فومو در بازار مالی چیست؟

فومو در بازار مالی چیست؟

افرادی که درگیر فومو در ارز دیجیتال هستند، احساس نارضایتی از زندگی خود دارند. در حالی که ممکن است وضعیت زندگی آن‌ها از 99 درصد سایر افراد در جهان بهتر باشد. FOMO زمانی پیش می‌آید که سرمایه گذاران متوجه می‌شوند، سهام سایر افراد 1000 درصد افزایش یافته است.

فومو در ارز دیجیتال و حتی بورس، یک موضوع رایج است. به طوری که فومو می‌تواند تمامی افراد را تحت تاثیر خود قرار بدهد. بنابراین، تفاوت چندان زیادی بین معامله‌گران حرفه‌ای و عادی در چگونگی تجربه فومو در ارز دیجیتال و بورس وجود نخواهد داشت. همراه ما باشید تا به فومو و راهکارهای مقابله با آن، بیشتر بپردازیم.

ترس در معامله گری

ترس از دست دادن را می‌توان فومو نام‌گذاری کرد. ترس در معامله گری هم با اصطلاح فومو شناخته می‌شود.

ترس در معامله گری یا فومو در بازار مالی به معنای ترس از دست دادن یک فرصت خوب و ایده‌آل است. به همین خاطر است، افرادی که فومو در بازار مالی دارند؛ به سرعت وارد مرحله خرید هیجانی می‌شوند.

افرادی که درگیر دام FOMO در حرفه معامله گری می‌شوند، هیچ نوع توجهی به آینده ندارند. توجیه این امر بسیار ساده است. در این شرایط، تنها ذهن سرمایه گذاران بر روی پیوستن به نمودار صعودی افزایش قیمت سهام است. به همین خاطر، انجام دادن تجزیه و تحلیل سهام برای آن‌ها سخت و دشوار است. با توجه به اینکه هر نوع بازار منحصربه‌فرد و خاص است، فومو می‌تواند در هر لحظه‌ای رخ بدهد.

فومو در ارز دیجیتال

استفاده از فومو در ارز دیجیتال موجب می‌شود که رسانه‌های اجتماعی بتوانند رفتار سرمایه گذاران را شناسایی کنند.

ماهیت اصلی فومو در ارز دیجیتال را می‌توان در مفهوم تفکر گله‌ای شناسایی کرد. به طوری که همایش‌های غیر منطقی برای خرید ارز دیجیتال با رفتار گله‌ای اتفاق می‌افتد. در نهایت، رکورد جدیدی برای سرمایه گذاری در یک نوع ارز دیجیتال ثبت می‌شود.

نمونه‌ای از این رکوردها را می‌توان در افزایش ارزش بیت کوین مشاهده کرد. با این حال، فومو همواره باعث افزایش حرکت قیمت ارز دیجیتال نخواهد شد. چرا که اشتباهات آشکاری هم در این میان رخ می‌دهد که سرمایه گذاران به دلیل احساس FOMO از آن اطلاع ندارند.

عدم وجود چشم انداز بلند مدت برای سرمایه گذاری، اعتماد بیش از حد و یا خیلی کم، عدم تمایل به انتظار و یا انتظار بیش از حد، جزو معایب فومو در ارز دیجیتال به شمار می‌روند.

به طور خلاصه، تصمیم گیری برای خرید ارز دیجیتال با فومو باعث می‌شود تا میزان ریسک پذیری افراد افزایش پیدا کند. در صورتی که تصمیم گیری براساس احساس فومو در ارز دیجیتال کنترل نشود، از برنامه‌های تجاری خود به تدریج دور می‌شوید. سرانجام، شما باعث گسترش احساساتی از قبیل حرص، حسادت و هیجان بسیار زیاد در هر نوع خرید ارز دیجیتال خواهید شد.

فومو در ارز دیجیتال

فومو در بورس

فومو در بورس هم می‌تواند اتفاق بیافتد. از عوامل ایجاد فومو در بورس می‌توان به مواردی مانند افزایش نوسانات بازار، اخبار، مشخص شدن تفاوت ارزشی در بین سهام‌ها، تمرکز شبکه‌های اجتماعی بر روی یک نوع سهام و نمودار صعودی طولانی مدت سهام اشاره کرد.

حتی افت ارزش سهام فعلی بورس هم می‌تواند افراد را وسوسه کند تا احساس فومو در بورس داشته باشند. زیرا در این شرایط، افراد تمایل دارند تا آن چیزی را که از دست داده اند؛ با FOMO در بازار بورس کسب کنند.

چرا باید در حرفه معامله گری از FOMO اجتناب کنید؟

FOMO را می‌توان یک دشمن واقعی در حرفه معامله گری دانست. بنابراین، افرادی که تمایل دارند تا به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوند؛ باید فومو را از رفتار خود حذف کنند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای اجتناب از فومو در حرفه معامله گری، عادت کردن به معاملات ضعیف است. یعنی شما با هر بار استفاده از فومو در معاملات یاد می‌گیرید که چگونه ضعف‌های خود را در یک معامله افزایش بدهید.

تاثیرات این بخش از فومو در تصمیم‌گیری برای معادلات، پس از گذشت یک زمان تقریبا کوتاه آشکار خواهد شد. برای مثال، ممکن است که حتی از معامله فومو هم سود زیادی کسب کنید. اما در آخر، ضرر زیادی را در کارنامه مالی خود به ثبت می‌رسانید که دور از انتظار نیست.

دومین دلیل اجتناب کردن از فومو در حرفه معامله گری این است که ضررهای فاجعه‌بار احساس نمی‌شود. چون که ترس از دست دادن به قدری پررنگ است که ضررهای فاجعه‌بار چندان اهمیتی ندارند. حتی برخی از افراد که از فومو برای معامله در بورس و ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، این تفکر را دارند که با گذشت زمان و ارزش قیمت سهام می‌توانند ضررهای گذشته را جبران کنند. در صورتی که چنین نیست!

راهکارهای مقابله با فومو

با توجه به دو موردی که برای اجتناب از فومو گفتیم، بهتر است به دنبال راهکارهایی برای مقابله با فومو باشید. جایگزین کردن جومو با فومو می‌تواند، بهترین راه برای مقابله با آن باشد. سایر راهکارهای مقابله با فومو می‌تواند در زیرمجموعه فرآیند جومو قرار بگیرد. حدس می‌زنیم که شما هم با خواندن این راهکارها متوجه این موضوع خواهید شد.

جومو چیست؟

جومو یا JOMO بعنوان حرکت آگاهانه متقابل با فومو یا FOMO است. به بیانی دیگر، لذت از دست دادن در مقابل ترس از دست دادن قرار می‌گیرد. در جومو، خبری از استرس، اضطراب، دانش و تمرکز کم در معامله‌گری نیست. بلکه افراد در جومو سعی می‌کنند تا تمرکز بیشتری داشته باشند و زمان خوبی را برای تجزیه و تحلیل در فرصت‌های سرمایه گذاری اختصاص بدهند.

به همین خاطر است که بعد از جومو در ارز دیجیتال و بورس، احساساتی از قبیل ترس، حرص و اضطراب در ذهن فرد رخ نمی‌دهند. همچنین، ریسک سرمایه گذاری جومو نسبت به فومو، بسیار کمتر است و مطابق با برنامه تجاری خود پیش خواهید رفت.

جایگزینی فومو با جومو

جایگزینی کردن فومو با جومو، تنها در یک گام امکانپذیر نیست. بنابراین، نیاز است تا چندین گام را برای جایگزینی فومو با جومو بردارید. این گام‌ها عبارتند از:

  • درک کردن بازار معامله

تجزیه و تحلیل‌های بنیادی که برای درک کردن بازار معامله دارید، می‌تواند سهم زیادی در جایگزین کردن فومو با جومو داشته باشد. چون در فومو، احساسات باعث می‌شد که تجزیه و تحلیل‌های بنیادی، غیر مهم شمرده شوند و بدون توجه به آن‎ها، اقدام به سرمایه گذاری کنید. این درحالی است که درک کردن بازار معامله سبب می‌شود تا از رفتار گله‌ای بپرهیزید و برنامه تجاری منحصربه‌فرد خودتان را داشته باشید.

درک کردن بازار معامله را باید در هر فرصتی انجام بدهید. چون بازار معامله دائما دارای شرایط یکسان و ثابت نیست. شرکت در وبینارهای متعدد و تخصصی در حوزه بازارهای مالی به شما کمک می‌کند تا درک درستی از بازار معامله داشته باشید و براساس آن، اقدام به تعیین استراتژی کنید.

  • تعیین استراتژی و برنامه معاملاتی

مسلم است که برنامه معاملاتی شما و استراتژی‌های سرمایه گذاری که افراد دارند، شبیه به یکدیگر نیستند. در فرآیند فومو در بازار مالی به صراحت، این موضوع کنار گذاشته می‌شود. اگر می‌خواهید که از جومو در بازار مالی استفاده کنید، لازم است تا استراتژی خود را مشخص کنید.

این استراتژی شامل مواردی چون مدیریت ریسک و موقعیتی است که در آن قرار دارید. در این شرایط به خوبی می‌دانید که قرار است تا چه مدتی، ریسک را بپذیرید یا از پذیرفتن آن خودداری کنید.

  • پایبندی به استراتژی و برنامه ریزی معاملاتی

افرادی که تا یک هفته و حتی چند ماه پیش از فومو در بازار مالی استفاده می‌کرده اند، پایبند بودن به استراتژی و برنامه ریزی معاملاتی برای آن‌ها سخت و دشوار است. بیان کردن معیارهایی که باید در استراتژی به آن پایبند باشید، به شما کمک می‌کند تا به صراحت تشخیص بدهید که دلایل تجارت آن‌ها چیست.

  • تغییر تفکر در بازار

افرادی که مبنی بر فومو در بازارهای مالی فعالیت دارند، مدام به این موضوع فکر می‌کنند که بازار مالی می‌تواند از بین برود و دیگر فرصتی برای سرمایه گذاری سودده نمی‌توان یافت. در صورتی که در واقعیت، بازارهای مالی همواره وجود دارند. حتی فرصت‌های مالی بهتری که در آینده پیش روی شما قرار خواهند گرفت. به همین خاطر، نیاز است تا طرز تفکر خود را تغییر بدهید و فکر کنید که همیشه می‌توان یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری یافت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *