تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی ایران است در 12 مهر 1341 جهت تولید انواع خودرو تاسیس و یکسال بعد در تاریخ 28 اسفند 1342 مورد بهره برداری قرار گرفت. در اردیبهشت 1346 بهره برداری از تاسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سالهای بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز و خط تولید وانت آغاز گردید . پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به ایران خودرو تغییر یافت و درخارج از ایران با نام تجاری ایکو (IKCO) شناخته می شود.

پیکان از جمله محصولات شرکت ایران خودرو در سالهای 1346 تا 1383 تولید شده و نماد صنعت خودروی ایران  شده بود. تولید این خودرو قبل از توقف به تیراژ بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

مرکز اصلی شرکت در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج واقع و کارخانجات تولیدی و مرکز عمده فعالیت در این مرکز استقرار دارد. وسعت کارخانه 3،182،783 متر مربع می باشد که 1،105،372مترمربع آن زیربنا بوده و سوله های تولید، تاسیسات و ساختمانهای اداری را شامل می گردد.

این شرکت در سال 1371 با تغییر از سهام خاص به سهامی عام در بورس پذیرفته شد و در حال حاضر در تابلو دوم بورس زیرمجموعه گروه صنعت خودرو و ساخت قطعات قرار دارد.

ترکیب سهامداران

در حال حاضر میزان سهام شناور ایران خودرو 22 درصد و ترکیب سهامداران عمده عبارتند از:

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

شرکت های زیرمجموعه

گروه صنعتی  ایران خودرو  متشکل از 116 شرکت فرعی وابسته است  که در حوزه های  مختلف از قبیل تامین قطعات، خدمات پس از فروش ، سرمایه گذاری در سهام شرکتها، خدمات حمل و نقل و … مشغول به فعالیت هستند و درصورت سودآوری هر کدام از شرکت های زیرمجموعه این سود به درآمد غیرعملیاتی شرکت ایران خودرو اضافه می شود. از بین شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو 6 شرکت زیر در بورس هستند.

مالکیت ایران خودرو در شرکت های بورسی

نام شرکتنمادارزش بازار شرکت میلیارد ریالسهم ایران خودرو از کل سهام
گسترش سرمایه گذاری ایران خودروخگستر180,00046%
صنعتی نیرو محرکهخمحرکه50,00030%
تولید محور خودروخمحور10,00089%
ایران خودرو دیزلخاور26,00023%
لیزینگ ایرانیانوایران14,00034%
لیزینگ خودرو غدیرولغدر5,00064%

تغییرات سرمایه و روند افزایش سرمایه

شرکت ایران خودرو از بدو تاسیس در سال 1341 تا کنون 25 افزایش سرمایه را تجربه کرده است . در جدول زیر افزایش سرمایه سالهای اخیر ارائه شده است.

سالدرصد افزایش سرمایهسرمایه جدید میلیون ریالمحل افزایش سرمایه
1385115,000,000مطالبات سهامدران
1386266,300,000مطالبات و آورده نقدی
1390408,820,000سود انباشته
139299,600,000سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده نقدی
13932512,000,000مطالبات حال شده و آورده نقدی
139427.515,300,000مطالبات و آورده نقدی
13981872301,656,068مازاد تجدید ارزیابی ها

سبد محصولات تولیدی و فروش شرکت

در شرکت ایران خودرو محصولات گروه سمند، دنا، گروه پژو، تندر، سوزوکی ، هایما و دانگ فنگ تولید می شود.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

نزدیک به 68 درصد فروش ریالی شرکت مربوط به فروش گروه پژو می باشد و کمتر از 10درصد فروش ریالی به فروش خودروهای هایما، پژو2008، رانا ، وانت ، دانگ فنگ ، تندر و سوزکی اختصاص دارد.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

شرکت ایران خودرو در سال 98 حدود نیمی از خودرو سواری کشور را تولید نموده است این آمار در دوره مشابه سال قبل 43 درصد بوده است.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

پروژه های زیر در دست اجرا بوده و هنوز درآمد عملیاتی برای شرکت ایجاد نکرده اند.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

تولید و فروش ایران خودرو در سال 1398

شرکت ایران خودرو در سال1398 مجموعاً 393،812 خودرو تولید نموده که بیشترین تیراژ تولید مربوط  به گروه پژو شامل مدلهای پژو پارس، 206،207 و 405  با 278،084 دستگاه است.

تولید و فروش ایران خودرو در سال 1398

نام محصولتعداد تولید دستگاهتعداد فروش دستگاهنرخ فروش (ریال)مبلغ فروش (میلیون ریال)درصد از تولید کل
گروه پژو (پارس-405-206-207)۲۷۸,۰۸۴۲۹۰,۴۰۳۵۱۵,۷۴۰,۷۶۴۱۴۹,۷۷۲,۶۶۵70.6%
گروه سمند۵۲,۷۷۴۵۲,۰۴۳۴۶۲,۷۷۶,۵۱۲۲۴,۰۸۴,۲۷۸13.4%
دنا۳۲,۴۱۹۳۴,۲۳۴۶۸۱,۶۵۵,۸۹۸۲۳,۳۳۵,۸۰۸8.2%
رانا۸,۷۵۷۷,۹۰۳۵۱۱,۵۱۵,۳۷۴۴,۰۴۲,۵۰۶2.2%
هايما۷,۲۰۹۷,۲۲۳۱,۰۲۰,۷۳۸,۱۹۷۷,۳۷۲,۷۹۲1.8%
پزو ۲۰۰۸۵,۸۲۴۵,۸۲۴۱,۰۰۶,۵۵۱,۳۳۹۵,۸۶۲,۱۵۵1.5%
گروه وانت و ساير محصولات جديد۴,۳۵۸۴,۷۰۷۴۲۵,۱۱۰,۴۷۴۲,۰۰۰,۹۹۵1.1%
دانگ فنگ۲,۳۳۱۳,۵۸۵۴۲۲,۸۲۱,۱۹۹۱,۵۱۵,۸۱۴0.6%
تندر (L90)۱,۹۳۶۲,۲۱۱۴۲۱,۷۸۷,۸۷۹۹۳۲,۵۷۳0.5%
سوزوکي۱۲۰۱۲۲۱,۶۲۲,۴۴۲,۶۲۳۱۹۷,۹۳۸0.03%
جمع۳۹۳,۸۱۲۴۰۸,۲۵۵۷,۰۹۱,۱۴۰,۲۵۹۲۱۹,۱۱۷,۵۲۴100%

نسبت های مالی شرکت ایران خودرو

پایین بودن نسبت آنی و نسبت جاری در سال 98 نشانه پایین آمدن توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت است.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

بررسی سود و زیان شرکت ایران خودرو

در سال 1398 افزایش نرخ ارز و دورجدید تحریم ها سبب کاهش نقدینگی ، کاهش تولید و کاهش درآمدها در قبال هزینه ها شده است. بررسی عملکرد 9ماهه 98 ایران خودرو زیان 79،948،594میلیون ریالی را نشان می دهد.

عملکرد ایران خودرو (میلیارد تومان)

شرحسال 979 ماهه سال 98
درآمدهای عملیاتی20،42422،017
بهای تمام شده(23،617)(25،0186)
سود (زیان) ناخالص(3،193)(3،010)
سود (زیان) عملیاتی(6،000)(5،389)
سود (زیان) خالص(8،495)(7،994)
سود (زیان) هر سهم (5،553)ریال(5،225)ریال

سایر درآمدهای غیر عملیاتی

جمع درآمدهای غیر عملیاتی 9ماهه 98 تقریبا 2 برابر جمع درآمدهای غیر عملیاتی سال 97 می باشد که بیشترین رشد مربوط به سود حاصل از فروش سهام شرکتها است.

سایر درآمدها (میلیون ریال)

شرحسال979 ماهه سال98
درآمد حاصل از سپرده های سرمایه گذاری644،037325،498
درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سهام شرکتها421،19912،691
سود حاصل از فروش سهام شرکتها53،9453،265،570
سود حاصل از فروش دارایی ثابت200،621136،557
درآمد از حاصل فروش اقساطی سهام شرکتها111،48720،471
سایر درآمدهای غیرعملیاتی656،306899،119
جمع2،087،5954،659،906

نمودار قیمت ایران خودرو

نماد ایران خودرو در تاریخ 25 اسفند 1398 بدلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شده و پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه و انجام مراحل قانونی در تاریخ 27 اردیبهشت 1399 بازگشایی و در زمان بازگشایی مورد استقبال بازار قرار گرفت.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

محصولات جدید ایران خودرو

ایران خودرو قصد دارد در کوتاه مدت سه خودرو پژو 207 پانوراما اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و خودرو ملی جدید K132 را به خط تولید اضافه نماید.

تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو | 31 اردیبهشت ماه 1399

جمع بندی

صنعت خودرو سازی با مشکلات زیادی دست و پنج نرم می کند. عوامل اقتصادی بوجود آمده، افزایش قیمت ارز، کاهش قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمت ها، فشار تحریم ها ، خارج شدن شرکای خارجی از قراردادها و بروز مشکلات تامین قطعات، کاهش تولید ، مکانیسم قیمت گذاری ناهمگون، نارضایتی عمومی از کیفیت و قیمت خودرو، مشکلات تامین نقدینگی و … از جمله عواملی است که این صنعت با آن مواجه است. مکانیسم مدیریتی دولتی و پیچیدگی ملاحضات سیاسی نیز بر مشکلات افزوده است .

آزاد سازی سهام عدالت و عرضه سهام دولتی در قالب صندوقهای ETF می تواند آینده روشن تری را برای این شرکت رقم بزند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران