سوالاتی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری برای افرادی که دانش و زمان کافی برای فعالیت در بازار بورس را ندارند بهترین گزینه است. صندوق های سرمایه گذاری با استفاده از تخصص و تجربه کارشناسن و متخصصان، مجموع دارایی سرمایه‌گذاران را مدیریت می‌کنند. آن‌ها با پیش بینی بازار و محاسبه روند احتمالی بازار بهترین موقعیت‌ها را انتخاب و دارایی‌های سرمایه‌گذاران را به نسبت متناسب در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری کدام و هر یک برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق‌ها از لحاظ میزان ریسک سرمایه‌گذاران به 3 دسته مختلف تقسیم می‌کنند:
– صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت: این نوع از صندوق مناسب افرادی است که ریسک‌پذیری چندانی ندارند و هدف‌شان از سرمایه‌گذاری، کسب سود دوره‌ای ثابت و مشخص است.
– صندوق سرمایه گذاری سهامی: ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی، از صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است و بازدهی بیشتری نیز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.
– صندوق سرمایه گذاری مختلط: این صندوق از لحاظ ریسک پذیری حد میانه‌ای دارد یعنی بین دو نوع دیگر صندوق قرار می‌گیرد. این نوع از صندوق‌ها پتانسیل سودآوری بیشتری نسبت به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت دارد اما سود آن تضمینی است.

آیا صندوق های سرمایه گذاری امن و قابل اطمینان هستند؟

صندوق های سرمایه گذاری بدون دریافت تاییدیه از سازمان بورس نمی‌توانند فعالیت کنند. همچنین تضمین نقد شوندگی در اغلب صندوق‌ها وجود دارد. از دیگر ویژگی‌هایی که علاوه بر نظارت سازمان بورس و تضمین نقدشوندگی توسط بانک‌ها و بیمه‌ها، باعث افزایش اطمینان خاطر به صندوق های سرمایه گذاری می‌شود می‌توان به بازدهی مناسب با ریسک کم و به مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها توسط کارشناسان و متخصصان اشاره کرد. این نکته نیز لازم به ذکر است که عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ ماهیت با موسسات مالی و اعتباری که در سالیان گذشته سرمایه مردم را جذب کرده و در نهایت با برنگرداندن اصل سرمایه باعث وارد شدن خسارت مالی و سلب اطمینان از مردم شدند، بسیار متفاوت است. فعالیت صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است و ارتباطی با موسسات و صندوق‌های قرض الحسنه که بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کردند، ندارند.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری دارای مزایای مختلفی است که اگر بخواهیم فهرست‌وار به آن‌ها اشاره کنیم، شامل موارد زیر می‌شود:
• تنوع
• مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها
• شفافیت مالی
• نقدشوندگی بالا
• سرمایه گذاری آسان
• بازدهی مناسب
• صرفه‌جویی
• ریسک پایین
• تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه‌گذاری‌ کلان
• ضامن نقد‌شوندگی

بهترین صندوق سرمایه گذاری را چطور انتخاب کنیم؟

بهترین صندوق سرمایه گذاری برای هر فرد متفاوت است چرا که هر کدام از انواع مختلف صندوق‌ها برای گروه خاصی از افراد مناسب هستند. از بین چند عامل مختلف که برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باید در نظر گرفت، ریسک پذیری اولین عامل است. میزان بازدهی صندوق در گذشته دیگر عاملی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. نتیجه این بررسی‌ها مشخص می‌کند که بهترین صندوق برای هر فرد کدام است.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه گذاری نقش واسط مالی را دارند، به این صورت که مبالغ خرد را از سرمایه‌گذارانِ مختلف جمع‌آوری کرده و به صورت تخصصی در ابزارهای مالی گوناگون سرمایه‌گذاری می‌کنند. این ابزارهای مالی شامل انواع اوراق بهادار، طلا، زعفران و کالاهای کشاورزی، ساختمان و حتی یک پروژه می‌باشد.

صندوق‌ها توسط تیمی از تحلیل‌گران و متخصصان بازار سرمایه مدیریت می‌شوند تا بهترین بازده را برای سرمایه‌گذاران رقم زنند به همین دلیل صندوق‌ها را می‌توان بهترین وسیله برای ورود افراد غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه و بهرمندی از فرصت‌های مناسب آن دانست. عموما عدم آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های بسیار زیادی از لحاظ روانی، مالی و زمانی برای یادگیری فرایند سرمایه‌گذاری و موفقیت در بورس، متحمل می‌شوند. اما باید دانست، یادگیری انواع روش‌های تحلیل و استراتژی‌های معاملاتی، تنها راه ورود به بازار سرمایه نیست. درواقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بهترین روشِ سرمایه‌گذاری در بورس، بدون نیاز به آموزش و صرف زمان است. علاوه بر این تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با خواسته‌ها، انتظارات و سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، یکی از مزیت‌های مهم صندوق‌های سرمایه گذاریست.

چگونه در صندوق سرمایه گذاری کنیم؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر چگونگی سرمایه‌گذاری در آن‌ها، به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول “مبتنی بر صدور-ابطال” و گروه دوم “صندوق‌های قابل‌معامله(ETF)” می‌باشند. تفاوت مهم صندوق‌هایETF و صدور-ابطال در این است که واحدهای صندوق قابل‌معامله(ETF)، همانند سهام در بازار بورس معامله می‌شود. به این صورت که واحدهای صندوقETF را می‌توانید در طول ساعات مجاز معاملاتِ سهام، از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها، خرید و فروش کنید.

اما برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های صدور-ابطال یا می‌توانید با مراجعه حضوری به یکی از شعب صندوق سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنید و یا از طریق وب‌سایت اینترنتی صندوق، اقدام به خرید و فروش واحد‌های آن کنید.

ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

NAV (Net Asset Value) به ارزش خالص دارایی گفته می‌شود. ارزش خالص دارایی نشان‌دهنده کل ارزش خالص دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری است. از این شاخص برای مقایسه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

حضور تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت سرمایه هر یک از صندوق‌ها، گویای این مهم است که تمام دارایی صندوق‌ها به شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای مدیریت می‌شود.

  • نقدشوندگی بالا

سرمایه‌ گذارها در هر صندوق به راحتی می‌توانند سرمایه خود را از صندوق خارج و به وجه نقد تبدیل کنند چرا که برخلاف سهام و سایر اوراق بهادار، برای فروش واحدهای صندوق هیچگاه صف‌های سنگین ایجاد نمی‌شود.

  • سرمایه گذاری با پول کم

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اولویت اول افرادی‌ست که به دنبال سرمایه‌گذاری با پول کم هستند. چرا که حداقل سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به اندازه یک واحد صندوق می‌باشد، بنابراین شما با هر میزان پس‌انداز می‌توانید در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

  • کنترل ریسک

دارایی‌های صندوق، همواره تعداد بسیار متنوعی از انواع اوراق بهادار را شامل می‌شود. این موضوع باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به نحو بسیار خوبی مدیریت شود.

  • سهولت سرمایه گذاری

همه افراد جامعه به راحتی می‌توانند در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند چرا که این روشِ سرمایه‌گذاری نیاز به صرف هیچ‌گونه زمان و هزینه‌ و کسب تخصصی ندارد.

  • محاسبه سود به صورت روزشمار

سودِ صندوق‌ها به صورت روزشمار محاسبه می‌شود درصورتی که سود سپرده بانکی به صورت ماه‌شمار است. یعنی برای اینکه به سپرده شما در بانک سودی تعلق بگیرد باید حداقل به مدت یک‌ماه سرمایه شما بلوکه شود.

صدور و ابطال واحد سرمایه گذاری چگونه است؟

هنگامی که یک سرمایه گذار یک یا چند واحد از صندوق سرمایه گذاری مورد نظر خود را خریداری کند، صدور واحد سرمایه گذاری صورت گرفته است. واحد سرمایه گذاری به کوچک‌ترین بخشی که یک سرمایه‌گذار می‌تواند از صندوق مورد نظر خود خریداری کند گفته می‌شود.

ابطال واحد سرمایه گذاری رویه‌ای درست در مقابل صدور واحد سرمایه گذاری است و به طور خلاصه به فروش واحدهای سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. یعنی زمانی که یک سرمایه‌گذار بخواهد یک یا تعداد واحد سرمایه‌گذاری را به فروش برساند، باید درخواست ابطال آن واحدها را ارائه کند.

اساس‌نامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

درصورت تمایل به آشنایی بیشتر با جزئیات فعالیت صندوق، اهداف و استراتژی آن، وظایف ارکان صندوق و… می‌توانید به اساس‌نامه و امیدنامه صندوق مراجعه کنید.