فروش سهام عدالت در کارگزاری بورس

فروش سهام عدالت در کارگزاری بورس

مشمولان سهام عدالت به دو گروه سهامداران با مدیریت مستقیم و مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت تقسیم می شوند. در حال حاضر سهامداران هر دو گروه امکان دسترسی به 60 درصد از سهام خود را دارند اما این به معنای امکان فروش سهام عدالت نیست!

آیا می‌توانم سهام عدالت خود را بفروشم؟

بسترهای مورد نیاز برای فروش سهام عدالت در هر دو روش مدیریت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد اما در روش مستقیم به دلیل صادر نشدن مجوز فروش توسط شورای عالی بورس و در روش غیر مستقیم به دلیل نیاز به بازبینی اساسنامه شرکت های سرمایه گذاری استانی، امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد.

به گفته مسئولین سازمان بورس، هر دوی این مشکلات با تعیین تکلیف آیین نامه آزادسازی سهام عدالت که در دستور کار مجلس و سازمان قراردارد رفع خواهد شد و مشمولین سهام عدالت امکان دسترسی به دارایی های خود را پیدا خواهند کرد.

برای اطلاع از آخرین اخبار سهام عدالت

فروش سهام عدالت در کارگزاری های بورس

فروش سهام عدالت در هر دو روش مدیریت مستقیم و غیر مستقیم فقط از طریق کارگزاری ها انجام می شود. البته با وجود اینکه کارگزاری ها تنها عامل فروش سهام عدالت هستند، فرآیند فروش در هر دو روش مدیریت یکسان نیست. در ادامه فرآیند فروش سهام عدالت در کارگزاری های بورس را به دو روش مستقیم و غیر مستقیم توضیح می دهیم.

1. فروش سهام عدالت در روش غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم در ازای سهام عدالت به هر فرد، تعدادی از سهام شرکت سرمایه گذاری استان محل سکونت متقاضی داده شده است. این سهام مثل هر سهم دیگری خرید و فروش می شود، در نتیجه برای فروش سهام عدالت در روش مدیریت غیر مستقیم کافیست در یک کارگزاری ثبت نام و بعد از انتقال سهام شرکت سرمایه گذاری استانی به پورتفو دارایی، به مدیریت آن بپردازید.

مراحل فروش سهام عدالت در روش غیر مستقیم:

  • ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام
  • ثبت نام در یک کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمز عبور
  • مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان و بررسی تعداد سهام شرکت کارگزاری استانی
  • ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در سامانه معاملات کارگزاری
  • فروش سهام عدالت(در صورت تمایل به تغییر ترکیب داراییها)

2. فروش سهام عدالت در روش مستقیم

در روش مستقیم تعدادی از همه نمادهای موجود در سبد سهام عدالت، به هر متقاضی اختصاص پیدا کرده است. با این وجود با توجه به آئین نامه آزادسازی سهام عدالت این سهام قابلیت انتقال به پورتفو کارگزاری ها را ندارد. در نتیجه هر کارگزاری برای مدیریت و ثبت درخواست فروش سهام عدالت، سامانه مجزایی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. در صورتی که قصد فروش سهام عدالت در روش مستقیم را داشته باشید باید در یکی از این سامانه ها ثبت نام و درخواست فروش خود را ثبت کنید.

مراحل فروش سهام عدالت در روش مستقیم:

  • ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام
  • مراجعه به درگاه سهام عدالت یک کارگزاری و ثبت نام در آن
  • ثبت درخواست فروش برای سهام مورد نظر
  • پرداخت درآمد ناشی از فروش سهام عدالت توسط کارگزاری

در فروش سهام عدالت به این نکات دقت کنید:

  • برای فروش سهام عدالت در روش مستقیم می توانید از خدمات همه کارگزاری ها استفاده کنید و نیازی نیست که حتما مشتری کارگزاری مورد نظر باشید
  • در صورت فروش سهام عدالت در روش مستقیم، کارگزاری درآمد ناشی از فروش سهام را به حساب ثبت شده در سامانه سهام عدالت یا حسابی که سود سهام عدالت به آن واریز می شود واریز خواهد کرد
  • در روش مستقیم فقط می‌توانید نماد و تعداد سهام مورد نظر برای فروش را انتخاب کنید و امکان تعیین قیمت فروش را نخواهید داشت. فروش بر اساس تصمیم کارگزاری و در قیمت روز اعمال انجام می شود
  • برای تغییر کارگزار ناظر فروش سهام عدالت در روش مستقیم، کافیست به سامانه کارگزاری جدید مراجعه و در آن ثبت نام کنید. البته در صورتی که قبلا در یک کارگزاری، درخواست فروش سهام عدالت داده باشید یا تعدادی از سهام شما به فروش رسیده باشد، امکان تغییر کارگزار نخواهید داشت
  • فروش سهام عدالت در روش غیر مستقیم، یک معامله عادی در بازار سهام است، در این معاملات به مشخصات سفارش از قبیل قیمت و تعداد دقت کنید

فروش سهام عدالت در کدام کارگزاری بهتر است؟

همانطور که گفته شد روند فروش سهام عدالت در هر دو روش مدیریت برای تمام کارگزاری ها یکسان است. در نتیجه تنها تفاوت کارگزاری ها در کاربر پسندی سامانه های فروش است و عملا تفاوتی ندارد که در کدام کارگزاری سهام خود را بفروشید.

فروش سهام عدالت در بازار آزاد

با توجه به اینکه در حال حاضر فرآیند فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها متوقف شده است، تعداد زیادی از کسانی که سهام عدالت دارند به فروش این سهام در بازار آزاد فکر می‌کنند. دقت کنید که فروش سهام عدالت به هر روشی به جز استفاده از کارگزاری ها ممکن و قانونی نیست. این سهام فقط از طریق کارگزاری ها قابل فروش است و برگه های سهامی که در اختیار افراد قرار گرفته قابلیت انتقال مستقیم ندارد.

پیگیری فروش سهام عدالت چطور انجام می شود؟

در صورتی که در گذشته درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کرده اید و نمی‌دانید که این درخواست انجام شده یا نه کافیست که به سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری ها یا درگاه سهام عدالت به آدرس sahamedalat.ir مراجعه کنید.

در هردو مورد می‌توانید علاوه بر مشاهده تعداد بروز دارایی سهام عدالت(در روش مستقیم)، آخرین وضعیت درخواست های فروش خود را مشاهده کنید. اما برای ویرایش درخواست های فروش باید حتما از سامانه سهام عدالت کارگزاری ها استفاده کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران