استیکینگ یا سهام گذاری ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ یا سهام گذاری ارز دیجیتال چیست؟

اگر به دنبال روشی هستید که بتوان از طریق آن و با صرف کمترین زمان و انرژی ممکن، کسب درآمد کرد؛ استیکینگ (Staking) یا سهام گذاری ارز دیجیتال، یکی از روش‌های پیشنهادی ما به شما خواهد بود. برای پی بردن به مفهوم استیکینگ یا سهام گذاری در ارزهای دیجیتال و همچنین چگونگی کسب سود از طریق آن، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

استیکینگ یا سهام گذاری در ارزهای دیجیتال

زمانی که ارز دیجیتال به شبکه اختصاص داده می‌شود، استیکینگ یا سهام گذاری در ارز دیجیتال اتفاق افتاده است. ممکن است در نگاه اول واژه استیکینگ تا حدودی دشوار و پیچیده به نظر بیاید، اما مفهوم بسیار ساده و سر راست‌تر از این حرف‌هاست.

استیکینگ یا سهام گذاری در ارزهای دیجیتال یعنی خرید رمز ارز و نگهداری آن در یک کیف پول. این فرآیند با هدف پشتیبانی از عملیات شبکه بلاک چین و حفظ امنیت آن، پول‌ها را در یک والت ارز دیجیتال نگهداری می‌کند. در واقع استیک کردن همان قفل کردن یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که با هدف دریافت پاداش صورت می‌پذیرد.

برای درک بهتر استیکینگ یا سهام گذاری در ارزهای دیجیتال، عملکرد بانک‌های سنتی را در نظر بگیرید.

در میان انواع و اقسام حساب‌هایی که یک نفر می‌تواند در بانکی برای خود افتتاح کند، نوعی حساب بلند مدت وجود دارد. شما می‌توانید مبلغی مساوی یا بیش از حد مقرر شده توسط بانک را به این حساب واریز کرده و ماهانه سودی را برداشت کنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که اغلب این حساب‌ها تا مدت مشخص و از پیش اعلام شده‌ای اصل پول را قفل خواهند کرد.

این فرایند دقیقا مشابه عملکردی است که در استیکینگ یا سهام گذاری در ارزهای دیجیتال صورت می‌پذیرد.

سیستم پاداش دهی در استیکینگ چگونه است؟

کسب سود از طریق استیکینگ یا سهام گذاری ارز دیجیتال به پارامترهای متعددی بستگی دارد، که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. مقدار و حجم ارز دیجیتالی که استیکینگ و قفل کرده‌اید.
  2. مقدار و حجم کل رمز ارزهایی که در شبکه قفل و استیکینگ شده است.
  3. مدت زمانی که رمز ارز خود را استیک کرده‌اید.

ارزهای دیجیتال با بیشترین مقدار استیکینگ

با توجه به سایت stakingrewards.com می‌توانیم گزارش‌هایی در خصوص فرصت‌های متنوع سرمایه گذاری و استیکینگ رمز ارزها را در اختیار داشته باشیم. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این پلتفرم نشان می‌دهد که چه مقدار سرمایه در قراردادهای استیکینگ ارز دیجیتال قفل شده است.

در ادامه فهرست رمز ارزهایی را تهیه کرده‌ایم که در حال حاضر بیش از 100 میلیون دلار استیک شده‌اند:

  1. TEZOS بیش از 1.49 میلیارد دلار
  2. EOS بیش از 1.40 میلیارد دلار
  3. COSMOS بیش از 371 میلیون دلار
  4. TRON بیش از 287 میلیون دلار
  5. NEM بیش از 156 میلیون دلار
  6. ALGORAND بیش از 117میلیون دلار

الگوریتم اثبات سهام یا proof of stake چیست؟

الگوریتم اثبات سهام یکی از الگوریتم‌های اجماع در شبکه بلاکچین است. این الگوریتم در برخی از ارزهای دیجیتال مانند کاردانو و ایاس استفاده شده است. بلاک چین می‌تواند به منظور توافق برای یک ثبت واقعی از تاریخچه آن بهره‌مند شود.

الگوریتم اثبات سهام در سال 2011 و با هدف رفع نواقص الگوریتم اجماع اثبات کار رونمایی شد. درست است که هر دو الگوریتم اثبات سهام POS و الگوریتم اثبات کار POW با هدف مشترک رسیدن به اجماع در یک شبکه بلاک چین کار می‌کنند. اما روش رسیدن به این اجماع در این دو الگوریتم کاملا متفاوت است.

الگوریتم اثبات کار از ماینرهای برق در جهت استخراج بلاک‌ها استفاده می‌کند؛ الگوریتم اثبات سهام سپرده اعتبار سنج‌ها را برای تایید بلاک‌های موجود سهام گذاری می‌کند.

در شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام، معمولا کارمزد تراکنش‌ها به گره‌های تایید کننده پرداخت می‌شود. بنابراین کاربرانی که هدفشان تبدیل شده به یک گره تایید کننده است، ملزم به استیکینگ مقداری حداقلی از ارز شبکه مورد نظرشان خواهند بود.

هر اندازه زمان قفل و استیکینگ شدن ارز بیشتر بشود، شانس آن برای انتخاب شدن به عنوان یک گره افزایش خواهد یافت. هر زمان گرهی به عنوان تایید کننده انتخاب بشود، وظیفه بررسی اعتبار و صحت تراکنش‌های موجود در بلاک، به عهده آن خواهد بود.

گره‌هایی که به عنوان تایید کننده انتخاب می‌شوند، نشانه گذاری شده و به بلاک چین اضافه می‌شود. در این موقعیت، به عنوان پاداش، کارمزد تمامی تراکنش‌های آن بلوک به گره تایید کننده پرداخت می‌شود.

معرفی بهترین کیف پول های استیکینگ ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین عناصر دنیای ارز دیجیتال کیف پول ارز دیجیتال است. کیف پول های‌ ارز دیجیتال علاوه بر کسب درآمد، اولین گزینه برای حفظ امنیت و نگهداری رمزها هستند.

برخی از کیف پول های ارز دیجیتال در کنار نگهداری پول، قابلیت استیکینگ کردن هم دارند. برای انجام استیکینگ با کیف پول ارز دیجیتال تنها کافی است، رمز ارزهای خود را در یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب ذخیره و سود آن را دریافت کرد.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال به شرح زیر هستند:

  • کیف پول اتمیک ATOMIC WALLET
  • کیف پول استیکینگ اکسدوس EXODUS WALLET
  • کیف پول صرافی بایننس BINANCE WALLET
  • کیف پول گواردا GUARDA WALLET
  • کیف پول سخت افزاری لجر LEDGER WALLET
  • کیف پول تراست والت TRUST WALLET
  • کیف پول هیوبی HUOBI WALLET
  • کیف پول کوینومی COINOMI WALLET

معرفی بهترین سایت ها و اپلیکیشن ها برای استیکینگ

استیکینگ و سهام گذاری در ارزهای دیجیتال، علاوه بر آن که توانایی تایید بلاک‎ها و انجام تراکنش‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد، باعث به وجود آمدن درآمد و سود انفعالی هم می‌شود.

فرایند استیکینگ در کیف پول‌ ها، صرافی‌ها و پلتفرم‌های متنوعی انجام می‌شود و برای هر رمز ارز، میزان مشخصی از سود سالیانه را به همراه دارد. همچنین شما می‌توانید یک رمز ارز را با هدف هول بلند مدت خریداری کنید و به جای حفظ آن در والت خود، آن ارز دیجیتال را در یک پلتفرم سرمایه گذاری نمایید.

با به کار گرفتن این روش، هم ارز دیجیتال خود را در سلامت کامل محفوظ نگاه داشته‌اید و هم سود خوبی را در کنار آن کسب کرده‌اید. در ادامه این مقاله، به معرفی مختصر چند سایت استیکینگ ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

پلتفرم سهام گذاری در صرافی بایننس BINANCE

صرافی بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال حالِ حاضر است. این صرافی سه نوع سهام گذاری شامل استیکینگ قفل شده، استیکینگ دیفای و سهام گذاری شناور را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

پلتفرم سهام گذاری ارز دیجیتال MYTHOS

MYTHOS یک اعتبارسنج برای شبکه COSMOS می‌باشد. با سهام گذاری در این پلتفرم، کاربران در افزایش امنیت شبکه کازمس سهیم شده و ریسک استیکینگ را پایین می‌آورند.

پلتفرم سهام گذاری MY COINTAINER

این پلتفرم یکی از بهترین انتخاب‎‌ها برای استیکینگ ارز دیجیتال، خرید و سرمایه گذاری است. این پلتفرم به کاربران خود این امکان را می‌دهد که تا بیش از 50 رمز ارز مختلف را سهام گذاری کرده و از طریق آن‌ها کسب سود سالیانه داشته باشند.

پلتفرم سهام گذاری SPAR POOL

این پلتفرم بر روی الگوریتم اثبات سهام طراحی شده است و برای سهام گذاری CELO و COSMOS و همچنین دریافت پاداش از این دو شبکه به کار گرفته می‌شود.

ارزهای دیجیتال که قابلیت استیکینگ دارند

رمز ارزهای زیادی وجود دارند که می‌توان با استیکینگ و سهام گذاری در آن‌ها، کسب سود کرد؛ اما در میان این انبوه رمز ارزی که قابلیت استیکینگ دارند، تعدادی از آن‌ها سودآورتر و سرشناس‌تر می‌باشند. در ادامه 10 رمز ارز برتر را برای شما لیست کرده‌ایم.

  1. تزوس (Tezos)
  2. نئو (NEO)
  3. ترون (Tron)
  4. کازماس (Cosmos)
  5. آنتولوژی (Ontology)
  6. کومودو (Komodo)
  7. نبلیو (Neblio)
  8. پاندی ایکس (Pundi-X)
  9. کیوتوم (QTUM)
  10. دکرد (Decred)
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *