منظور از حباب در بازار بورس

منظور از حباب در بازار بورس

حتی اگر در بازارهای مالی فعال نباشید احتمالا بارها واژه حباب به گوشتان خورده است و با اصطلاحاتی در همین خصوص آشنا هستید. اصطلاحاتی از قبیل: «قیمت فلان جنس حبابه»، «باید منتظر باشیم حبابش بترکه بعد خرید کنیم»، «فلان جنس رو الان بفروش، قیمتش حباب داره، سود می­کنی» و ده‌ها مثال دیگر. البته اصطلاح حباب بسیار گسترده‌تر است و تنها در بازار بورس(آموزش بورس) خلاصه و محدود نمی‌شود.

این واژه در بازارهایی مثل ارز، ماشین، مسکن و طلا هم کاربرد فراوان دارد و همین فراوانی، باعث ایجاد خطاهای بسیار و تغییر یافتن معنای دقیق و واقعی اصطلاح حباب شده است. در این مقاله قصد داریم از صحیح‌ترین مفهوم حباب بگوییم و برای بررسی هر چه دقیق‌تر آن، به تحلیل مفاهیمی همچون حباب در اقتصاد، علت پیدایش آن و نحوه عملکردش توضیحات مفصلی را خدمتان ارائه بدهیم.

حباب اقتصادی چیست؟

به طور خلاصه، هرگاه قیمت کالایی( آشنایی با صفر تا صد بورس کالا) در معاملات خیلی بیشتر از ارزش ­ذاتی آن باشد، می­گوییم قیمت آن کالا دارای حباب است. عده­ای هر افزایش قیمتی را به عنوان حباب تعبیر می­کنند اما همان­طور که در تعریف گفتیم، ابتدا باید شرایط را بررسی کرد که آیا ارزش ذاتی آن کالا هم بالا رفته است یا تغییری ایجاد نشده؛ یا وضعیت تورم در کشور چگونه است و سوالاتی از همین قبیل. بعد از تحلیل‌های به عمل آمده، می‌توانیم نتیجه­‌گیری کنیم که آیا قیمت کالای مورد نظر دارای حباب هست یا نه؟

حباب در بازار بورس

آیا حباب­ها دارای الگو و رفتاری مشابه با یکدیگر هستند؟

اصولا اکثر حباب­ها دارای روندی یکسان هستند. طبق تئوری داو، معمولا روندهای بزرگ از سه بخش مشخص تشکیل می­شوند و حباب­ها هم از این قاعده مستثنا نیستند.

 مرحله تراکم:

در اولین مرحله شکل گیری روند حباب سازی، سرمایه­ گذارانی که معمولا رانت اطلاعاتی دارند یا به نوعی به صعود قیمت خوشبین هستند، وارد بازار شده و با خرید قدرتمند خود قیمت کالا را تا حدودی بالا می‌برند.

مرحله آگاهی یا مشارکت عمومی:

در این مرحله بعد از پیدا شدن سیگنال­های خرید، تحلیلگران و افراد فعال وارد بازار می­شوند و در نتیجه، سرعت این روند صعودی افزایش یافته و رشد قیمت به طور قابل توجهی بالا خواهد رفت.

مرحله توزیع یا پخش:

مرحله توزیع یا پخش معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت کالا یا همان سهام به قله خود رسیده باشد و دیگر تمایلی به رشد وجود نداشته باشد. مرحله توزیع تله­ای برای افراد عجول و مبتدی است چرا که به دلیل پخشِ اخبار روند صعودی خیلی خوب این سهام در شبکه‌­های اجتماعی و اخبار، این افراد وارد این روند می­شوند.

معمولا در طی مرحله سوم افرادی که در مرحله یک و دو وارد شده­اند، سهام خود را نقد کرده و از روند خارج می­شوند. بعد از این اتفاق به دلیل ترس ایجاد شده در بین سهام داران و افزایش فشار فروش قیمت سهم با یک حرکت بسیار سریع و شارپ مقدار قابل توجهی از تمام روند صعودی خود را برمی­گردد. معمولا نمودار آن سهام یک سقوط آزاد را تجربه می­کند، به این مرحله، مرحله تخلیه حباب یا ترکیدن حباب نیز می­گویند.

پس اگر بخواهیم مطالب بالا را به صورت خلاصه بگوییم همه حباب­ها با سرعت بالایی شکل می­گیرند و با سرعت بالاتر و در زمان کمتری می­ترکند و به قیمت ذاتی و اصلی خودشان برمی­گردند. اگر قیمت­ها تثبیت شدند و قیمت آن­ها کم نشد، می­توان نتیجه گرفت روند ایجاد شده اصلا حباب نبوده و قیمت ذاتی سهام یا کالا رشد کرده است.

از معروف­ترین حباب­های بازارهای جهانی می­توان به بورس آمریکا در حدود سال­های 1930، چین در 2006، عربستان در 2005 اشاره کرد.

حباب در بازار بورس

 علل ایجاد حباب چیست؟

به وجود آمدن حباب­ می­تواند دلایل گسترده و مختلفی داشته باشند، مثلا افزایش نقدینگی مردم باعث افزایش تقاضا می­شود و اگر بازار قادر به عرضه متناسب نباشد، کمبود آن کالا باعث ایجاد حباب و افزایش قیمت خواهد شد. افراد متخصص در زمینه­های اقتصادی مهم­ترین علت به وجود آمدن حباب را Herding Behavior یا همان رفتار اجتماعی و گله­ای می­دانند، به این معنا که افراد صرفا به دلیل اینکه عده زیادی در حال انجام کار مشخصی هستند آن­ها هم تمایل پیدا می­کنند آن کار را انجام بدهند و اکثرا هم هیچ آگاهی و علمی نسبت به کار مورد نظر ندارند.

این نظریه در واقع بیان کننده همان الگوی روند هست مثلا سهام داران می­بینند که افراد زیادی در حال خرید سهم x هستند، آن­ها هم ترغیب می­شوند تا سهم x را بخرند و این چرخه تا ترکیدن حباب ادامه پیدا می­کند. به این نوع حباب، حباب غیرعقلایی نیز می­گویند.

دلیل دیگر به وجود آمدن حباب­ها این است که افراد، کالا یا سهامی را که دید خوبی نسبت به آینده آن دارند را می­خرند تا با قیمتی بهتر آن را به افراد دیگر بفروشند. افراد بعدی نیز به طمع سود بیشتر همین کار را تکرار می­کنند و این چرخه را تا جایی که ممکن است ادامه می­دهند. وقتی که دیگر خریداری برای آن سهام یا کالا وجود نداشته باشد، حبابش می­ترکد و قیمت دچار سقوط می­شود. به این نوع از حباب­ها، حباب عقلایی نیز می‌گویند.

علت به وجود آمدن حباب در بازار بورس چیست؟

علت اصلی وجود حباب در برخی از سهم­ها، همان رفتار گله­ای است. به این صورت که گاهی شرکت­ها با استفاده از قدرت رسانه، نام خود را بر سر زبان­ها می­اندازند. عده­ای هم با خرید سهام آن شرکت روند کاذب و بی­دلیلی را برای قیمت آن سهم شروع می­کنند و چون خریدار کافی برای این سهم وجود دارد، قیمت آن روز به روز افزایش پیدا می­کند. در واقع هیچ دلیل بنیادی و فاندامنتالی برای رشد قیمت وجود ندارد صرفا در راستای عرضه و تقاضا قیمت سهام رشد می­کند و این روند باعث به وجود آمدن حباب می­شود.

در نهایت نیز با اتمام خریدار در قیمت بالاتر، فشار فروش سهم بالا می­رود و با تشکیل صف فروش­های متوالی قیمت سهام به ­شدت پایین می‌آید و حبابش می­ترکد تا قیمت واقعی یا ارزش ذاتی آن مشخص بشود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

پاسخ به رضا لغو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام
    ممنون از مطالب ارائه شده
    تو مقاله بالا دست داشتن خوده دولت ها در درست شدن حباب هیچ اشاره ای نکردین کاری که تو بورس و دلار و سکه و…. این چند سال ههممون دیدیم و لمس کردیم، مضافا اینکه به حباب بورس آمریکا و چین و عربستان اشاره شد بد نبود به حباب بورس خودمون سال 92 و 99 هم یه اشاره ریزی میکردین
    باتوجه به نرم افزار خیلی عالی که دارین و واقعا بزرگترین منبع آموزشی و خبری خوده من یکی هست بهتره تا جایی که براتون مقدوره بی طرفانه ارائه بشه و واقعیت ها رو انعکاس بدین