تیپرینگ چیست؟ | تاثیر Tapering بر بازارهای جهانی

تیپرینگ چیست؟ | تاثیر Tapering بر بازارهای جهانی

در ترجمه تحت الفظی به معنای کاستن یا فرآیند کاهش از چیزی گفته میشود که در بازارهای مالی هم تقریبا با همین معنا شناخته میشود. این مفهوم در بازارهای مالی به نوعی سیاست انقباضی گفته میشود که به کاهش سطح نقدینگی در اقتصاد منجر میشود و برای کنترل تورم و سایر پارامترهای اقتصادی استفاده میگردد.

برای درک بهتر مفهوم تیپرینگ ابتدا لازم است با سیاست حمایتی تسهیل کمی (Quantitative Easing) آشنا شوید.

تسهیل کمی چیست؟

این سیاست نوعی سیاست پولی انبساطی میباشد که بطور غیر مستقیم به افزایش عرضه پول در اقتصاد منجر میشود. بانک مرکزی در مواقع بحران های اقتصادی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد با تشویق موسسات و شرکت های بزرگ برای گرفتن وام و حتی کمک های بلاعوض، مانع افت پارامترهای اقتصادی و پویایی آن می شود. بر طبق این سیاست بانک مرکزی اوراق بهادار را بازخرید میکند و در نتیجه جریان نقدینگی در اقتصاد تسهیل میشود.

این سیاست برای اولین بار توسط بانک مرکزی ژاپن اجرا شد و پس از در آن ایالات متحده و چندین کشور دیگر صورت پذیرفت.

با بکارگیری این سیاست بانک مرکزی امیدوار است که با قدرتمند ساختن بانک‌ها در زمینه اعطای وام یا سرمایه‌گذاری آزادتر، رشد اقتصادی را تحریک کند.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.

خطرات درست اجرا نشدن سیاست تسهیل کمی

در صورتی که این سیاست به درستی اجرا نشود در بدترین حالت این خلق پول بدون تحریک رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی منجر به تورم فزاینده خواهد شد و اقتصاد وارد رکود تورمی خواهد شد.

تیپرینگ نقطه مقابل سیاست تسهیل کمی

پس از اینکه با سیاست تسهیل کمی آشنا شدید میدانید که در طول بحران های مالی این سیاست بکار گرفته میشود و پس از اینکه اقتصاد از بحران رهایی یافت و پارامترهای اقتصادی نرمال ارزیابی شدند حالا نوبت به تیپرینگ میرسد که بانک مرکزی با این ابزار مجددا این پول مازاد ایجاد شده در سطح اقتصاد را جمع کند و به اصطلاح وارد فاز کاهش خرید دارایی ها شود.

تبعات اجرایی شدن تیپرینگ بر روی بازارهای مالی

تیپرینگ از نوع سیاست های انقباضی بوده و پس از بهبود شرایط اقتصادی اعمال میگردد و در نتیجه ارز واحد آن کشور بدلیل کاهش نقدینگی در سطح اقتصاد قدرتمند میگردد. بطور مثال اعمال تیپرینگ که از ماه نوامبر 2021 در ایالات متحده شروع شده باعث میشود دلار قدرتمند شود و از این رو کامودیتی ها که با دلار قیمت گذاری می شوند از دید سایر کشورهای متقاضی گران محسوب گردد. در نتیجه این گرانی تقاضا برای کامودیتی ها کاهش یافته و قیمت آن ها تا حد محسوسی کاهش می یابد.

در حال حاضر ماهیانه 120 میلیارد دلار اوراق قرضه بصورت ماهیانه در آمریکا بازخرید میشود که با اعمال تیپرینگ بطور ماهیانه 15 میلیارد دلار از این مبلغ کاسته میشود و پیش بینی میشود طی 6 الی 7 ماه آینده این برنامه در اواسط سال 2022 به اتمام برسد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی بازارهای جهانی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *