محاسبه قیمت خودرو کارکرده در سیگنال | راهنمای قیمت ماشین کارکرده

محاسبه قیمت خودرو کارکرده در سیگنال | راهنمای قیمت ماشین کارکرده

قیمت‌ خودرو کارکرده و نحوه قیمت گذاری آن‌ مسئله‌ای دو جانبه است که می‌تواند ذهن شما را چه به عنوان فروشنده و چه به عنوان خریدار مشغول خود کند. این قیمت‌ گذاری وابسته به قیمت خودرو صفر است. افزایش و کاهش قیمت خودرو صفر هر چقدر هم که کم یا زیاد باشد، بر تخمین قیمت خودرو کارکرده تاثیر مستقیم دارد. این قیمت گذاری توسط کارشناس صورت می‌گیرد. کارشناس برای تعیین قیمت خودرو عوامل مهمی را در خودرو بررسی می‌کند و با توجه به آن‌ها یک قیمت نهایی را به طرفین معامله اعلام می‌کند.

محاسبه قیمت خودرو کارکرده امری است که با برخی از برنامه‌ها مانند سیگنال و چند سایت ایرانی می‌توانید آن را انجام بدهید. در ادامه‌ی این مطلب، به نحوه محاسبه قیمت ماشین کارکرده براساس 10 عامل مهم و موثر پرداختیم که پیش از خرید باید به آن‌ها توجه کنید.

محاسبه قیمت ماشین کارکرده با سیگنال


تخمین قیمت خودرو کارکرده را می‌توانید با برنامه سیگنال انجام بدهید. برای دریافت جدیدترین لیست خودروهای کارکرده، ابتدا اپلیکیشن سیگنال را از طریق لینک زیر نصب کنید.

از جدیدترین روند قیمت گذاری خودرو کارکرده مطلع شوید

در بخش زیر، راهنمای مشاهده قیمت ماشین کارکرده را براساس یک آموزش تصویری آمده است:

برای اطلاع از نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده در اپلیکیشن سیگنال لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • از منوی اپلیکیشن، گزینه خودرو را انتخاب کنید.
  • منوی قیمت‌ها را کلیک کرده و به صفحه قیمت روز خودرو وارد شوید.
  • بر روی گزینه ذره بین کلیک کنید و نام خودروی مد نظرتان را بنویسید تا جدیدترین آگهی‌های قیمت ماشین کارکرده را ببینید.

همچنین، شما می‌توانید از سایت قیمت گذاری ماشین های دست دوم برای تخمین قیمت آن استفاده کنید. برای راحت‌تر کردن این فرآیند، لیست سایت های قیمت گذاری خودرو دست دوم را در بخش زیر بررسی کردیم:

  • باما
  • دیوار
  • کارنامه
  • برآورد

اگر تمایل دارید تا خودروی صفر با قیمت به‌صرفه را خریداری کنید، لازم است با مراحل خرید خودرو از بورس کالا آشنا باشید. همچنین، جهت آشنایی با ماشین‌های عرضه شده (هایما s7 پلاس، شاهین، فیدلیتی و … ) در بورس کالا می‌توانید مطلب زیر را بخوانید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

جدول قیمت خودرو کارکرده امروز


در جدول زیر، سعی کردیم که قیمت خودروهای پرفروش و کارکرده را براساس مواردی مانند نوع خودرو، مدل و سال تولید ارائه بدهیم تا به بخش زیادی از سوالات شما پاسخ بدهیم. (دقت داشته باشید که قیمت بیان شده، حدودی است و تنها براساس آن نمی‌توانید قیمت به‌روز خودرو را رصد کنید.) استفاده از اپلیکیشن سیگنال برای رصد قیمت آنلاین و لحظه‌ای خودروهای کارکرده را در اولویت قرار بدهید. اگر سوالی در ارتباط با قیمت ماشین کارکرده و دست دوم دارید، با کارشناسان ما در میان بگذارید.

نوع و مدل خودروسال تولیدکمترین قیمتبیشترین قیمت
پراید 131 SE1394-1395۱۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان۱۶۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
تیبا صندوق‌دار SX1393-1394۱۳۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
پژو 405 GLX1398۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سمند LX EF71397۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
پژو 206 تیپ دو1397۲۳۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
پژو پارس LX TU51397۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده | 10 فاکتور قیمت خودرو کارکرده چیست؟


تعیین قیمت خودرو دست دوم اصول مربوط به خودش را دارد. به همین دلیل است که تنها با برآورد ظاهر ماشین نمی‌توان نسبت به قیمت گذاری آن اطلاعات کامل و دقیق داشت. زیرا، مشخصات فنی، میزان کارکرد و حتی سن خودرو نیز در بحث قیمت گذاری آن اهمیت دارند. در لیست زیر، 10 موردی را که در تعیین قیمت ماشین کارکرده نقش دارند، معرفی خواهیم کرد.

1- سن و طول عمر مفید خودرو

طول عمر هر خودرو با طول عمر خودروهای دیگر متفاوت است. می‌توان گفت که طول عمر مفید خودروهای ایرانی با خودروهای خارجی برابری می‌کند. دلیل این مسئله آن است که ساختار خودروهای داخلی شباهت بسیار زیادی به خودروهای خارجی دارد. اهمیت این موضوع از آنجا مشخص می‌شود که موتور یک خودرو، مهم‌ترین بخش آن است و طول عمر مفید خودرو نیز با طول عمر موتور آن تعیین می‌شود.

اگر سن خودرو از طول عمر مفید آن کمتر باشد، ارزش خرید دارد. در غیر اینصورت، خرید خودروی کارکرده با سن بیشتر از طول عمر مفید آن، چندان سودمند نیست. این موضوع را می‌توانید از روی فاصله بین سال‌ تولید خودرو و سال فروش آن متوجه شوید.

2- مدل خودروهای کارکرده

یکی از مواردی که پاسخ آن در قیمت خودروهای کارکرده اثر تعیین‌کننده‌ای دارد، مدل خودرو است. مدل خودرو به معنای سالی است که خودرو در آن تولید شده است. دو دلیل برای این مسئله وجود دارد:

  1. دلیل اول آن است که امکان دارد در مدتی که از سال ساخت خودرو گذشته باشد، مدل جدیدتری از آن و با مشخصات ظاهری و فنی و با آپشن‌های بیشتری وارد بازار شده باشد.
  2. دلیل دوم طول عمر قطعات خودرو است. حتی اگر از خودرو بسیار کم استفاده شده باشد، باز هم قطعاتی وجود دارند که بعد از دو سال کهنه شده‌اند و باید تعویض شوند.

برای مثال، خودرویی که 1 سال تا 5 سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد، به ترتیب 12 تا 30 درصد از قیمت آن کاسته می‌شود. این موضوع را به طور روشن‌تر در بخش زیر بیان کرده‌ایم:

  • 1 سال: تقریبا 12 درصد
  • 2 سال: تقریبا 18 درصد
  • 3 سال: تقریبا 23 درصد
  • 4 سال: تقریبا 27 درصد
  • 5 سال: تقریبا 30 درصد

3- میزان کارکرد خودرو

قیمت خودروی کارکرده تابع عواملی مانند میزان کارکرد و کارایی آن است. به عنوان مثال اگر یک خودرو با ظاهری تمیز و سالم، کارکردی کمتر از 1000 کیلومتر داشته باشد، از قیمت آن 4 درصد، و اگر کارکردی بالای 1000 کیلومتر داشته باشد، از قیمت آن 8 درصد کاسته خواهد شد. میانگین مناسب و استاندارد کارکرد هر خودرو بین 20 تا 25 هزار کیلومتر به ازای هر سال عمر آن است. یعنی اگر خودرویی 4 سال عمر دارد پس باید در نهایت 100هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد. هرچه میزان کارکرد یک خودرو از حد استاندارد آن بالاتر باشد، قیمت آن پایین‌تر خواهد آمد.

برخی افراد برای آن که کارکرد خودرو خود را کمتر از مقدار واقعی آن نشان دهند، کیلومترشمار خودرو را دستکاری می‌کنند. برای اینکه متوجه شوید فروشنده این کار را انجام داده است یا نه، مطمئن‌ترین راه آن مراجعه به کارشناسان فنی خودرو است. کارشناسان خودرو با انطباق ظاهر خودرو و مسائل فنی آن با کارکرد ادعاشده، صحت آن را می‌سنجند و نتیجه را به شما اعلام می‌کنند.

4- مهلت اعتبار بیمه خودرو

به طور معمول، خودروهایی که مهلت اعتبار بیمه آن‌ها رو به اتمام است و یا به پایان رسیده، قیمت کمتری دارند. این درحالی است که خودروهایی که اعتبار بیمه دارند، در بازار به قیمت بالاتری فروخته می‌شوند. همچنین، خودروهایی که شامل تخفیف بیمه میشوند، با قیمت بیشتری به مرحله فروش می‌رسند.

بسیاری از افرادی که تصمیم به فروش خودرو خود می‌گیرند، اجرایی‌شدن این تصمیم را تا حدود زمان پایان اعتبار بیمه خودرو یا تا بعد از پایان آن به تاخیر می‌اندازند. این در حالی است که نداشتن بیمه در قیمت خودروهای کارکرده تاثیر بسزایی داشته و باعث افت قیمت خودرو در حدود مبلغی بین 400-800 هزار تومان خواهد شد.

قبل از اینکه نسبت به خرید خودروی دست دوم اقدام کنید، لازم است مراحل پرداخت مالیات خودرو از سوی فروشنده آن طی شود. چرا که پرداخت مالیات ماشین جهت تعویض پلاک برعهده فروشنده است. از طریق مطلب زیر می‌توانید با مراحل پرداخت مالیات فروش خودرو آشنایی کامل پیدا کنید.

5- رنگ شدگی خودرو

این موضوع را همه ما خوب می‌دانیم که رنگ شدن و یا لکه‌دار شدن حتی بخش کوچکی از خودرو باعث افت قیمت و ارزش آن می‌شود. این که رنگ شدگی خودرو چقدر در قیمت خودرو تاثیرگذار است به مکان رنگ شدگی بستگی دارد. معمولا رنگ شدگی هر قسمت از خودرو بین 3 تا 5 درصد از قیمت خودرو کم می‌کند. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال رنگ شدگی در جلو خودرو باعث افت قیمت بیشری می‌شود و رنگ شدگی سقف خودرو که نشان‌دهنده چپ‌شدن خودرو است، شدیدا در کاهش قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

6- تصادف سنگین

خرید خودرویی که سابقه تصادف سنگین داشته باشد، از ریسک بسیار زیادی برخوردار است و شاید انصراف از خرید آن انتخاب مناسب‌تری باشد. رنگ شدگی در قسمت سقف خودرو به معنای اتفاق افتادن یک تصادف وحشتناک برای این خودرو و نشان‌دهنده آن است که این خودرو سابقه چپ شدن دارد. این تصادف حتما باعث آسیب وارد شدن به ستون، شاسی و سقف خودرو شده و باید در خرید آن دقت بسیار زیادی به خرج داد.

7- وضعیت فنی خودرو کارکرده

بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از خودروهای دست دوم، دچار مشکلات فنی کم یا زیادی هستند. وضعیت فنی خودرو و مواردی مانند وجود ایراد در سیستم ترمز، خراب بودن سیستم تعلیق، روغن‌سوزی و…، عوامل تاثیرگذاری در تعیین قیمت خودروهای کارکرده هستند. قبل از خرید خودرو کارکرده، وضعیت فنی آن را بررسی کنید و موارد زیر را حتما مد نظر قرار دهید. علاوه بر آن با دانستن نکات فنی و حقوقی پیش از خرید خودرو می‌توانید تجربه‌ی بهتری در خرید داشته باشید.

  • امتحان کردن ترمزها را فراموش نکنید. اگر بعد از گرفتن ترمز تا انتها، در عملکرد خودرو ناهماهنگی به وجود بیاید، می‌تواند نشان‌دهنده ضعف در سیستم ترمز باشد.
  • ترمزدستی خودرو را در یک محیط امن و در سراشیبی، به دو سمت عقب و جلو امتحان کنید. مطمئن شوید در هنگام تست کردن ترمزدستی صدایی جبغ‌مانند نمی‌شنوید.
  • تمام قسمت‌های برقی خودرو از جمله چراغ‌ها، آب‌پاش، راهنما، بوق و… را مورد بررسی قرار دهید.
  • موتور خودرو را با دقت بررسی کنید. خودرو را روشن کنید و اجازه دهید مدتی به صورت درجا روشن بماند. این کار برای زمانی مفید است که فروشنده خودرو، روغن غلیظ در موتور و جعبه دنده خودرو ریخته باشند تا موتور صدای ناهنجاری نداشته باشد. زیر درپوش موتور را از قلم نیندازید؛ روغن‌کاری جدید، لحیم و بعضی وقت‌ها تمیزی بیش از اندازه می‌تواند نشانه‌ی دستکاری یا تعمیر موتور باشد.8-

8- وضعیت داخل خودرو

اینکه کابین خودرو و آپشن‌های آن چه وضعیتی داشته باشند و از لحاظ فنی در چه وضعیتی باشد، از مسائل تاثیرگذار در تعیین قیمت خودرو دست دوم است. به عنوان مثال این که سیستم صوتی، بالابر شیشه‌ها، کولر و سایر آپشن‌ها سالم باشند، روکش درها و صندلی‌ها پارگی نداشته باشد، و خودرو دچار مشکلاتی مانند روغن‌سوزی نباشد، همه و همه مواردی هستند که در تعیین قیمت تاثیرگذارند. پس اگر قصد فروش خودرو خود را دارید، بهتر است قبل از فروش، نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کنید.

9- آپشن‌های خودرو

منظور از آپشن‌های خودرو، امکانات و ویژگی‌هایی است که کارخانه به صورت پیش‌فرض در خودرو قرار داده است. اشکال داشتن یا کمبود در این آپشن‌ها باعث افت قیمت خودروهای کارکرده خواهد شد. در برخی از موارد، فروشنده برخی آپشن‌ها را به دلخواه خود به خودرو اضافه کرده است که قیمت خودرو را افزایش خواهد داد. در این مورد، توافق طرفین و نظرات کارشناسان می‌تواند مفید واقع شود. از آنجایی که آپشن‌های خودرو متفاوت هستند، بخشی از آن‌ها را در لیست زیر بیان کرده‌ایم:

  1. پارک کردن اتوماتیک
  2. صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه
  3. مکان یاب
  4. دوربین 360 درجه
  5. نمایشگر شیشه جلو
  6. کنترل پایداری
  7. سامانه دید در شب
  8. کنترل در سراشیبی و سربالایی
  9. حسگر باران و نور
  10. صندلی‌های الکترونیکی چند حالته
  11. اتصالات آنلاین
  12. اتو هلد AUTO HOLD
  13. هشدار نقطه کور
  14. ترمز پارک برقی
  15. سیستم پیشگیری از تصادف
  16. سیستم هشدار خواب الودگی
  17. سیستم هشدار عبور از خط
  18. شیفتر پشت فرمان
  19. سیستم تشخیص حرکت دست
  20. شارژر وایرلس گوشی
  21. سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک ماشین در ترافیک
  22. دکمه تنظیم صدای اگزوز
  23. سنسور فشاد باد تایرها

10- قطعات یدکی خودروهای کارکرده

اگر پیش از خرید ماشین کارکرده از یک تعمیرکار بخواهید تا درباره نحوه تعمیر کردن خودروها به شما بگوید، حقیقت روشن خواهد شد! چرا که برخی از قطعات یدکی خودرو به صورت نادر وجود دارند. علت این امر هم وجود تحریم‌ها است. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا خودروهای دست دومی را خریداری کنید که قطعات یدکی آن‌ها را به سادگی می‌توانید پیدا کنید. البته در نظر داشته باشید که خودروهایی هم که قطعات یدکی آن‌ها به سادگی پیدا نمی‌شود، قیمت کمتری دارند.

جمع بندی

خرید خودرو کار کرده امری است که اگرچه در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما دارای ظرافت‌ها و دقت‌های خاص خود است که اگر افراد از آن آگاهی نداشته باشند، ضرر خواهند کرد. این ضرر ممکن است هم به خریدار و هم به فروشنده وارد شود. مشورت با کارشناسان مربوط و آگاهی از موارد مختلف مربوط به نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده می تواند از بروز این ضررها جلوگیری کند.

امیدواریم با خواندن این مقاله، سهم بسزایی در قیمت گذاری، انتخاب و خرید خودرو کارکرده داشته باشیم. اگر تجربه‌ای از قیمت گذاری خودروی دست دوم دارید، با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که سوال تخصصی دارید نیز می‌توانید از کارشناسان ما بپرسید.

برای مشاهده مقالات راهنمای خرید و فروش خودرو به وب سایت سیگنال مراجعه کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران