ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست و چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست و چگونه کار می‌کند؟

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال رمزپایه مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است و هر توکن آن (1 USDT) معادل با یک دلار آمریکا است که توسط ذخایر دلاری در حساب های بانکی پشتیبانی می شود. دلار تتر (USDT) در حقیقت یک استیبل کوین یا رمزارز با ثبات است که استفاده از آن برای پرداخت های روزانه و هزینه های آنلاین می تواند بسیار کاربردی باشد و از طرفی ارزش آن به ارزش دلار آمریکا و سایر ارزهای فیات وابسته است. این دارایی دیجیتالی توسط شرکت Tether Limited، ثبت شده در کشور هنگ کنگ و متعلق به هلدینگ تجاری Tether Holdings Limited، صادر می‌شود.

تاریخچه ارز دیجیتال تتر

J.R. Willett با انتشار یک مقاله سفید (whitepaper) در ژانویه سال 2012 میلادی، چگونگی ساخت ارزهای دیجیتال جدید در بستر پروتکل بیت کوین را توضیح داد. ویلت در ادامه به پیاده سازی این ایده در ارز رمزپایه مستر کوین (Mastercoin) که دارای یک بنیاد با همین نام نیز بود (بعداً به بنیاد Omni تغییر نام داد)، کمک کرد تا از «لایه دوم» جدید استفاده کند. پروتکل Mastercoin به عنوان پایه و اساس تکنولوژی استیبل کوین تتر در نظر گرفته شد و در همین راستا یکی از اعضای اصلی بنیاد مستر کوین به نام Brock Pierce به یکی از بنیانگذاران اولیه Tether تبدیل شد. بنیانگذار دیگر تتر به نام Craig Sellars نیز مدیر ارشد فناوری در بنیاد مستر کوین بود.

نمونه اولیه تتر که در ابتدا “Realcoin” نام داشت، ژوئیه سال 2014 میلادی توسط بنیانگذاران آن به نام های Brock Pierce ،Reeve Collins ،Craig Sellars به عنوان یک استارتاپ مستقر در سانتا مونیکا، ایالت کالیفرنیا علنی شد. اولین توکن ها در تاریخ 6 اکتبر 2014 در بلاک چین بیت کوین صادر شد. این کار با استفاده از پروتکل Omni Layer انجام شد.

در تاریخ 20 نوامبر 2014 میلادی مدیرعامل تتر، Reeve Collins، اعلام کرد که این پروژه به “Tether” تغییر نام یافته است. این شرکت همچنین اعلام کرد که سه مدل توکن با پشتوانه دلار آمریکا، یورو و یوآن ژاپن ارائه خواهد کرد. همچنین شرکت Tether Limited در وب سایت رسمی خود بدون ارائه جزئیات دقیق اعلام کرده است که در کشور هنگ کنگ ثبت شده و دارای دفترهایی در سوئیس است.

در ژانویه سال 2015 میلادی صرافی ارز دیجیتال Bitfinex معاملات دلار تتر را روی پلتفرم خود فعال نمود. در حالی که نمایندگان شرکت های Tether و Bitfinex می گویند که این دو جدا از یکدیگر هستند، مجموعه اسنادی با عنوان اسناد پارادایس در نوامبر سال 2017 نشان داد که مقامات Bitfinex در حقیقت همان Philip Potter و Giancarlo Devasini هستند که مسئول راه اندازی Tether Holdings Limited در جزایر ویرجین انگلیس در سال 2014 میباشند. سخنگوی Bitfinex و Tether گفته است كه مدیر عامل هر دو شركت ذکر شده Jean-Louis Van Der Velde است. لازم به ذکر است Bitfinex یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال دنیا با حجم بالای معاملات بیت کوین است.

اعضا شرکت تتر

مدتی بود که Tether معاملات دلار آمریکا را از طریق بانکهای تایوانی پردازش می کرد و پول ها را از طریق هلدینگ خدمات مالی و بانکداری Wells Fargo ارسال می کرد تا این وجوه بتوانند به خارج از کشور تایوان منتقل شوند. تتر اعلام کرد که در تاریخ 18 آوریل 2017 این نقل و انتقالات بین المللی مسدود شده است. تتر همراه با صرافی Bitfinex علیه ولز فارگو در دادگاه منطقه شمالی کالیفرنیا شکایت کردند. یک هفته بعد این دادخواست پس گرفته شد.

ژوئن سال 2017 بنیاد Omni و چارلی لی اعلام کردند که تتر به زودی بر روی لایه Omni لایت کوین صادر می شود. در سپتامبر سال 2017 میلادی Tether اعلام کرد که آنها قصد دارند توکن های ERC-20 بر پایه دلار آمریکا و یورو را در بلاک چین اتریوم راه اندازی کنند. هم اکنون در کل چهار توکن متمایز Tether وجود دارد:

  1. استیبل کوین مبتنی بر دلار آمریکا روی لایه Omni بیت کوین
  2. استیبل کوین مبتنی بر یورو روی لایه Omni بیت کوین
  3. استیبل کوین مبتنی بر دلار آمریکا به عنوان یک توکن ERC20
  4. استیبل کوین مبتنی بر یورو به عنوان یک توکن ERC20

نوامبر سال 2017 تقریباً 31 میلیون دلار از توکن های USDT به سرقت رفت. در واکنش به این سرقت بزرگ تتر مبادلات USDT را در سطح بین المللی متوقف نمود و اظهار داشت که نرم افزار جدیدی برای راه اندازی یک هارد فورک از Tether ارائه خواهد نمود. همچنین لازم به ذکر است یک احضاریه رسمی از سوی کمیته تجارت آتی کالا کشور آمریکا به Tether در تاریخ 6 دسامبر 2017 ارسال شده است.

از ژانویه سال 2017 تا سپتامبر سال 2018 ارزش توکن های صادر شده توسط Tether از حدود 10 میلیون دلار به حدود 2.8 میلیارد دلار افزایش یافت. اوایل سال 2018 تتر حدود 10 درصد از حجم معاملات بیت کوین را به خود اختصاص داد و در تابستان همان سال این میزان تا 80 درصد رشد نمود. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که یک طرح دستکاری قیمت مرتبط با Tether حدود نیمی از افزایش قیمت بیت کوین در اواخر سال 2017 میلادی را تشکیل می دهد. بیش از 500 میلیون دلار تتر در اوت سال 2018 صادر شد. Tether Limited هیچگاه ادعای خود مبنی بر حمایت کامل از طریق ذخایر ارزی را اثبات ننموه است.

تتر (Tether) چگونه کار می کند؟

Tether بر روی پروتکل Omni عمل می کند که یک پلتفرم همه کاره است و برای تعدادی از دارایی های دیجیتال متصل به بلاک چین بیت کوین استفاده می شود. هر 1 USDT معادل یک دلار آمریکا ارزش دارد و در هر زمان می تواند با 1 دلار ارز فیات قابل بازخرید باشد. کاربران همچنین می توانند ارزهای رمزپایه خود را در یک پلتفرم معاملاتی با تتر معاوضه نمایند. اما این موضوع تنها در حد ایده بوده و عملکرد واقعی آن بسیار متفاوت است.

در همین راستا یک مشتری تأیید شده که دلار به حساب بانکی صرافی Kraken واریز می‌نمود، با نرخ برابری یک دلار Tether در حساب (کیف پول) خود دریافت می کرد. اما از تاریخ 18 آوریل 2017 میلادی کمپانی Tether دریافت سپرده دلاری در صرافی ها را به دلیل مشکلات بوجود آمده با بانک های تایوانی متوقف نمود.

از گذشته همواره سؤالاتی در مورد اتصال امن به شبکه تتر و وجود آن به عنوان یک سیستم غیر متمرکز مطرح است. با نگاهی به مکانیسم عملکرد این استیبل کوین خواهیم دید که این سیستم پرداخت به توانایی و تمایل Tether برای حفظ منابع ارزی خود وابسته است. سناریویی را فرض کنید که در آن همه مشتریان یک صرافی ارز دیجیتال بخواهند تتر خود را تبدیل به ارز فیات کنند و صرافی نتواند به ذخایر دلاری اختصاص داده شده دسترسی داشته باشد؛ در نتیجه کمپانی Tether باید برای معاوضه ارز با دلار در یک بازه زمانی معقول به صرافی متعهد شود. این مورد تتر را به یک سیستم کاملاً متمرکز تبدیل می کند که با آنچه ادعا می کند، مغایر است.

کمپانی Tether برای شفاف سازی هر چه بیشتر در صفحه ای که لینک آن در زیر قرار داده شده است، حداقل روزی یک مرتبه ارزش دارایی های دیجیتالی صادر شده خود را با سه ارز مختلف دلار آمریکا ($)، یورو (€) و یوآن چین (¥) بروزرسانی میکند:

لیست دارایی های Tether

بهترین کیف پول های دلار تتر (USDT)


کیف پول سخت افزاری Ledger Nano X


کیف پول تتر لجر نانو ایکس

Ledger Nano X جدیدترین کیف پول سخت افزاری ساخته شده توسط کمپانی لجر است و به این منظور طراحی شده تا امن ترین کیف پول سخت افزاری سازگار با گوشی های هوشمند در دنیای ارزهای دیجیتال باشد. لجر نانو ایکس با استفاده از فناوری بلوتوث به شما کمک می کند تا ارزهای رمزنگاری شده خود را هر زمان مدیریت نمایید. این محصول به تازگی در نمایشگاه بین المللی (CES (Consumer Electronics Show که سال 2019 میلادی در لاس وگاس برگزار شد، به بازدیدکنندگان معرفی شد.

Ledger Nano X از یک صفحه نمایش با رزولوشن 128 در 64 پیکسل برخوردار است که برای نمایش کلیه اطلاعات مربوط به معاملات از آن استفاده می شود. این کیف پول همچنین دارای 2 دکمه فیزیکی است که برای کنترل عملکرد کلی دستگاه استفاده می شود. از آنجا که لجر نانو ایکس از یک تراشه بسیار ایمن با استفاده از جدیدترین فناوری روز دنیا ساخته شده، برای هکرها امکان سرقت سکه از این کیف پول سخت افزاری تقریباً غیرممکن است. Ledger Nano X از طریق برنامه Ledger Live با گوشی های هوشمند و کامپیوترهای شخصی همگام سازی می شود.

در حال حاضر کیف پول Ledger Nano X با قیمت 119 یورو (شامل مالیات بر ارزش افزوده) در بازار موجود است. لازم به ذکر است این کیف پول سخت افزاری بیش از صد ارز دیجیتال از جمله تتر (USDT)، بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، دوج کوین (DOGE)، آیوتا (IOTA) و لایت کوین (LTC) را پشتیبانی می‌کند.


کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S


کیف پول تتر لجر نانو اس

لجر نانو اس کیف پولی سخت افزاری برای نگهداری دلار تتر است که به شکل یک دانگل USB به همراه یک نمایشگر OLED میباشد. این کیف پول به دلیل سایز کوچک و توانایی در ذخیره سازی کلیدهای خصوصی برای جلوگیری از هک و سرقت پول، به عنوان یکی از امن ترین کیف پول های دیجیتالی شناخته می‌شود.

سایر کیف پول های دیجیتال به شما امکان ذخیره سازی مقدار محدودی کوین را می‌دهند، در صورتی که با استفاده از کیف پول Ledger Nano S می‌توانید تتر (USDT) خود را بصورت نامحدود ذخیره کنید. همچنین امکان نگهداری سایر ارزهای رمزپایه همچون بیت کوین و اتریوم نیز در این کیف پول وجود دارد.

استفاده از لجر نانو اس بسیار ساده است. تنها کافیست این کیف پول را به کامپیوتر خود متصل کرده و به راحتی توکن های USDT را ارسال و دریافت کنید. به این دلیل که تمامی کلیدهای خصوصی در یک فضای آفلاین ذخیره می‌شوند، هک شدن کیف پول لجر توسط هکرها کاری بسیار سخت و حتی غیرممکن است.

کیف پول Ledger Nano S با سیستم عامل های ویندوز، مک، لینوکس و مرورگر کروم سازگار است. همچنین می‌توانید از طریق کابل OTG این کیف پول را به گوشی همراه خود متصل کنید.

برای ارسال تتر با این کیف پول و تایید تراکنش ها نیاز به استفاده از دکمه های فیزیکی تعبیه شده روی دستگاه دارید. این کار باعث بالا رفتن امنیت هنگام انتقال پول می‌گردد. همچنین به منظور ایجاد امنیت بیشتر در هنگام اتصال لجر نانو اس به کامپیوتر باید یک پین کد 4 رقمی را وارد کنید تا کیف پول شما فعال شود.


کیف پول نرم افزاری Atomic


کیف پول تتر Atomic

Atomic کیف پولی ساده، چند منظوره و با رابط کاربری جذاب است که به راحتی می‌توانید روی کامپیوتر یا موبایل خود آن را نصب نموده و ذخیره سازی، ارسال، دریافت و معاوضه تتر را با آن انجام دهید. این کیف پول به علت رابط کاربری و امکانات بسیار خوبی که دارد، توسط بسیاری از کاربران دنیای ارز دیجیتال تایید شده است. لازم به ذکر است استفاده از این کیف پول USDT رایگان میباشد.

در مقایسه با بسیاری از کیف پول های دیگر، استفاده از این کیف پول به افراد تازه کار در دنیای ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود. Atomic به علت رابط کاربری ساده و قابل درکی که دارد توانسته روز به روز محبوبیت خود را در میان کاربران جامعه ارز دیجیتال افزایش دهد.

Atomic یک کیف پول تتر با امنیت بالا است که اطلاعات شما را از بلاک چین دریافت نموده و تراکنش‌ها را با استفاده از کلید خصوصی خودتان انجام می‌دهد. این کلیدهای خصوصی در کامپیوتر یا گوشی همراهتان رمزگذاری شده و فقط خودتان به آنها دسترسی خواهید داشت.

دانلود کیف پول Atomic


کیف پول موبایل Coinomi


کیف پول تتر coinomi

اگر به دنبال یک اپلیکیشن با رابط کاربری جذاب برای مدیریت ارزهای دیجیتال از طریق گوشی هوشمند خود هستید، کیف پول Coinomi یکی از گزینه هایی است که باید آن را مد نظر قرار دهید. کار با این کیف پول نرم افزاری بسیار آسان بوده و بیش از 100 ارز دیجیتال از جمله بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بیت کوین کش (BCH) و لایت کوین (LTC) را پشتیبانی می‌کند.

این کیف پول HD بوده و از امنیت بالایی برخوردار است. در کیف پول Coinomi کنترل کلیدهای خصوصی در دستان خودتان است و هنگام نصب نیز اطلاعات شخصی از شما دریافت نمی‌شود؛ بنابراین حریم خصوصی کاربران بصورت همه جانبه حفظ می‌شود. با این حال باید بدانید کیف پول های موبایلی امنیت کمتری نسبت به کیف پول های سخت افزاری دارند.

کیف پول Coinomi از تمامی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، macOS، اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند. شما می توانید از لینک زیر اپلیکیشن Coinomi را برای پلتفرم دلخواه خود دریافت نمایید:

دانلود کیف پول Coinomi

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *