مالیات نقل و انتقال خودرو 1401 | پرداخت، استعلام و سامانه مالیات خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو 1401 | پرداخت، استعلام و سامانه مالیات خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو دچار تحولات جدیدی شده است. استعلام و پرداخت مالیات خودرو 1401 جهت تعویض پلاک برعهده فروشنده است. برای استعلام و پرداخت مالیات تعویض پلاک به سایت مالیات خودرو cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کنید. در کل، 1 درصد از قیمت ماشین‌های داخلی و 2 درصد از قیمت ماشین‌های لوکس در استعلام پرداخت مالیات فروش خودرو محاسبه می‌شود.

سامانه، استعلام، محاسبه آنلاین و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو موضوعات مهم دیگری هستند که فروشندگان ماشین می‌خواهند نسبت به جزئیات آن‌ها، اطلاعات بیشتری داشته باشند.

استعلام و پرداخت در سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو و هر آنچه که لازم است بدانید، در این ویدئو آمده است. ابتدا این ویدئو را نگاه کنید. سپس برای رفع پاسخ‌های احتمالی، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

لیست فهرست‌ موضوعاتی که در مطلب پرداخت مالیات خودرو به آن پرداختیم، به صورت زیر است:

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست و چه اهمیتی دارد؟


مالیات نقل و انتقال خودرو همان هزینه مالیات خرید و فروش خودرو قبل از تعویض پلاک است. سوال‌های متعددی پیرامون مالیات تعویض پلاک وجود دارد. منابع اینترنتی دیگری، توضیحات کامل‌تری نسبت به اهمیت پرداخت مالیات ماشین ارائه کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

در یک نگاه کلی می‌توان گفت در کشور ما خرید و فروش هر کالایی، مشمول پرداخت مالیات است؛ بنابراین خودرویی که شما قصد خرید یا فروش آن را دارید نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
برخلاف گذشته، این روزها پرداخت مالیات نقل و انتقال به سختی چند سال پیش نیست. با راه‌اندازی سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو خریداران و فروشندگان ماشین می‌توانند پیش از معامله، از میزان دقیق هزینه مالیات خودرو آگاه شده و برای پرداخت آن اقدام کنند. در ادامه می‌خوانیم که خریدار باید این هزینه را متقبل شود یا فروشنده خودرو باید هزینه مالیات خرید و فروش خودرو را بپردازد.

دنیای اقتصاد

نحوه نوشتن برگه قولنامه ماشین برای افرادی که اولین بار، تصمیم به خرید و یا فروش وسیله نقلیه خود دارند، کمی سخت به نظر می‌رسد. با این حال، این موضوع باعث کاهش اهمیت و اعتبار مبایعه نامه خودرو نخواهد شد. آموزش نحوه پرکردن مبایعه نامه خودرو در بخش زیر آمده است.

بیشتر بخوانید
مبایعه نامه خودرو

یکی از سوال‌ها این است که پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست. برای پاسخ به این سوال و اطلاع از مالیات پلاک خودرو، ادامه مطلب را بخوانید.

پرداخت مالیات فروش خودرو الزاما برعهده فروشنده است!


این بخش از مطلب را می‌خواهیم به سوال هزینه مالیات تعویض پلاک به عهده کیست پاسخ بدهیم و قانون جدید پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک را بررسی کنیم.

براساس قانون جدید، استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت مالیات را باید قبل از تعویض پلاک انجام دهید.

مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟

  • با توجه به شرایط فعلی، پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک برعهده فروشنده است. یعنی قبل از سند زدن خودرو به نام فرد دیگری نسبت به تسویه و پرداخت مالیات اقدام می‌کنید.
  • در صورتی که مالیات خرید و فروش خودرو را قبل از فروش آن، پرداخت نکنید؛ در لیست بدهکاران مالیاتی قرار می‌گیرید.

براساس تغییری که در قوانین مالیاتی کشور در تاریخ 6 فروردین 1401 ایجاد شد؛
تعویض پلاک بدون پرداخت مالیات انتقال خودرو، امکانپذیر نیست.

تا قبل از تصویب قانون جدید، روال پرداخت مالیات به این شرح بود:

  • خریدار و فروشنده پس از انجام معامله و تعویض پلاک به دفترخانه‌های ثبت سند رسمی مراجعه می‌کردند.
  • 60% از مبلغی که فروشنده پرداخت می‌کرد برای مالیات در نظر گرفته شده و مابقی برای حق سند و حق دفتردار منظور می‌شد.

اما در سیستم جدید، پرداخت مالیات در اولویت قرار گرفته است. حالا مالیات پیش از تعویض پلاک و انجام معامله پرداخت می‌شود. با این روش دیگر هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند از زیر پرداخت مالیات خودرو خود شانه خالی کند. تغییر دیگری که در سیستم جدید اتفاق افتاده، حذف حق دفتردار است.

چنانچه تصمیم دارید تا فرآیند انتقال سند خودرو را طی کنید، اما از مراحل آن مطلع نیستید؛ مراحل و مدارک انتقال سند خودرو در راهنمای زیر آمده است.

معرفی سامانه پرداخت مالیات خودرو


معرفی سامانه پرداخت مالیات خودرو

نشانی اینترنتی سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir است. با مراجعه به این سایت می‌توانید پرداخت مالیاتی مستقیم و آنلاین را انجام بدهید. (به طور دقیق‌تر، قبل از تعویض پلاک به سایت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو مراجعه می‌کنید و بدون نیاز به مراجعه حضوری، هزینه را می‌پردازید.)

بر اساس اعلامیه منتشر شده از 13 دی ماه سال 1400 پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه دریافت مالیات خودرو را بر عهده خواهد داشت. بنابراین از این به بعد، پرداخت مالیات انتقال خودرو به صورت آنلاین و اینترنتی انجام خواهد شد.

پرداخت مالیات خودرو در سامانه مالیاتی به این دلیل است که اتومبیل، مشمول مالیات بر دارایی است. همانطور که گفتیم؛ قبل از تعویض پلاک، فروشنده باید مالیات خرید و فروش اتومبیل خود را بپردازد. این قانون در سال جدید وضع شده و نسبت به سال‌های پیش، تفاوت‌ قابل توجهی در روند آن رخ داده است.

نحوه پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک


تمامی توضیحاتی که برای نحوه پرداخت مالیات ماشین آمده را به صورت کاملا اینترنتی می‌توانید انجام بدهید. این مراحل عبارتند از:

1- وارد سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir شوید و صفحه‌ی زیر را ببینید.

ورود به سامانه پرداخت مالیات خودرو

2- از سه گزینه بالا، مورد مودی مالیاتی (فروشنده) را انتخاب کنید.

ورود به درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

3- اگر پیش از این در سامانه ثبت نام نکرده‌اید؛ ابتدا، ثبت نام را انجام بدهید. (با وارد کردن نام و نام خانوادگی، کد ملی، مشخص کردن ملیت، تاریخ تولد و کد تفکیک انسان از ربات، ثبت نام خود را تکمیل کنید.)

4- مجددا به سربرگ ورود برگردید. کد ملی، کلمه عبور و عبارت تصویر امنیتی را در کادرهای مشخص‌شده بنویسید. در این مرحله، یک رمز یکبار مصرف 6 رقمی از سمت سامانه پرداخت مالیات ماشین (cartransfer.tax.gov.ir) به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد.

این رمز را داخل کادر درج کرده و با کلیک بر روی دکمه آبی رنگ «ورود به سامانه» وارد پنل کاربری خود در سایت مالیات خودرو ایران شوید.

نوشتن رمز 6 رقمی در my.tax.gov ir

5- زمانی که با موفقیت و بدون مشکل وارد سامانه مالیات خودرو شدید؛ از منوی سمت راست، گزینه «مالیات بر نقل و انتقال خودرو» را انتخاب کنید.

مالیات بر نقل و انتقال خودرو در سازمان امور مالیاتی کشور

6- مجددا از ستون سمت راست، گزینه «نقل و انتقال جدید» را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.

نقل و انتقال جدید در سایت نقل و انتقال خودرو

اکنون در این بخش از سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو می‌توانید مالیات خرید و فروش ماشین‌تان را جهت تعویض پلاک پرداخت کنید.

اگر این سوال برای شما پیش آمده که هزینه مالیات خرید و فروش ماشین چقدر است، در ادامه‌ی این مطلب به سوال شما پاسخ جامعی خواهیم داد.

محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو (مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟)


برای محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو 1401 باید به نرخ مالیات اعلام شده در زمستان سال گذشته توجه کنیم. چون نرخ مالیات سال جدید در زمستان سال قبل اعلام و از ابتدای سال بعد هم اجرایی می‌شود.

مالیات نقل وانتقال خودروهای خارجی وارداتی 2% ارزش آن‌ها و مالیات انتقال خودروهای داخلی 1% ارزش آن‌ها خواهد بود. این قانون در خرداد ماه سال 1400 تصویب شده و از 13 دی ماه به مرحله اجرا گذاشته شده است.

سایت دنیای خودرو – 24 دی 1400

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو به عواملی مانند سال تولید، قیمت ماشین و مدل آن بستگی دارد. هر چقدر که تاریخ ساخت خودرو قدیمی‌تر باشد، هزینه مالیات خودرو کمتر است. در مقابل، هر چقدر که تاریخ ساخت خودرو جدیدتر باشد، محاسبه هزینه مالیات بیشتر خواهد بود. نحوه کاهش هزینه مالیات انتقال خودرو براساس کارکرد آن به صورت زیر است:

  • با گذشت 6 سال از تاریخ تولید ماشین، 10 درصد به صورت سالانه، مبلغ مالیات آن کم می‌شود.
  • برای خودروهای سال ششم به بعد، 40 درصد از مالیات آن‌ها کاسته خواهد شد.

روند کاهش ارزش اتومبیل‌ها پس از 7 سال (و یا بیشتر) از زمان تولید آن‌ها متوقف می‌شود.

در اینجا فایل محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو 1401 (از وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان امور مالیاتی کشور) را برای طیف متنوعی از خودروها آمده است. برای دریافت آن، کلیک کنید.

جدول هزینه نقل و انتقال خودرو مراکز دفاتر اسناد

مدل خودروهزینه انتقال در دفاتر اسناد
رانا EL مدل 1400 2 میلیون و 324 هزار تومان
جک S5 مدل 14009 میلیون تومان
تیگو 5 دنده معمولی 140011 میلیون و 214 هزار تومان
تیگو 7 دنده اتومات 1400 19 میلیون تومان
MVM X33 دنده معمولی 14005 میلیون تومان
MVM X22 دنده معمولی 1400 7 میلیون و 960 هزار تومان
پژو پارس مدل ۱۴۰۰3 میلیون و 181 هزار تومان
تیبا مدل 14002 میلیون و 379 هزار تومان
برلیانس h330 اتومات مدل 13963 میلیون و 295 هزار تومان
سمند LX بنزینی مدل 13982 میلیون و 438 هزار تومان
پژو 206 تیپ دو مدل 13931 میلیون و 398 هزار تومان
تندر L90 ای دو، LP مدل 13952 میلیون و 410 هزار تومان
دناپلاس مدل 13983 میلیون و 371 هزار تومان
رنوساندرو اتوماتیک مدل 1396 3 میلیون و 82 هزار تومان
سوناتا LF مدل 201914 میلیون و 593 هزار تومان

مالیات نقل و انتقال کدام خودروها بیشتر است؟

هزینه مالیات انتقال خودرو به کارکرد و سال تولید آن ماشین هم بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما قصد فروش ماشینی را داشته باشید که تولید همین امسال است و صفر به حساب می‌آید، مبلغ بیشتری به عنوان مالیات بر دوش شما خواهد افتاد. در واقع هر چه خودرو قدیمی‌تر، مالیات انتقال آن هم تا حدودی کمتر.

بنابراین اگر قصد فروش ماشینی را دارید که سال اول تحویل از رهن شرکت خودروساز را پشت سر می‌گذارد، ملزم به پرداخت هزینه بیشتری با عنوان مالیات نقل و انتقال خودرو و محضر هستید. حتما شنیده‌اید که برگ سبز حکم سند را دارد. اما اگر نمی‌خواهید در آینده برای فروش ماشین شما دردسری به وجود بیاید؛ حتما مالیات خرید و فروش خودرو را پرداخت کرده و سند قطعی محضری آن را در دست داشته باشید.

استعلام پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو با پلاک و کد ملی


استعلام مالیات خودرو با پلاک را با مراجعه به نشانی اینترنتی cartransfer.tax.gov.ir می‌توانید انجام دهید. (با توجه به مراحلی که برای ورود به سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در ادامه بررسی کردیم، نحوه استعلام مالیات خودرو با کد ملی آسان و فوری است.)

1- برای اطلاع از پرداخت شدن یا نشدن مالیات یک خودرو به سایت cartransfer.tax.gov.ir مراجعه فرمایید. اکنون، در بین 3 گزینه موجود، بر روی «استعلام پرداخت مالیات» کلیک کنید.

استعلام پرداخت مالیات خودرو

2- در صفحه بعد تنها با وارد کردن «شماره پلاک ماشین»، «کد ملی صاحب خودرو» و «کد امنیتی» می‌توانید استعلام مالیات خودرو را دریافت کنید.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی

مالیات نقل و انتقال خودرو صفر


در بسیاری از وبسایت‌ها، خبر الزامی شدن مراجعه به سامانه مالیات خودرو برای فروشنده، ضروری شده است. با این حال، تعداد اندکی از وبسایت‌ها در مورد میزان مالیات خودروهای صفر، بررسی‌هایی داشته‌اند. در نقل قول زیر، به سوال “مالیات نقل و انتقال خودرو صفر به عهده کیست؟” پاسخ کامل دادیم:

در رابطه با این موضوع، نامه‌ای از سوی داوود منظور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شد. در این نامه به طور رسمی اعلام شد که شرکت‌های خودروساز، مسئول پرداخت اولین مالیات خودرو‌های صفر کیلومتر تولید داخلی و مونتاژ داخل هستند. بر همین اساس، کارخانه‌های سازنده و ‌یا مجموعه‌های وصل کننده قطعات پیش ساخته داخلی و واردکنندگان خودرو بدون درج در صورتحساب فروش مکلف هستند، مالیات اتومبیل را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند؛ پرداخت نمایند.

موسسه مطالعاتی تحریریه

آیا امکان حذف مالیات انتقال خودرو وجود دارد؟


شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد چرا باید بابت خرید خودرویی که استفاده شخصی داشته و جهت دلالی خرید و فروش نمی‌شود مالیات پرداخت کرد؟ مالیات خودرو موضوعی است که در تمامی کشورها توسط دولت و به صورت سالانه گرفته می‌شود.

اخیرا بحثی در خصوص پذیرش برگ سبز خودرو به عنوان سند قطعی به وجود آمده بود. اما این موضوع هنوز به قطعیت نرسیده و نهای نشده است؛ بنابراین اگر قصد خرید و فروش ماشین را دارید، حتما جهت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام کنید. امکان حذف مالیات انتقال خودرو تقریبا نزدیک به صفر است؛ چرا که طبق قانون، مالیات جز جدایی ناپذیر خرید و فروش خودرو می‌باشد و ارتباطی با ثبت محضری یا بود و نبود سند قطعی ندارد.

سوالات متداول استعلام و پرداخت مالیات خودرو


برای ورود به سایت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به چه اطلاعاتی نیاز است؟

ورود به سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به داده‌های زیادی از مالک ماشین نیاز ندارد. کد ملی، شماره موبایل و تاریخ تولد تنها اطلاعاتی است که جهت ورود به این سامانه نیاز خواهید داشت.

اولین مرحله برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چه اقدامی است؟

اولین گام برای آغاز این پروسه، ورود و ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی cartransfer.tax.gov.ir است.

خرید و فروش چه ماشین‌هایی مالیات ندارد؟

تنها وسایل نقلیه‌ای که برای خرید و فروش نیازی به پرداخت مالیات نقل و انتقال ندارند، خودروها و موتورسیکلت‌هایی هستند که یا پلاک نظامی دارند و یا در مناطق آزاد تجاری صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

چه محدودیت‌هایی برای بدهکاران مالیاتی ایجاد می‌شود؟

بزرگ‌ترین مشکل و محدودیت برای کسانی که بدون پرداخت مالیات به خرید و فروش ماشین می‌پردازند؛ ثبت شدن نام آن‌ها در لیست بدهکاران دولتی است. این افراد تا زمانی که بدهی خود را با دولت صاف نکنند، حق خروج از کشور را نخواهند داشت.

برای مشاهده اخبار پیش فروش، مقایسه قیمت و راهنمای خرید و فروش خودرو به وب سایت سیگنال مراجعه یا اپلیکیشن سیگنال را نصب کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام ممنون از مقاله خوبتون، ببخشید من توی مجله بانک اقتصاد خونده بودم مالیات حمل و نقل خودرو خارجی 2 درصد قیمت خودروئه، مثلا اگه خودرویی 2 میلیارد باشه باید 40 میلیون فقط هزینه مالیات حمل و نقل بدیم؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سلام. بنده۱۳ شهریور ۱۴۰۲ ی شاهین صفر مدل۱۴۰۱/۱۲ پلاک شده از نمایندگیهای فروش خریداری کردم، مالیات تعویض پلاک ۲/۷۳۰/۰۰۰ تومان میباشد. من باید پرداخت کنم یا نمایندگی؟
    لطفا اگه کسی میدونه جواب بده

  • من اشتباهاً برای خودرویی که ثبت نام کردم و منتظر دریافتش بودم مالیات پرداخت کردم… امکان بازگشت وجه وجود داره ؟