صندوق قابل معامله ETF بیت کوین به زبان ساده

صندوق قابل معامله ETF بیت کوین به زبان ساده

صندوق EFT بیت کوین یا صندوق قابل معامله در بورس (Exchange traded fund) که به اختصار EFT خوانده می‌شود، صندوقی است که در آن یک یا چند دارایی وجود دارد. افراد می‌توانند با خرید هر تعداد سهمی که مد نظرشان است، در صندوق مربوطه سرمایه گذاری کنند. در این مقاله به طور مفصل در مورد صندوق قابل معامله ETF بیت کوین با شما سخن گفته و از ویژگی‌ها، مزایا، معایب و دیگر کاربردهای آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

صندوق قابل معامله یا ETF بیت کوین چیست؟

صندوق ETF بیت کوین یا همان صندوق قابل معامله ، یک نوع اوراق بهادار است که می‌تواند یک یا چند دارایی مختلف مثل صنایع، نفت و طلا را پوشش بدهد. این صندوق‌ها که در بورس معامله می‌شوند و ارزش بیت کوین را دنبال می‌کنند؛ امروزه جایگزینی برای صرافی‌های ارز دیجیتال و معاملات سنتی به حساب می‌آیند. البته صندوق ETF می‌تواند به جای انجام معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال در صرافی‌های دیگری همچون NYSE یا TSX معاملات خود را به ثمر برساند.

صندوق قابل معامله یا ETF بیت کوین چیست؟

تعریف ETF بیت کوین در بازار بورس

ETF بیت کوین شامل تعداد بالایی ارز دیجیتال بیت کوین است و قیمت آن دقیقا همان قیمت جهانی بیت کوین می‌باشد. این یعنی خرید صندوق ETF بیت کوین، مساوی با خرید بیت کوین است و سود و ضرر و هر چه از خرید و فروش آن عاید صاحب صندوق شود، تفاوتی با ارز دیجیتال بیت کوین ندارد. برخی پیش بینی می‌کنند که با وارد شدن ETF بیت کوین در بورس و آغاز فعالیت آن، تقاضا برای خرید آن افزایشی خواهد بود و قیمت آن به سرعت بالا خواهد رفت.

به همین علت خیلی از سرمایه گذاران و آنان که با ارز دیجیتال بیت کوین کار کرده‌اند، بی‌صبرانه مشتاق تایید شدن این صندوق از طریق سازمان SEC هستند. از سال 2013 تاکنون طرح‌های متفاوتی در رابطه با ETF بیت کوین به کمیسیون بورس آمریکا ارائه شده که همگی رد شده‌اند؛ اما طبق پیش‌بینی‌ها صندوق ETF بیت کوین به زودی تایید و در بازار عرضه می‌گردد. در صورت تایید شدن پروژه صندوق قابل معاله ETF بیت کوین، سرمایه افرادی که صندوق خریداری کرده یا در حال کار با بیت کوین هستند، به یک باره چند برابر خواهد شد.

مزایا و معایب صندوق های قابل معامله ETF بیت کوین

سرمایه گذاری در هر بازار و بر روی هر سهامی، مزایا و معایب مختص خود را دارد. صندوق‌های ETF قابل معامله بیت کوین هم از این قائده مستثنا نیستند. در ادامه به طور کامل مزایا و معایب صندوق‌های قابل معامله بیت کوین ETF را بررسی خواهیم کرد.

