صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال دیگر یک مارکت کم‌حجم با سرمایه‌گذاران خاص نیست. حالا افراد زیادی در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را آغاز کرده‌اند. روش‌های مختلفی برای فعالیت در این بازار وجود دارد. ترید و نوسان‌گیری، خرید ارزهای ناشناخته،‌ استیک ارز دیجیتال، مشارکت در فرایند ico و … از جمله راهکارهای سرمایه‌گذاری در کریپتو کارنسی است. به تازگی خرید صندوق های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال نیز به روش‌های ذکر شده اضافه شده است. در این مقاله قصد داریم به سوال «صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟» پاسخ دهیم و در مورد معایب و مزایای این پدیده اقتصادی صحبت کنیم.

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟


صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال یک راه آسان، ایمن و معتبر برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها است. دارایی این صندوق‌ها از ارزهای دیجیتال متنوعی تشکیل شده است.

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سال‌ها پیش به عنوان راهکاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی تشکیل شدند. دارایی این صندوق‌ها توسط کارشناسان خبره مدیریت می‌شوند. این کارشناسان تجربه کافی در حوزه مورد نظر را دارند. مهمترین مزیت صندوق‌ها جلوگیری از ضررهای سنگین است. ورود به بازارهای مالی به صورت مستقیم نیاز به تجربه و دانش زیادی دارد. علاوه بر این سرمایه‌گذاران باید وقت زیادی را صرف مطالعه، تحقیق و برنامه‌ریزی معاملاتی کنند.

صندوق‌ها با توجه به دارایی ذخیره شده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولا بر روی یک بازار خاص تمرکز می‌کنند اما برخی صندوق‌ها ترجیح می‌دهند حضور موثری در چندین بازار داشته باشند. از طرفی ارزش دارایی‌ها می‌تواند پرریسک یا پایدار باشد. سرمایه‌گذاران با توجه به حجم سرمایه، میزان ریسک پذیری و اهداف خود صندوق مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

صندوق ETF بیت کوین چیست؟


صندوق ETF بیت کوین یا صندوق سرمایه گذاری بیت کوین اولین پیوند ارزهای دیجیتال با بازارهای بورسی است. عبارت ETF مخفف عبارت Exchange-traded fund، به معنای دارایی‌های قابل معامله است. صندوق‌های ETF قابل خرید و فروش هستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند مقدار یا واحدی از صندوق را خریداری کنند. موسس یا مدیر صندوق ارزش هر واحد از صندوق را با توجه به شرایط بازار، ارزش مالی دارایی‌ها و بضاعت احتمالی سرمایه‌گذاران مشخص می‌کند.

صندوق ETF بیت کوین چیست؟

از چند سال فعالان بازار ارزهای دیجیتال تلاش کردند تا راهی برای ورود بیت کوین و سایر رمزارزها به بورس آمریکا پیدا کنند. این اتفاق می‌توانست نقطه عطفی برای کریپتو کارنسی باشد. پیشنهادهای مختلفی مطرح شد اما در نهایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با عرضه صندوق ETF بیت کوین موافقت کرد.

در حال حاضر دو نوع صندوق ETF ارز دیجیتال وجود دارد. دسته اول صندوق‌هایی با پشتوانه واقعی یا فیزیکی است. این صندوق‌ها رمزارزها را به صورت واقعی خریداری می‌کنند. رمزارزها ماهیت فیزیکی ندارند اما به دلیل نوع دارایی به این صندوق های سرمایه گذاری ارز دیجیتال لقب فیزیکی داده‌اند.

نوع دوم صندوق‌هایی از نوع آتی یا فیوچرز است. دارایی صندوق‌های آتی قراردادهایی است که توسط کارشناسان تنظیم می‌شود. این صندوق‌ها رمزارزی را به صورت مستقیم خریداری نمی‌کنند و فقط سود و زیان قراردادها را دریافت می‌کنند. طبیعی است که ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بیشتر است.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق EFT ارز دیجیتال؟


مزیت‌های مختلفی برای صندوق ETF بیت کوین و سایر رمزارزها ذکر شده است که در ادامه به مهمترین موارد اشاره خواهیم کرد.

رسمیت و اعتبار

مهمترین مزیت سرمایه گذاری در صندوق ارز دیجیتال رسمیت و اعتبار است. بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تلاش می‌کنند سهام خود را وارد بازارهای بورسی کنند تا اعتبار آن‌ها افزایش پیدا کند. ارزهای دیجیتال از ابتدا درگیر مشکلات هویتی بودند و همیشه شک و تردیدهایی در مورد ارزش واقعی آن‌ها و پشتوانه‌ها وجود داشته است. ورود به بازار بورس و تشکیل صندوق‌ها به ارزهای دیجیتال اعتبار خواهد داد.

خرید ارز دیجیتال از طریق پلتفرم‌های رمزارزی هیچ رسمیتی ندارد و در صورت بروز مشکل یا به سرقت رفتن دارایی، امکان پیگیری حقوقی تقریبا وجود ندارد. صندوق‌های ETF بیت کوین این مشکل را حل کرده‌اند. خرید صندوق‌ها یک معامله قانونی است و امنیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این امکان پیگیری معاملات این صندوق‌ها به راحتی میسر است.

خرید و فروش و نگهداری آسان

یکی از چالش‌های مهم مردم برای خرید ارزهای دیجیتال کار با صرافی‌ها و کیف پول‌های رمزارزی است. در این بسترها همه چیز وابسته به چند خط کد یا چند رشته کاراکتر است. سواستفاده‌های بسیار زیادی در این پلتفرم‌ها صورت گرفته است و بسیاری از افرادی که آگاهی کاملی نداشتند، دارایی خود را از دست دادند.

خرید و فروش یا نگهداری صندوق‌ها کار بسیار آسان‌تری است. افراد زیادی ترجیح می‌دهند معاملات رمزارزی خود را از طریق داشبوردهای رسمی انجام دهند. پلتفرم‌های بورسی و وب‌سایت‌های بازارهای مالی فرایندهای ساده‌تری دارند. علاوه بر این بسیاری از سرمایه‌گذاران سابقه فعالیت در پتلفرم‌های این چنینی را دارند و به همین علت می‌توانند به راحتی واحدهای صندوق EFT را معامله کنند.

تنوع در سرمایه‌گذاری و معافیت‌های مالیاتی

بسیاری از افراد در حال حاضر در بورس فعالیت‌هایی دارند و ترجیح می‌دهند سبد سرمایه متنوع‌تری داشته باشند. علاوه بر این خرید صندوق‌های ETF‌ در بسیاری از کشورها شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شود.

تنوع در سرمایه‌گذاری و معافیت‌های مالیاتی
برای ورود به اینستاگرام سیگنال کلیک کنید

معایب خرید صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال


صندوق های سرمایه گذاری ETF ارز دیجیتال معایبی نیز دارند. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تمرکزگرایی

ارزهای دیجیتال توسعه یافتند تا اکوسیستم اقتصادی جهان را غیرمتمرکز کنند. ورود به بازارهای مالی گامی در جهت تمرکزگرایی است. دارایی‌های موجود در صندوق‌ها باید تحت نظارت سازمان‌های قانونی و دولتی باشد.

غیر قابل لمس بودن دارایی

زمانی که شما سهام شرکتی را خریداری می‌کنید، بخشی از دارایی آن شرکت را تصاحب کرده‌اید. در صورتی که قانون به شما اجازه دهد، می‌توانید دارایی خود را به صورت فیزیکی و رسمی از شرکت مورد نظر مطالبه کنید. ارزهای دیجیتال چنین قابلیتی ندارند و محصول فیزیکی یا سهام مشخصی ایجاد نشده است.

فورک‌های رمزارزی

ارزهای دیجیتال ممکن است دچار فورک یا انشعاب شوند. در این صورت سرمایه‌گذار باید تصمیم بگیرد به رمزارز قدیمی وفادار بماند یا ارز دیجیتال جدید دریافت کند. در صورتی که ارزهای دیجیتال در صندوق‌ها نگهداری شوند، مدیر صندوق باید در مورد فورک‌ها تصمیم‌گیری کند. بدین ترتیب ممکن است نظر سرمایه‌گذار و مدیر صندوق ارز دیجیتال متفاوت باشد.

حریم خصوصی

کاربرانی که در بورس فعالیت می‌کنند احراز هویت می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از صرافی‌های رمزارزی الزامی به احراز هویت ندارند. ولت‌های رمزارزی نیز معمولا درخواستی مبنی بر ارسال ارائه اطلاعات هویتی ندارند. بنابراین افرادی که به حریم خصوصی اهمیت می‌دهند احتمالا علاقه‌ای به خرید صندوق ETF‌ بیت کوین یا سایر رمزارزها نداشته باشند.  

سخن پایانی در مورد صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست


در این مقاله متوجه شدیم صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد. در حال حاضر بورس آمریکا اجازه خرید و فروش صندوق ETF بیت کوین را صادر کرده است. به نظر می‌رسد در سال‌های آينده نیز شاهد عرضه صندوق‌ های سرمایه گذاری ارز دیجیتال باشیم. رمزارزهای بسیار زیادی در کریپتو کارنسی توسعه یافته است که با استفاده از آن‌ها می‌توان تعداد زیادی صندوق ETF‌ ارز دیجیتال تشکیل داد. شاید تا چند سال دیگر این صندوق‌ها تبدیل به رقیبی جدی برای سایر دارایی‌های پرطرفدار در حزوه سرمایه‌گذاری شوند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام شرکت هایی هستند که صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال داشته باشن؟ برای سرمایه گذاری توی این بخش باید چکارکنیم