صندوق قابل معامله در بورس یا ETF چیست؟

صندوق قابل معامله در بورس یا ETF چیست؟

وقتی اسم سرمایه گذاری به میان می آید، ریسک پذیری و ترس از دست دادن سرمایه بزرگترین دغدغه سرمایه گذاران است. برای از بین بردن و یا کم کردن از میزان این ریسک راهکارهای مختلفی وجود دارد. مثلا یکی از این راه‌ها استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک است. استفاده از افراد متخصص و حرفه‌ای و تقسیم سرمایه در بازارهای مختلف و با ریسک پایین راهکاری است که تقریبا همه صندوق‌ها از آن استفاده می‌کنند. یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌ گذاری، صندوق قابل معامله در بورس یا ETF است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که علاقه‌مند به معامله آنلاین در بورس باشید. اما بدلیل نداشتن وقت و دانش کافی نتوانسته‌اید این کار را بکنید. صندوق قابل معامله در بورس دقیقا برای همین طراحی شده است.

صندوق بورسی یا ETF چیست؟

صندوق قابل معامله صندوقی متشکل از دارایی‌های مختلف است که با ساختاری شبیه به صندوق سرمایه گذاری مشترک mutual fund مانند سهام عادی شرکت‌های مختلف در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود.‌ پس برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها باید کد معاملاتی فعال در بورس داشته باشیم.

واحدهای سرمایه گذاری این صندوق‌ها از طریق کارگزاری‌ها قابل خرید و فروش هستند و قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری ETF معمولا زیر 10 هزار تومان است.

ETF  مخفف چیست؟

ETF  مخفف چیست؟

ETF  مخفف عبارت  Exchange Traded Fund به معنی صندوق قابل معامله در بورس است. دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری امکان معامله را ندارند و سرمایه گذاران برای خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری باید اغلب از طریق مراجعه به صندوقی که در آن سرمایه گذاری کرده‌اند اقدام کنند. ولی واحد سرمایه گذاری این نوع صندوق‌ها مشابه سهام عادی به راحتی قابل خرید و فروش است. یعنی هر میزان درصد از واحدهای کل یک صندوق را تهیه کنیم به همان نسبت از کل سرمایه گذاری صندوق بهره‌مند می‌شویم و چون قیمت این واحدها ارزان است گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است.

تاریخچه پیدایش صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله

  • پیشینه شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله به بحران مالی سال 1987 باز می‌گردد. در سال 1987 روز دوشنبه که به دوشنبه سیاه معروف است شاخص داوجونز 508 واحد یا 22.61 درصد سقوط کرد و باعث وارد آمدن زیان 500 میلیارد دلاری به سرمایه‌گذاران در بورس شد.
  • سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، در آن سال به این دلیل که برای کشف قیمت واحدهای خود و فروش آن باید تا پایان آن روز منتظر می‌ماندند، بیشترین ضرر را متحمل شدند. از اینجا بود که ایده اولیه ایجاد صندوق قابل معامله مطرح شد.
  •  در تاریخ 29 ژوئن سال 1993 صندوق اسپایدر (SPDR) که در حال حاضر بزرگ‌ترین ETF جهان است کار خود را آغاز نمود. سرمایه‌گذاری اصلی این صندوق روی طلا است.
  • پذیره‌نویسی واحدهای صندوق‌های قابل معامله در ایران، برای اولین بار در بازار فرابورس در تاریخ 29 مرداد سال 1392 انجام شد و افتتاح تابلوی ETF در ششم مهرماه صورت گرفت.
  • در حال حاضر صندوق قابل معامله آرمان سپهر آشنا به عنوان قدیمی‌ترین صندوق بورسی کشور در حال فعالیت است. این صندوق در تاریخ 07/06/1392 فعالیت خود را آغاز نمود.

ویژگی‌‌های صندوق‌های قابل معامله

ویژگی‌‌های صندوق‌های قابل معامله

از جمله ویژگی‌های صندوق‌های قابل معامله که آن را از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری متمایز می‌کند، مولرد زیر را می‌توان نام برد:

  • این صندوق‌ها بصورت آنلاین در بورس قابل معامله هستند و به آن‌ها صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در معاملات برخط نیز گفته می‌شود.
  • صندوق‌ بورسی در برگیرنده تمامی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر است. (صندوق قابل معامله با درآمد ثابت – سهامی – مختلط – طلا – شاخصی و …)
  • NAV این صندوق‌ها هر 2 دقیقه یکبار بروزرسانی می‌شود. بنابراین لازم نیست برای خرید و فروش واحدهای خود مانند صندوق‌های غیرقابل معامله منتظر کشف قیمت تا روز بعد بمانید.
  • خرید و فروش واحدهای صندوق‌های قابل معامله معاف از مالیات است.
  • کارمزد صندوق‌های ETF از نوع درآمد ثابت فقط شامل کارمزد خرید و فروش واحد می‌شود کارمزد خرید ۰٫000725 و کارمزد فروش هم ۰٫000725 ضرب در کل قیمت خرید یا فروش می‌باشد و در مجموع کارمزد خرید و فروش 0.00145 است.
  • کارمزد صندوق‌های ETF از نوع سهامی فقط شامل کارمزد خرید و فروش واحد می‌شود کارمزد خرید ۰٫00464 و کارمزد فروش هم ۰٫00475 ضرب در کل قیمت خرید یا فروش می‌باشد و در مجموع کارمزد خرید و فروش 0.00939 است.
  • کارمزد صندوق‌های ETF از نوع مختلط فقط شامل کارمزد خرید و فروش واحد می‌شود کارمزد خرید ۰٫00243 و کارمزد فروش هم ۰٫00264 ضرب در کل قیمت خرید یا فروش می‌باشد و در مجموع کارمزد خرید و فروش 0.00507 است.
  • همچنین هزینه‌های عملیاتی صندوق قابل معامله در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به دلیل انتقال هزینه‌های ارائه خدمات مشتری از صندوق به کارگزاری، کمتر است.
  • صندوق ETF مانند اغلب صندوق‌های غیرقابل معامله ضامن نقدشوندگی ندارد. اما رکن جدیدی به‌عنوان بازارگردان، فراهم آوردن نقدشوندگی در این صندوق‌ها را بر عهده دارد و در مواقعی که عرضه کننده ای وجود ندارد  یا تقاضای دیگری وجود نداشته باشد خرید و فروش واحدها را انجام می‌دهد.
  • تاسیس و فعالیت صندوق‌های قابل معامله تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. بنابراین این صندوق‌ها شفافیت اطلاعاتی قابل توجهی دارند.
  • تفاوت اصلی این صندوق‌ها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک افزایش نقدشوندگی با بهره‌گیری از پتانسیل بازار بورس است.

ترکیب دارایی های صندوق های بورسی چگونه است؟

همان‌گونه که گفته شد صندوق‌های بورسی تمامی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد. دارایی هر یک از صندوق های ETF  با توجه به نوع آن صندوق متفاوت است. یعنی هر نوع از صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت، سهامی، مبتنی بر طلا، شاخصی و مختلط می‌توانند بصورت قابل معامله در بازار بورس ارائه شوند. این صندوق‌ها با توجه به نوع فعالیت‌شان ترکیب دارایی متفاوتی دارند.

 مثلا ترکیب دارایی صندوق سهامی قابل معامله در بازار بورس مشابه صندوق‌های سهامی است. همچنین صندوق‌های شاخصی قابل معامله در بورس، پیرو ترکیب دارایی استاندارد صندوق‌های شاخصی هستند. تنها تفاوت این صندوق‌ها با نوع معمولی آن در نوع ارائه و خرید و فروش آن‌هاست.

سرمایه گذاری در صندوق های  ETF  برای چه افرادی مناسب است؟

سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)  می‌تواند برای همه مناسب باشد. چون هم امکان بهره‌مندی از تنوع سبد خرید و هم کاهش میزان ریسک پذیری در این صندوق‌ها وجود دارد. علاوه بر این، به این دلیل که واحدهای سرمایه گذاری ای تی اف به صورت آنلاین قابل خرید و فروش است، سرمایه گذاری در آن برای افرادی که بیشتر دوست دارند در بازار سهام سرمایه گذاری کنند، جذاب است. اما در سرمایه گذاری این صندوق‌ها باید توجه کرد که صبر داشتن بسیار مهم است و حداقل باید مدت 6 ماه روی صندوق موردنظر زمان گذاشت تا به بازده مناسبی برسد.

مزایای صندوق های قابل معامله (ETF) چیست؟

این نوع صندوق‌ها علاوه بر داشتن تمام مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مزایای دیگری دارند که استفاده از این صندوق‌ها را برای سرمایه گذاران جذاب کرده است. در ادامه به این مزایا اشاره می‌کنیم.

مزایای صندوق های قابل معامله (ETF) چیست؟

خرید و فروش آسان و نقدشوندگی خوب


واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های قابل معامله به آسانی و بصورت آنلاین قابل معامله هستند. این قابلیت از بزرگترین مزیت این نوع از صندوق هاست که آن‌ها را قابل رقابت با سرمایه گذاری در بازار سهام می‌کند. همچنین زمان بازپرداخت مبلغ فروش این واحدها حداکثر ظرف مدت 3 روز به حساب مشتری انتقال می یابد. بنابراین این صندوق‌ها نقدشوندگی بهتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرقابل معامله دارند.


محاسبه NAV آنی


میزان   NAV یا ارزش خالص دارایی های صندوق ها معمولا برای روزکاری بعد محاسبه می‌شود. یعنی برای خرید یک واحد سرمایه گذاری هر صندوق باید قیمت فردا آن واحد محاسبه شود ولی در صندوق های EFT  میزان NAV هر دو دقیقه محاسبه می شود و برای خرید آنلاین و محاسبه قیمت هر واحد مشکلی وجود ندارد.


معافیت مالیاتی


طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های ETF معاف از مالیات است. در نتیجه برای خرید و فروش این واحدها هیچ گونه مبلغی جز کارمزد خرید و فروش دریافت نمی‌شود.


بدون نیاز به صف خرید و فروش


درست است که ساز و کار سرمایه گذاری در این صندوق ها مشابه بازار سهام است. اما سرمایه گذاران برای معامله واحدهای این صندوق‌ها نیازی به منتظر بودن در صف خرید و یا فروش ندارند و به صورت آنی قابل معامله هستند.


شفافیت


صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در طول روز و هنگامی که بازارها باز هستند، خرید و فورش می‌شوند. قیمت‌گذاری سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در طول ساعت کاری بورس بصورت پیوسته است. بنابراین سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله، در لحظه می‌دانند چه مبلغی برای خرید سهام پرداخت کرده یا چه مبلغی برای فروش سهام دریافت می‌کنند.

شفافیت، احتمال تقلب یا سوء استفاده از طرف مدیران صندوق را کاهش می‌دهد. ساختار صندوق های قابل معامله به گونه‌ای است که شفافیت مالی قابل توجهی دارد.


هزینه‌های پایین‌تر


هزینه‌های عملیاتی صندوق بورسی نسبت به صندوق سرمایه گذاری غیرقابل معامله کمتر است. دلیل آن انتقال هزینه‌های ارائه خدمات مشتری از صندوق به کارگزاری است، برای مثال صندوق قابل معامله نیازی به ارائه خدمات خرید و فروش، ارتباط با مشتریان و … ندارند، چون این کارها توسط کارگزاری انجام می‌شود.

معایب صندوق های سرمایه گذاری ETF  چیست؟

امکان خرید و فروش لحظه‌ای در بورس، همانطور که می‌تواند به عنوان مزیت این نوع صندوق ها مطرح شود، در شرایطی هم می‌تواند برای سرمایه گذاران نوپا که کمتر توانایی کنترل هیجانات خود را دارند زیان آور باشد. چون برای دستیابی به بازدهی مطلوب نیاز به صرف زمان مناسب است. اما افراد تازه کار شاید کند بودن و یا ضرر کوتاه مدت احتمالی صندوق را نتوانند تحمل کنند و با ضرر، سرمایه خود را خارج کنند. در صورتیکه ذات سرمایه گذاری در صندوق های غیر قابل معامله در بورس بر اساس سرمایه گذاری میانمدت و یا بلندمدت است.

لیست صندوق‌ های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس

لیست صندوق‌ های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس

در حال حاضر (انتهای سال 1400) 90 صندوق سرمایه گذاری ETF در کشور فعالیت می‌کنند که 33 صندوق قابل معامله با درآمد ثابت، 30 صندوق سهامی، 8 صندوق کالایی ، 4 صندوق مختلط و 15 صندوق تامین مالی هستند.

برای اطلاع از لیست صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس با مراجعه به سایت سیگنال و صفحه صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید لیست آخرین صندوق‌های ETF فعال را مشاهده کنید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری بورسی کدام است؟

برای شروع سرمایه گذاری در این صندوق‌ها باید کارنامه صندوق‌های ETF  را در بازه حداقل 6 ماهه بررسی کنیم و بر اساس وضعیت فعالیت صندوق و میزان بازدهی آن، صندوق مورد نظر را انتخاب کنیم. برای بررسی اطلاعات صندوق‌های سرمایه گذاری و مشاهده 10 صندوق سرمایه گذاری برتر بورسی به صفحه گزارش‌های تحلیلی سایت سیگنال مراجعه کنید. در این صفحه می‌توانید اطلاعات و تحلیل‌های دوره‌ای از بازده سالانه، قیمت صدور خالص دارایی‌های هر صندوق و … را مشاهده کنید.

بعد از یافتن صندوق مورد نظر باید از طریق یک کارگزاری معتبر برای خرید واحدهای سرمایه گذاری اقدام کنید.

مراحل شروع سرمایه گذاری در صندوق ETF

  • دریافت کد بورسی از یک کارگزاری از طریق وب‌سایت سیگنال
  • انتخاب بهترین و مناسب‌ترین صندوق ETF با بررسی کارنامه صندوق‌ها
  • ثبت سفارش در سامانه معاملات آنلاین و خرید واحدهای صندوق
  • فروش واحدهای صندوق در زمان دلخواه

نکته: در انتخاب صندوق مناسب باید حواسمان با بازار ارائه صندوق باشد. چون در حال حاضر تعدادی صندوق سرمایه گذاری ETF  فعال در فرابورس و دیگر بازارهای مالی فعالیت می‌کنند و ممکن است از لحاظ اعتبار و یا نقد شوندگی شرایط متفاوتی با صندوق‌های فعال در بورس داشته باشند. زیرا معمولا صندوق‌هایی که استاندارهای ورود به بازار بورس را ندارند در فرابورس فعالیت می‌کنند.

نتیجه‌گیری

صندوق‌های ETF با ساختاری شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و با استفاده از پتانسیل معاملات آنلاین بورس، به یکی از گزینه‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری افراد در دنیا تبدیل شده‌اند.

اگر شما نیز علاقه‌مند به انجام معاملات آنلاین در بورس هستید اما وقت و دانش کافی برای اینکار را ندارید صندوق‌های قابل معامله گزینه‌ای مناسب برای شما هستند. این صندوق‌ها با ساختاری مدیریت شده میزان ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

آیا شما نیز قصد شروع سرمایه گذاری در این صندوق‌ها را دارید؟ نظرات خود را با سایت سیگنال در میان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام و سپاس، بازده صندوق etf سهامی مثلا یک ساله ، که گزارش شده، بر مبنای nav هست یا قیمت آخرین یا پایانی تابلو؟( با توجه به اینکه قیمت پایانی یا آخرین روی تابلو، عموما با مبلغ nav تفاوت دارد)

  • با سلام
    میخواستم بپرسم صندوق دارایکم با توجه به منع نوسانگیری روزانه این قابلیت رو داره همچنان؟

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    آقا واسه من سواله چرا روزی که بازار کلا مثبته نصف صندوقهای etf مخصوصا آگاس باید منفی باشه؟

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    آقا واسه من سواله چرا روزی که بازار کلا مثبته اکثر صندوقهای etc مخصوصا آگاس منفی هستن؟

  • با سلام و احترام
    آيا صندوق هاي قابل معامله در بورس، مجاز به نقد كردن سهام خود در بازه هاي زماني دلخواه هستند ؟
    به عنوان مثال اگر تيم يك صندوق تشخيض دهد كه بايستي ۵۰ درصد سهام خود را بفروش برساند، آيا مجاز به انجام اين كار هست ؟!
    و يااينكه قانوني وجود دارد كه اين صندوق ها به عنوان مثلا بيش از ۱۰ درصد نمي توانند نقد كنند ؟

    • سلام دوست عزیز
      قوانین صندوق ها در ترکیب دارایی مشخص است. مثلا صندوق سهامی نمیتونه در هر زمان کمتر از 70 درصد در پرتفوش سهام داشته باشه. این قوانین در امیدنامه و اساسنامه همه صندوق ذکر شده و در سایت صندوق موجود است.

    • سلام دوست عزیز
      در ساعت معمول معاملات بازار بورس. از 9 تا 12.30 روزهای کاری

  • درود و خسته نباشید میگم،با سپاس بابت ارائه پستهای آموزنده شما
    یه پرسشی داشتم،یه جایی خوندم که صندوقهای سرمایه گذاری با سود ثابت در دراز مدت سود ترکیبی هم دارن،آیا در صندوقهای سرمایه گذاری سهامی هم این سود هست یا نه؟

    • سلام دوست عزیز
      سود صندوق های سهامی مانند سهام عادی و از محل افزایش نرخ واحدهاست.

  • سلام ببخشید من به اندازه کافی از صندوق معاملاتی اطلاعی ندارم میشه توضیح بدید ممنون

  • سلام و درود بر شما بنده سهام دارای دوم خریدم اول از کافی نت خریدم از یه درگاه برام خریدن وبعد خواستم سهمم رو افزایش بدم از پست بانک و اونا هم از یه درگاه دیگه برام سهم خریدن آیا مشکلی بوجود نمیاد و این سهم ها یه جا جم میشه ؟

    • سلام دوست عزیز
      ثبت سفارش فقط یک بار مورد تایید است.

  • باسلام.
    1-فرضا من تعدادی واحدetf سهامی بخرم و بعد دو ماه اونو بفروشم بهم سود تعلق میگیره؟
    2-من وقتی تعدادی واحد میخرم صندوق مثل سبدگردانا بلافاصله با پول واریزی من سهام می‌خره و از بازده اون به من سود میده یا بطور کلی از بازده همه سهاماش سرشکن میکنه و بهم سود میده؟
    علت افزایش قیمت واحدها در بورس چیه وقتی ناو اون هر دو دقیقه آپدیت میشه؟ آیا این صندوقها هم دارای صورتهای مالی هستن؟ مجمع دارن؟ سود انباشته دارن که بخوان از اون افزایش سرمایه بدن؟
    4- دامنه نوسان اون برای روز بعد چه جوری حساب میشه؟
    با تشکر

    • سلام دوست عزیز
      تضمینی برای کسب سود در صندوق های سهامی وجود نداره.
      شما از مدیریت صندوق بهره میبرید. تفاوت قیمت nav در زمان خرید و فروش، سود یا ضرر شما رو نشون میده. ارزش دارایی های صندوق در قیمت nav لحاظ میشه. صورت های مالی صندوق ها مشابه سهام نیست اما صورت مالی دارند و در سایت صندوق میتونید در قسمت گزارشات، ملاحظه کنید.
      برای صندوق های etf دامنه نوسان از روی قیمت پایانی روز قبل محاسبه میشه و دامنه نوسان آنها 10 درصد است. سایر صندوق ها هم دامنه نوسان ندارند.

  • سلام و ممنون بابت مطالب مفید. سوال من اینه چطور می توان اطلاعات به روز تعداد سهام شرکتهای پورتفوی صندوقهای قابل معامله را دید ( منظورم برای بررسی ارزش سهم شرکتهای پورتفوی صندوق هست/ بعنوان نمونه صندوق دارایکم که پورتفوی بانکی ها و بیمه هست را چطور می توان در لحظه تعداد سهام درگیر در پورتفوی را مشاهده کرد) ممنون بابت راهنمایی

    • سلام دوست عزیز
      شما میتونید به صفحه سایت صندوق بروید و از قسمت گزارش ها، صورت های مالی صندوق رو ببینید.

  • سلام من چهار ماه پیش یه مبلغی خریدم ولی هنوز تو پرتفوم نیومده چیکار باید کنم

  • سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان سیگنال. ببخشید میخواستم بدونم دارا دوم رو خودمون باید بخریم یا میتونیم مثل عرضه اوليه به کارگزاری واگذار کنیم؟

    • سلام، درخواست خرید دارادوم باید توسط خود شما ثبت بشه

  • سلام. ضمن تشکر از مطالب مفید.
    فرموده بودید برخی از صندوقهای قابل معامله در فرا بورس فعال هستند برای تشخیص اینکه صندوقهای قابل معامله در بورس فعال هستن یا فرا بورس چه روشی هست. ممنون

    • سلام دوست عزیز
      صندوق های قابل معامله یا ETF همگی در فرابورس تعریف می شوند. بورسی بودن یا فرابورسی بودن صندوق ها کلا مسئله مهمی نیست.

  • من میخوام سهام بخرم که در بلند مدت سود خوبی داشته باشه کدام صندوق ETFپیشنهاد میدهید

  • سلام وقت بخیر. کارمزد صندوق های سهامی فرق دارند؟ برای مثال من همین الان خرید زدم دیدم افق ملت حدود 1.3 درصد کارمزد میگیره که تقریبا به اندازه سهام عادی هستش!!!!

    • سلام
      صندوق های سهامی قابل معامله در بورس، کارمزد معمول معاملات آنلاین رو دارند.

  • سلام
    تعداد واحد های صندوق های ETF در بدو تشکیل صندوق ۰ هست و کم کم با خرید واحد ها توسط سرمایه گزارها، تعدادواحد ها افزایش پیدا می کنه؟ میشه لطفا توضیح بدید وقتی یک ETF تشکیل میشه ساز و کارش به چه صورت هست ینی ی تعداد آدم باهم پول میزارن رو هم این میشه سرمایه اولیه صندوق و میرن باهاش سهام میخرن بعد میان شروع میکنن به فروش واحد؟

    • سلام برای تاسیس صندوق، موسسان موظفند که تعدادی واحد که با نام واحد ممتاز شناخته میشه رو از صندوق در اختیار داشته باشند. در مرحله پذیره نویسی صندوق، واحدهای عادی منتشر میشه. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

  • با سلام و تشکر از شما من در صندوق دارا یکم ثبت نام کردم تو سبد داراییم اولا دریافت رو که میزنم گوهای سهام نمیاد برام و فقط ارزش سهمم که ۲۰۰ واحد هست نوشته شده و نوشته غیر قابل فروش چکار باید کنم میشه راهنماییم کنید ممنونم

    • سلام دوست عزیز
      این مسئله رو باید از طریق کارگزاری تون پیگیری کنید.

  • سلام وقت بخیر،برای صندوق سرمایه‌گذاری سهامی گفتین که باید کدبورسی داشته باشیم بعد از اینکه کدبورسی رو گرفتیم چجوری سرمایه‌امونو وارد صندوق بکنیم؟؟

  • سلام و احترام
    ببخشید فرق صندوقهای سرمایه گذاری و شرکتهای سرمایه گذاری چیه؟

  • سلام و درود میخواستم بپرسم صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از طریق بانک ها هم پذیره نویسی دارن یا فقط از طریق بورس انجام میشه؟؟؟
    با تشکر

  • سلام و تشکر از اپلیکیشن خوبتون، صندوقهای eft هم مثل سهامی اگر زودتر از سه ماه بخوایم ابطال بزنیم جریمه داره؟ و من تو امیدنامه ی چند تا صندوق حداقل و حداکثر واحد صدور رو پیدا نکردم چجوری باید این مورد رو بفهمم ؟

    • سلام
      خیر صندوق های ETF جریمه ابطال زودهنگان ندارند. حداقل و حداکثر واحد صدور رو میتونید با تماس با صندوق جویا بشید.

  • سلام. آیا بازارگردان اجباری به خرید واحدهای صندوق در صف فروش یا فروش آنها در صف خرید دارد یا خیر؟ مثل خیلی از کامنتهایی که سوال پرسیده اند در مواقعی که براثر یک خبر آنی کل بازار بورس منفی شد و همه در صف فروش شروع به عرضه می کنند آیا در این صندوقهای قابل معامله این اطمینان وجود دارد که بتوان سهم را در همان روز فروخت یا خیر؟ اگر خیر آیا این صندوقها با توجه به اینکه حجم مبنایشان یک است، در چنین مواقعی خیلی پر ریسک نیستند؟ چون با فروش حتی 1 سهم در کف قیمت، با توجه به بازه نوسان 10 درصدی این صندوقها، هر روز می توانند 10 درصد از قیمتشان کم شود.

    • سلام وظیفه بازارگردان اینه که معاملات را روان کنه و قیمت صندوق رو به سمت ارزش ذاتیش سوق بده. اجباری در انجام معاملات وجود نداره. از نظر نقدشوندگی صندوقها در زمان ایجاد صف های خرید یا فروش، بهتر عمل می کنند و حجم معاملاتشون منطقی تره. تا حالا صندوقی نداشتیم که در صف فروش قفل بشه و این آمار خیلی خوبیه. در مورد حجم مبنا و نوسان قیمت هم، بازارگردان اجازه سفته بازی و تغییر قیمت رو نمیده.

  • در مورد صندوق ETF یک مورد مبهم در ذهن وجود دارد:
    به لحاظ مفهومی ارزش هر سهم صندوق توسط عرضه/تقاضا واحد نماد صندوق مشخص می شود یا ارزش سهام درون پرتفوی صندوق؟
    به عنوان مثال فرضی: اگر عرضه/تقاضا در نماد صندوق به سمت کاهش ارزش سهم برود (عرضه ی زیاد و تقاضای کم) و دائما قیمت را پایین ببرد ولی سهام درون پرتفوی صندوق افزایشی باشند. قیمت واحد صندوق چگونه از ارزش اچزای خود تاثیر می پذیرد؟ (چون بنظر میرسه دراین شرایط نماد صندوق ریزشی است ولی ترکیب سهم ها ذاتاً افزایشی اند)

    • سلام
      ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری در صندوق بر اساس ارزش سهام و دارایی های جذب شده در اون صندوق مشخص میشه. عامل عرضه و تقاضا ممکن است باعث بشه که قیمت معاملاتی از قیمت nav فاصله بگیره. در صورتی که قیمت معامله از nav پایین تر باشه برای خریداران جذاب هست. وجود رکن بازارگردان در صندوق های etf برای همینه که در بلند مدت قیمت معامله به قیمت nav سوق پیدا کنه. این مسئله مثل یک حباب مثبت یا منفی میمونه.

  • سلام ببخشید چرا باوجود اینکه سازمان بورس نماد وساپا رو جز صندوقهای etf محسوب کرده ولی توی تحلیلهای
    سایت سیگنال حرفی از نماد وساپا زده نمیشه؟

    • سلام دوست عزیز
      نماد “وساپا” صندوق نیست. بلکه شرکت سرمایه گذاری سایپاست. شرکت های سرمایه گذاری با صندوق ها تفاوت دارند.

  • با سلام و تشکر از شما
    در صندوق های etfشما فرمودید اگه مشتری خرید نباشه صندوق باز گردانی کار خریدو انجام میده و ما معطل مشتری نمیمونیم حالا اگه این اتفاق افتاد که صندوق بازگردانی خرید سهام مارو انجام بده به نرخ avnمعامله انجام میشهیا آخرین قیمت روز
    ممنون از شما

    • سلام
      بازارگردان در صندوق های etf به قیمت تابلو خرید و فروش میکنه و ماهیت وجودی این رکن برای همینه که معاملات راحت بشه در ضمن در بلند مدت قیمت صندوق به سمت ارزش ذاتی ش سوق داده بشه. پس الزامی وجود نداره که به قیمت nav بخرن یا بفروشن. موفق باشید.

    • با سلام و خسته نباشید سوال بنده در خصوص زمان پرداخت سود صندوق های etf است آیا ماهیانه به حساب پرداخت می شود و یا سالیانه پس از تصویب مجمع. با سپاس

      • با سلام دوست عزیز، زمان پرداخت سود صندوق ها متفاوت است. زمان پرداخت سود صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود به صورت ماهیانه می‌باشد.

  • با سلام و تشکر از صبوری ودقت در پاسخ دادن شما به سوالات
    سوال من اینه که در صندوق های با درآمد ثابت عددی که به عنوان بازدهی صندوق نوشته شده همون سودیه که به حساب اعضا واریز میشه یا نه
    ممنون از شما

    • سلام
      ممنونیم از شما
      خیر، سود پرداختی صندوق ها با بازدهی کسب شده ای که در سایت صندوق درج شده متفاوت است و بستگی داره که سیاست پرداخت سود در اون صندوق خاص به چه شکلی هست. اطلاعات دقیق رو میتونید با تماس با روابط عمومی صندوق ها جویا بشید.

  • درود

    از آشنایی با نرم افزار سیگنال خرسند شدم و از خواندن بندهایی که برای شرح ویژگی های انواع صندوق ها بهره بردم.
    با سپاس از گروه سیگنال
    بدرود

  • سلام بنده حدود دوسه ماه پیش سهام ETf به مبلغ دومیلیون تومان خریداری کرده ام و در سجام هم ثبت نام کرده کد بورسی معاملاتی هم دارم و کارگزاری مفید را برای معامله انتخاب کرده ام ولی نمدانم سهام کدام صندوق ETfرا برایم آپ خریداری کرده ممنون میشم راهنمای کنید

    • سلام
      حتما باید احراز هویت هم شده باشید. سپس در درگاه یکپارچه ذینفعان دارایی خودتون رو مشاهده کنید. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

  • با سلام
    بنده مدتی پیش از طریق سایت و سامانه یکی از بانکها اقدام به ثبت نام در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت(ETF(نموده ام و متعاقبا شماره‍ ای بیست رقمی دریافت کرده ام.سؤالم اینست که آیا با این شماره میتوانم به کارگزاری مراجعه واحراز هویت و سپس کدبورسی داشته باشم؟!
    با تشکر

    • سلام بله میتونید. ثبت نام در کارگزاری مراحل ساده ای داره

  • با سلام. شما فرمودید که کسانی که به فعالیت در بورس علاقه دارند ولی دانش و زمان کافی را ندارند بهترین گزینه صندوق های سهامی ETF است علاوه بر اون فرمودید که این صندوق مانند سهام عادی در بورس خرید و فروش میشوند حال سوال من این است که بنده که دانش کافی رو ندارم از کجا متوجه شوم که بهترین زمان خرید و فروش صندوق کی هست تا به سود برسم؟

    • سلام صندوق های ETF سهامی تابع شاخص کل بورس هستند. اگه شما فکر می کنید وضعیت بورس خوبه و در آینده رشد میکنه اونوقت میتونید یکی از این صندوق ها رو انتخاب کنید.

  • درود
    آیا قیمت معاملاتی سهم یک صندوق ETF تاثیری بر روی NAV ان دارد؟
    برحسب قاعده جواب باید منفی باشد ولی در برخی صندوقها اینگونه است

    • سلام
      قیمت NAV از روی دارایی های روز صندوق محاسبه میشه. ممکن است به علت فشار عرضه یا تقاضا، قیمت معامله از قیمت NAV صندوق فاصله بگیره.

  • سلام و احترام
    و با تشکر فراوان ار راهنمایی
    ضامن نقد شوندگی چیست ؟ و نبود آن در بسیاری از صندوقها آیا مسئله مهمی است؟ فردی گفت که در صورت ورشکستگی صندوق بخش جزئی از اصل سرمایه را پرداخت میکند آیا درست است؟

  • وقت بخیر و ممنون از توضیحات واضحتون
    وقتی یک صندوق قابل معامله NAV ابطال داره و بازارگردان اون رو تضمین کرده پس چرا گاهی ارزش خرید و فروش کمتر از ارزش ابطال صندوقه. مگه نباید بازارگردان در صورتی که خریداری نباشه واحد رو به ارزش ابطال بخره. حتی جایی گفتید که ممکنه صف فروش هم تشکیل بشه

    • سلام
      بازارگردان در صندوق های ETF قیمت ابطال رو تضمین نمیکنه فقط مسئول روان کردن و متعادل کردن معاملات است. در صورتی که تقاضا یا عرضه از سوی سرمایه گذاران به حدی باشد که معاملات از NAV فاصله بگیره بازارگردان ممکنه نتونه تعادل رو در اون روز خاص برقرار کنه. کار بازارگردان در بلند مدت اینه که ارزش صندوق نزدیک به NAV اون حرکت کنه.

  • با سلام و خسته نباشید
    آیا در مورد صندوق های قابل معامله هم باید حد ضرر تعیین کنیم؟
    یعنی اگر ارزش واحد صندوق از حد خاصی پایینتر رفت برای جلوگیری از ضرر بیشتر آن را بفروشیم؟ یا نه حد ضرر و حد سود در مرد صندوق های قابل معامله کاربردی ندارند؟

    • سلام
      حد ضرر یکی از اصول معاملاتی ست و بهتره که در هر نوع سرمایه گذاری در بازارهای مالی ازش استفاده کرد

  • سلام
    من از طریق کارگزاری خودم تعدادی سهم از یک صندوق etf خریداری کردم. در عین حال همون صندوق برا خودش سایت داره و ورود کاربران و قیمت لحظه ای واحدها و همچنین قیمت صدور و ابطال. در عین حال قبل از ورود پیغامی روی صفحه میاد که همه خرید ها و ابطالها از طریق کارگزاریه. سوالم اینه پس فایده ایجاد سایت مستقل چیه؟

    • سلام
      تمام صندوق ها موظف هستند که سایت رسمی داشته باشند. برای اطلاع رسانی و افشای صورت های مالی صندوق این قانون اجرا میشه. معاملات صندوق های ETF صرفا از طریق سامانه کارگزاری ها انجام میشه نه سایت صندوق.

  • با سلام و خسته نباشید
    آیا مفهوم و استراتژی حد ضرر در مورد صندوق های قابل معامله هم کاربرد و مصداق داره؟یا خیر
    در خرید سهام با شیوه ی تکنیکال توصیه میشه برای خودمون حد ضرر تعیین کنیم که اگر زیانمون از درصد بخصوصی بیشتر شد سهم رو ولو با ضرر بفروشیم تا از زیان احتمالی بیشتر جلوگیری کنیم.آیا این استراتژی در مورد etfها هم بکار گرفته میشه یا خیر؟ بخصوص آیا اگر سرمایه گذار دید بلند مدت داشته باشه بازم باید حد ضرر تعیین کنه؟ یاضرورتی نداره؟با تشکر فراوان از سایت و کارشناسان بسیار خوبتون.

    • سلام دوست عزیز
      حد ضرر یکی از اصول معاملاتی ست و برای هر سرمایه گذاری میتونه کاربرد داشته باشه.

  • سلام اینطور که من فهمیدم قیمت خرید و فروش واحد های صندوق در etf همان قیمت ناشی از عرضه و تقاضا هست (و nav جنبه نمایشی و اطلاع رسانی قیمت ذاتی رو داره )و قیمت خرید و فروش واحد ها در صندوق غیر قابل معامله همان nav هست. اگر اینطور باشه:
    میزان سودی که در صندوق غیرقابل معامله میکنیم ناشی از بازدهی سهام موجود در پرتفوی هر واحد هست (nav) , در حالیکه در etf میزان سود ناشی از قیمت خرید و فروش واحد ها هست . به عبارت دیگر در etf هیجانات بازار در دوجا بروی سود ما اثر میگذارد اولی به صورت مستقیم در زمان خرید و فروش واحدها و دومی به صورت غیر مستقیم در زمان خرید و فروش سهام پرتفوی صندوق . که اگر این درست باشه به نوعی ریسک سرمایه گذاری در etf بیشتر هست از صندوق غیرقابل معامله (مگر اینه صندوق کنترل بازار رو بدست بگیرد و اجازه نوسان زیاد قیمت ناشی از خرید و فروش از nav را ندهد ) درسته؟؟؟؟

    • سلام دوست عزیز… در صورتی که قیمت معامله از nav صندوق فاصله بگیره ریسک سرمایه گذاری بیشتر میشه و این موضوع ممکن است در هر نوع صندوقی رخ بده. البته در صندوق های etf به دلیل افزایش تعداد معاملات و حجم مشتریان و دسترسی آنلاین به معاملات، بیشتر ممکن است چنین چیزی رخ بدهد.

  • سلام
    1- تفاوت یک صندوق ETF و یک شرکت بورسی در چیست؟
    2- در متن مقاله نوشته بودید برای سهام ETF صف خرید و فروش وجود ندارد و همچنین در این گونه صندوق ها ، سبدگردان نقش ضامن نقد شوندگی را بازی می کند ولی در پاسخ یکی از دوستان گفته بودید در شرایط بحرانی که همه متقاضی فروش سهام ETF باشند ، اگر خریداری وجود نداشته باشد ، صف فروش ایجاد می شود و ممکن است برای فروش چند روز منتظر بمانید. این دو مطلب با هم متناقض هستند. اگر ممکن است توضیح بیشتری در این مورد بدهید.
    با تشکر

    • سلام دوست عزیز… ماهیت صندوق ها و کاری که انجام میدهند با شرکت های بورسی فرق میکنه. این صندوق ها با دارا بودن رکن بازارگردان معاملات روان و بدون مشکلی دارند. قبلا برای صندوق های etf محدودیت نوسان وجود نداشت. اما الان محدودیت نوسان 10 درصد در روز براشون در نظر گرفته شده که طبیعتا ممکن است باعث ایجاد صف خرید و فروش بشه.

  • سلام
    ببخشید یک سوال برای من پیش آمده، فروش سهام ETF در بورس یا فرابورس هر دو معاف از مالیات است؟ چون کارگزاری من موقع فروش سهم یک صندوق ETF بورسی، مالیات کسر کرده؟
    ممنون می شوم راهنمایی کنید

    • سلام دوست عزیز… etf ها همگی زیر نظر فرابورس هستند. مالیات ها هم باید ببینید چه مقدار و بابت چی بوده، ممکن است کارمزد معمول کارگزاری بوده باشه

  • برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری بورسی همین فاکتور که بازدهی سالانش بیشتر از بقیه صندوق ها باشه کافیه؟ در مورد صندوق های etf اگه در صفحش نوشته باشه حقوقی۱۰۰٪ و حقیقی ۰٪ نمیتونیم سرمایه گذاری کنیم؟

    • سلام دوست عزیز… برجسته ترین عامل در انتخاب یک صندوق میزان بازدهی و عملکرد گذشته اون صندوق هست. برای سرمایه گذاری در هر صندوق علاوه بر فراهم کردن مقدمات لازم بهتر است قبلا با صندوق تماس بگیرید. ممکن است بعضی از صندوق ها شرایط خاصی برای پذیرش سرمایه گذار داشته باشند.

  • باسلام
    ۲۰۰۰۰۰۰ تومن سهام etfخریداری کرده ام هنوز پرتفوی سهام من صفر ریاله و احراز هویت هم شدم در ضمن کد بورسی ندارم.
    لطفا راهنمایی کنید…..

    • سلام باید کد بورسی بگیرید و از طریق سامانه کارگزاری اقدام به معامله کنید.

  • سلام
    ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال در صندوق etfاز طریق آپ خریداری کردم و کد پیگیری دریافت کردم کد بورسی هم دارم چه اقدام دیگری لازمه انجام دهم تا بتوانم خرید یا فروش کنم

    • سلام
      برای معامله باید از سیستم معاملات کارگزاری اقدام کنید

  • سلام.خسته نباشید.دو سوال داشتم.
    1-چه دلیلی دارد که برای صندوقهای etfهم NAV صدور و هم ابطال ارایه میشود؟ برای صندوقهای غیر قابل معامله تفاوت این دو مقدار را میفهمم.ولی برای قابل معامله نه.
    2-سوال دوم اینست:میدانیم که هیجانات بازار روی قیمت روی تابلو صندوق های etf تاثیر میگذارد اما آیا هیجانات بازار در قیمت NAV صدور (یا ابطال) صندوق های etf هم تاثیر دارد؟ یعنی مثلا صرفا افزایش تمایل به صندوقهاروی قیمت NAV شان تاثیر میگذارد؟
    اگر پاسختان منفی است،بازدهی بیش از 5% NAV صدور برخی صندوقهای سهامی در برخی روزها را چگونه توجیح می کنید؟(مثلا صندوق سرو در تاریخ 11/4).
    با توجه به اینکه حداکثر افزایش قیمت سهام در بورس 5% است اگر تمام سبد داراییشان هم 5% رشد کرده باشد،نباید بازدهیشان بیش از 5%باشد. خواهشمندم مخصوصا سوال دوم را کامل توضیح دهید و پیشاپیش تشکر میکنم

    • سلام دوست عزیز
      NAV| به معنای ارزش خالص دارایی هاست و از روی ارزش سهام پرتفوی صندوق مشخص میشه.
      1. تمامی صندوق های موظفند NAV رو در پایان روز کاری اعلام کنند و تفاوتی بین صندوق های مشترک و قابل معامله وجود نداره. در واقع NAV در صندوق های قابل معامله در بورس به سرمایه گذار کمک می کند که بداند قیمت خرید یا فروشش چقدر به ارزش واقعی صندوق نزدیک است.
      2.هیجانات روی قیمت NAV تاثیر غیرمستقیم می گذارد. به این معنا که ارزش سهام موجود در پرتفوی صندوق بالا می رود و طبیعتا NAV صندوق نیز بیشتر می شود. افزایش عرضه یا تقاضا بر قیمت تابلوی صندوق ETF تاثیرگذار است نه قیمت NAV صندوق.
      فاصله گرفتن قیمت تابلو از NAV صندوق مسئله مهمی درباره صندوق های ETF است. اگر دارایی های صندوق تغییری داشته باشه NAV هم دچار نوسان میشه. قیمت خرید و فروش واحدهای یک صندوق طبیعتا باید نزدیک به NAV باشه تا معامله منطقی باشه. یعنی شما صندوقی رو به ارزش معین در امروز میخرید به این امید که NAV صندوق در آینده بیشتر بشه و بتونید از این تفاوت قیمت بهره ببرید. حالا در صورتی که قیمت خرید شما از NAV فعلی صندوق بیشتر باشه، ریسک سرمایه گذاری بیش از حد منطقی خواهد بود و چنین سرمایه گذاری توصیه نمیشه. موفق باشید.

  • با سلام
    آیا امکان معرفی کارشناس جهت خرید صندوق وجود دارد؟ با تشکر

    • سلام شما میتونید از گزارش های تحلیلی سیگنال استفاده کنید. سیگنال در حال حاضر مشاوره اختصاصی نداره

  • واحدهای صندوق قابل معامله بورسی etfرو اگه قرار باشه بازار گردان از ما نخره و باید خریدار پیدا بشه پس در مواقع ریزش چه فرقی داره نقدشوندگیش با فروش سهم ؟
    اگه قیمت ناوش بر اساس عرضه و تقاضاست در بازار کاملا ریزشب که خریداری نباشه ارزش واقعی ناوش به چه درد میخوره؟
    پس خاصیت نقدشوندگیش کجاست؟
    با سپاس.

