وام گیری با ارز دیجیتال؛ چرا و چگونه؟

وام گیری با ارز دیجیتال؛ چرا و چگونه؟

در دنیای بانکداری و سازمان های سرمایه گذاری متمرکز، وام دهی همیشه با دردسرهای بسیاری مواجه بوده است. دردسرهایی همچون پیدا کردن ضامن و وثیقه تا محدودیت در مبلغ دریافتی و حوزۀ استفاده از وام . با رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال و تمایل افراد به سرمایه گذاری در این بازار، سیستم وام دهی شکلی جدید به خود گرفت. سیستم وام دهی ارز دیجیتال یا سیستم وام دهی کریپتو، یکی از بسترهای مناسب برای اعطای وام به سرمایه گذاران بدون محدودیت سازمان های سرمایه گذاری متمرکز است.

در سیستم دیفای که یک سیستم غیرمتمرکز برای اعطای وام به شمار می‌رود، دیگر خبری از محدودیت های گذشته نیست و افراد می توانند به راحتی وام هایی با مبالغ مورد نیاز خود بدون محدودیتی در استفاده از آن، دریافت کنند.

اگر شما نیز تمایل به دریافت وام با استفاده از ارز دیجیتال دارید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید با استفاده از ارز دیجیتال وام گرفت؟

همانگونه که می دانید در سال های اخیر، افراد بسیاری اقدام به خرید رمزارز به قصد سرمایه گذاری در بازار ارزدیجیتال کرده اند. اما گاه بنا بر موقعیت های مختلف ممکن است این افراد نیاز به تبدیل سرمایۀ خود به ارز فیات و دست کشیدن از سرمایه گذاری در این بازار کنند. در این شرایط، بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای فروختن رمزارزهای خود و کناره گیری از دنیای سرمایه گذاری، از سیستم وام دهی کریپتو استفاده کنند و بدون از دست دادن سرمایۀ خود، مبلغ مورد نیاز خود را تأمین کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از افراد حاضر در بازار ارزهای دیجیتال ترجیح می دهند با اعطای وام به افرادی که تمایل به دریافت وام دارند، علاوه بر حفظ دارایی خود، از مسیر دریافت سود حاصل از اعطای وام، درآمدی کسب کنند. درواقع می توان گفت سیستم وام دهی کریپتو یک بازار دو سر سود است که هم وام دهنده از مزایای آن سود خواهد برد و هم وام گیرنده. اما چگونه می توان با استفاده از ارز دیجیتال، وام گرفت؟

چگونه با استفاده از ارز دیجیتال می توان وام گرفت؟

برای دریافت وام در سیستم کریپتو، تنها کافی است مقداری از دارایی خود که می تواند بیت کوین، تتر، اتریوم و یا سایر رمزارزها باشد را نزد وام دهنده وثیقه گذاشته و از دارایی او استفاده کنید. فرایند وام دهی کریپتو به صورت همتا به همتا یا P2P است و هیچ خبری از واسطه ها نیست.

در این سیستم ،معامله در بستر پتفرم های آنلاین وام دهی کریپتو بدون دخالت هیچگونه واسطه ای انجام می شود. پس تنها کافی است وام گیرنده و وام دهنده مبلغ مورد نیاز و مقدار سود را توافق کرده و در زمانی کوتاه اقدام به دریافت و اعطای وام کنند.

اگر برای شما نیز این سؤال پیش آمده که واقعا چه تضمینی برای برگرداندن این مبلغ به وام دهنده وجود دارد؟ باید بگوییم که مقدار وثیقه ای که شما به وام دهنده خواهید داد، معمولا بسیار بیشتر از مبلغی است که وام خواهید گرفت. البته این سرمایه در نزد وام دهنده بلوکه شده خواهد بود و او حق استفاده از سرمایۀ شما را نخواهد داشت. اما اگر شما از پرداخت سود و اصل رمزارزها سر باز بزنید، وثیقه در حساب وام دهنده باقی خواهد ماند و شما هیچگاه به سرمایۀ خود دست پیدا نخواهید کرد. بدیهی است در این شرایط، وام دهنده خیال آسوده ای بابت برگشتن سرمایۀ خود خواهد داشت.

مزایا و معایب دریافت وام از طریق ارزهای دیجیتال چیست؟

با این همه شاید بسیاری از افراد هنوز با مزایای وام از طریق ارز دیجیتال آشنا نشده باشند و همچنان تمایلی به دریافت وام با استفاده از سیستم کریپتو نداشته باشند. اما این روش آنقدر مزایا دارد که افراد را قانع کند تا از این طریق اقدام به دریافت وام کنند.

مزایای دریافت وام از طریق ارز دیجیتال

  • وام ارزدیجیتال وامی کاربردی است. به این معنی که برخلاف وامی که از سیستم های متمرکز دریافت می کنیم، لازم به مشخص کردن علت وام و فعالیت تنها در زمینۀ قید شده از وام نیست.
  • وام گرفتن در سیستم کریپتو نیازمند سوابق و تراکنش های وام گیرنده نیست. پس محدودیتی در دریافت مبلغ وام در این سیستم وجود ندارد و وام گیرنده می تواند هر مقداری که نیاز دارد وام دریافت کند.
  • روند مالیاتی در وام های کریپتویی با وام های بانکی متفاوت است. در سیستم کریپتو، مبلغ وام دریافتی و سود دریافتی وام گیرنده در هیچ مرکز مالیاتی ثبت نمی شود. پس؛ از قوانین مالیاتی موجود پیروی نمی‌ کند و وام گیرنده و وام دهنده مجبور به پرداخت مالیات با قوانین معمول نخواهند بود.
  • سیستم کریپتو سیستمی جهانی است. و وام گیرنده و وام دهنده می توانند در هر نقطه ای از جهان به معامله بپردازند.
  • قوانین موجود در سیستم وامداری کریپتو قوانینی منعطف دارد و برخلاف قوانین موجود در سیستم های متمرکز، می تواند بر اساس شرایط وام گیرنده و وام دهنده تغییر کند.
وام در ارز دیجیتال

معایب دریافت وام از طریق ارز دیجیتال

هر سیستمی در کنار مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد، به طور مطلق بی عیب و نقص نخواهد بود. سیستم کریپتو نیز در کنار مزایای بسیار زیاد خود، خالی از نقص نیست.

بزرگترین مسأله ای که وام گیرندگان و وام دهندگان در وامدهی با استفاده از ارز دیجیتال با آن مواجه خواهند بود، امکان خطا در کدهای نوشتاری قراردادهای هوشمند است. از آنجایی که معاملات سیستم کریپتو با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‎شود، با کوچکترین خطا در کدهای نوشتاری این قرارداد، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به سرمایۀ هردو سمت معامله وارد شود.

از سوی دیگر، همچنان که گفته شد، مبلغ وثیقه برای اعطای وام چندین برابر مبلغ دریافتی است. این قانون به علت نوسانات بازار ارز برای جلوگیری از ضرر به وام دهنده و وام گیرنده است. اما گاه ممکن است نوسانات بازار ارز به قدری زیاد باشد که باعث افت شدید ارزش رمزارزی شود که به عنوان وثیقه نزد وام دهنده قرار گرفته است. در این شرایط سیستم، رمزارزها را به طور خودکار به حراج می گذارد تا از خسارت وام دهنده جلوگیری کند.

چه پلتفرم هایی برای وام دهی ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

در حال حاضر پلتفرم های زیادی برای اعطای وام با استفاده از ارزهای دیجیتال وجود دارد. پتلفرم هایی همچون:

  • پلتفرم وام دهی Avae
  • پتفرم وام دهی dYdX
  • پلتفرم وام دهی Compound
  • پلتفرم وام دهی Maker DAO

افزون بر این پلتفرم ها که وام دهی در آن‌ها بر اساس سیستم دیفای یا غیرمتمرکز انجام می‌ شود، موسساتی نیز وجود دارد که بر اساس سیستم های متمرکز و با وضع قوانین خاص و متفاوت، اقدام به اعطای وام به درخواست کنندگان می‌کند. این موسسات برای شرکت در پروژه های مختلف با استفاده از سیستم مارجین اقدام به ارائۀ چنین خدماتی به وام گیرندگان با استفاده از ارز دیجیتال می پردازند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *