فرمان بازارها در دستان فدرال رزرو

فرمان بازارها در دستان فدرال رزرو

بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که در یک‌سال گذشته، مهم‌ترین بازیگر بازارهای مالی در سطح بین‌المللی فدرال رزرو بوده است. بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم، سیاست انقباض‌ پولی را تشدید کرد و نرخ بهره را تا سطوح بالایی افزایش داد.

امشب ساعت 22:30 به وقت تهران، بازارهای جهانی(اعم از انس طلا، ارز دیجیتال، بورس آمریکا، نفت و سایر کامودیتی‌ها و…) نگاه‌شان به تصمیم فدرال رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره است. مهم‌تر از آن، سخنان جروم پاول(ریاست فدرال رزرو) در کنفرانس مطبوعاتی است.

سیگنال انبساطی داده‌های اقتصادی

طی روزهای اخیر برخی از مهم‌ترین آمارهای اقتصادیِ آمریکا منتشر شد که فدرال رزرو نیز در تصمیم خود برای تعیین نرخ بهره به آن‌ها توجه اساسی دارد. آمار Core PCE یا همان تورم هسته‌ مخارج مصرف شخصی آمریکا از جمله‌ی این موارد است.

پیش‌بینی تحلیل‌گران در مورد آمار Core PCE درست بود و آمار آن مطابق انتظارات و معادل 0.3 درصد گزارش شد. روند رشد Core PCE نشان می‌دهد سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو تا حد زیادی موفق بوده.

در ماه گذشته، به طور کلی مصرف مردم درآمریکا کاهش داشته و عمده تقاضا به بخش خدمات(عمدتا اجاره‌بها) مربوط می‌شود. فدرال رزرو تا اینجای کار به خوبی توانسته از افزایش تقاضا و درنتیجه اوج‌گیری تورم جلوگیری نماید.

در کنار آمار یادشده، آمار رشد تولید ناخالص داخلی و گزارش سفارش کالاهای با دوام آمریکا نیز منتشر شد. در حالی‌که اجماع تحلیلگران درخصوص رشد GDP معادل 2.6 درصد بود، آمار واقعی آن بالاتر و معادل 2.9 درصد گزارش شد.

آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا نشان داد که وضعیت کلی اقتصاد نسبتا خوب است، اما نکته حائز اهمیت این است که اگر بخش مربوط به انبارها و خالص تراز تجاری را از GDP کسر کنیم، رشد اقتصادی عدد بالایی نخواهد بود؛ بنابراین همچنان احتمال بروز رکود وجود دارد.

هم‌زمان با انتشار آمار Core PCE، گزارش مربوط به سفارش کالاهای بادوام آمریکا نیز منتشر گردید، درحالی که تحلیلگران رشد سفارش‌ها را تنها 2.4 درصد پیش‌بینی می‌کردند، عدد مربوطه خیلی فراتر از انتظارات و معادل 5.6 درصد منتشر شد. این موضوع به معنی افزایش سرمایه‌گذاری در اقتصاد و کمک به عدم بروز رکود است.

به طور کلی آمار تورم و مخارج مصرف شخصی آمریکا نشان می‌دهد فدرال رزرو نسبتا موفق عمل کرده و در عین‌حال آمار اشتغال و تولد ناخالص داخلی نشان‌دهنده وضعیت نسبتا خوب اقتصاد است. بعد از انتشار آمار یادشده، انتظار بازارها از فدرال رزرو کاهش یافت و درنتیجه شاهد ریسک‌پذیری و افزایش تقاضا در بازارهای مالی بودیم.

بازار چه نرخ بهره‌ای را پیش‌خور کرده است؟

بازارها در حال حاضر افزایش تنها یک پله(معادل 0.25 درصد) را برای نرخ بهره پیش‌بینی کرده‌اند و دارایی‌های مالی نیز بر همین اساس قیمت‌گذاری شده‌اند.

طبق نمودار فوق، بازار با احتمال بسیار بالایی(معادل تقریبا 99 درصد) بر سر افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره شرط بسته است و پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره به 475 واحد(یا همان 4.75 درصد) برسد. پیش‌بینی بازار این است که علاوه‌بر جلسه‌ی پیشِ رو، فدرال رزرو یک‌مرحله‌ی دیگر نیز نرخ بهره را افزایش دهد.

به طور کلی نظر بازار در مورد نرخ بهره‌ی نهایی متفاوت از فدرال رزرو است، پیش‌بینی بازار این است که نرخ بهره در سال جاری نهایتا به 5 درصد برسد، این درحالی است که اجماع اعضای کمیته فدرال رزرو بیش از 5 درصد است. باید دید آیا در ادامه‌ی سال، شرایط اقتصادی نیز افزایش‌های بیشترِ نرخ بهره تا اعداد مد نظر فدرال رزرو را پشتیبانی خواهد کرد؟

اگر تورم با سرعت بیشتری کاهش یابد، طبعا پیش‌بینی بازارها مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره به بالاتر از 5 درصد درست خواهد بود.

آیا باید منتظر نوسان بازارها باشیم

افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در جلسه‌ی امشب تقریبا قطعی شده و در قیمت دارایی‌ها نیز لحاظ شده است، بنابراین اعلام نرخ بهره احتمالا واکنش خاصی در بازارها ایجاد نکند، اما بیانیه فدرال رزرو و سخنرانی جروم پاول بعد از جلسه، می‌تواند نوسان زیادی در بازارها ایجاد نماید.

در صورتی‌که پاول در سخنرانی خود هاوکیش(موضع انقباضی) باشد دلار قوی‌تر خواهد شد و ریسک‌گریزی در بازارها اوج خواهد گرفت؛ در غیر این‌صورت احتمالا شاهد رشد قیمت در بازارها باشیم. بعید است پاول در این جلسه داویش باشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • جمع بندی تحلیل در پاراگراف آخر اشتباه شد و داویش بودن پاول در سخنرانی آخر باعث رشد بازار شد.