تحلیل بنیادی بوعلی | دی ماه 1400

تحلیل بنیادی بوعلی | دی ماه 1400

مبنای بررسی این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش اینجا بیشتر بخوانید.

درباره شرکت پتروشیمی بوعلی سینا

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال 1377 به‌صورت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در سال 1383 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پس از گذشت 16 سال از فعالیت این شرکت با تصمیم سهام‌داران در سال 1399 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در فهرست بازار دوم بورس اوراق بهادار درج گردید.

فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید محصولات آروماتیک است.

مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: نفتا، میعانات گازی و بنزین پرو لیز

  •  بیشترین میزان ماده مصرفی مربوط به نفتا است که از نظر مقداری نزدیک به 90% میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.

 مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه شرکت در خوزستان بندر ماهشهر واقع گردیده است.

تعداد کارکنان شرکت در حال حاضر 776 نفر می‌باشد.

روند سودآوری بوعلی

روند سودآوری بوعلی

شرکت بوعلی در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 34295780 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره اول سال 1400 18% و نسبت دوره دوم سال 1399 177% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه دوم

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه دوم

بوعلی در گزارش 3 ماهه دوم 1400 شرکت رشد 88% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این نسبت بیشتر از تورم و عدد قابل قبولی در نرخ رشد است.

بوعلی

بررسی عملکرد ۳ ماهه دوم ۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره‌های سه‌ ماهه یک سال گذشته نشان می‌دهد در این دوره سود عملکردی ساخته شده از منظر نرخ رشد سالانه رتبه اول سودسازی را به خود اختصاص داده است.

روند فروش شرکت بوعلی

روند فروش شرکت بوعلی

بوعلی در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ فروش 56836623 میلیون‌ریالی را داشته که این میزان نشان‌دهنده رشد 59% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک بوعلی

روند فروش شرکت بوعلی

شرکت بوعلی در عرضه 7 گروه محصول فعالیت می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر ریفرمت بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده و کالای استراتژیک محسوب می‌گردد.

نرخ فروش محصول استراتژیک بوعلی

نرخ فروش محصول استراتژیک بوعلی

میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در دوره سه ‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره سه‌ماهه اول 1400، درمجموع 15% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در بوعلی

میزان فروش محصول استراتژیک در بوعلی

میانگین میزان فروش شرکت در سه‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره اول 1400، 3% و نسبت به دوره دوم سال 1399، 511% رشد داشته است البته فروش محصول استراتژیک در مرداد و شهریور99 صفر بوده است و هر چند فروش شرکت نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما در مقایسه با سه ماهه اول 1400 کاهشی بوده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد بوعلی

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد بوعلی

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت سهام بوعلی در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهام‌دارهای حقوقی است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقوقی در هنگام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم بوعلی و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم بوعلی و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار بوعلی نشان می‌دهد این سهم در برخی ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام بررسی نماد باید به وضعیت بازار و شاخص کل بورس هم توجه داشت.

ریسک‌های بااهمیت که ممکن است وضعیت سودآوری شرکت را تحت‌تأثیر قرار دهند عبارت‌اند از:

  • تجاری
  • اعتباری
  • نوسانات نرخ ارز
  • نقدینگی
  • کاهش قیمت محصول
  • کیفیت محصول و خوراک
  • مقررات دولتی
  • اقبال مشتریان به محصولات جایگزین
  • عدم دسترسی به تکنولوژی جدید

ارزیابی باتوجه‌به پارامترهای بررسی شده در این مقاله بوعلی امتیازهای زیر را در ارزیابی کسب می‌نماید.

آخرین اطلاعات شرکت بوعلی درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *