طلا در بالاترین سطح تاریخی

طلا در بالاترین سطح تاریخی

انس جهانی طلا طی دو ماه اخیر با رشد قیمت زیادی مواجه شد و از حدود 2000 دلار به بیش از 2300 دلار رسید. این میزان افزایش(بیش از 16 درصد) برای انس جهانی طلا گه عموما با نوسان کمی همراه بوده، بسیار بالا و قابل‌توجه است.
حرکت اصلی طلا از ابتدای ماه اکتبر و هم‌زمان با شروع درگیری اسرائیل و غزه آغاز شد. به مرور با تشدید درگیری‌ها و احتمال سرایت آن به منطقه، تقاضا برای این فلز گران‌بها نیز اوج گرفت و قیمت آن‌را به سطح 2000 دلار نیز رساند. قیمت انس جهانی طلا طی روزهای اخیر نیز مجددا با رشد قابل‌توجهی مواجه شد و در بالاترین سطح تاریخی خود قرار گرفت.

طی روزهای اخیر، عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت انس طلا را به بالاترین سطح تاریخی آن برساند. حمله اسرائیل به کنسول‌گری ایران در سوریه و افزایش تنش‌های منطقه‌ای یکی از عواملی بود که رشد قیمت طلا را در پی داشت.
همچنین افزایش قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی و رشد انتظارات تورمی نیز سمت تقاضا در بازار طلا را تا حد زیادی تقویت کرد. آمارهای شاخص مدیران خرید آمریکا نیز حاکی از این بود که بعد از ماه‌ها، بخش تولید تا حدی رونق گرفته و نکته مهم‌تر اینکه رشد قیمت‌ها در این شاخص نیز حاکی از افزایش سرعت رشد قیمت‌ها است(این موضوع نیز مؤید شرایط تورمی است). همچنین، رشد «تولید اسمی» آمریکا-که اخیرا منتشر شده-نسبتا بالا بود که نشان‌دهنده رشد قیمت‌ها است. بنابراین در شرایطی که احتمال افزایش تورم وجود دارد، طلا معمولا یکی از گزینه‌های خرید سرمایه‌گذاران است.
نکته حائز اهمیت این است که اگرچه قیمت انس طلا در حال حاضر بالاتر از سقف قبلی(آگوست 2020) قرار گرفته؛ اما در همین بازه‌ی زمانی از تورم جا مانده است. دلیل اصلی این موضوع افزایش تورم بعد از همه‌گیری کرونا بود، به نحوی‌که تورم در بسیاری از کشورها در بالاترین سطح چند دهه‌ی اخیر قرار گرفت و بانک‌های مرکزی برای کنترل آن به سیاست انقباض پولی روی آوردند و نرخ‌های بهره را یکی پس از دیگری افزایش دادند، این موضوع مانع رشد قیمت طلا بود و قیمت آن نیز در دو سال اخیر کم‌تر از تورم رشد کرد.
با این اوصاف، در حال حاضر اگرچه قیمت اسمی طلا در اوج تاریخی خود قرار گرفته، اما قیمت واقعی آن(قیمت تعدیل شده بر حسب تورم) پایین‌تر از سقف قبلی بوده و بازدهی آن نیز کم‌تر از تورم عمومی است.

هم‌زمان با رشد انس طلای جهانی، قیمت دلار نیز در برابر ریال با جهش زیادی مواجه شد و از آنجائیکه قیمت طلای داخلی(طلا در ایران) متاثر از این دو متغیر است، این موضوع باعث جهش قابل‌توجه قیمت طلا در داخل شد. با توجه به اینکه طلا و دلار با رشد زیادی مواجه شده‌اند، در محدوده‌ی قیمتی فعلی، خرید آن‌ها با ریسک بالایی همراه است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *