دربارۀ برگ سبز خودرو بیشتر بدانید!

دربارۀ برگ سبز خودرو بیشتر بدانید!

مطمئناً این روزها شما هم نام برگ سبز خودرو را بر روی عناوین اخبار مختلف دیده و یا شنیده‌اید. اما سوالی که همیشه برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که بالاخره این برگ سبز چیست؟ چه تفاوتی با سند قطعی خودرو دارد؟ پس سند تک برگ و دوبرگی که می‌گویند چیست و غیره.

به همین بهانه در این مقاله، به بررسی این واژه پرحاشیه پرداختیم تا شاید بتوانیم به بخش مهمی از سوالات شما پاسخ دهیم.

برگ سبز خودرو یا سند رسمی و کمپانی؟

زمانی که شما خودرویی را می‌خرید نام سه مدرک مهم با عناوین برگ سبز خودرو، سند رسمی و یا کمپانی و کارت خودرو به میان می‌آید. منظور از سند کمپانی مدرکی است که کارخانه هنگام خرید نقدی خودرو به شما می‌دهد و در صورت خرید قسطی تا زمان تسویه حساب در اختیار کمپانی قرار می‌گیرد.

سند رسمی دقیقا شبیه به سند کمپانی است، با این تفاوت که در این معامله، شما در حال خرید خودرویی دست دوم از یک شخص دیگر هستید. بنابراین سند رسمی مدرکی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و در صورت خرید نقدی خودرو در اختیار شما قرار می‌گیرد. اگر این خرید به صورت اقساطی باشد، سند تا زمان تسویه حساب در دفتر اسناد باقی می‌ماند.

پس برگ سبز خودرو چیست؟ هنگامی که شما برای ثبت، تعویض پلاک، احراز اصالت وهویت، به مراکز مربوطه نیروی انتظامی مراجعه می‌کنید، در انتهای کار به شما یک برگه سبز رنگ تحویل داده می‌شود که همان برگ سبز خودرو است. این سند که به صورت تک برگ در اختیار فرد قرار می‌گیرد، دارای دو بخش اطلاعات درباره مالک و خودرو خریداری شده است.

بخش اول اطلاعات در برگ سبز خودرو، شامل نوع، رنگ، تعداد سیلندر، چرخ، محورها، شماره موتور و غیره بوده و در بخش دوم، اطلاعات مالک، شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و محل صدور آن درج گردیده است.

تا چندی پیش، برگ سبز خودرو با عنوان شناسنامه وسیله نقلیه در اختیار مالکان قرار می‌گرفت، اما پس از آن تغییر کرد و عنوان سند مالکیت بر روی آن درج شد.

المثنی برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو چه زمانی به دست ما می‌رسد؟

پس از انجام کارهای لازم برای دریافت این برگه، حدود یک هفته تا یک ماه زمان می‌برد تا از طریق پست به دستتان برسد. بنابراین اگر عجله دارید و می‌خواهید بدانید دقیقا برگ سبز صادر شده چه زمان به دستتان می‌رسد، می‌توانید از طریق سایت اداره پست، با استفاده از کد پیگیری که دارید، برگ سبزتان را رهگیری کنید.

برگ سبز خودرو همان سند است ؟

تا چندی پیش سند تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی به عنوان سند اصلی مالکیت نامیده می‌شد. چرا که اختلاف عقیده‌ای بین نیروی انتظامی و قوه قضائیه بر سر این قانون بود که آیا برگ سبز برای احراز هویت و ادعای مالکیت کافیست یا خیر.

اما در سال جاری ، بالاخره برگ سبز خودرو به تایید دادستان کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی رسید و به عنوان حکم سند رسمی تصویب شد. بنابراین از امروز، برای انتقال خودرو نیازی به ثبت سند در دفاتر رسمی و هزینه‌های اضافی نخواهد بود.

با این حال با توجه به قیمت بالای برخی ماشین‌ها، ممکن است زمانی بخواهید سند خودرو خود را در گرو رهن قرار دهید. در این صورت بهتر است برای جلوگیری از مشکلات حقوقی، در کنار دریافت برگ سبز خودرو، سندی را نیز در دفاتر اسناد رسمی مبنی بر مالکیت وسیله، تنظیم نمایید.

برگ سبز خودرو صفر

در صورتی که خودرو صفر به صورت نقدی خریداری شده باشد، برگ سبز ماشین برای خریدار از طریق پست ارسال می‌گردد و هیچ نکته خاصی در آن نیست. اما اگر خودرو به صورت قسطی خریداری شده باشد، بر روی برگ سبز قید می‌شود که این خودرو در رهن بوده و بر همین اساس، مالک، نمی‌تواند قبل از تسویه حساب، خودرو را بفروشد.

بنابراین بهتر است پس از تسویه حساب با کمپانی مربوطه، حتی اگر سند دفاتر اسناد رسمی در اختیار دارید، برای دریافت مجدد برگ سبز اقدام کنید. برگ سبزی که دیگر بر روی آن، در رهن بودن خودرو قید نشده باشد.

در صورت گم شدن برگ سبز خودرو چه کنیم؟

اگر برگ سبز خودرو را به هر دلیلی گم کردید در اسرع وقت به یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار مراجعه کرده و از طریق چاپ آگهی، اعلام مفقودی کنید تا از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری شود. سپس بعد از گذشت 10روز می‌توانید با مراجعه به مراکز تعویض پلاک، المثنی برگ سبز خودرو خود را درخواست دهید.

سوالات متداول

برگ سبز خودرو سند قطعی است؟

بله. برگ سبز خودرو سند مالکیت خودرو محسوب می‌شود و دیگر نیازی به ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی نیست.

مدارک لازم برای دریافت برگ سبز خودرو چیست؟

ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده، اسناد مالکیت خودرو مثل کارت ماشین، بیمه نامه، برگه کمپانی و یا شناسنامه قبلی خودرو، رسید حساب عوارض خودرو و عدم خلافی به مراکز صدور سند و تعویض پلاک

مدت زمان دریافت برگ سبز خودرو و المثنی آن چقدر است؟

حداقل و حداکثر زمان دریافت برگ سبز خودرو و یا المثنی برگ سبز که از طریق پست برای مالک ارسال می‌شود، بین 5 تا 30 روز است.

سند تک برگ چیست؟

اسناد رسمی که در دفاتر ثبت سند تنظیم می‌شوند در قالب یک برگه بوده و هر اطلاعاتی که برای ثبت لازم باشد در همان یک برگه نوشته شده. به این سند اصطلاحاً سند تک برگ می‌گوییم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام
    من سال 96 پراید قسطی از سایپا گرفتم برگ سبز ماشین با نوشته سند در رهن سایپا هست واسمون اومد
    ولی سند کمپانی برگه سفید واسمون نیومد الان 5 سال هم هستش نتونستم برک سفید یا همون سند کمپانی رو بگیرم از کجا اقدام کنم و چجوری هستش ممنون