تعریف ETF بیت کوین در بازار بورس

مزایا صندوق های ETF بیت کوین

  • سادگی و راحتی سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله ETF جز اولین ویژگی‌های مثبت این صندوق‌ها است. برای این کار نه نیازی به آموزش خاصی دارید، نه ثبت نام در صرافی‌های ارز دیجیتال.
  • با خرید صندوق ETF دیگر نگران خطرات مالیات مستقیم نخواهید بود.
  • اگر رمز عبور کیف پول بیت کوین خود را گم کنید، دیگر توان بازیابی دارایی خود را نخواهید داشت؛ اما در صندوق‌های ETF ریسک و خطر در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد.
  • تنوع بالا در صندوق‌های ETF مزیت بزرگی برای این صندوق‌ها به شمار می‌آید. وجود تنوع در هرگونه سرمایه گذاری که قصد انجام آن را دارید از جمله واجبات است. چرا که با خرید سهام متنوع می‌شود به شکلی از دارایی خود حفاظت به عمل آورده و در صورت سقوط یک سهم، تنها بخشی از سرمایه را از دست داد. صندوق‌های قابل معامله ETF بیت کوین هم از چنین قابلیتی برخوردار هستند. یک صندوق ETF می‌تواند چند دارایی و سهام مختلف را پوشش بدهد. دارایی‌هایی مثل بیت کوین، سهام شرکت‌ها و پلتفرم‌های معروف و معتبری همچون مایکروسافت، اپل یا فیس بوک. به این صورت شما می‌توانید چند دارایی مختلف را در صندوق ETF خود نگهداری و مدیریت کنید.
  • صندوق‌های ETF بیت کوین علاوه بر نقد شوندگی بالا، از سود خوبی بهره می‌برند. طبق ادعای بعضی از کارشناسان میزان سودآوری صندوق‌های قابل معامله ETF بیت کوین، نسبت به معاملات متفرقه می‌توان سود بیشتری را در بر داشته باشد.
مزایا و معایب صندوق‌های قابل معامله ETF بیت کوین

معایب صندوق های ETF بیت کوین

  • قیمت بالا و سود اندک اولین ایراد پیش بینی شده برای صندوق های ETF به شمار می‌آید. با وجود پایین بودن مبالغ کارمزد صندوق‌های ETF، قیمت خود صندوق‌ها به نسبت دیگر سهامی که جداگانه به فروش می‌رسند، بالاتر تخمین زده می‌شود. ممکن است این قیمت ناشی از کارمزد مدیریت باشد.
  • با اجرای این طرح، بیت کوین زیر سلطه و نظارت نهادهای قانون گذار خواهد رفت و هدف غیرمتمرکز بودن خود را از دست خواهد داد. اگر چنین اتفاقی به واقعیت مبدل شود، محبوبیت بیت کوین سقوط کرده و قیمت آن به شدت کاهش خواهد یافت.
  • یکی از نگرانی‌های به وجود آمده برای ماینرها، امکان از بین رفتن حریم خصوصی و آشکار شدن هویت آن‌هاست. با راه افتادن صندوق ETF بیت کوین احراز هویت صورت گرفته و دولت این اشخاص را شناسایی خواهد کرد.

سوالات متداول

آیا قیمت صندوق ETF با قیمت بیت کوین در ارتباط است؟

بله، قیمت سهام صندوق‌های ETF قابل معامله در بورس با قیمت و ارزش بیت کوین رابطه مستقیم داشته و همراه با آن نوسان می‌کند. بنابراین با بالا رفتن ارزش بیت کوین، سهام صندوق قابل معامله ETF هم افزایش می‌یابد و با سقوط قیمت بیت کوین، قیمت سهام این صندوق‌ها هم افت خواهد کرد.

بزرگ ترین ایراد صندوق های ETF بیت کوین چیست؟

علاوه بر هزینه‌های مدیریتی بالا، در این صندوق‌ها امکان تبادل با دیگر ارزهای دیجیتال تعبیه نشده است.

صندوق ETF بیت کوین برای چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

سرمایه گذاری مستقیم روی رمزارزها نیاز به آموزش، تجربه و ریسک پذیری بالا دارد. با این حال افراد بسیاری هستند که آشنایی چندانی با این بازارها نداشته و علاقه‌مند به سرمایه گذاری در آن‌ها هستند. صندوق‌های قابل معامله ETF گزینه خوبی برای این قشر به حساب می‌آید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *