بایننس کوین (BNB) چیست؟ هر آنچه باید در مورد BNB بدانید

بایننس کوین (BNB) چیست؟ هر آنچه باید در مورد BNB بدانید

این روزها ارزهای دیجیتال، بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است؛ یکی از محبوب‌ترین این ارزهای دیجیتال، بایننس کوین یا BNB می باشد.

اگر مایلید در مورد صرافی بایننس، بایننس کوین و بلاکچین این صرافی بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بایننس کوین (BNB) یک ارز دیجیتال رمزپایه است که در ابتدا به عنوان یک توکن ERC-20 توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) صادر شد، اما متعاقبا به بلاک چین اختصاصی خود با عنوان “Binance Chain” منتقل گردید؛ بایننس چین  بر خلاف اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی کند.

این ارز رمزنگاری شده وظایف حیاتی بسیاری در اکوسیستم صرافی بایننس ایفا می کند که از آن جمله میتوان به پرداخت کارمزد معاملات، هزینه های صرافی، هزینه لیست شدن ارزهای مختلف و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

صرافی Binance یک صرافی ارز دیجیتال است که بستری برای تجارت بیش از 100 ارز رمزنگاری شده را فراهم می کند. از اوایل سال 2018 میلادی Binance از نظر حجم معاملات به عنوان بزرگترین صرافی ارزهای رمزپایه در جهان در نظر گرفته می‌شود. بایننس کوین (BNB) توکن محلی این صرافی است که با میزان کل عرضه 200 میلیون BNB در بازار ارزهای دیجیتال معامله می شود.

نحوه‌ی توزیع بایننس کوین (BNB) چگونه است؟

تیم توسعه دهنده‌ی بایننس درصد توزیع توکن‌های محلی خود (بایننس کوین) را به صورت زیر تقسیم بندی کرده است

  • 10 درصد عرضه کل معادل 20 میلیون بایننس کوین (BNB)  به سرمایه گذاران اولیه  (angel investors)
  • 40 درصد معادل 80 میلیون بایننس کوین (BNB) به تیم توسعه دهنده بایننس
  • 50 درصد یا 100 میلیون بایننس کوین (BNB) نیز از طریق فرآیند ICO به شرکت کنندگان مختلف ارائه شود.

صرافی بایننس عرضه اولیه سکه (ICO) خود را به میزان 100 میلیون توکن از تاریخ 26 ژوئیه تا 3 جولای 2017 میلادی اجرا نمود. در این عرضه اولیه هر یک اتریوم (ETH) با 2,700 BNB و هر یک بیت کوین (BTC) با 20,000 BNB قابل معاوضه بود. تمام توکن های BNB قبل از ICO ایجاد شده و ظرف مدت مشخص شده به فروش رسیدند.

در این برنامه ICO صرافی بایننس توانست حدود 15 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری کند. سرمایه جمع آوری شده به سه روش مختلف مورد استفاده قرار گرفت:

  • 35 درصد از بودجه برای ساخت پلتفرم Binance و انجام بروزرسانی سیستم مورد استفاده قرار گرفت.
  • 50 درصد از بودجه برای برندینگ و بازاریابی Binance مورد استفاده قرار گرفت.
  • 15 درصد از بودجه برای هزینه های ضروری ذخیره شد.

از بایننس کوین یا BNB برای موارد بسیاری کاربرد دارد که مهمترین این کار بردها عبارتند از

  • پرداخت هزینه‌ی کارمزد تراکنش‌ها صرافی متمرکز بایننس
  • پرداخت هزینه‌ی کارمزد تراکنش‌ها صرافی غیر متمرکز بایننس
  • پرداخت هزینه‌ برای استقرار قراردادهای هوشمند بر بستر بایننس اسمارت چین
  • پرداخت هزینه‌ی انتقال دارایی از بایننس چین به بایننس اسمارت چین

در ادامه به توضیح بایننس چین و بایننس اسمارت چین خواهیم پرداخت.

خالق بایننس چه کسی است؟

خالق صرافی بایننس چانگ پنگ ژائو (معروف به CZ) نام دارد، وی موسس شرکت فیوژن سیستم (Fusion Systems) بود که در زمینه ارایه راه‌حل در حوزه فناوری های مالی (FinTech) فعالیت داشت. وی در سال 2013 میلادی به عنوان سومین عضو تیم کیف پول ارز دیجیتال Blockchain.info به این کمپانی پیوست. او همچنین کمتر از یک سال در صرافی OKCoin به عنوان مدیر ارشد فناوری (CTO) مشغول به فعالیت بود سابقه‌ی وی در در گذشته راه را برای تأسیس صرافی بایننس برای وی هموار نمود.

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد؛ صرافی بایننس ابتدا بر بستر اتریوم راه اندازی شد و سپس بلاکچین خود را در سال 2019 با نام Binance Chain (مخفف BC) برای ایجاد صرافی DEX خود به وجود آورد اما بایننس چین توانایی ایجاد قراردادهای هوشمند را نداشت به همین منظور در سال 2020 تیم توسعه دهنده‌ی بایننس از یک بلاکچین دیگر به نام بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) رو نمایی کرد؛ این بلاکچین توانایی ایجاد قراردادهای هوشمند را داراست.

خالق بایننس چه کسی است؟

تفاوت‌های بایننس چین و بایننس اسمارت چین

دو بلاکچین بایننس دارای تفاوت‌هایی می‌باشد که عمده‌ی این تفاوت‌ها به دلیل هدف متفاوت در به وجود آمدن آنهاست از مهمترین این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

 بایننس چینبایننس اسمارت چین
سال ساختآپریل 2019سپتامبر 2020
هدف ایجادسرعت بالا برای ثبت تراکنش‌ها در صرافی dex بایننسایجاد قراردادهای هوشمند
بستر انتقالBEP2BEP20
توکن محلی بلاکچینBNBBNB
تفاوت‌های بایننس چین و بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

بایننس اسمارت چین یک بلاکچین موازی با بایننس چین می‌باشد که باعث ایجاد قراردادهای هوشمند در بستر خود را برای بایننس فراهم می‌نماید؛ بایننس اسمارت چین بسیار شبیه به ماشین مجازی اتریوم (EVM) ساخته شده است به طوری که حتی آدرس انتقال بر بستر این دو بلاکچین بسیار شبیه به هم است.

به واسطه‌ی شباهت بایننس اسمارت چین به بلاکچین اتریوم، این امکان برای برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) بر بستر اتریوم فراهم است تا تغییری در ساختار برنامه به بایننس اسمارت چین مهاجرت نمایند.

در بایننس اسمارت چین سرعت ثبت تراکنش‌ها بسیار بالاتر و کارمزد نیز در این بلاکچین بسیار پایینتر از بلاکچین اتریوم است به همین دلیل بسیاری از برنامه‌های غیر متمرکز از بستر اتریوم مهاجرت نموده‌اند

از دیگر ویژگی‌های بایننس اسمارت چین نحوه‌ی پرداخت پاداش برای ساخت بلوک‌ها می‌باشد.

بایننس اسمارت چین بر خلاف دیگر بلاکچین‌ها (بیت کوین، اتریوم و…) برای ساخت بلاک پاداش تولید نمی‌کند و پاداش ساخت بلاک از کارمزد تراکنش‌های ثبت شده در بلاک تامین می‌شود این روش پرداخت پاداش برای ساخت بلاک باعث می‌شود بایننس کوین در طول زمان دچار تورم نشود.

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

نحوه‌ی تایید و ثبت تراکنش‌ها در بایننس اسمارت چین چگونه است؟

بایننس اسمارت چین برای برای رسیدن به اجماع از الگوریتم POSA استفاده می‌نماید که ترکیبی از الگوریتم DPOS وPOA   است.

الگوریتم اجماع DPOS : در این الگوریتم به جای اینکه تمام افراد مجموعه در فرایند تایید و ثبت تراکنش‌ها شرکت داشته باشند مجموعه ای از نماینده‌ها در فرایند تایید و ثبت تراکنش‌ها شرکت می‌کند.

دیگر افراد در شبکه می‌توانند بر فعالیت نمایندگان نظارت داشته باشند.

الگوریتم اجماع POA  : Proof of Authority در این الگو هر گره برای تایید و ثبت تراکنش، به جای استفاده از سرمایه‌ی خود (POS) یا استفاده از نیروی پردازشی (POW) خود از اعتبار خود برای ساخت بلاک استفاده می‌نمایید.

حال که به طور کلی با این دو الگوریتم اجماع آشنا شدید بخ برسی نحوه‌ی کارکرد بایننس اسمارت چین می‌پردازیم

همانطور که در ابتدای مبحث بیان شد بایننس اسمارت چین از الگوریتم اجماع POSA استفاده می‌نماید؛ هر فرد می‌تواند برای تبدیل شدن به اعتبار سنج، نامزد شود؛ لیست نامزدها در بایننس اسمارت چین هر 24 ساعت بروزرسانی می‌شود.

از بین نامزدها 21 نفر به صورت تصادفی به عنوان اعتبار سنج انتخاب می‌شوند که این افراد وظیفه‌ی ساخت بلوک و تایید آنرا بر عهده دارند.

توجه : اعتبار سنج‌ها بر اساس مقدار سرمایه و اعتبار اولویت بندی می‌شوند و افراد با سرمایه و اعتبار بیشتر شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان اعتبار سنج دارند.

پس از ساخت بلاک توسط یک اعتبار سنج، دیگر اعتبار سنج‌ها بلاک تولید شده را بررسی می‌نمایند و در صورت تایید این بلاک، پاداشی که از کارمزد تراکنش‌ها به دست آمده است به اعتبار سنج مورد نظر داده خواهد شد و وی می‌تواند درصد پاداشی که بین سهام گذارن (stakers) تقسیم می‌شود را انتخاب نمایید.

توجه : در صورتی که اعتبار سنج‌ها درصد کمی از پاداش را برای سهام گذاران تعیین کنند این افراد سرمایه‌ی خود را به دیگر اعتبار سنج‌ها با سود بیشتر اختصاص خواهند داد این موضوع باعث تعادل بین اعتبار سنج‌ها و سهام گذاران می‌شود.

توکن سوزی در بایننس کوین (BNB)

بایننس از فرآیندی به نام “توکن سوزی” یا “Token Burn” استفاده می کند. مطابق مقاله سفید بایننس کوین هر سه ماه یکبار این عملیات انجام می شود که طی آن صرافی Binance بر اساس حجم کلی معاملات مقادیری از کوین های BNB را می‌سوزاند تا در نهایت مجموعاً 100 میلیون کوین BNB را نابود کند.

در حقیقت هدف نهایی سوزاندن کوین ها تثبیت قیمت BNB با گذشت زمان است. تا ماه آگوست سال 2021 میلادی، بایننس 16 مرحله از سوزاندن کوین های BNB را با موفقیت طی نموده است. طی این مراحل در مجموع 31,862,964  BNB سوزانده شده است

تاریختعداد کوین‌های BNB سوزانده شده
1.      2017, Q4 BNB986,000  
2.      2018, Q11,821,586 BNB  
3.      2018, Q22,220,314 BNB
4.      2018, Q32,528,767 BNB
5.      2018, Q41,643,986 BNB  
6.      2019, Q11,623,818 BNB
7.      2019, Q2829,888 BNB  
8.      2019, Q3808,888 BNB  
9.      2019, Q42,061,888 BNB  
10.   2020, Q12,216,888 BNB  
11.   2020, Q23,373,988 BNB  
12.   2020, Q33,477,388 BNB  
13.   2020, Q42,253,888 BNB  
14.   2021, Q13,619,888 BNB  
15.   2021, Q21,099,888 BNB  
16.   2021, Q31,296,728 BNB  
توکن سوزی در بایننس کوین (BNB)

بایننس VS اتریوم

اگر در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید حتما با اتریوم آشنایی دارید؛ اتریوم به عنوان پیشگام در حوزه‌ی قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود؛ اما مشکلات زیادی پیش روی اتریوم قرار گرفته است که از مهمترین آنها می‌توان به کارمزدهای بالا و سرعت پایین در ثبت تراکنش‌ها اشاره کرد به همین دلیل تیم‌های زیادی برای رفع این مشکلات اقدام کرده‌اند یکی از این رقبا، تیم توسعه دهنده‌ی بایننس محسوب می‌شود؛ به همین منظور به بررسی این دو پروژه در کنار هم می‌پردازیم.

 بایننساتریوم
سال ساخت20172013
خالقچانگ پنگ ژائوویتالیک بوترین
زمان ساخت بلاک3 ثانیه15 ثانیه
تعداد تراکنش در ثانیه10017 – 20
الگوریتم اجماعPOSAPOW درحال مهاجرت به POS
تعداد اعتبار سنج21+11,000
تعداد لایه2 بلاکچین مستقل دارد1
بایننس VS اتریوم

استخراج بایننس کوین

 بایننس کوین (BNB) را نمی توان استخراج کرد؛ زیرا برنامه توزیع همه توکن های آن در زمان عرضه اولیه تنظیم شده است. بنابراین اگر می خواهید مقداری بایننس کوین داشته باشید باید آن را از طریق صرافی های ارز دیجیتال خریداری کنید.

بایننس کوین یکی از برترین ارزهای دیجیتال در حال حاضر به شمار می‌آید که در بسیاری از صرافی‌ها قابل معامله است که از مهمترین این صرافی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • Binance
  • FTX
  • Gate.io
  • KuCoin
  • Binance.US
  • Poloniex

کسب درآمد به وسیله‌ی بایننس کوین

برای کسب درامد به وسیله‌ی بایننس کوین می‌توان در فعالیت‌های مختلف بایننس شرکت نمایید که از مهمترین این فعالیت‌ها عبارتند از

  1. شرکت در فرایند ساخت بلاک به عنوان اعتبار سنج (نیاز به سرمایه‌ی زیاد و سیستم پردازشی مناسب دارید)
  2. شرکت در فرایند ساخت بلاک به عنوان سهام‌ گذاری (نیاز به سیستم خاصی نیست و با هر سرمایه‌ای میتوان در این فرایند شرکت کرد)
  3. مشارکت در پروژه‌های بایننس (Binance’s Token Launch Platform)

توجه : درصورت سختگیری‌های صرافی بایننس امکان از دست رفتن سرمایه در مورد 3 (Binance’s Token Launch Platform) وجود دارد؛ پس برای مشارکت حتما بررسی‌های لازم را انجام دهید تا دچار ضرر و زیان نشوید.

کیف پول‌های بایننس کوین

در حال حاضر بایننس کوین را بسیاری از کیف پول‌ها پشتیبانی می‌کنند که میتوان از مهمترین این کیف پول‌ها به موارد زیر اشاره کرد.

کیف پول‌های بایننس کوین

جمع بندی

در این مقاله سعی شد به بررسی بایننس کوین، بلاکچین‌های بایننس (بایننس چین و بایننس اسمارت چین) و نحوه‌ی کارکرد این بلاکچین‌ها بپردازیم.

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام یه سوال داشتم توی پیدا نکردم..
    میخام بدونم کمیسیون صندوق های ETF در بایننس چنده روزانه یا ماهانه؟
    مثل
    BNBUP و یا BTCUP و اینا..

    • هر قرارداد کارمزد و سود متفاوتی داره که می تونید در صفحه مربوط به اون در بایننس پیداش کنید
      BNBUP و BTCUP قراردادهای بلند مدت با لوریج 4 برای رشد بیت کوین و بایننس کوین هستند