ثبت مالیات کارتخوان 1401 در سامانه ثبت دستگاه کارتخوان my.tax.gov ir

ثبت مالیات کارتخوان 1401 در سامانه ثبت دستگاه کارتخوان my.tax.gov ir

در سیستم مالیاتی کشور ما، ثبت مالیات دستگاه کارتخوان 1401 به‌عنوان نوع خاص و جداگانه‌ای از مالیات وجود ندارد. به همین دلیل، نحوه محاسبه مالیات کارتخوان ها همانند نحوه محاسبه مالیات مشاغل است. برای تشکیل پرونده مالیاتی کارتخوان باید به سایت ثبت مالیات کارتخوان به آدرس اینترنتی tax.gov.ir مراجعه کنید.

شما برای ثبت مالیات کارتخوان شاپرک هم باید به آدرس اینترنتی tax.gov.ir مراجعه کنید. زیرا، هیچ تفاوتی میان تشکیل پرونده مالیاتی برای کارتخوان شاپرک با سایر کارتخوان‌ها نیست.

نحوه ردیابی مالیات کارتخوان یکی از سوالات مهم و رایج است که به آن پرداختیم. پس از تشکیل پرونده مالیاتی برای دستگاه کارتخوان و گرفتن کد مالیاتی برای آن، اطلاعات تراکنش‌‌های بانکی شما ثبت می‌شود. سپس، اداره امور مالیاتی براساس همین اطلاعات می‌تواند از صحت اطلاعات درج شده شما در اظهارنامه مالیاتی، اطمینان کسب کند. بنابراین، این اداره به طور جداگانه نسبت به موضوع ثبت مالیات دستگاه کارتخوان نمی‎پردازد.
اگر مایل هستید تا پاسخ سوالات متعدد خود در زمینه تشکیل پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان را دریافت کنید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

مالیات دستگاه کارتخوان 1401 چیست؟


بحث ثبت نام مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۱ تا حدود زیادی به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانی که در سال 98 تصویب شد، بستگی دارد.
در ماده 11 این قانون بیان شده که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تا یک شناسه یکتا به هر یک از پایانه‌های فروش اختصاص بدهد و پس از تخصیص این شناسه، تمامی تراکنش‌هایی که در آن انجام می‌شود، به‌عنوان فعالیت شغلی مالک شناخته می‌شود. سپس، اطلاعات مرتبط با آن، از بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

هر چیزی که باید در مورد تراکنش‌های مالی بدانید، اینجا است. کلیک کنید!

محاسبه مالیات کارتخوان 1401 چگونه است؟


نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان سیار و کارتخوان غیرسیار همانند محاسبه مالیات مشاغل است. محاسبه این مالیات توسط اداره‌های مالیاتی انجام می‌شود. به بیانی دیگر، مالیات کارتخوان 1401 به عنوان مالیات جداگانه و مستقل از درآمد مشاغل شما محسوب نمی‌شود. علاوه‌براین، فعال سازی کارتخوان در امور مالیاتی، صرفا برای مشخص شدن درآمد واقعی آن‌ها و کسب اطمینان از صحت اطلاعات و ارقامی است که اظهارنامه مالیاتی خود نوشته اید.

مالیات کارتخوان 1401 چقدر است؟

برای اینکه بفهمید مالیات کارتخوتان 1401 چگونه محاسبه می‌شود، می‌توانید اعداد آن را تغییر بدهید و براساس اطلاعات مسئله‌ی زیر عمل کنید:

اگر شما سالانه 600 میلیون تومان درآمد از مغازه خودتان کسب می‌کنید و هزینه‌های شما 220 میلیون تومان است، آنگاه سود شما 380 میلیون تومان می‌شود. 40 میلیون تومان از این سود، معاف از مالیات است و نیازی نیست تا آن را پرداخت کنید. در نهایت، 340 میلیون تومان برای محاسبه مالیات باقی می‌ماند. نرخ مالیات 60 میلیون اول، 15 درصد و نرخ مالیات 60 میلیون دوم برابر با 20 درصد است. باقی مانده این پول هم با نرخ 25 درصد محاسبه می‌شود.

محاسبه مالیات مثال بالا به صورت زیر است:

(60,000,000 * %15) + (60,000,000 * %20) + (220,000,000 * %25) =9,000,000 + 1,200,000 + 55,000,000 = 65,200,000

ثبت کارتخوان در سامانه مالیاتی tax.gov.ir


همانطور که گفتیم، ثبت مالیات برای کارتخوان صرفا براساس صحت سنجی از سوی اداره مالیات است و به‌عنوان یک مالیات جداگانه برای مشاغل محسوب نمی‌شود.
اگر جزو افرادی هستید که کارتخوان سیار و یا غیرسیار دارید اما تا به حال، پرونده مالیاتی دستگاه پوز خود را ثبت نکرده اید؛ پرونده مالیاتی از سوی سازمان مالیاتی برای شما تشکیل شده است. بنابراین، براساس قانون می‌بایست مبلغی مشخص شده از سوی این سازمان را پرداخت کنید.
در نظر داشته باشید که اگر ثبت نام کارتخوان در سایت مالیاتی را انجام ندهید، تاثیری در پرداخت این مبلغ ندارد. زیرا، در این شرایط مودی مالیاتی به ناچار مجبور است تا جریمه های دیرکرد پرداخت مالیات و عدم ثبت نام اظهارنامه را بپردازد. لذا، چنانچه دستگاه کارتخوان سیار و غیرسیار دارید؛ باید نسبت به سایت ثبت مالیات کارتخوان مراجعه کرده و آن را بپردازید.
با توجه به تمام مواردی که برای ثبت نام مالیات کارتخوان 1401 بیان کردیم، شما ملزم هستید تا به سامانه ثبت مالیات دستگاه کارتخوان مراجعه کنید و مراحل آن را طی کنید. مراحل آن را در بخش زیر بخوانید:

1- ابتدا از اتصال لپتاپ، موبایل و یا تبلت خود به اینترنت اطمینان پیدا کنید.

2- آدرس اینترنتی سایت ثبت مالیات کارتخوان tax.gov.ir را تایپ کنید تا به صفحه‌ی مورد نظر هدایت شوید.

ثبت مالیات دستگاه کارتخوان 1401
ثبت مالیات دستگاه کارتخوان 1401

3- اکنون که وارد نخستین سامانه ثبت مالیات دستگاه کارتخوان شدید، بر روی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام مالیاتی کلیک کنید تا مراحل بعدی ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی را انجام بدهید.

مالیات کارتخوان 1401
مالیات کارتخوان 1401

4- به انتهای صفحه رفته و بر روی دکمه قرمز رنگ “ورود به ثبت نام” کلیک کنید.

ثبت مالیات دستگاه کارتخوان
ثبت مالیات دستگاه کارتخوان

5- پس از هدایت شدن به صفحه ورود به سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام می‌توانید کلمه امنیتی، نوع مودی و شماره/شناسه ملی/فراگیر را بنویسید. سپس، گزینه ورود به ثبت نام را بزنید.

6- در مرحله‌ی ششم از ثبت کارتخوان در مالیات، دکمه‌ی «پیش ثبت نام جدید» را انتخاب کنید.

7- کد پستی و شماره همراه خودتان را در کادرهای مربوطه وارد کنید تا بتوانید گزینه «پیش ثبت نام جدید» را بزنید.

8- اگر مراحل قبل را با موفقیت گذرانده باشید، نام کاربری و رمز عبور خود را مشاهده می‌کنید. در واقع، با رسیدن به این مرحله می‌توانید متوجه شوید که مراحل فوق را با موفقیت انجام داده اید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که نام کاربری و رمز عبور خودتان را در برگه‌ای، یادداشت برداری کنید تا در مواقع ضروری به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

مراحل ثبت کد مالیاتی کارتخوان و دریافت آن


پس از اینکه کارتخوان را در سامانه مالیاتی کشور ثبت نام کردید، باید کد پرونده مالیاتی خود را ثبت کنید. اگر با مراحل دریافت کارتخوان شاپرک، سیار و غیرسیار آشنا نیستید، در ادامه‌ی این بخش همراه ما باشید.
1- وارد سامانه مالیاتی tax.gov.ir شوید و با انتخاب گزینه پیش ثبت نام جدید، لیست اطلاعاتی را دریافت می‌کنید که باید در کادرهای مشخص شده‌ی این مرحله وارد کنید. اطلاعاتی مانند موارد زیر ضروری هستند:

  • محل اقامت
  • نوع شغل
  • وضغیت مشمولیت
  • تاریخ شروع فعالیت
  • شماره تلفن ثابت و کد شهر
  • نوع شغل، اتحادیه صنفی و سایر موارد

2- سپس، وضعیت مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کنید تا وضعیت شما تعیین شود.
3- در این بخش، یک کد رهگیری دریافت و سپس، باید اطلاعات خود را تایید کنید.
4- با هدایت شدن به صفحه بعدی می‌توانید کد رهگیری مالیاتی دستگاه کارتخوان را مشاهده می‌کنید.
5- در مرحله آخر، اطلاعات خود را چک و سپس، تایید کنید.

مروری بر ثبت پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک، سیار و غیرسیار


پرونده مالیاتی کارتخوان‌ها (سیار، غیرسیار و شاپرک) همان پرونده‌ای است که به دلیل تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به صورت الکترونیکی و از طریق ثبت نام در سامانه tax.gov.ir تشکیل می‌شود. بعد از ثبت اطلاعات در این سامانه، اطلاعات تمامی تراکنش‌های دارندگان دستگاه کارتخوان برای شفافیت مالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.

سوالات متداول مالیات کارتخوان 1401


مالیات دستگاه کارتخوان چیست؟

در شرایط فعلی، سیستم جداگانه‌ای مبتنی بر مالیات دستگاه کارتخوان در کشور ما وجود ندارد. براساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال 98 تصویب شد، دارندگان پایانه فروش باید در سامانه مالیاتی ثبت نام و نسبت به دریافت کد مالیاتی خود هم اقدام کنند.

محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است؟

فرمولی که برای محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان وجود دارد، همانند محاسبه مالیات برای مشاغل است. این قانون توسط اداره مالیاتی تعیین و انجام می‌شود.

مراحل ثبت نام دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی چیست؟

برای ثبت نام مالیات دستگاه کارتخوان باید به سایت ثبت مالیات به آدرس اینترنتی tax.gov.ir مراجعه کنید و براساس نحوه پیش ثبت نامی که در این مطلب به آن اشاره کردیم؛ این مراحل را طی کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *