ارز دیجیتال برای واردات؛ راهکاری جدید برای تسهیل مبادلات تجاری

ارز دیجیتال برای واردات؛ راهکاری جدید برای تسهیل مبادلات تجاری

سه‌شنبه هفته گذشته خبر ثبت اولین سفارش واردات با رمزارز منتشر شد. خبری که نشان‌دهنده باز شدن پنجره‌ای جدید در مناسبات مالی ایران با سایر کشورها است. ارزش این سفارش ۱۰ میلیون دلار (حدود ۳۰۰ میلیارد تومان) بوده است که شروع خوبی برای ورود رمزارزها به عرصه تبادلات رسمی کشور محسوب می‌شود.

استفاده از ارز دیجیتال برای واردات آغاز شده است

علیرضا پیمان پاک، رئيس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت، در توییتی با اشاره به این اتفاق مهم خبر طراحی سامانه‌ای برای استفاده از ارز دیجیتال برای واردات و تجارت خارجی را اعلام کرد.

استفاده از ارز دیجیتال برای واردات

یک روز بعد و در ۱۹ مرداد علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اعلام کرد افرادی که ماینر قانونی دارند می‌توانند از رمزارز برای واردات استفاده کنند.

چند ماهی است که دولت ایران تلاش‌های گسترده‌ای برای حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی انجام می‌دهد و در این میان جایگزین‌هایی مثل ارز دیجیتال می‌توانند کمک شایانی به تسهیل فرایندهای تجاری و بین‌المللی ایران کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌های بازارهای مالی در کانال تلگرام سیگنال عضو شوید

یکی از مهمترین مزیت‌های ارز دیجیتال امکان استفاده در بخش خصوصی است. با توجه ماهیت رمزارزها نهادهای قانونی و سازمان‌های دولتی چالش‌های زیادی برای استفاده از ارزهای دیجیتال دارند. با این حال بخش خصوصی می‌تواند بهتر و بیشتر از ارزهای دیجیتال برای دریافت یا پرداخت هزینه‌های بین‌المللی استفاده کند.

پیمان‌پاک در یک مصاحبه تلوزیونی با اشاره به چالش‌های قانونی این مسیر اعلام کرد در حال رایزنی با بانک‌های مرکزی سایر کشورها هستند تا بتوانند از حداکثر ظرفیت رمزارزها برای مبادلات تجاری استفاده کنند.

چرا رمزارز برای مبادلات بین‌المللی گزینه مناسبی محسوب می‌شود؟

ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین پدیده‌های اقتصادی قرن ۲۱ است. کارمزدهای اندک، پیچیدگی کمتر در مقایسه با فرایندهای بانکی، سرعت انتقال بالاتر و عدم نیاز به ارائه مدارک هویتی و قانونی از جمله مزیت‌های ارزهای دیجیتال برای واردات یا صادرات است.

البته استفاده از رمزارزها برای واردات چالش‌هایی هم به همراه خواهد داشت. نوسان شدید، غیرمتمرکز بودن، وابستگی دارایی به رشته کدها، سختی‌های پیگیری تراکنش‌های اشتباه یا مجرمانه و موانع قانونی و مالیاتی از جمله مهمترین مشکلات ارزهای دیجیتال در واردات و صادرات است.

با توجه به موارد ذکر شده، بانک‌ها و نهادهای بازرگانی به دنبال انتخاب رمزارزهایی هستند که چالش‌های کمتری داشته باشند؛ ارزهای دیجیتالی که باثبات و معتبر باشند و همچنین نقل و انتقال آن‌ها با هزینه معقول و سرعت خوبی انجام شود.

استیبل کوین‌هایی مثل تتر (USDT) و یو‌اس‌دی کوین (USDC) ثبات بسیار خوبی دارند و دارای پشتوانه‌های ارزی (دلاری) هستند. البته که این دو رمزارز به صورت متمرکز در کشور آمریکا اداره می‌شوند و ممکن است به خاطر تحریم‌های سیاسی مشکلاتی در نقل و انتقال دارایی برای کاربران ایرانی ایجاد کنند. بیت کوین دیگر رمز ارز برای واردات و تجارت بین‌المللی است. البته این ارز دیجیتال ثبات کمتری در مقایسه با استیبل کوین‌ها دارد.

توسعه ارز دیجیتال ملی برای واردات و بهبود فرایندهای مالی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای توسعه رمزارز ملی است. ارز دیجیتال ملی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی با نماد CBDC نمایش داده می‌شود. این توکن مانند ارزهای فیات سنتی عمل می‌کند و با پشتوانه پول ملی توسعه داده خواهد شد. برای مثال در ایران پشتوانه رمز ارز ملی ریال خواهد بود. همان طور که ارزش هر تتر برابر با یک دلار است، معمولا قیمت ارز دیجیتال ملی نیز برابر با یک واحد از پول رسمی کشور است.

ارز دیجیتال ملی برای تسهیل مبادلات تجاری

طبق اعلام مسئولان اقتصادی دولت ایران، اقداماتی برای توسعه رمز ارز بانک مرکزی در حال انجام است. با توجه به این که قرار است دلار آمریکا تا حد امکان از مبادلات تجاری بین‌المللی ایران حذف شود، ارز دیجیتال بانک مرکزی کمک زیادی در مبادلات مالی به تجار و بازرگانان خواهد کرد. گفته می‌شود این ارز دیجیتال با نام رمزریال در سال جاری معرفی خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام خدمت شما دوست عزیز جناب مدیریت بازاریابی را
    ارزیابی دیجیتال. . وصندوق های سرمایه گذاری های مالی وشخصی داخل و خارجی بنده حدود 20سال است که شروع به سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه فرض الحسنه کوچک و بزرگ فعالیت های سرمایه گذاری شروع کرد م والان هم خودشر کت های سرمایه گذاری در بازار بورس ارزی و ریالی دیجیتال شراکت نمودند بنده را ولی تاکنون هیچ سودی دریافت نکردم و تنها شنیدم و دیدم به سود تعلق گرفت ه اس چطوری میشه دسترسی به سودهای بانکی داشته باشیم ممنون میشم

    است