  • سلام و عرض خداقوت.
    واحدهای صندوقهای قابل معامله بورسی etf
    را اگه خواسته باشیم بفروشیم و خریداری اصلا نباشه ایا خود صندوق از ما می خره و ایا با قیمت ناو میخره یا پایینتر؟

    • سلام صندوق های ETF با داشتن رکن بازارگردان معمولا دچار گره معاملاتی نمیشن و با قیمت تابلو معاملات صورت میگیره.

  • با سلام خدمت کار شناس محترم می خواستم بدانم قرار بود درماهای تیر ومرداد دو صندوق جهت پذیره نویسی بگذارندچه شد

  • سلام بنده این سهام رو از برنامه آپ خریداری کردم ولی کد بورسی داشتم زمانی که خرید کردم و با کد بورسی نخریدم با توجه ب اینکه تغییر کارگزار ناظر دادم پنج روز کاریه و برام پیام مشاهده شد فرستاده کارگزار ناظر ولی همچنان در پورتفوم نیومده دارا یکم
    میخواستم راهنمایی کنید با تشکر

    • سلام، معمولا فرآیند تغییر کارگزار ناظر کمتر از 2 روز کاری طول میکشه اما شاید به دلیل درخواست های زیاد در این روزها کمی بیشتر طول بکشد، بااین وجود با کارگزار خودتون تماس بگیرید تا وضعیت درخواستتون رو به شما اطلاع بدن

  • من از طریق کار گزاری اگاه صندوق دارا یکم یکصد سهم به مبلغ یک میلیون خریدم تا حالا نیومده تو پرتفوی بورسیم تغیر کارگزار ناظر هم زدم میگه شما درخواست نداده اید در صورتی که یک ملیون تومان از حسابم کم شده و بلوکه شده ازاد هم نمیشه راهنمایی کنید باید چکار کنم

    • سلام دوست عزیز… این مشکل مربوط به کارگزاری می باشد و احتمالا در روزهای آینده حل میشه

  • با سلام و احترام قصد دارم از طریق تسهیلات صندوق بازنشستگی سهام صندوق ETF مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری خریداری نمایم آیا من خودم باید مستقیم وارد بورس شوم یا صندوق موصوف دارای کارگزار می باشد ممنون از راهنمایی و توضیحات کاربران سامانه

    • سلام دوست عزیز… برای معامله صندوق های etf باید کد بورسی داشته باشید و از طریق کارگزاری اقدام به سرمایه گذاری کنید.

  • سلام و درود
    ببخشید یه سوال داشتم می خواستم بپرسم به نظر شما صندوق هامون رو بفروشیم یا نگه داریم!؟!؟
    اگه نگهشون داریم امکان داره ارزششون بیشتر هم بشه!؟
    ممنون بابت زحمات شما🙏🌹

    • سلام دوست عزیز… با توجه به روند رو به افزایش بازار سرمایه به نظر میرسه که صندوق ها هم همچنان در روند صعودی قرار خواهند داشت.

  • سلام ممنون از وقتی که میزارید و جواب سوالات رو میدید
    میخواستم بدونم صندوق های قابل معامله ای که از طریق خود سایت صندوق هم قابل خریداری شدن هست مثل صایند ایا سودشان با خرید و فروش از سامانه معاملات یکی هست؟
    و اینکه آیا بازدهی که صندوق ها اعلام میکنند بر اساس نوسان قیمت هست یا دارایی آخر ماه ؟
    چون من یکماه صندوقETF با درامد ثابت داشتم که نوسان منفی زیاد خورده بود در حالی که بازده 4 درصد ماهانه اعلام کرده بود

    • سلام دوست عزیز… ممنون که با ما همراه هستید. صندوق قابل معامله ای که از طریق خود سایت صندوق هم قابل خریداری شدن باشه؛ اصلا وجود نداره و صندوق های قابل معامله صرفا از طریق سامانه معاملات قابل خرید و فروش هستند. بازدهی صندوق ها بر اساس قیمت در بازه زمانی معرفی میشه.

  • سلام خدا قوت میخواستم بدونم برای خرید سهام صندوق های قابل معامله مثل سهام های عادی 500 هزار تومن کافیه و هر موقع که بخوایم میتونیم خرید کنیم؟

  • سلام، روز بخیر
    آیا صندوق‌های ETF برای سرمایه‌گذاری بلند مدت مناسب هستن؟ یا اینکه برای trade کردن ساخته شدن؟ آیا در بلند مدت تفاوتی بین ETF و صندوق‌های مشترک هست؟ متشکرم

    • سلام دوست عزیز… ماهیت صندوق ها برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب تر است. تفاوت صندوق های etf با سایر صندوق ها در زمان آن نیست بلکه در مدیریت آن است.

  • سلام و درود
    ببخشید می خواستم بپرسم این صندوق ETFکه عرضه شد من 2تومنشو کامل خریدم حالا میگن دوباره اواخر تیر دوباره عرضه خواهد شد می خواستم بپرسم دوباره هم می تونم مشارکتی داشته باشه و صندوق بخرم یا نه!؟

    • سلام دوست عزیز… صندوقی که در تیرماه عرضه میشه یک صندوق دیگه ست.

  • سلام، وقت بخیر
    من صندوق دارایکم رو از طریق آپ خریدم، امروز درخواست تغییر کارگزاری دادم که وارد پرتفوی حسابم بشه، پیام اومده واسم که باید در سجام احراز هویت بشم. موقع ثبت نام کد بورسی که احراز هویت شدم، الان باید چیکار کنم؟

    • سلام دوست عزیز… این موارد رو از سجام باید پیگیری کنید.

  • اگرسهمی از صندوق سهامی etf را در سیستم کارگزاری و بورس خریداری کنیم و حال قصد فروش داشته باشیم میتوان از طریق صندوق ابطال کرد یا فقط باید در خود سامانه مثل سایر سهام ها بفروشیم
    سپاس بابت سایت

    • سلام دوست عزیز… معاملات صندوق های etf صرفا از سامانه های کارگزاری فراهم شده است و امکان معامله مستقیم با صندوق وجود نداره.

  • سلام صندوق تجربه ایرانیان، اگر صندوق مختلط است
    طبق توضیحات شما مقداری باید سود دوره ای داشته باشد پس چرا در سایتش هیچ داده ای در بخش سود دوره ای ثبت نشده است؟

    • سلام دوست عزیز… صندوق های مختلط الزامی به پرداخت سود دوره ای ندارند.

  • با سلام آیا صندوق هایetfرا میتوان به کارگزینی سپرد تا بفروشند؟یا فقط هر شخص باید دارایی های خود را بفروشد؟

    • سلام دوست عزیز… منظورتون از کارگزینی چه نهادی ست؟

  • سلام بنده از بانک مسکن و اپلیکیشن آپ زمانی که دولت اعلام کرد در صندوق دارا یکم یه مبلغی پول دادم و احراز هویت در سیگنال شدم و کد معاملاتی برام صادر شده حالا باید چکارکنم؟هیچ پیامی از بانک مسکن برام فرستاده نشده و هیچ مدرکی ندارم که پول دادم حالا باید چکارکنم ؟ فقط اپلیکیشن آپ یه چیزهایی موجود هست.لطفا راهنمایی ام کنید آیا حالا باید به یک کارگذاری رجوع کنم یا لازم نیست؟

    • سلام دوست عزیز… شما باید احراز هویت بشید و در یک کارگزاری ثبت نام کنید.

  • باسلام و تشکر از مطالب و گزارشات خوبتون
    توي صندوق سرمايه گذاري مشترکي (درآمد ثابت) بيش از يکسال هست که سرمايه گذاري کردم صدور و ابطال واحد ها را بصورت آنلاين انجام ميدم چون دسترسي به دفتر يا شعبه اون توي شهر خود ندارم الان چيزي بيش از 10 روز هست مدير صندوق امکان ابطال (وصدور )واحد هاي صندوق را موقتا با عنوان مشکلات فني از مشترياش سلب کرده است البته تصور خودم اينه بعلت هجوم مردم براي تامين نقدينگي براي ثبت نام کردن ويا بعد از برنده شدن در قرعه کشي هاي خودرو شرکت ايرانخودرو و سايپاست سوال من اينجاست به کجا ميشه اين شکايت رو برد و عملا چطور با نظارت سازمان بورس بر صندوق ها اين گونه ميشه که يک صندوق به دلايل واهي حق ابطال واحد ها رو از مشترياش به تاخير ميندازه ؟!!

    • سلام دوست عزیز… رکن متولی در صندوق ها برای نظارت بر عملکرد صندوق و به نوعی وکیل مدافع مردم در برابر صندوق هست. مشکلات خاص هر صندوق رو باید دقیق بررسی کرد و اگه قصوری بوده از راه های قانونی و حقوقی پیگیری کرد.

  • سلام وقت به خیر
    صندوق های قابل معامله که پرداخت سود دوره ای دارند سود حاصله در حساب معرفی شده به کارگذاری واریز انجام میشه یا حساب بانک معرفی شده توسط صندوق سرمایه گذاری…تشکر

    • سلام دوست عزیز… برخی به حساب کارگزاری میریزند برخی به شماره حسابی که به نام شما ثبت شده. البته ممکن است نیاز به هماهنگی و اعلام شماره حساب به صندوق باشه

  • سلام.یعنی صندوقی که طول عمر بالایی داره ولی در فرابورس فعال هست معیارهای لازم در بورس رو نداشته و ازین جهت قابل سرمایه گذاری نیست؟

    • سلام دوست عزیز… تمامی صندوق های ETF زیر نظر فرابورس فعالیت می کنند.

  • سلام و عرض تشکر از سایت حرفه ای و عالیتون.
    یه سوال داشتم: چرا (طبق اطلاعات سایت) بازدهی صندوق های سهامی غیر معامله از ETF ها بالاتره؟(بعضا تا بیش از ۲۰۰٪ نسبت به اولین صندوق ETF) و رده های تا ۱۰ الی ۱۵ جدول بازدهی اول مربوط به غیر قابل معامله هاست؟

    • سلام دوست عزیز… بازدهی متفاوت در صندوق ها مربوط به نوع مدیریت اونهاست.

  • با سلا م :صندوق سرمایه گذاری واسطه گری یکم در لیست های موجود آپ سیگنال جستجو کردم نبود .

    • سلام دوست عزیز.. اطلاعات این صندوق هنوز منتشر نشده است.

  • سلام عرض ادب
    چند روز پیش در واحد سرمایه گذاری صندوق یکم سهام خریداری کردم از طریق اپلیکیشن اپ کد بورسیم امروز به دستم رسید و وارد کارگذاری مفید شدم ولی هیچ جایی ننوشته ک من سهام صندوق یکم و خریداری کردم، چجوری میتونم این سهام و خرید و فروش کنم ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

    • سلام دوست عزیز… این صندوق هنوز قابل معامله نشده است. زمانی که قابل معامله بشه میتونید از طریق کارگزاری معامله کنید.

  • سلام آیا میشه پولمون رو پس گرفت دارم یه سوالی میپرسم که همه سوالشون هستش ولی روشون نمیشه بپرسن

  • سلام.،من سهام etfرا خریدم ولی الان متوجه شدم تولیست سفارشاتم نیست پول هم کسر شده به کجا مراجعه کنم لطفا ارشاد فرمایید

    • سلام دوست عزیز… اگه منظورتون صندوق etf دولتی ست در زمان قابل معامله شدن این صندوق به پرتفوتون اضافه خواهد شد.

  • باسلام دیروز مبلغ 2میلیون تومان از سهام دولتی یا همون EFT که باهر کد ملی فقط تا ۲میلیون قابل خریداری هست‌، خریداری کردم وکد رهگیری گرفتم .آیا باید کد بورسی بگیرم یا احتیاجی نیست واگر بعد از۲ماه که قابل فروش است بخواهم بفروشم به کجا باید مراجعه کنم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام دوست عزیز… برای معامله کردن در بورس اخذ کد بورسی الزامی ست. برای فروش این صندوق هم باید کارهای ثبت نام در بورس رو انجام بدید و از طریق کد بورسی اقدام به فروش کنید.

  • باسلام من الان کد سپرده گذاری توی این صندوق و گرفتم و ثبت نام کردم ولی برای مراحل بعد نمیدونم چکار کنم راهنمایی میفرمایید

  • سلام
    در این چند روز گفته میشه که ارزش سهام دولت در صندوق دارا یکم، دو برابر شده،
    به فرض در روزی که فروش سهام آزاد بشه و بیشتر مردم سهام خودشون رو بفروشن، چه اتفاقی رخ میده، سهام سقوط میکنه یا ورشکسته میشه یا سهام بلوکه میشه، لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    • سلام دوست عزیز… سازو کار این صندوق با توجه به اینکه جدید هست قابل پیشبینی نیست

  • با سلام، من در صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک تجارت که اطلاعیه اش رو توی نرم افزارتون گذاشتید سرمایه گذاری کردم.از کجا و از چه زمانی و چه طریقی میتونم سرمایمو رصد کنم؟چجوری میتونم نقد کنم و بفروشمش؟

    • سلام دوست عزیز… اگه منظورتون صندوق کارگزاری بانک تجارت هست به این لینک مراجعه کنید و اطلاعات صندوق رو دریافت کنید.

  • سلام از درگاه بانک etf خریداری کردم آیا روشی بران مشاهده و یا انتقال آن در ترید شخصی ام هست

  • سلام من ۲,۰۰۰,۰۰۰ پول دادم همون روزای اول که این صندوق باز شد. از طریق بانک ملت. ولی هیچ پیامی برام نیومده که همچین چیزی خریدم یا نه. طبیعی هست؟

    • سلام دوست عزیز.. اگه منظورتون صندوق ETF دولتی ست باید تا زمان تقسیم واحد ها به سرمایه گذاران صبر کنید. اگه تاخیری دیدید با کارگزارتون تماس بگیرید.

  • باسلام..خواستم بدونم این سهامی که دولت گذاشته که هر سهم دو میلیونه.اگه من ۱۰ سهم بگیرم برای اعضای خانواده که کلا ۲۰ میلیون میشه سودش چقدر میشه؟؟

    • سلام دوست عزیز… سود سازی صندوق ها قابل پیشبینی نیست و تابع نوسانات بازار بورس می باشد.

  • سلام خواستم بگم که یه مبلغی ازصندوق واسطه گری مالی یکم بانک کشاورزی خرید کردیم الان وظیفه ما چیست چکار بابد انجام دهیم کد بورسی هم داریم

    • سلام دوست عزیز… شما لازم نیست کاری انجام بدید… در زمان تخصیص واحد های سرمایه گذاری(حداقل دو ماه دیگه) این صندوق به پرتفوی بورسی شما اضافه میشه.

  • سلام ایا خوب هست صندوق دولت دارا یکم را خریداری کنیم حداقل خود پول بر میگردد

    • سلام دوست عزیز… متاسفانه ما نمیتونیم در این خصوص پیشنهادی داشته باشیم. موفق باشید

  • سلام خسته نباشین.تشکر میکنم از برنامه ی خوبتون خیلی عالیه دست مریزاد..سوالی داشتم??میخواستم بدونم جریمه ابطال به صندوق قابل معامله تعلق میگیره یا مبنای ابطال واحد همون navابطاله.به عبارتی اگه بخوایم واحدهای صندوق قابل معامله رو بفروشیم براساس تقاضا برمبنای navفروخته میشه یانه ??ممنون میشم توضیح کامل بفرمایید..تشکر

    • سلام دوست عزیز… صندوق های قابل معامله جریمه ابطال ندارند و تنها کارمزد معاملات و اختلاف قیمت بین صدور و ابطال برای شما لحاظ میشه.

  • با سلام
    در مورد صندوق های سهامی
    در مورد NAV ابطال و صدور
    محاسبه NAV = ارزش کل دارایی ها خالص / تعداد واحد که عدد بدست آمده برابر با NAV ابطال است و NAV صدور همیشه بکم بزرگتر هست به خاطر هزینه های مالیات و خریدو فروش و … درسته ؟
    اما در صندوق عای سهامی مبتنی بر ETF
    محاسبه ی NAV = ارزش کل دارایی های خالص / تعداد واحد
    ولی NAV ابطال و صدور بر اساس عرضه و تقاضا از NAV اصلی فاصله میگیرد درسته ؟

    ولی اگر NAV ابطال مثبت فاصله بگیره یعنی بیشتر از ارزشش داریم میفروشم پس به نفع فروشندگان هست و به ضرر خریداران درسته ؟ ولی اگر NAV ابطال منفی فاصله بگیرد یعنی کمتر از ارزشش داریم میفروشیم پس به ضرر فروشندگان و به نفع خریداران است درسته ؟

    اینکه ارزش واحد های ما افزایش پیدا کند بستگی دارد به میزان رشد آن 5 نماد در این واحد یعنی 2 بیمه و 3 بانک درسته که اگر هر 5 تا رشد داشته باشند عالی میشه ولی اگر میانگین مثبت هم باشد خوب است ولی اگر میانگین منفی باشند قیمت NAV کاهش پیدا میکند درسته ؟

    دقیقا زمانی که واحد های صندوق نزدیک به NAV صندوق فروش و خرید شود به سود خریدار و فروشنده خواهد بود درسته ؟
    همینطور برای صندوق های سهامی صادق هست بنابراین اینکه صندوق سهامی بخریم یا صندوق سهامی ETF میزان سوددهی به مدیریت و خوب بودن پورتفوی سهامی آن صندوق هست درسته ؟

    • سلام دوست عزیز… بله. نظرتون درباره اختلاف بین قیمت صدور و ابطال درسته. در صندوق های ETF عامل عرضه و تقاضا ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها زیاد میکنه به طوری که اگه قیمت تابلو از قیمت صدور و ابطال فاصله زیادی بگیره، ریسک افزایش پیدا میکنه.
      دوست عزیز قسمت دوم سوال شما مربوط به صندوق ETF دولتی می باشد. با توجه به این که این صندوق هنوز در بازار سرمایه قابل معامله نشده است نمیتوان درباره سازو کار آن نظر داد.
      انتخاب صندوق ها به عوامل مختلفی از جمله میزان بازدهی و نحوه مدیریت آن بستگی دارد.

  • سلام ، من امروز مبلغ ۲ میلیون صندوق ای تی اف دولتی خرید کردم ، از حسابم کسر شد و کد پیگیری داد ولی مجدد که وارد شدم با کد پیگیری نوشته عملیات ناموفق چرااا؟؟؟؟

  • با سلام و عرض ادب و خداقوت بابت وب سایت عالیتون. یه سوال داشتم. اگه بخوایم سهام صندوق etf مون رو بفروشیم و هیچ مشتری نباشه تکلیفمون چیه, آیا باید چند روز منتظر مشتری موند یا خود صندوق سهم ما رو میخره. ممنون

    • سلام دوست عزیز… صندوقهای ETF دارای رکن بازارگردان هستند که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری میکنه و نمیذاره صف خرید یا فروش تشکیل بشه.

  • سلام وقت بخیر خدا قوت
    کاش همه ی سایت های بورسی از شما یاد می گرفتن که اطلاعات رو کاملا شفاف و جامع در اختیار مخاطب میگذارید
    و جالبتر حساسیت شما به پاسخگویی کامل به سوالات مخاطبین

    تو ایران کمتر چنین سایتی با این خصوصیات خوب و ارزنده پیدا میشه
    جای تقدیر فراوان دارد و آرزوی سلامتی و موفقیت برای کادر پرتلاش سیگنال

    • سلام دوست عزیز…ممنونیم از لطف و محبت تون. همراهی شما افتخار ماست.

  • سلام با تشکر از مطالبتون
    صندوق های etf, اگر این همه مزایا دارند ولی بازدهی یا سوددهی سالانشون طبق جداول سایت شما به اندازه ی بازدهی سالانه صندوق های مشترک نیست و همچنان ص
    ندوق های مشترک در صدر جدول هستند پس من برداشت کردم که صندوق های مشترک سوددهی بیشتری دارند و انتخاب بهتری هستند
    آیا برداشت من درسته؟

    • سلام دوست عزیز… اگر مبنای انتخاب رو صرفا بازدهی صندوق در نظر بگیریم نظر شما درسته و در سال 98 صندوق های عادی بهتر از صندوق های ETF بوده اند. در ضمن باید توجه داشت که نوع صندوق بر روی بازدهی آن تاثیر مستقیمی ندارد و بازدهی های بالاتر در صندوق هایی ست که مدیریت بهتری دارند.

  • با توجه به آموزش بالا پس در هر حالتی (مخصوصا سقوط شدید بازار) ما در ETF به صورت آنی میتونیم سهاممون رو بفروشیم و در صف نمیمونیم، درسته؟

    • سلام دوست عزیز. صندوقهای etf دارای رکن بازارگردان هستند که از بروز چنین مشکلاتی نظیر صف های خرید و فروش جلوگیری میکنه و به روان شدن معاملات کمک میکنه.

  • سلام دوستان. یه سوال برام پیش اومده. فرض کنید من پول لازم شدم و میخوام موجودی یکی از صندوق های ETF خودمو فروش بزنم. اما می بینم که قیمتش از NAV پایین تره. آیا روشی هست که بتونم دارایی صندوقمو با قیمت NAV به خود صندوق برگردونم (به عبارت دیگه چجوری باید واحدهامو ابطال کنم؟).
    آیا در این صورت پولم با تاخیر به دستم می رسه؟

    • سلام دوست عزیز…برای ابطال واحد ها در صندوق های etf در صورتی که تقاضا برای قیمت اعلامی شما وجود داشته باشه معامله صورت میگیره در غیر اینصورت حتی اگر قیمت واحد ها از nav صندوق نیز کمتر باشه قادر نیستید به قیمت درخواستی تون فروش بزنید.

  • سلام این صندوق که از ۳ بانک و ۲ شرکت تشکیل شده که سهام تک تک انها رو جمع کنیم به ۱۰ هزار تومن نمیرسه پس چرا این قیمت رو زدن

    • سلام دوست عزیز..تعداد سهام از هر شرکت رو هم در نظر بگیرید

  • در مورد پذیره‌نویسی بانک پارسیان یا هر بانک دیگری حتما باید در آن بانک حساب بانکی داشته باشیم یا خیر؟ و شماره شبای خواسته شده در ثبت نام پذیره‌نویسی باید متعلق به همان بانک باشد یا هر شبای دیگری داشته باشی کفایت می کند؟ ممنون میشم اگه جواب بدین.

    • سلام دوس عزیز… برای سرمایه گذاری در صندوق های بانکی نیاز نیست در آن بانک حساب داشته باشید اما ممکن است بانک ها قوانین خاص خود را داشته باشند. در این خصوص قبل از اقدام به سرمایه گذاری با روابط عمومی صندوق تماس بگیرید.

  • اطلاعات بدردبخوریداره برای افرادی که برای اولین بار در سهام شرکت کردن،خیلی خوبه ممنون

  • سلام من یه مقدار سهام دولتیetfخریداری کردم,پول رو کم کرد و تمام!الان بصورته من نباید کاری انجام بدم؟اگر بخام پول یا سودم رو بردارم باید به کجا مراجعه کنم؟!

    • سلام دوست عزیز باید تا زمانی که این صندوق در بورس قابل معامله میشه صبر کنید

  • سلام
    لطفا بفرمائید کسانی که تازه واردبورس میشوندبرای خرید واحدهای صندوق های قابل معامله باید یک ماه صبر کنند یاامکانش هست؟

    • سلام دوست عزیز…چنین محدودیتی در حال حاضر وجود نداره

  • سلام 100تومن پول بازنشستگی دارم می خواهم درآمد ثابت ماهانه داشته باشم کدوم صندوق بهتره و علی الحساب چقدر می ده

    • سلام دوست عزیز برای انتخاب و بررسی صندوق های با درآمد ثابت به گزارش های تحلیلی صندوق ها مراجعه کنید.

    • سلام دوست عزیز… تفاوت در میزان دارایی تحت مدیریت آنهاست.

  • عرضه ای که دولت انجام داده‌کدام نوع از صندوق هاست .درامد ثابت، سهامی،یا مختلط ؟؟ و قابل معامله هست یا نه؟

    • سلام دوست عزیز… صندوق ETF دولتی در قالب صندوق های سهامی تعریف میشه چون بیشترین حجم از پرتفوی صندوق رو سهام تشکیل داده است. طبق اظهارات مسئولین این صندوق بعد از مدتی قابل معامله خواهد شد. با ما همراه باشید.

  • توضیحات عالی بود. لطفا این سوال هم پاسخ بفرمایید.
    آیا همیشه قیمت عرضه و تقاضا از nav تبعیت می کنه؟ به نظر میرسه هیچ تضمینی برای این امر وجود نداره. پس اگر این طور باشه، آیا میشه با خیال راحت سهام صندوق قابل معامله را بخریم و چندین ماه بهش سر نزنیم. چون ممکنه صندوق و nav اون خوب باشه ولی قیمت عرضه و تقاضا خوب نباشه.
    شاهد من اینه که چند ماه پیش اکثرا قیمت عرضه و تقاضا پایین تر از nav بود ولی الان بیشتر شده. بعید نیست دوباره به شرایط قبل برگردیم.
    پیشاپیش تشکر می کنم از پاسختون

    • سلام دوست عزیز.. قیمت عرضه و تقاضا بر اساس حجم و تعداد خریداران و فروشندگان مشخص میشه و ممکن است این قیمت از nav صندوق فاصله بگیره. معمولا در زمانی که بازار با صف های خرید یا فروش مواجه میشه، تقاضا و عرضه در صندوق ها شدت می گیره و باعث میشه که قیمت ها از nav فاصله بگیره. در حال حاضر در صندوق های سهامی قیمت nav از قیمت تابلوی صندوق ها کمتر هست و این مسئله ریسک سرمایه گذاری رو زیاد تر میکنه.

  • سلام بسیار دقیق و کامل توضیح داده شده ممنونم اطلاعات من در مورد ای تی اف خیلی بیشتر شد

  • با سلام و با تشکر از سایت بسیار خوب سیگنال و کارشناسان محترم آن. آیا تغییرات قیمت سهام باعث بالا و پایین شدن NAV صندوق های قابل معامله میشه و در نتیجه بر روی قیمت هر واحد صندوق اثر مثبت یا منفی میذاره؟ از بین صندوق های قابل معامله کدوم بهتره با درآمد ثابت، مختلط یا در سهام؟ ابطال در مورد صندوقهای قابل معامله به چه معناست؟ با تشکر

    • سلام، قیمت واحدهای صندوق های etf مانند سهام بورسی با توجه به عرضه و تقاضا افزایش یا کاهش پیدا میکنه. اینکه بگیم کدوم نوع بهتره کاملا بستگی به خود شما و روحیاتتون داره. اگر فرد ریسک گریزی هستید صندوق های درآمد ثابت و اگر ریسک پذیر هستید صندوق های سهامی و مختلط میتونه برای شما مناسب باشه. منظور از ابطال فروش واحدهاست.

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    و تشکر بابت برنامه خیلی خوبتون
    ی سوال
    با توجه به اینکه صندوق های قابل معامله سهامی دامنه نوسان ندارن
    آیا میشه با هیجانات بازار قیمت این سهام این صندوق ها رو به یک سوم یا نصف رسوند
    یا به عبارتی با هبجان قیمت رو بیارن پایین و با فروش مردم خودشون خریدار باشن
    اگه اینطوره اون موقع NAVچه تاثیری داره

    • سلام، NAV نشون دهنده خالص ارزش دارایی صندوقه. حالا قیمت معامله صندوق هرچی از NAV صندوق فاصله بگیره حالا چه مثبت چه منفی نشون دهنده اختلاف قیمتی صندوق با ارزش واقعی واحدها تو اون صندوق هست. هرچی این فاصله کمتر باشه ریسک سرمایه گذاری در صندوق هم کمتره.

  • سلام
    من تازه اشنا شدم با این نوع از صندوق ها ، امروز نگاه میکردم بازده روزانشونو و یه سوالی پیش اومد برام.
    این صندوقها دیگه مثل سهامهای عادی دامنه مثبت و منفی پنج ندارن؟

    • سلام و عرض ادب. خیر، محدودیت دامنه نوسان برای صندوق های ETF وجود نداره.

  • باسلام خدمت کارشناسان محترم سایت سیگنال
    بنده تازه وارد هستم ، طی بررسی که از اپلیکیشن خوبه سیگنال داشتم دیدم صندوق سرمایه گذاری آسمان آرمانی سهام طی یک ماه گذشته ۵۱.۴۴ درصد بازدهی داشته، آیا بنده مبلغ بیست میلیون تومان رو در این صندوق بعنوان سرمایه گذاری قرار بدم بعد از یک ماه با این مقدار درصد سود میتونم برداشت کنم یا فرمول دیگه ای داره؟

    • سلام و عرض ادب. این صندوق از نوع قابل معامله در بورس هست و مثل سهام بورسی قابلیت خرید و فروش داره. بنابراین بله میتونید بعد یک ماه واحدهای خریداری شده را بفروشید.

  • سلام
    خواستم بدونم صندوق های قابل معامله سهامی و مختلط که خودشون در بازار بورس تریدینگ می کنن از بازدهیشون هم سودی به ما می رسه یا فقط از خرید و فرششون می تونیم سود کنیم؟

    • سلام، هم عملکرد صندوق و هم عرضه و تقاضا در بازار روی قیمت واحدهای این صندوق ها تاثیر گذار هستند.

  • با سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتون
    از کجا بفهمیم یک صندوق بورسی است یا فرابورسی؟ لیست “نماد” صندوقهای بورسی را از کجا پیدا کنیم؟
    با سپاس

  • سلام حسته نباشین
    ممنون بابت سایت خوبتون
    1.توی یکی از کامنت ها دیدم ک شما گفتین صندوق های قابل معامله در بورس فقط از بورس و از طریق کارگزاری امکان معامله وسرمایه گذاری هستش >خب اگه اینجوریه این صندوق درآمد ثابت هایی ک پرداخت سود ماهیانه دارن چ جوری سود ماهیانه ب کسانی ک سهامشنو. دارن میدن ؟؟
    2.صندوق هایETFسهامی فقط از طریق رشد قیمت سهامشون باعث سود ما میشن؟>
    پس اگر یک صندوق سهامی در طی ماه های پیاپی رشد داشته باشه ینی عملکرد مثبت در سرمایه گذاری های خودش داشته باشه قیمت هر واحد سهام این شرکت رشد خواهد کرد ؟ و امکان کم شدن قیمتش نیست؟
    تشکر

    • سلام و عرض ادب.
      1. باید با صندوق تماس گرفت و شماره حساب داد. مثل پرداخت سود سهام شرکت ها
      2. علاوه بر عملکرد صندوق، عرضه و تقاضا هم بر قیمت واحدهای صندوق های بروسی تاثیر میگذارد.

  • سلام.تشکر فراوون از مطالبتون. 3 روزه سیستمم روشنه و داخل سایتتون هستم.از بس جذابه.بازم تشکر
    یک سوال.من الان انتخابم رو کردم.فلان صندوق سهامی در در صندوق های قابل معامله.و میزان سرمایه ام هم مشخصه و کد معاملاتی هم گرفتم و در کارگزاری هم ثبت نام کردم.حالا برای سرمایه گذاری باید چه کار کنم؟چون تاحالا در بورس فعالیتی نداشتم و مبتدی ام.ممنون میشم پاسخ رو به ایمیل ام ارسال کنید.اجرتون با خدا.تنتون سلامت

    • سلام و عرض ادب. سپاس از شما. باید سفارش خرید بزارید. تو این مقاله بصورت کامل نحوه خرید و فروش در بورس رو توضیح دادیم.

  • در صورتیکه پیش بینی به موقع در خصوص بازار نزولی انجام نشود و بازار شروع به سقوط کند و خریداری هم در آن شرایط وجود نداشته باشد چه اتفاقی برای سهام خریداری شده خواهد افتاد؟
    آیا باید روزها منتظر پیدا شدن یک خریدار بمانیم؟
    ضمنا آیا درصد کاهش یا افزایش قیمت روزانه در صندوقهای قابل معامله نیز مانند بقیه سهامهای بورس در بازه منفی و مثبت ۵٪ صورت میگیرد یا نامحدود است؟

    • سلام، سهمتون میره توی صف فروش و ممکنه حتی چند روز هم نشه سهم را فروخت. بازه قیمتی صندوق های etf محدودیت نداره.

  • سلام،ریسک سود و زیان صندوق های قابل معامله بیشتره از صندوق های مشترک؟

    • سلام، خیر. بستگی به نوع صندوق داره. کم ریسک ترین نوع صندوق ها صندوق های با درآمد ثابت هستند حالا چه از نوع قابل معامله چه غیرقابل معامله.

  • سلام سیگنال عزیز
    این تعبیر درسته که در صندوق های قابل معامله دو نوع سرمایه گذاری داریم یک خرید واحد صندوق،دو خرید سهام صندوق در بورس
    خرید سهام صندوق قابل معامله ریسک بیشتری داره تا خرید واحد صندوق قابل معامله
    برداشت من درست بوده؟

    • سلام، خیر. واحد یا سهام صندوق هر دو یک معنی دارند، بنابراین اختلافی هم در ریسک ندارند.

  • با سلام به سیگنالی های عزیز
    میخواستم بدونم در صندوق های قابل معامله رابطه مستقیمی بین افزایش ارزش واحد ها و افزایش ارزش نماد بورسی آن صندوق وجود دارد،و اینکه چطور به افزایش نماد بورسی چند سال گذشته دست پیدا کنیم؟

    • سلام. بله سهام همون واحد صندوق هست. باید به سایت اختصاصی صندوق مراجعه کنید و د قسمت نمودارها بازدهی صندوق رو بررسی کنید.

  • سلام، خداقوت
    در صفحه ی معملات هر صندوق یک NAV ابطال وجود داره که از قیمت معاملات جاری صندوق کمتره، به فرض بنده صاحب واحد های صندوق هستم، آخرین قیمت 130000 ریال هست و NAV ابطال 121000، اگر قصد فروش داشته باشم مبنای قیمت کدام است؟

    • سلام، مبنای فروش واحدهای شما nav ابطاله که آخر هر روز در سایت صندوق اعلام میشه.

  • سلام و درود
    در مورد صندوق های EFT بین کسی که تو خود صندوق ثبت نام میکنه و سرمایه گذاری میکنه با کسی که تو بورس سهام اون صندوق را خرید و فروش میکنه فرقی هست ؟ یعنی هر دو به یک اندازه سود یا زیان میکنن ؟

    • سلام. خرید واحدهای صندوق فقط از طریق کارگزاری و با کد بورسی فراهمه. بنابراین برای همه سود به یک صورت است.

  • با تشکر.یسوال داشتم درمورد درصد سود ماهیانه صندوق قابل معامله مثلن نوشته بازده ماهانه ۹.۶درصد بازده ماهیانه داشته.اگه من ۵۰ میلیون تو این صندوق داشته باشم با بازده ۹.۶چقد میشه .باتشکر از سیگنال

    • سلام دوست عزیز. سود شما میشه 4 میلیون و 800 هزار تومان. پیروز باشید.

  • سلام وقت بخیر
    میخواستم دقیق بدونم کارمزد خرید و فروش واحد های صندوق قابل معامله با درآمد ثابت چه مقداره؟، چون نوشتین کارمزد خرید ۰٫۴۸۶ درصد و کارمزد فروش ۰٫۵۲۹ درصد از قیمت واحد، من تو سایت کارگزاری فارابی مجموعشو 0/14 درصد دیدم،‌ آیا کارمزد افزایش پیدا کرده؟

    • سلام دوست عزیز. حرف شما درسته. کارمزد برای انواع صندوق‌های ETF (درآمد ثابت، سهامی و مختلط) فرق میکنه. متن کامل شد.

  • سلام ممنون برای اپ فوق العاده تون یه سوال از کجا بفهمیم که صندوق مورد نظر در بورس کار میکنه یا فرا بورس؟؟؟

    • سلام دوست عزیز. کافیه به سایت tsetmc.com مراجعه کنید و در قسمت جست و جو نام نماد صندوق رو جست و جو کنید تا اطلاعاتش بهتون نمایش داده بشه.

  • سلام ، ممنون از سایت بی نظیرتون،
    در خصوص نقد شوندگی صندوق قابل معامله، اگر تقاضایی برای واحد عرضه شده ما وجود نداشته باشه شرایطی برای ابطال واحد وجود داره؟ یا باید منتظر خریدار باشیم؟ اساسا باید با دید سهام یک شرکت بهش نگاه کنیم؟
    نقش بازار گردان اینجا چجوری هست؟
    اگر اشتباه نکنم در صندوق های غیر معامله ای ابطال کمتر از سه ماه بین ۱ تا ۵ درصد جریمه داره،

    • سلام و عرض ادب. محاسبه nav در صندوق های قابل معامله هر دو دقیقه انجام میشه در حالی برای صندوق های دیگه در پایان روز محاسبه میشه. درباره نقد کردن صندوق هم صندوق های قابل معامله به صورت آنی امکان نقد شدن دارند ولی صندوق های غیر قابل معامله با یک تا دو روز تاخیر پول رو نقد می کنند. بنابراین سرعت عمل در صندوق های قابل معامله بیشتره و در شرایط بحرانی برای سرمایه گذار مناسب تره. فرض کنید شما پیشبینی کرده اید که بازار نزول میکنه و قصد دارید سرمایه تون رو نقد کنید. در صندوق های قابل معامله در همون روز میتونید این کار رو انجام بدید اما در صندوق های غیر قابل معامله باید منتظر بمونید که مثلا دو روز از درخواست شما بگذره و بعد سرمایه شما نقد میشه. در این حالت ممکنه بازار طبق پیشبینی شما بیشتر نزول کنه و طبیعتا از ارزش سرمایه گذاری شما هم کم میشه.

  • سلام.با تشکر از توضیحاتتون.ببخشید گفتین ک کسایی ک تازه وارد بورس شده باشن شاید اشتباه خرید و فروش کنن و سرمایشون از دست بره…خواستم بدونم اگه صندوق سهامی هم همین طور هست خرید و فروشش یعنی من خودم باید در لحظه خرید یا فروش کنم،برای کسی ک تازه میخواد سرمایه گذاری کنه سهامی بهتره یا صندوق قابل معامله ؟

    • سلام. خیر در صندوق ها شما دغدغه خرید و فروش ندارید. صندوق توسط تیمی حرفه ای و متخصص در حوزه مالی مدیریت و کنترل میشه و اونا خودشون تشخیص میدن چه سهامی بخرن و چه سهامی بفروشن. فقط کافیه شما پولتون رو به صندوق بسپرید، تو خونه بشینید و سود ببرید. خرید و فروش سهام با شما نیست. پیروز باشید.

  • سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون.
    اما من هنوز تفاوت صندوقهای ETF با صندوقهای سرمایه گذاری مشترک رو دقیقا متوجه نشدم؟

    • سلام و عرض ادب. صندوق ETF قابل معامله در بورسه یعنی شما میتونید واحدهای این نوع صندوق ها را مثل سهام عادی خرید و فروش کنید اما در صندوق سرمایه گذاری مشترک قابلیت معامله در بورس وجود نداره و باید با مراجعه به شعب یا سایت صندوق در صندوق ثبت نام کنید و واحد سرمایه گذاری بخرید. بهتون پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی ما با عنوان ” صندوق غیرقابل معامله چیست؟ ” رو حتما مطالعه کنید.

      • ممنونم. مطالعه شد.
        پس اینطور که متوجه شدم صندوق قابل معامله نسبت به غیرمعامله سرعت مانور بیشتری داره و نیاز به انتظار برای تعیین NAV نداره. از طرفی نهایت تاخیر صندوق غیرقابل معامله هم همون 1 روز جهت محاسبه NAV در پایان روز هستش. یعنی از لحاظ زمانی، اختلافشون فقط 1 روز هست.
        اما به نظر میاد صندوقهای غیرقابل معامله حد ضرر مناسب تری داشته باشند چرا که در شرایط ریزش بازار، در نهایت خود صندوق در پایان روز سهام شما رو نقد میکنه، اما صندوق قابل معامله رو در شرایط ریزشی بازار و نبود خریدار، ممکنه نشه نقد کرد…صحیحه؟

      • محاسبه nav در صندوق های قابل معامله هر دو دقیقه انجام میشه در حالی برای صندوق های دیگه در پایان روز محاسبه میشه. درباره نقد کردن صندوق هم صندوق های قابل معامله به صورت آنی امکان نقد شدن دارند ولی صندوق های غیر قابل معامله با یک تا دو روز تاخیر پول رو نقد می کنند. بنابراین سرعت عمل در صندوق های قابل معامله بیشتره و در شرایط بحرانی برای سرمایه گذار مناسب تره. فرض کنید شما پیشبینی کرده اید که بازار نزول میکنه و قصد دارید سرمایه تون رو نقد کنید. در صندوق های قابل معامله در همون روز میتونید این کار رو انجام بدید اما در صندوق های غیر قابل معامله باید منتظر بمونید که مثلا دو روز از درخواست شما بگذره و بعد سرمایه شما نقد میشه. در این حالت ممکنه بازار طبق پیشبینی شما بیشتر نزول کنه و طبیعتا از ارزش سرمایه گذاری شما هم کم میشه.

      • متوجه منظور شما از سرعت بیشتر نقدشوندگی صندوق قابل معامله شدم.
        اما منظور بنده از لحاظ ریسک کلی روی این صندوقها در شرایط به شدت بحرانی (یافورس ماژور) هستش. این که اساسا صندوق قابل معامله در شرایط ریزش شدید بازار توان نقد کردن حجم بالایی از سهام رو داره؟ (نه طبق پیشبینی من و قبل از ریزش، بلکه زمانی که عملا ریزش به وقوع پیوسته). در واقع موضوع مورد نظر بنده به نحوی توان و ضمانت نقدشوندگی هست. و اینکه اساسا در این خصوص تفاوتی بین صندوق قابل معامله و غیرقابل معامله وجود داره؟

    • سلام، در مورد سوال شما که سوال خودمم بود توی متن این رو پیدا کردم:
      “صندوق ETF مانند اغلب صندوق‌های غیرقابل معامله ضامن نقدشوندگی ندارد، و در عوض رکن جدیدی به‌عنوان بازارگردان، فراهم آوردن نقدشوندگی در این صندوق‌ها را بر عهده دارد و در مواقعی که عرضه کننده ای وجود ندارد  یا تقاضای دیگری وجود نداشته باشد خرید و فروش واحدها را انجام می‌دهد.”

  • سلام صندوق های etf سود ماهیانه میدن یا مثل سهام سودش تو خرید و فروش اونهاست؟

  • ممنون از توضیحاتتون ولی در مورد چگونگی واریز سود صحبتی نکردیدکه مهمترین موضوعه هیچ صحبتی نکردید

  • سلام وقت بخیر
    با تشکر از تیم سیگنال میخواستم بدونم صندوق های با درآمد ثابت ETF چگونه سود ماهانه رو پرداخت میکنن؟ آیا در اخر ماه که افزایش قیمت روی یونیت میاد به میزان اختلاف قیمت اول ماه و اخر ماه سود حاصله به حساب کسانی که دارن واریز میشه؟ یا باید دارندگان آخر ماه یونیت رو بفروشن و باز اول ماه خرید کنن تا سود رو دریافت کنن؟
    با تشکر

    • سلام و درود. مبلغ سود به حساب سرمایه گذار در تاریخ سررسید واریز میشه، و نیازی به فروش واحد و خرید مجدد اون نیست!

      • سلام. در صندوق ETF با درآمد ثابت علاوه بر قیمتی که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشه سود ثابت هم تعلق میگیره؟