معاملات مارجین و اهرمی در بازار ارز دیجیتال چیست؟

معاملات مارجین و اهرمی در بازار ارز دیجیتال چیست؟

برای انجام معامله راه و روش‌های بسیاری وجود دارد که حتما تاکنون در مورد آن‌ها تا حدودی شنیده‌اید. فروش استقراضی بیت کوین، شورت کردن ارز دیجیتال، معاملات مارجین و همچنین معاملات اهرمی یا لوریج رمز ارزها همگی به یک نوع خاص از معامله اشاره دارند.

مفهوم مارجین تریدینگ روشی قدیمی است که در بازارهای سنتی هم رواج داشته و برای اولین بار در بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته شده است. این معاملات که اکنون در چندین بورس در سطح جهان پیاده سازی می‌شود، با قوانین متعددی همراه هستند که در بخش ارزهای دیجیتال بسیار ساده‌تر می‌شوند.

این معاملات در حالت کلی چه در بازارهای سنتی سهام و اوراق بهادار باشند و چه به صورت ارزهای دیجیتال، اساس و پایه آن‌ها یکسان است و نوعی رویکرد هوشمندانه برای گسترش دارایی سرمایه گذاران به حساب می‌آیند.

معاملات مارجین یا اهرمی براساس سه اصل، قرض گرفتن، استفاده از اهرم و در نهایت افزایش سرمایه استوار شده‌اند.

منظور از معاملات مارجین و اهرمی چیست؟

در معاملات مارجین، سرمایه گذار می‌تواند از پلتفرم معاملاتی خود سرمایه قرض گرفته و معامله مد نظر خود را به ثمر برساند. در این نوع معاملات معامله کننده برای آن که قدرت خرید بیشتری نسبت به دارایی خود داشته باشد از این روش استفاده می‌کند.

او برای انجام معامله بهتر با بیت کوین یا هر رمز ارز دیگر، مبلغی را از پلتفرم معاملاتی خود به امانت گرفته و با آن مبلغ، معامله خود را انجام می‌دهند.

رویکرد معاملات اهرمی به سرمایه گذارها این فرصت را می‌دهد که با دریافت وام از پلتفرم معاملاتی، صرافی یا سایر سرمایه گذاران حاضر در همان پلتفرم، چندین برابر سرمایه اصلی خود معامله خوبی را انجام دهند.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که واژه اهرم همان‌طور که به معنای ضرب شدن سود و افزایش آن است، توان ضربه زدن سنگین‌تری را هم خواهد داشت. به عنوان مثال اگر یک تریدر که با اهرم 10x معامله می‌کند، دچار زیاد شود، 10 برابر ضرر خواهد کرد.

بنابراین در معاملات مارجین یا اهرمی، ریسک با افزایش عدد اهرم بالا خواهد رفت. پیش از این رویکرد معاملاتی مارجین یا اهرمی در بازارهایی مثل فارکس که سرعت و نوسان پایین‌تری دارند، بیشتر محبوبیت داشت، اما امروزه در بازارهایی با سرعت زیاد و نوسان بالا هم مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

مزایا معاملات مارجین و اهرمی ارز دیجیتال

1- معاملات اهرمی رمز ارز از مزیت‌های متعددی برخوردار است. اولین مزیت استفاده از معاملات مارجین دستیابی به سودهای چشم‌گیر و کلان است.

2- معاملات مارجین میزان سرمایه‌ای که باید به دست صرافی نگهداری شود را کم می‌کند، به همین علت معاملات اهرمی هک‌های صرافی را به حداقل خواهند رساند.

3- معاملات اهرمی رمز ارز، سرمایه‌داران را در موقعیتی قرار می‌دهند که بسیار سودآورتر از موقعیت‌های معمول باشد. مثلا در پوزیشنی که اهرم 100 برابر فعال و قابل استفاده باشد، 100 برابر پوزیشن عادی و بدون اهرم، سود عاید معامله کننده خواهد شد.

4- معاملات مارجین رمز ارز برای اشخاص با تجربه و دارای استراتژی بسیار مفید خواهد بود. این سرمایه گذاران به قدری توانمند خواهند شد که حتی بتوانند از ورود به بازارهای نزولی هم سود کسب کنند.

کسی که بتواند کاهش شدید قیمت یک دارایی را درست پیش بینی کند، بخشی از پرتفوی خود را به یک موقعیت دیگر اختصاص خواهد داد. در این حالت سود حاصل، جبران کننده ضرر کاهش قیمت شدید خواهد شد.

5- اگر به خوبی از پس پیش بینی و روند حرکتی قیمت‌های بازار رمز ارزها برمی‌آیید؛ معاملات مارجین و اهرمی ارزهای دیجیتال از بهترین نوع معاملات برای شما خواهند بود.

البته فراموش نکنید که انتخاب اهرم بزرگ همان مقدار که توان افزایش سرمایه شما را دارد، در صورت اشتباه، به همان مقدار به شما ضرر و ضربه خواهد زد.

مزایا معاملات مارجین و اهرمی ارز دیجیتال

پلتفرم های معاملات اهرمی یا مارجین تریدینگ

برای انجام معاملات مارجین بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری، به یک پلتفرم معاملاتی مناسب نیاز خواهیم داشت. بهترین صرافی‌ و پلتفرم‌های معاملاتی رمز ارز در زیر لیست شده‌اند.

با این حال استفاده از این پلتفرم‌ها برای ایرانیان که با تحریم مواجه هستند، با محدودیت همراه است. شما برای بهره‌مندی از این پلتفرم‌ها و انجام معاملات مارجین خود، باید با توسل به برخی روش‌ها، آی پی کشور خود را تغییر دهید.

ضریب اهرمی ارز دیجیتال یا لوریج Leverage

یکی از مفاهیم پایه در بازار فارکس، لوریج یا ضریب اهرمی ارز دیجیتال است. حدود تغییر قیمت جفت ارزها در بازار، چیزی حدود 1% است، عددی که قطعا برای سرمایه‌گذاران زیادی جذابیت چندانی نخواهد داشت. به همین دلیل است که مفهومی با عنوان ضریب اهرمی یا لوریج ابداع شده است.

با استفاده از تکنیک ضریب اهری، یک سرمایه گذار می‌تواند از 10 تا 1000 برابر سرمایه خود معامله انجام دهد. تکنیکی جذاب که به همان اندازه ریسکی و خطرناک هم هست. بنابراین صفر شدن حساب خود را هم در نظر داشته باشید که اصطلاحا به آن کال مارجین می‌گویند.

ضریب اهرمی ابزاری است که توسط بروکرها یا همان کارگزاری‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. معامله گران یا همان تریدرها با استفاده از ضریب اهرمی توان کسب مقادیری بزرگ‌تر را به دست خواهند آورد.

مثال: فرض کنید موجودی حساب شما 1 دلار باشد. شما با توجه به تصمیم خود اهرم معاملاتی را فرضا روی عدد 10 تنظیم می‌کنید. حالا شما توان خرید و معامله 10 برابر موجودی خود، که همان 1 دلار بوده را در اختیار خواهید داشت.

نحوه تغییر لوریج و اهرم در معاملات

برای تغییر اهرم و لوریج معاملات خود، ابتدا باید وارد صفحه کارگزار یا بروکر خود شوید. در بخش مشخصات حساب تجاری یا دمو، مقدار دلخواه اهرم را مشخص کنید.

حین این تغییر عدد اهرم، معمولا به تاییدیه دو مرحله‌ای نیاز خواهید داشت. این تاییدیه از طریق پیامک یا ایمیل فرستاده خواهد شد. با وارد کردن کد ارسالی، تغییر لوریج معاملات ارز دیجیتال انجام خواهد شد.

انواع معاملات مارجین

برای انجام معاملات مارجین تریدینگ یا اهرمی، معمولا از دو روش استفاده می‌شود.

1- معاملات مارجین حالت خرید استقراضی

در واقع long position یا خرید استقراضی، همان حالت معمولی است. یعنی خرید در زمان پایین بودن قیمت انجام شده و هنگامی که قیمت افزایش یافت، بفروشید. بنابراین در حالت خرید استقراضی فرض را بر این می‌گذارند که با بالا رفتن قیمت، کسب سود صورت بگیرد.

2- معاملات مارجین حالت فروش استقراضی

در حالت فروش استقراضی اوضاع برعکس پوزیشن خرید استقراضی است. یعنی تریدر زمانی سود خواهد کرد که قیمت‌ها کاهش یافته باشند. در این شرایط تریدر رمز ارزهایی که فعلا مالک آن‌ها نیست را به فروش می‌رساند.

حکم معاملات اهرمی و مارجین ارز دیجیتال در اسلام

معاملات اهرمی که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می‌شود، اگر با ماهیت قرض همراه بوده و سود داشته باشد، ربا و حرام است. استفتا اختصاصی از دفتر مقام معظم رهبری به شماره r5r9p6k

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • قسمت آخر حکم استفاده از معملات ضریبی یا همان اهرمی در نظر اسلام را درست و کامل نگفتید متأسفانه؛ اولا در عبارت هست که اگر اهرم اعتبار فقط باشد اشکالی ندارد اگر ماهیت قرضی داشته باشد ممکن است اشکال داشته که در بسیاری از موارد استقراض نیست فقط اعتبار دادن (اهرم) است علاوه ربا گرفتن از غیر مسلمان اشکال ندارد و بسیاری از صاحبان صرافی ها غیر مسلمان هستند لذا این استفتاء را نمیشود گفت پس مطلقا حرام است و در این بازار نمیشود کار کرد و سود بدست آورد لطفا اصلاح نمایید