دامیننس بیت کوین چیست؟ + هدف، تحلیل نمودار، کاربرد و آموزش روندها

دامیننس بیت کوین چیست؟ + هدف، تحلیل نمودار، کاربرد و آموزش روندها

دامیننس در زبان مادری، به معنای تسلط و سلطه تعبیر می‌شود. این واژه پس از ورود به دنیای بورس هم اصالت خود را حفظ کرده و زمانی که پای تسلط در میان باشد، خودنمایی خواهد کرد. در بازار رمز ارزها وقتی که حرف از بیت کوین دامیننس باشد، منظور میزان سلطه بیت کوین بر کل بازار خواهد بود.

به طور کلی دامیننس، نسبتِ سهم یک ارزِ دیجیتالِ مشخص را به کل دارایی بازار نشان می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، درصد آن ارز دیجیتال از کل بازار، دامیننس نامیده می‌شود.

زمانی که پول در حال ورود به یک رمز ارز باشد، دامیننس حالت صعودی پیدا می‌کند. در بازار ارز دیجیتال، هر رمز ارز دامیننس مختص خودش را دارد. دامیننس بیت کوین، دامیننس تتر، دامیننس اتریوم و همچنین دامیننس‌های TOTAL و OTHERS.

دامیننس بیشتر برای ارزهای سرشناس، بزرگ و پرطرفدار به کار گرفته می‌شود. با درک درست از مفهوم و چگونگی کارکرد دامیننس، می‌توانید تحلیل و شناخت بسیار بهتری از روند رمز ارزها در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید.

اما هرگز این نکته را فراموش نکنید که دامیننس بیت کوین هم مثل دیگر پارامترهای موجود در علم ارزهای دیجیتال، نمی‌تواند به تنهایی مبنای تصمیم گیری معاملات سرمایه گذاران قرار بگیرد.

مثال:

فرض کنید تمام سرمایه‌ای که در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، 200 میلیون دلار است. حالا اگر دامیننس بیت کوین عدد 100 را نشان بدهد، منظور این است که 100 میلیون دلار از این سرمایه 200 میلیون دلاری در بیت کوین سرمایه گذاری شده است. این یعنی سهم بقیه آلت کوین‌ها از کل بازار، تنها نیمی از سرمایه کلی، 100 میلیون دلار است.

تاریخچه دامیننس بیت کوین

تا ده سال پیش بیت کوین سلطان بازار بود و هیچ ارز دیجیتال دیگری توان رقابت با بیت کوین را نداشت. با این اوصاف می‌توانید حدس بزنید که دامیننس و سلطه بیت کوین بر بازار چیزی حدود 100% بود.

کم کم با ورود و عرضه رمز ارزهای معتبر دیگر، سلطنت بیت کوین متزلزل شده و از سلطه صد در صدی خود پایین آمد. طبق آمارهای موجود، تعداد رمز ارزها در سال 2021 از عدد 6000 هم فراتر رفت.

این موضوع اثر فراوانی بر دامیننس بیت کوین گذاشت و با کم کردن سلطه بیت کوین، این سلطه را بین دیگر رمز ارزها به اشتراک گذاشت. اتریوم یکی از قدرترین این رمز ارزها بود، ارز دیجیتالی که به سرعت محبوبیت بالایی را در میان سرمایه گذاران به دست آورد.

با این حال کاهش دامیننس بیت کوین، اثر منفی چندانی بر بیت کوین نگذاشت و بیت کوین در طول این سال‌ها، همچنان به رشد قیمتی خود ادامه داد و رکوردهای افزایشی زیادی را به ثبت رساند. علت این است که در افزایش و کاهش تسلط و دامیننس بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری، 10ها پارامتر متفاوت دیگر هم وجود دارد.

نمودار دامیننس بیت کوین

برای شرح وضعیت دامیننس بیت کوین، نمودار دامیننس بیت کوین طراحی شده است و در اختیار همگان قرار گرفته است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت https://www.tradingview.com، تریدینگ ویو چارت دامیننس بیت کوین را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

این نمودار به عنوان ابزاری خوب و کارآمد در تحلیل‌ها به کار سرمایه‌ گذاران خواهد آمد. رصد روزانه دامیننس به تریدرها کمک می‌کند تا دید بهتری به روند بازار رمز ارزها داشته باشند. خوب است شاخص ترس و طمع را هم همراه با تحلیل دامیننس، مورد بررسی قرار داد؛ چرا که این دو مثل مکمل یکدیگر عمل کرده و به نتیجه‌ای مثمر ثمرتر خواهد انجامید.

نمودار دامیننس بیت کوین

آموزش روندها در نمودار دامیننس بیت کوین

در سایت https://www.tradingview.com ستون سمت راست درصد غلبه بیت کوین بر کریپتو کارنسی‌های دنیا را نشان می‌دهد. می‌توانید در این سایت، برای تحلیل دقیق‌تر، بازه زمانی دلخواه خود را مشخص کرده و تغییر دهید.

با این کار به راحتی شاهد تغییرات دامیننس بیت کوین در بازه زمانی مشخص شده خواهید بود. در ستون سمت چپ این نمودار، ابزارهایی قرار گرفته‌اند که برای رسیدن به نتیجه بهتر کاربرد فراوان خواهند داشت.

با جستجوی واژه BTC.D در سایت TradingView به نمودار دامیننس بیت کوین دسترسی خواهید داشت. این نمودار اطلاعات سلطه بیت کوین را از سال 2014 تا کنون ذخیره دارد. علاوه بر سایت تریدینگ ویو، می‌توانید از سایت https://coinmarketcap.com استفاده کرده و به دامیننس بیت کوین دسترسی داشته باشید.

تحلیل روند نمودار دامیننس بیت کوین

فرقی ندارد که در فکر خرید یا فروش بیت کوین هستید یا هر آلت کوین دیگری؛ شناخت و تحلیل روند نمودار دامیننس بیت کوین از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این پاراگراف به پیامدهای صعودی یا نزولی بودن روند دامیننس بیت کوین خواهیم پرداخت.

اگر روند نمودار دامیننس بیت کوین صعودی باشد:

1- بالا رفتن شاخس دامیننس بیت کوین نشان دهنده جریان نقدینگی در بازار کریپتوکارنسی‌ها خواهد بود.

2- تقاضا برای خرید بیت کوین در حال افزایش است، بنابراین قیمت بیت کوین هم در حالت صعودی در خواهد آمد.

3- با افت نقدینگی در رمز ارزها، قیمت‌ها و ارزش بازار هم به همان میزان افت خواهد کرد.

اگر روند نمودار دامیننس بیت کوین نزولی باشد:

1- با افت شاخص دامیننس بیت کوین تریدرها باید بدانند که، جریان نقدیگی در حال خارج شدن از بیت کوین است.

2- احتمالا انتظارش را نداشته باشید، اما افت دامیننس بیت کوین الزاما مساوی با کاهش قیمت نیست. اتفاقا باید این موضوع را هم در نظر بگیرید، که ممکن است سرمایه بزرگ و جدیدی به بازار تزریق شده باشد. این اتفاق عملا موجب کاهش سهم بیت کوین در کل بازار ارزهای دیجیتال خواهد شد.

3- در اغلب موارد با افت دامیننس بیت کوین، قیمت در یک روند شروع به نوسان کرده و افت و خیز چندانی را رقم نمی‌زند.

چگونگی تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین

ابتدا وارد سایت https://www.tradingview.com/ شده و سپس سر برگ CHART را انتخاب کنید. حالا در قسمت SYMBOL SERCH شده، واژه DOMINANCE را جستجو کرده و در میان گزینه‌های یافت شده، دامیننس بیت کوین را انتخاب کنید. با انتخاب بیت کوین می‌توانید تحلیل خود را شروع کنید.

چگونگی تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین
نمودار دامیننس بیت کوین

وقتی دامیننس یک رمز ارز در حال بالا رفتن است، چه اتفاقاتی در حال وقوع می‌باشند؟

زمانی که مثلا دامیننس بیت کوین در حال افزایش است یعنی، سرمایه گذارانی که رمز ارزها و آلت کوین‌های دیگری داشته‌اند، در حال تبدیل دارایی خود به بیت کوین هستند.

با این اتفاق چارت دامیننس بیت کوین حالت و گارد صعودی به خود خواهد گرفت. پس این احتمال وجود دارد که دیگر آلت کوین‌ها در هفته پیش رو سیر نزولی داشته باشند.

بنابراین دامیننس‌ها در تشخیص و پیش بینی آینده می‌توانند راهنمای بسیار خوبی باشند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پول در حال ورود به بیت کوین است و توجه معامله‌گران روی بیت کوین متمرکز شده است.

وقتی دامیننس یک رمز ارز در حال بالا رفتن است، چه اتفاقاتی در حال وقوع می‌باشند؟

نکته:

برای استفاده از دامیننس، حتما چند دامیننس از رمرز ارزهای پرطرفدارتر را در کنار هم بررسی کنید. به عنوان مثال اگر قصد خرید یا فروش بیت کوین را دارید، علاوه بر دامیننس بیت کوین، دامیننس آلت کوین‌هایی همچون اتریوم و تتر را هم مورد تحلیل قرار دهید. همچنین از دامیننس TOTAL و OTHERS هم غافل نشوید.

وقتی دامیننس بیت کوین در حال ریزش است، چه اتفاقاتی در حال وقوع می‌باشند؟

در زمان ریزش دامیننس بیت کوین 2 حالت به وجود می‌آید؛ یا پول در حال تبدیل به تتر یا همان دلار دیجیتالی است، یا در حال تبدیل به دیگر آلت کوین‌ها. در این موقعیت اولین کاری که باید انجام بدهید، تحلیل فوری دامیننس تتر و OTHERS خواهد بود.

با انجام این دو تحلیل متوجه خواهید شد که پول از بیت کوین به کدام سمت در حال حرکت است.

نحوه مقایسه دامیننس بیت کوین با دیگر آلت کوین‌ها

برای مقایسه راحت دامیننس بیت کوین با سایر رمز ارزها، می‌توانید از سایت https://coin360.com استفاده کنید.

ابتدا وارد این صفحه شوید و از سر برگ‌های موجود، گزینه CHARTS را انتخاب کنید. در پایین این صفحه نموداری قرار گرفته است که مقایسه دامیننس بیت کوین را با سایر رمز ارزها انجام می‌دهد.

نحوه مقایسه دامیننس بیت کوین با دیگر آلت کوین‌ها
برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *