بازارهای مالی در دو راهی جنگ در خاورمیانه

بازارهای مالی در دو راهی جنگ در خاورمیانه

طی روزهای اخیر و بعد از حمله اسرائیل به کنسول‌گری ایران در سوریه، بازارهای مالی(اعم از بازارهای جهانی و داخلی) گسترش جنگ در خاورمیانه را پیش‌خور کردند، به نحوی که انس جهانی طلا، بالاترین سطح تاریخی را به ثبت رساند، قیمت نفت صعودی شد و شاخص نوسانات بورس آمریکا(VIX) مجددا اوج گرفت.

ریسک‌های سیاسی نیز طی هفته‌های اخیر به بالاترین سطح خود بعد از جنگ روسیه و اوکراین رسید و ریسک گسترش جنگ در خاورمیانه و احتمال سرایت آن به سایر کشورها اوج گرفت.

دلار و طلا در ایران نیز بالاترین اعداد تاریخی خود را روز گذشته(بعد از پاسخ موشکی ایران به اسرائیل) به ثبت رساندند. بعد از آن، موضع‌گیری آمریکا متفاوت بود(بایدن رسما اعلام کرد در هیچ‌گونه درگیری مستقیم علیه ایران مشارکت نخواهد کرد) و بازارهای مالی نیز در حال حاضر احتمال تداوم درگیری میان ایران و اسرائیل را پایین ارزیابی می‌کنند. همین امر باعث کاهش موقتی قیمت دلار، طلا و نفت شد و در نقطه‌ی مقابل، امروز تقاضا در بازار سهام ایران اوج گرفت.

سه بازیگر مهم درگیری اخیر، اسرائیل، ایران و آمریکا هستند. ایران به دلایل اقتصادی و هزینه‌های جنگ، تمایلی به تداوم درگیری‌ها ندارد. جو بایدن نیز در سال جاری انتخابات آمریکا را در پیش دارد و منافع وی در عدم گسترش جنگ است. بنابراین در صورتی‌که نتانیاهو تصمیم غیرمنتظره‌ای اتخاذ نکند، احتمالا کارزار منطقه به مرور خاتمه یابد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • باسلام ازاین تاریخ به۳۰فروردین بعدخریدطلا۱۸عیار یا سکه تمام خوبه یاصبر کنیم برای اصلاح قیمت تقریبا برای ۶ماه سرمایه گذاری.ممنون از راهنمایی شما