکدیگر مقایسه و سپس اقدام کنید.

چگونه و از کجا بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری را با یکدیگر مقایسه کنیم؟

در حال حاضر بیش از 200 صندوق سرمایه گذاری در ایران فعالیت می‌کنند. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که از کجا و چگونه تمامی این صندوق ها را با هم مقایسه کنیم؟ یا چگونه صندوق های مختلف را با بانک و شاخص بورس مقایسه کنیم؟

نگران نباشید! با استفاده از دیتای صفحه صندوق های سرمایه گذاری که سایت سیگنال در اختیار شما قرار می‌دهد به راحتی می‌توانید به لیست بهترین صندوق های سرمایه گذاری، بازدهی سالانه – 6 ماهه – فصلی و ماهانه آن‌ها دسترسی داشته باشید و تمامی صندوق‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

همچنین با استفاده از صفحه گزارش‌های تحلیلی صندوق های سرمایه گذاری در سایت سیگنال می‌توانید بصورت ماهانه، فصلی، 6 ماهه و سالیانه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری را با بانک‌ها و شاخص بورس و فرابورس مقایسه کنید. از جمله گزارش‌های محبوب این صفحه می‌توان به گزارش 10 صندوق سرمایه گذاری برتر اشاره کرد که توسط کارشناسان مجربِ سیگنال تهیه شده و هر ماه در این صفحه نمایش داد می‌شود. به عنوان مثال لیست 10 صندوق سرمایه گذاری برتر در پاییز سال 98 به شرح لینک زیر بوده است:

جمع‌بندی، بهترین صندوق سرمایه گذاری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

با توجه به موارد گفته شد در بالا می‌توان نتیجه گرفت، یک صندوق سرمایه گذاری خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • نوع صندوق انتخابی با روحیات و میزان ریسک پذیری شما مطابقت داشته باشد.
  • نوع صندوق و مقدار سرمایه گذاری، با توجه به بازه سرمایه گذاری شما (کوتاه مدت یا بلند مدت) و شرایط اقتصادی جامعه انتخاب شود.
  • برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری، صندوق‌های مختلف را با یکدیگر و با بانک و شاخص بورس مقایسه کنیم.
  • ضریب آلفا و بتا صندوق‌های سرمایه‌گذاری را محاسبه و با یکدیگر مقایسه کنیم.
  • اگر بدنبال دریافت سود ماهیانه هستیم، سعی کنیم صندوقی را انتخاب کنیم که پرداخت سود دوره‌ای داشته باشد.
  • برای اطمینان بیشتر می‌توانیم صندوقی را انتخاب کنیم که دارای ضامن نقدشوندگی باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام ایا گذاشتن پول در صندوق با توجه به نرخ تورم فعلی منطقیه یا نه؟

    • سلام، با توجه به داده های آماری در سال 1400 و ابتدای سال 1401 همه بازارها از تورم عقب مانده اند. در نتیجه در کوتاه مدت نمیتوان انتظار پوشش تورم را داشت اما در بلند مدت و بر اساس داده های چند ساله، سرمایه گذاری در صندوق ها توانسته است ارزش سرمایه گذاری ها را در برابر تورم حفظ کند.

  • خسته نباشیدوممنون بابت تمام زحمات شما
    لطفا شاخص صنایع وگروههای بورسی رو هم در اپلیکیشن قرار بدهید تا امکان تحلیل بهتری داشته باشیم وبتوانیم عملکردسهام رو نسبت به گروه وصنعت مربوطه مقایسه وتحلیل کنیم …باتشکرفراوان

  • با سلام
    اگه تاریخ تقسیم سود صندوق درامد ثابتی مثلا 15 هر ماه باشه و ما 10 اون ماه یک واحد با قیمت 105 هزار تومان بخریم و 15 اون ماه nav صدور 110 هزار تومان و فرداش تبدیل بشه 100 هزار تومان
    سود پرداختی چقدره ؟
    این مابه تفاوتی که در ان روز خریده شده و قیمت پایه صدور هم برگشت داده میشه ؟

    • سلام دوست عزیز
      به طور کلی بهترین زمان برای خرید واحد های سرمایه گذاری این نوع صندوقها، روز بعد از تقسیم سود است. هر چه دیرتر خرید کنید و به روز تقسیم سود نزدیک شوید، مجبورید واحدها رو با قیمت بیشتری خرید کنید و سود تقسیمی هم برای شما نسبتا کمتر خواهد شد. در مثالی که زدید 10 درصد رشد در نظر گرفته شده. اگه شما روز بعد از تقسیم سود این صندوق رو میخریدید سود دریافتی شما معادل همون 10 درصد میشد. اما اگه واحدها رو با قیمت 105 تومن خریداری کرده باشید در واقع نیمی از سود رو از دست دادید. در این صورت ما بالتفاوت با قیمت پایه به شما برگشت داده نمیشه چون مهم، زمان خرید واحد و قیمت آن در روز است.

      • اگه ما به تفاوت برگشت داده نشه به مشتری که خب پس سرمایه گذار احتمال ضررش هم هست و در همین مثال هم سرمایه گذار هیچ سودی بهش نمیرسه چون 5 تومان ما به تفاوته و 5 تومان هم سودش تا روز سوددهی

      • سود در صندوق های با درآمد ثابت به صورت روز شمار است و کسی که نزدیک تاریخ تقسیم سود اقدام به خرید واحد میکنه طبیعتا سود کمتر یا هیچ سودی دریافت می کنه. در نظر داشته باشید که بازدهی در صندوق های درآمد ثابت به تدریج رخ میده و امکان نوسان گیری مشابه سهام ندارند.

  • باسلام وعرض خسته نباشید خدمت دست اندرکاران خدوم سایت سیگنال.متشکرم

  • با سلام
    صندوق های سهامی etf با سایر صندوق های سهامی چه فرقی دارند.؟ روش سرمایه گذاری در اونها فرق میکنه؟ روش پرداخت سودشون؟ مثلا آسمان آرمانی سهام با صندوق باران کشاورزی

    • سلام دوست عزیز
      نحوه معامله این صندوق ها با هم فرق میکنه. صندوق های etf در بازار بورس و به صورت آنلاین از طریق دسترسی به کد بورسی در کارگزاری ها معامله میشن اما سایر صندوق ها دیگه نیاز به کارگزاری و کد بورسی ندارن فقط کافیه که احراز هویت سجام انجام شده باشه و با مراجعه به دفتر یا سایت صندوق میتونید خرید و فروش رو انجام بدید.

  • سلام. در “صورت وضعیت پورتفو” که هر ماه توی کدال منتشر میشه به چه نکاتی باید توجه کنیم

    • سلام
      به خرید و فروش های صندوق و مواردی که از نظر حسابداری مهم هستند.

  • آیا احتمال زیان دهی صندوقهای درآمد ثابت انقدر زیاد هست که براشون “حد ضرر” تعیین کنیم؟بطوری که اگه حد ضرر ما خورد، اون صندوق رو بفروشیم؟
    هزینه ی خرید و فروش واحدهای صندوق های قابل معامله چقدره؟منظورم قیمت خود واحدها نیست.منظورم هزینه کارگزاری و صدور و ابطال… صندوقهای Etf هست.
    میخوام محاسبه کنم درصورت تعیین حد ضرر برای “صندوقهای درآمد ثابت قابل معامله” چقدر هزینه های معاملاتی متحمل میشیم.
    باتشکر از زحمات شما

    • سلام دوست عزیز
      گذاشتن حد ضرر یکی از مهمترین اصول معامله گری ست و بهتره که همیشه رعایت کنید.
      برای اطلاع از هزینه های صندوق به این لینک مراجعه کنید.

  • سلام.
    صندوق های درآمد ثابت هم “زیان انباشته” دارن؟ و در صورت زیاد بودن این زیان منحل میشن؟
    (کسی گفته بود صندوق درآمد ثابت “گنجینه آینده روشن” 13هزار میلیارد زیان انباشته داره و در شرف انحلال هست و میگفت به سایت کدال مراجعه کنید)
    برای انتخاب صندوق باید به “صورتهای مالی دوره ای صندوق ” هم دقت کنیم؟

    • سلام
      بله قطعا برای انتخاب صندوق باید به نوع مدیریت دارایی ها و صورت های مالی اون هم دقت کنید.

  • واقعا خداقوت و خسته نباشید میگم به بچه های سیگنال اقا گلی یه جمالتون خیلی خوب و مفید بود

  • سلام و سپاس،مبخواستم در مورد ماهیت صندوق جسورانه آرمانی و چگونگی سوددهی اینگونه صندوق ها بپرسم؟چگونه باید از این صندوق ها سود دریافت کرد؟

  • با سلام خیلی عالی بود ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادید

  • سلام .صندوق ثروت افرین وگوهر نفیس گند زد به زندگی ما سرمایه مون سوخت سود که نداد!!پولی هم که با زحمت به دست اورده بودیم نصف شد لعنت بر ما که به این صندوق ها اعتماد می کنیم.سپاس از تحلیل هاتون

  • سلام و تشکر لطفا در مورد nav راهنمایی کنید کجا میتونم پیدا کنم تو سایت tstنوشته اما اسمصندوق مختلط نوشته نشده در ضمن نمودار ها هم با شاخص کجا مقایسه شده من نمیتونم پیدا کنم در کل دنبال یه صندوق مختلط بی دردسر وپر سود می گردم لطفا راهنمایی کنید
    خودم نیکوکاری آگاه پیدا کردم به نظر شما خوبه
    با تشکر

    • سلام
      ساختار صندوق های نیکوکاری با اون چیزی که شما در نظر دارید متفاوت است. در صفحه صندوق های سرمایه گذاری در سیگنال میتونید اسامی صندوق های مختلط رو ببینید و در سایت هر صندوق هم قیمت nav رو ببینید.

  • سلام صندوق های درآمد ثابت که تقسیم سود دارند محصوصا etf از کدام بخش باید مشاهده کنیم چه زمانی سود رو تقسیم میکنند، در اساس نامه و امید نامه پیدا نکردم

  • با سلام و تشکر از دست اندرکاران برنامه بسیار عالی و کاربردی در این زمینه
    همگی خسته نباشید و پر انرژی و تندرست باشید
    یک پیشنهاد جهت بهبود برنامه
    اگر امکان داشته باشد جدیدترین نظرات در بالاترین قسمت نظرات در هر بخش قرار گیرد که معمولا اکثر سایتها این طور هستند بسیار بهتر میشود
    با تشکر

    • سلام، با تشکر از حسن توجه شما، این موضوع به تیم مربوطه منتقل شد

  • سلام
    سوالی که مطرح میشه اینه که ما در هر زمانی که در این صندوق های مختلط یا سهامی ثبت نام میکنیم سال بعد همون درصد سود رو حالا با کمی بالا و پایین به ما میدهد یا مهم هست که در چه زمانی سرمایمون رو به این صندوق ها وارد کنیم؟( مثلا در زمانی که بازار در حال اصلاح قیمت هست یا درحال صعود)
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    • سلام دوست عزیز
      بازدهی صندوق های سهامی و مختلط در بازه های زمانی مختلف شبیه هم نیست و نمیشه گفت اگه مثلا در فلان مدت 100 درصد سود داده پس در آینده هم در همین مدت 100 درصد سود میده.

  • سلام ، بازنشسته هستم و با شرایط اقتصادی کنونی با حقوق بازنشستگی چرخ و امورات زندگی میلنگه ، با صد میلیون تومان کدام صندوق بهتره سرمایه گذاری کنم که درآمد ماهانه ثابت دریافت کنم و مطمئن باشه

    • سلام
      بهتر است برای دریافت سود منظم ماهانه در یکی از صندوق های با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید.

  • ممنون از دست اندرکاران سیگنال اطلاعات

    بسیار مفید و ارزشمند بود

  • سلام صندوقها سرمایه گذاری باید مدت زمان خواصی قرار دتد بست مثلا میشه یکماهه پول گذاشت یا حتما باید سالانه باشد و اینکه مبالغ پایین ۵تا ده ملیون قبول میکنند و اینکه خود مجموعه سیگنال صندوق دارد با تشکر

    • سلام دوست عزیز
      بله ما مبالغ کم هم میشه سرمایه گذاری در صندوق ها رو انجام داد. مدت قرارداد مشخصی وجود نداره و شما میتونید هر زمان که مایل بودید از صندوق خارج بشید. سیگنال هیچ گونه خدماتی در حوزه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری یا سبدگردانی ارائه نمی کند. موفق باشید.

  • خیلی به این مطالب احتیاج داشتم .ممنونم از تیم کارشناسی سیگنال.

  • بسیار خوب . با بیان ساده و آموزنده بود . استفاده بردیم خسته نباشید

  • سلام و خسته نباشید به بچهای سیگنال من یه سوالی دارم من میخا توی یکی از این صندقها سرمایه گذاری کنم و ایا به سودی که به ما میرسه سود هم تعلق میگیره یا فقط اصل سرمایه

    • سلام
      سود در صندوق هایی که تقسیم سود ندارند به صورت مرکب است ولی صندوق هایی که تقسیم سود داشته باشند، سود مرکب ندارند.

  • سلام. منظور از لفظ « مشترک» در برخی از صندوق ها چیست و چه فرقی ب لفظ ا « مختلط» در برخی از صندوق ها دارد؟

    • سلام
      “مشترک” یک کلمه عمومی برای همه انواع صندوق هاست. اما مختلط یکی از انواع صندوق هاست.

  • سلام و عرض ادب خدمت شما
    ببخشید من میخواستم به قسمت نمودار مقایسه بازدهی یک صندوق با میانگین بازدهی صندوق ها دست رسی داشته باشم، از کجا میتونم این نمودار ها رو پیدا کنم
    البته از داخل سایت سیگنال وtsetme اقدام کردم به نتیجه نرسید
    با تشکر از شما 🙏

    • سلام دوست عزیز
      متاسفانه ما چنین دیتایی رو ندیدیم

  • سلام ممنون از مطالب خوبتون
    منظور از ضامن نقد شوندگی برای صندوق های سهامی چیست ؟

    • سلام
      ضامن نقدشوندگی تضمین میکنه که هر زمان شما خواستید سرمایه تون رو نقد کنید، منابع مالی در صندوق برای اجرای سفارش شما وجود داشته باشه.

  • سلام در صندوق های سهامی آیا اونی که درصد سرمایه گذاری حقوقی هاش بیشتره بهتره یا حقیقی ها متشکرم

    • سلام . در باره این مورد تاثیر معناداری در کیفیت و بازدهی صندوق مشاهده نشده است.

  • با سلام میخوام تو صندوق مشترک نقش جهان سرمایه گذاری کنم، قیمت صدور واحد خیلی اومده پایین، بنظرتون در آیند مجدد رشد داره ممنون میشم راهنمایی کنید؟

  • با سلام. تشکر . لطفا اگر امکان دارد فلوچارت ورود به یک صندوق را از ابتدا ی ثبت نام سجام ارسال فرمایید. با تشکر

  • سلام . ممنون از مطالب خوبتون .
    ببخشید اگه میشه لیست صندوق های سرمایه گذاری معتبر رو توی شهرها ( مثلاً شیراز ) معرفی کنین .

  • با سلام رای گیری در صندوقهای سرمایه گذاری به چه صورت هست؟ یعنی هرکسی که دارنده اوراق ممتاز صندوق هست (مجمع موسسین ) تصمیم گیرنده هستند برای عزل و نصب ها ؟ یا متعهد پذیره نویس و بازارگردان هم رای میدن؟ هیات مدیره صندوق دایمی هستند ؟ در این موارد نیاز به مشاوره دارم بنده لطفا راههای ارتباطی با شما رو بفرمایید . تشکر

    • سلام دوست عزیز… این موارد رو در مقاله ارکان صندوق در این لینک میتونید ببینید. ارتباط با ما هم خیلی راحته.

  • سلام وقت بخیر
    من می خواستم تو یه صندوق سرمایه گذاری کنم. اینکه اون صندوق از نظر دارائی کوچکه و تملک بیش از نود درصد صندوق حقوقیه
    نکته منفی نیست؟ آیا خطری برای نقد شوندگی واحد های سرمایه گذاری نیست؟

    • سلام . بعیده که این مورد برای نقدشوندگی مشکلی ایجاد کنه ولی بهتره قبل از سرمایه گذاری این موارد رو به صورت واضح از صندوق جویا بشید.

  • سلام.خسته نباشید بنده یک سال تمام در صندوق سرمایه گذاری سهام پیشرو کارگزاری مفید بودم .و اکثر مواقع سود روزانه صندوق با شاخص کل برابری یا کمی کمتر بوده میخام ببینم ایا بازدهیه این صندوق خوب بوده یا ضعیف؟؟؟ چون مجدد میخام وارد یک صندوق جدید بشم میخام تجربه بهتری نسبت به قبل داشته باشم.ممنون

    • سلام این صندوق در بررسی های کارشناسان سیگنال جزو برترین ها قرار نگرفته و عملکرد متوسطی داشته

  • با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان. سرمایه گذاری در صندوق های سهامی etf بهتر است یا صندوق های مشترک. علت بازدهی بهتر صندوق های سهامی مشترک از etf ها چیست؟ ممنون.

    • سلام
      تفاوتی ندارهو اختلاف بازدهی به مدیریت صندوق ها برمیگرده

  • با سلام و تشکر از شما بابت مطالب خوبتون
    میخواستم بپرسم اگر در صندوق سهامی سرمایه گذاری کنم ، چطور میتونم مطمئن بشم که مثل یک سری موسسات مالی ورشکسته نمیشن یا فرار نمیکنن ؟
    یه سوال دیگه این که وقتی سودی به من تعلق بگیره چطوری میشه؟ آیا واحدهای صندوقی دیگه خریداری میشه یا ارزش اون صندوق افزایش پیدا میکنه؟
    با سپاس

    • سلام دوست عزیز
      سود در صندوق های سهامی از روی افزایش قیمت واحدهاست نه افزایش تعداد واحدها.
      برای اطمینان از صندوق ها به این لینک مراجعه کنید.

  • باتشکرازمطالب مفیدتون
    من توضیحاتتون رومطالعه کردم وتصمیم دارم دریکی ازصندوق ها سرمایه گذاری کنم ولی قدرت انتخاب ندارم وگیج شدم چطورمی تون مشاوره بگیرم دبااطمینان وارد بشم ممنون می شم پاسخ بدید

    • سلام دوست عزیز
      گزارش های تخصصی سیگنال درباره تحلیل صندوق ها خیلی میتونه به شما کمک کنه. ما به غیر از تحلیل های کارشناسان سیگنال، مشاوره اختصاصی دیگه ای نداریم. موفق باشید.

  • سلام و تشکرازسایت خوب سیگنال
    همهء سئوال و جوابها رو خوندم و خیلی یاد گرفتم.اما یه سئوال دارم : چجوریه که بیشتر سئوال کنندها اول یا آخر مطلبشون مینویسن 🙁 با تشکر از مطالب مفید) چرا بجا اینکه از سایت یا کارشناس سیگنال تشکرکنن، اکثراََ از (کارگزاری بورسِ مفید) تشکر میکنن؟؟؟

    • سلام دوست عزیز… ممنونیم از توجهتون. امیدواریم که مطالب براتون مفید بوده باشه. موفق باشید

  • دمت گرم ولی چرا همیشه این صندوق های که سود بیشتر میدن سرمایه گذار جدید نمیگیرند وظرفیت پر هست

    • سلام به دلیل استقبال سرمایه گذاران و محدودیت واحدها در صندوق ها این اتفاق افتاده

  • با سلام و خسته نباشید
    می شه بگید از بین صندوق های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت موجود کدام رو پیشنهاد می کنین؟هم از نظر سود پیشنهادی ماهیانه هم معتبر بودن

    • سلام دوست عزیز… متاسفانه ما نمیتونیم هیچ صندوقی رو پیشنهاد کنیم. موفق باشید

  • سلام میخواستم بدونم بعد از اینکه صندوقی رو انتخاب کردیم نماد اون صندوق در پورتفوی میاد اگر بله میخواستم بدونم کدوم نوع از صندوق ها این جوری هستند

    • سلام دوست عزیز… صندوق های ETF مثل سهام نمادشون به پرتفوی اضافه میشه. این صندوق ها در سیگنال با تگ ETF متمایز شده اند.

  • سلام و عرض ادب.
    از کجا میشه مطمئن شد بازده هر صندوقی که شما یا سایت صندوق ها میذاره درست و دقیق هست؟
    و سودی که یک صندوق در یک یا چند ماه کسب کرده بین همه سهامدار ها عادلانه تقسیم میشه؟
    ممنون

    • سلام دوست عزیز… بازده صندوق ها مطابق عملکرد اونهاست و ما هم از سایت صندوق ها این اطلاعات رو میگیریم. رکن متولی در صندوق برای نظارت بر عملکرد صندوق فعالیت میکنه.

  • سلام ممنونم بابت اطلاعات خوبتون .اکثر صندوقهای سهامی تو شهرستانها دفتر ندارند حالا تکلیف شهرهای دیگه که سرمایه گذاری میخوان بکنند چیه؟ ایا مراجعه حضوری لازمه ویا راهکار دیگه ای هم دارن لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    • سلام دوست عزیز… برای اطلاع از نحوه سرمایه گذاری در صندوق ها به این لینک مراجعه کنید. در ضمن میتونید اطلاعات بیشتر رو از سایت صندوق ها دریافت کنید.

  • باسلام
    ببخشید من متوجه نشدم اگر ما فرضآ 100 میلیون در صندوق سهامی سرمایه گذاری کنیم به مدت یکسال و به مقدار اون 100 میلیون مثلآ 20 واحد خریداری کرده باشیم سودی که به اصل سرمایه اضافه میشه آیا خود شامل سوددهی میشود یا نه تا یکسال فقط اون 20 واحد سود میدهند؟ مثلآ اگر در عرض 6 ماه سرمایه دو برابر بشه باید 40 واحد داشته باشیم یا بایدخودمون باز هر چند وقت بکیار با سود واحد خریداری کنیم یا اینکه صندوق خودش اینکارومیکنه ممنونم راهنمایی بفرمایید

    • سلام دوست عزیز… صندوق های سهامی معمولا تقسیم سود دوره ای ندارند و سرمایه گذار از محل افزایش قیمت واحدهای سرمایه گذاری بهره می برد.

  • سلام وقت بخیر.
    تشکر از اطلاعات مفید سایتتون.
    یه سوال داشتم.
    هر وقت تو یه صندوق سرمایه گذاری سهام انتخاب کنیم که 100% سود سرمایه گذاریمون صرف خرید سهام مجدد بشه. به طور مثال با در نظر گرفتن قیمت 10 میلیون تومانی هر سهم در یک صندوق آیا تا زمان رسیدن سود ما به 10 میلیون تومان که امکان خرید یک سهم دیگه فراهم بشه، (شاید یک سال زمان ببره) توی طول این مدت، سود ما بدون هیچ فعالیت و امکان برداشتی نزد صندوق به امانت میمونه؟ یا اینکه همون مقدار هم وارد چرخه سود دهی میشه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام دوست عزیز… سود های تقسیمی اگه به اندازه خرید یک واحد از صندوق برسه در صورت سرمایه گذاری مجدد به دارایی های شما اضافه میشه در غیر اینصورت صرفا از محل افزایش قیمت هر واحد بهره می برید.

  • با سلام
    هنگام مقایسه صندوق های سرمایه گذاری سهام آیا عدد nav صندوق مهم است؟
    مثلاً دو صندوق با بازدهی مشابه سالانه عدد nav بالاتر معیار مناسب مقایسه هست؟
    اساسا آیا بهتر است از صندوق با nav بالا واحد کمتر بخریم یا از صندوق با nav پایین و تعداد واحد بیشتر
    آیا رشد nav های پایین تر بیشتر نخواهد بود؟

    سوال دیگه ای داشتند مورد صندوقهای بازگردانی است. لطفا درباره اونا هم توضیح دهید
    مثلاً صندوق بازارگردان بانک دی در بازدهی سالانه از ارزش کاوان هم بالاتر بوده

    با تشکر

    • سلام دوست عزیز… رابطه معناداری بین nav و بازدهی صندوق وجود نداره بنابراین نمیشه گفت که هر چه nav کمتر باشه بهتره. صندوق های بازار گردانی حقوقی های بزرگ بازار هستند و سرمایه گذاری حقیقی ها در آن ممکن نیست.

  • با سلام و خسته نباشید من به تازگی میخوام سرمایه گذاری در یک صندوق مختلط کنم به مدت فعلا یک سال کدوم صندوق رو پیشنهاد میکنید و اینکه میگن مثلا ۴۰ درصد سود یعنی ۴۰ درصد اصل سرمایه خودم ماهیانه؟

    • سلام درصد سود رو باید ببینید در چه بازه زمانی مطرح کردند

  • ممنون هز توضیحاتتون بالاخره یک جا این توضیحات و کنار هم و کامل یافتم سپاس از سایت خوبتون

  • با سلام و درود
    با تشکر از سایت خوب ، مطالب مفید و پاسخهای دقیقتون …
    چقدر خوبه که شما هستید …
    من تازه با مفهوم صندوقها آشنا شدم و قصد سرمایه گذاری در یک صندوق را دارم و از مطالب مفید سایتتون هم خیلی استفاده میکنم .
    به چیزی بر خوردم که خیلی برام مبهمه ،
    قیمت واحدهای صندوق سرمایه گذاری مشترک کارگزاری حافظ در بیستم مرداد 98 یکباره از حدود 2300000 تومان به حدود 230000 تومان کاهش پیدا کرده . میخواستم بدونم این کاهش ارزش واحد برای چی اتفاق افتاده ؟ و آیا مثلا اگر کسی یک واحد از اون صندوق رو در اختیار داشته ارزش پولش در اون روز 10 برابر کمتر شده ؟
    ( در همون روز هم این صندوق تعداد 63000 واحد جدید صادر کرده و تعداد کل واحدهاش نزد سرمایه گذاران از حدود 7000 واحد به حدود 70000 واحد رسیده )
    با سپاس از وقتی که برای پاسخ دادن میگذارید

    • سلام دوست عزیز… همراهی شما افتخار ماست. در خصوص صندوق کارگزاری حافظ احتمالا این صندوق قیمت واحد ها رو کم کرده و به همون نسبت تعداد واحدهای سرمایه گذاران رو زیادتر کرده است. با مراجعه به سایت صندوق و مرور اخبار و گزارشات میتونید این مورد رو ببینید.

  • سلام و احترام، لطفا راهنمایی بفرمایید که بنده چطور میتوانم پولم را در یک صندوق سرمایه گذاری کنم، یعنی واگذار کنم،؟ لز طریق سایت؟ محل خاصی هست؟ لطفاً راهنمایی. با تشکر

    • سلام دوست عزیز… صندوق های etf رو از طریق کارگزاری میتونید معامله کنید. برای اطلاع از نحوه معامله در سایر صندوق ها به سایت صندوق مراجعه کنید.

  • سلام
    لطفاً در مورد تغییرات و مقایسه NAV بیشتر توضیح بدین
    صندوق با ناو بالا بهتره یا ناو پایین؟
    یا اصلا تغییرات اونه که مهمه،،,؟
    سوال دیگه اینکه
    اگر بفرص بازدهی سالانه صندوقی در یک سال ۲۰۰٪ باشه در پایان سال شخصی که ۱۰۰ ملیون سرمایه گذاشته چه میزان سود میکنه؟
    منظورم اینه که سود سرمایه گذار از افزایش nav صندوق بدست میاد یا صرفا از سود سهام پرتفوی صندوق محاسبه میشه ؟
    ممنون از شما

    • سلام دوست عزیز.. nav صندوق نشون دهنده ارزش دارایی ها آن است و برای سنجش اندازه صندوق میتونه مورد ارزیابی قرار بگیره. سود سرمایه گذارانی که در صندوق وارد شده اند از اختلاف قیمت واحد ها در زمان خرید و فروش حاصل میشه.

  • با سلام
    لطفاً یکی از بهترین صندوق ها که بالاترین بازده سود را دارند را جهت سرمایه‌گذاری معرفی کنید.
    مبلغ بودجه من ۵۰۰۰۰۰۰۰۰﷼ ( پنجاه میلیون تومان) است.
    هم شش ماه
    هم یکساله
    از همدان
    پیشاپیش از لطفتون ممنون

    • سلام دوست عزیز … شما میتونید با مراجعه به گزارش های تحلیلی سیگنال صندوق مناسب خودتون رو انتخاب کنید. متاسفانه ما نمیتونیم صندوقی رو پیشنهاد بدیم.

  • سلام چرا در صندوق سهم آشنا طی یک هفته قیمت هر واحد از یک میلیون تومان به دویست هزار تومان رسیده است ؟ من قصد سرمایه گذاری در این صندوق را داشتم اما اکنون نمیدانم با این افت قیمت واحد ها میشود سرمایه گذاری کرد یا خیر! ؟

    • سلام دوست عزیز.. احتمالا صندوق سهم آشنا سقف واحد هاشو افزایش داده. قیمت صدور و ابطال تغییر پیدا کرده اما خالص ارزش دارایی های صندوق تغییری نکرده. این مسئله به این معناست که کسانی که از قبل واحد خریده بودند، تعداد واحدهاشون در قالب سهام جایزه به نسبت افزایش پیدا میکنه.

  • با سلام آیا سود انباشته هم به این صندوق ها تعلق میگیره(صندوق های سهامی)
    یعنی منع قانونی نداره

    • سلام دوست عزیز… تمام انواع سودی که شرکتهای بورسی کسب می کنند رو صندوق ها میتونند بگیرند و در NAV صندوق منعکس کنند.

  • سلام اول میخواستم تشکر کنم بابت مطالب مفیدی که میذارین دوم اینکه من میخوام تو یکی از صندوق های سرمایه گذاری سهامی ثبت نام کنم باید کد بورسی داشته باشم؟؟ سوم اینکه چون میخوام سجام ثبت نام کنم مرحله 11 باید (نام بورس) و (کد سهامداری) رو وارد کنم که من ندارم میخواستم راهنمائیم کنید که در این مرحله باید چیکار کنم و سوم اینکه اول باید سجام ثبت نام کنم و احراز هویت بشم و بعد کد بورسی بگیرم ممنون میشم راهنمائیم کنید که از کجا کد بورسی بگیرم=== خواهشا شما برام توضیح بدین و اینکه ارجاع ندین به خوندن مقاله سپاسگزارم

    • سلام، اگر صندوق از نوع قابل معامله در بورس باشه بله باید کد بورسی داشته باشید. در غیراینصورت تنها احراز هویت در سامانه سجام کفایت میکنه. مرحله 11 در سایت سجام کدی نمیخواد وارد کنید و خالی بزارید و بروید مرحله بعد. قبلا مقاله ای درباره نحوه دریافت کد بورسی منتشر کردیم که میتونید از این لینک مطالعه کنید.

  • چرا در مورد صندوق اندیشه زرین پاسارگاد چیزی ننوشتید؟ این صندوق با بازدهی حدود ۱۰۰۰٪ در پایان سال ۹۷ منحل شده. جزئیات ماجرا چه بوده؟ آیا پول سرمایه گذارها برگشته؟ گویا این صندوق سود حسابداری رو به جای سود واقعی گزارش میکرده. اگر واقعاً سایت اطلاع رسانی و تحلیل هستید در مورد این موارد منفی هم باید بنویسید.

    • سلام و عرض ادب. این صندوق از نوع با درآمد ثابت به بازارگردانی تغییر پیدا کرده، دلیل انحلال هم این بوده. اگر صندوقی متحل بشه پول سرمایه گذارها رو بصورت کامل به قیمت ابطال آخرین روز حساب میکنه (اصل پول + سود) و به حساب سرمایه گذار واریز میشه. ما همیشه گفتیم که مرجعی مستقل برای اطلاع رسانی در مورد صندوق ها و سایر بازارهای مالی هستیم تا کاربران ما با آگاهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاریشون اقدام کنند و طبیعتا هیچ مسئولیتی نسبت به عملکرد هیچ کدوم از این نهادها و بازارها نداریم. سپاس از همراهی شما. پیروز باشید.

  • سلام ببخشید اگه من 10 میل تو ی صندوق درامد ماهانه بزارم اگه 20 درصد سود بده. این 20 درصد واسه یک ماه حساب میشه؟ یعنی سود این ماه من میشه 2 میل؟؟

    • سلام. بله اگر بازدهی ماهانه صندوق 20 درصد باشه شما 2 میلیون سود کردید.

  • از تحلیل و اطلاع رسانی سیگنال بورس و صندوق های سرمایه گذاری سپاس گذارم

  • سلام خسته نباشید
    من میخوام سرمایه گذاری کنم اما هیچی از معنی صندوق نمیفهمم . ما یک پولی به این کارگزاری ها میدیم تا به جای ما سرمایه گذاری کنن بعد به ما سود ثابت میدن با تضمین ؟ من منظورم صندوق درآمد ثابت بود .
    چه صندوقی ریسک صفر داره و مثل بانک سود میده ؟ امیدوارم شما بتونید جواب منو بدید

    • سلام، بهتون پیشنهاد میکنم مقالات آموزشی ما را کامل مطالعه کنید تا تمامی سوالات شما برطرف بشه. کمترین ریسک در بین انواع صندوق های سرمایه گذاری متعلق به صندوق های درآمد ثابته.

  • سلام وقت بخیر
    صندوق های سرمایه گذاری سهامی و ثابت کارگزاری ها رو هم در سایت خوبتون بررسی کنید و بهترین ها را بصورت سه ماهه معرفی نمایید.
    با سپاس

  • سلام چه سهمایی رو میشه با کد معاملاتی در کارگذاری ها خریداری کرد؟

    ممنون میشم جواب بدید

    • سلام دوست عزیز. سهام عادی، عرضه اولیه، حق تقدم و صندوق های سرمایه گذاری به اضافه اوراق مشارکت و اخزا با کد بورسی قابل خریداری هستند

  • تولید محتوا و اطلاع رسانیتون عالی عالی…واقعا مرجع هستید.به دیگران هم شمارو معرفی میکنم.پیروز باشید

  • سلام بر شما عزیزان
    بابت اینکه زکات علمتون و بی دریغ به مردم اعلام می نمایید بسیار سپاسگذارم
    خدا بهترینها براتون بخواد

  • سلام به تیم سیگنال خسته نباشید برای شروع وانتخاب یه صندوق سرمایه گذاری باید کجا برم دفتر کارگذاری باید برم.ادرس دفاتر صندوق در کرج ندارم.

    • سلام و عرض ادب. باید یا بصورت حضوری به شعب صندوق مراجعه کنید یا اگر امکانش بود بصورت آنلاین از طریق سایت صندوق اقدام به خرید واحد کنید. پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی ما با عنوان ” نحوه سرمایه گذاری در صندوق ها ” رو مطالعه کنید.

  • سلام وقت بخیر
    برای سرمایه گذاری صندوق ها باید حتما به شعبه خودشون بریم؟ اکثرا تهران هستن که

    • سلام و عرض ادب. برخی از صندوق ها فقط امکان خرید واحد بصورت حضوری دارند بعضی ها امکان خرید بصورت آنلاین هم برای سرمایه گذارانشون فراهم کردند و میتونید از طریق سایتشون اقدام کنید.

  • من قصد سرمایه گذاری توی صندوق های سهامی رو دارم وخیلی تحقیق کردم الان بهترین عملکرد و صندوق ارزش کاوان داره که صدور هر سهمش ۵ ملیون من با ۲۰۰میلیون فقط میتونم ۴۰ سهم بخرم اگر چند سال هم صبر کنم نهایتا شاید هر سهم ۱۰میلیون بشه که پول من میشه ۴۰۰ یا اینکه صندوق های دیگ با عملکرد بد رو انتخاب کنم ب این پول ۲۰۰سهم بخرم
    ووقتی که هر سهمش بشه ۵ ملیون پول من ملیارد میشهبه نظرتون صندوق های که الان صدورشون بالاست جای پیشرفتی دیگه دارن یا نهایت سقف هر سهم چقدر میشه

    • سلام دوست عزیز. ما قبلا مقاله ای در سایت درج کردیم که کاملا مراحل انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری رو بصورت گام به گام براتون توضیح داده، پیشنهاد میکنم از این لینک این مقالرو حتما مطالعه کنید.

  • سلام و تشکر فراواااان.
    من به کمک مقالات باارزشتون تونستم صندوق سرمایه گذاری مورد پسند خودم رو پیدا کنم.
    فقط یه سوال. …
    از بین صندوق های برتر که نامشون رو آورده بودین،هر کدوم که انتخاب کردیم خوبه؟؟؟

    وبعد اینکه چه جوری راه ارتباط باهاشون رو پیدا کنیم؟ ؟
    ممنونم.اجرکم عندالله

    • سلام و درود. سپاس از لطف و محبتتون. اگر صندوقی که انتخاب کردید چندین بار در لیست صندوق های برتر قرار گرفته باشه پس انتخاب هوشمندانه‌ای داشتین. برای ارتباط با صندوق ها به سایت صندوق مورد نظرتون مراجعه کنید و از طریق شماره تماس های درج شده در سایت با پشتیبانی صندوق در ارتباط باشید. موفق و پرسود باشید.

  • با سلام. ممنون از اطلاعات جامعتون. متاسفانه من متوجه نشدم در مورد صندوق مختلط آیا اصلن اصل پولمون برمیگرده مثل بانک ؟

    • سلام و عرض ادب. صندوق های مختلط و سهامی سود رو تضمین نمی‌کنند و شما در سود و زیان صندوق شریک هستید حالا ممکنه سود کنید و اصل پولتون بیشتر بشه یا صندوق کمی ضرر کنه و اصل پول شما کمتر هم بشه. اما مشکلی در نقد کردن پول وجود نداره و به راحتی میتونید پولتون رو نقد کنید.

  • شرکت های بورسی از طریق افزایش سرمایه قیمت هر سهم خودشون رو کاهش میدن. صندوق های ETF چطور بعد از یک رشد قابل توجه ارزش هر واحد از سهم خودشون رو کاهش میدن؟

    • سلام و عرض ادب. صندوق های ای تی اف در صورتی که تقسیم سود داشته باشن به دلیل خروج نقدینگی از صندوق قیمت واحدها کاهش پیدا میکنه و در صورتی که تقسیم سود نداشته باشند قیمت واحد های سرمایه گذاری تغییری نمیکنه. مثل صندوق های سهامی که قیمت واحدها در بلند مدت همواره افزایشی بوده است.

    • سلام و درود. متاسفانه امکان اصلاح وجود نداره. با ما همراه باشید.

  • بادرود وادب خدمت شما
    آیا جایی برای مشاوره هست که بی طرفانه و صراحتا بگه در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم، من به چند تا صندوق زنگ زدم، گفتند فعلا واحد خرید نداریم بعدا تماس بگیرید

    • سلام و عرض ادب. شرکت مشاوره ای در این زمینه وجود نداره. اما میتونید با استفاده از مطالب آموزشی ما بدون نیاز به شخص سومی خودتون اینکارو انجام بدید.

    • سلام و درود. در سایت tse و در قسمت سرچ نام صندوق مورد نظر رو جست و جو کنید اگر از نوع قابل معامله در بورس باشه نام صندوق و نماد صندوق نشون داده میشه.

  • سلام.وقت بخیر.اگر سرمایه گذار صندوق درآمد ثابت “حقیقی یا حقوقی” باشه آیا در میزان سود دهی صندوق هم تاثیر متفاوت میذاره؟
    به عبارت دیگه آیا تعداد بالای سرمایه گذار حقیقی برای یه صندوق بهتره یا حقوقی؟یا تفاوتی نداره؟
    ممنون

    • سلام و درود. نمیشه به عنوان معیار قابل توجهی بهش اشاره کرد. اما بی تاثیر نیست بیشترین تاثیر در عملکرد صندوق ناشی از ترکیب دارایی های صندوق و اوراقیه که خریداری میکنه.

  • نکته ای اللن جای سوال هست اونم این هست که الان بورس فعلی کاملا شارپ و صعودی هست…
    اگر یه زمانی سکون باشه اون موقع سود حداکثر چند درصدی میشه؟

    • سلام و وقت بخیر خدمت شما. سپاس از لطفتون. برای اطلاع از بازدهی و عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در بازه های زمانی مختلف میتونید به صفحه گزارش های تحلیلی صندوق های سرمایه گذاری سیگنال مراجعه کنید و با استفاده از گزارش های ما عملکرد صندوق ها را در ماه های مختلف با هم مقایسه کنید.

  • خییییییلی ممنونم
    ایتقد مطلب خوبی بود که ازش یادداشت برداشتم
    مرسی

    • سلام و درود. خوشحالیم که این مقاله رضایت شمارو به همراه داشته. با سیگنال همراه باشید.

  • سلام
    مطلب جامع بود اما چند نکته دیگه هم باید اضافه بشه،که انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری رو راحت تر کنه
    ‏ _ابتدا صندوق ها را به ترتیب بازدهی مرتب کنید (مثلا سالانه که معیار بلند مدت تری است) بدین شکل میتوانید تقریبا صندوق هایی که در یکسال گذشته بیشترین بازدهی رو ثبت کردند مشاهده نمایید. اگر این چینش رو بر اساس 6 ماهه و 3ماهه و ماهانه نیز انجام دهید معمولا صندوق های مشخصی رو میبینید.‏که این به شما نشان میده که معمولا صندوق های برتر از تعداد مشخصی فراتر نمیروند و آنهایی که خوب هستند در بازه های زمانی مختلف نیز جز صندوق های برتر بازارند. اگر صندوقی در بازه ای زمانی از شاخص بورس عقبتر باشد میشود نتیجه‏ گرفت که مدیریت خوبی در صندوق صورت نگرفته است که بازدهی آن از شاخص بورس کمتر بوده.
    حال توجه کنید اگر صندوقی مثلا در بازدهی سالانه وضعیت خوبی دارد اما در بازدهی 6 ماهه خوب نیست به این معنیست که احتمالا اکثر بازدهی برای دوره ی قبلی بوده و از بازدهی جدید بازار‏جا مانده.همچنین اگر صندوقی بازدهی سال خوب نداشته اما ماهانه ی خوبی دارد، شاید انتخاب مناسبی نباشد چون ممکن است این بازدهی دفعتا ایجاد شده باشد. پس حواستان باشد که لزوما بازدهی در یک دوره ی خاص دلیلی بر خوب بودن صندوق نیست و باید‏بازدهی آن را در دوره های مختلف تحلیل کرد.
    همچنین نباید نگران نقد نشدن سرمایه تون باشید، چون از محل فروش سهام و موجودی نقد صندوق،‏مبالغ سرمایه گذاری شده عودت داده میشه.پس معمولابین 2 تا 7 روز کاری (بسته به نوع امیدنامه صندوق) این مبالغ بازپرداخت خواهند شد.به این ترتیب یکی از ریسک های بازار سرمایه یعنی نقد شوندگی برای سرمایه گذار مرتفع شده .چون درگیر بسته بودن نماد‏نقد شونده بودن سهم (صف خرید یا فروش) سود مجامع و … نخواهید بود.
    ‏‎و در نهایت،در نظر داشته باشیدکه عدد nav به خودی خود مهم نیست،بلکه تغییرات nav مهمه.مثلا 2 صندوق رو در نظر بگیرید.اگر در اولی یک واحد صندوق 5 میلیون تومان باشد، بعد از 20 درصد افزایش، قیمت آن به 6 میلیون تومان میرسد.حالا اگر در صندوق دوم قیمت هر واحد 400 هزار تومان باشد، پس از 20 درصد افزایش،قیمت آن به 480 هزار تومان خواهد رسید.البته مردم عادی به جهت ذهنی آمادگی خرید واحد های ارزانتر رو دارند تا گرانتر.
    نهایتا بهتره از بین چند صندوق باقی مونده 2 صندوق کوچک تر رو انتخاب کنید و سرمایه تون رو تو اون 2 صندوق سرمایه گذاری کنید.به این ترتیب از پرتفوی متنوع تری بهره میبرید.

    • سلام و وقت بخیر خدمت شما. سپاس از این نظرتون و وقتی که برای نوشتنش گذاشتید. موارد خیلی خوب و به جایی بود.
      در رابطه با اینکه سرمایه گذاران باید لیست بهترین صندوق های سرمایه گذاری رو در بلند مدت بررسی کنند، در همین مطلب گفته شد که مخاطبان میتونن از گزارش های تحلیلی سایت سیگنال برای اینکار (بخصوص گزارش های 10 صندوق سرمایه گذاری برتر که بصورت سالانه – شش ماهه – سه ماهه و ماهانه منتشر میشه) استفاده کنن و حرف شما کاملا بجا و درست بود.
      در رابطه با نقدشوندگی صندوق هم قبلا مطلبی گذاشته شده و نقدشوندگی یکی از مزایای صندوق های سرمایه گذاری محسوب میشه مخاطبان ما میتونن از مقاله ” مزایای صندوق های سرمایه گذاری ” که قبلا در سایت قرار داده شده این موارد رو مطالعه کنند.
      در رابطه با خالص ارزش دارایی یا همون NAV هم حرف شما کاملا درسته، ما در این مطلب سعی کردیم به زبان خیلی ساده نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری رو برای مخاطبان بیان کنیم و به ناچار از پیچیدگی و عبارات گیج کننده تا حد امکان استفاده نکردیم.
      در نهایت راهنمایی شما برای ما بسیار خوب و ارزشمنده. با سپاس از همراهیتون. موفق و پرسود باشید.

  • تبریک به تیم تولید محتوا سایت سیگنال بسیار مفیده ساده و کاربردی

    • سلام و عرض ادب. سپاس از لطف و نظر شما. خوشحالیم که کار ما رضایت شمارو به همراه داشته. موفق و پرسود باشید.

  • خیلی ممنون از مقالات خوب و کاربردیتون. سوالی که برام پیش اومد اینه که اگر بخوام در این صندوقها سرمایه گذاری کنم, امنیتشون چجوریه؟ میشه بهشون اطمینان کرد؟

    • سلام و درود. صندوق های سرمایه گذاری با مجوز سازمان بورس تاسیس میشن و تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند. به همین دلیل هم باید اطلاعاتشون رو بصورت شفاف در سایت تخصصی خودشون افشا کنند. بهتون پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی ما با عنوان ” آیا صندوق های سرمایه گذاری مطمئن هستند؟ ” رو حتما مطالعه کنید.

  • ممنون از مطلب خوبی که نوشتید. این همه سال بیخودی پولمون رو توی بانک گذاشته بودیم. حداقل صندوق درآمد ثابت می خریدیم تا سود بیشتری میبردیم. ای کاش می شد صندوق ها رو توی سامانه سیگنال خرید و فروش می کردیم.

    • سلام و درود. سپاس از لطف و نظر شما. بله کاملا حرفتون درسته و صندوق های درآمد ثابت بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند. امیدواریم در آینده امکان خرید و فروش هم به امکانات سایت اضافه بشه. سپاس از همراهیتون. موفق و پرسود باشید.

  • اگر آدرس صندوق ها رو در لیستی قرار دهید خیلی خوب است. من نمیدونم توی شهر ما صندوقها دفتر دارند یا نه

    • سلام و عرض ادب. سپاس از پیشنهاد خوب شما. حتما برای مقالات آتی این موضوع مدنظر ما خواهد بود.

  • آقا توی همین تحلیل هاتون که میذارین و من نگاه کردم، دیدم مثلا هر فصل یه سری صندوق بهتر بودن. خب اگر قراره هر فصل یه مدل صندوق وضعیتشون خوب باشه و سود بدن، از کجا معلوم همون موقع که ما می‌خوایم سرمایه گذاری کنیم، آخرش کدومشون سود بیشتر میده؟ به شرایط اجتماعی و سیاسی هم ربط داره درسته؟

    • سلام و درود. اگر دقت کرده باشید صندوق هایی هم هستند که در این لیست تکرار شدن (ممکنه رتبشون تغییر کنه و مثلا یک ماه رتبه اول باشن و ماه دیگری رتبه ششم) شما میتونید با استفاده از لیست 10 صندوق سرمایه گذاری برتر در هر ماه صندوق هایی که کمترین نوسان رو داشتن شناسایی کرده و در اون صندوق ها سرمایه گذاری کنید.

  • سلام صندوق سهامی بورسیران واسه سرمایه گذاری یک ساله خوبه؟
    و اینکه میشه گفت وضعیت شاخص بورس با بازده صندوق های سرمایه گذاری رابطه دارد؟ یعنی در تحلیل عملکرد صندوق تاثیر گذار هست یا نه؟

    • سلام و درود. برای اطلاع از وضعیت صندوق ها و دسترسی به لیست بهترین صندوق های سرمایه گذاری میتونید از گزارش های تحلیلی سیگنال استفاده کنید. بله، همونطور که در این مطلب گفته شد چون درصدی از دارایی صندوق ها به بازار سهام اختصاص داره وضعیت بورس روی صندوق ها تاثیر مستقیم داره.

  • واقعا ممنونم از مطالب بسیار خوبتون. و تبریک میگم به دست اندرکاران این برنامه

    • سلام و عرض ادب. سپاس از لطف و همراهی شما. با سیگنال همراه باشید.