تله خرسی(bear trap) ارز دیجیتال در تحلیل تکنیکال چیست؟

تله خرسی(bear trap) ارز دیجیتال در تحلیل تکنیکال چیست؟

تله خرسی ارز دیجیتال یک الگوی تکنیکال است. این الگو زمانی رخ می‌دهد که عملکرد یک سهم، شاخص یا هر دارایی و ابزار مالی دیگری به طور اشتباه سیگنالی ارسال کند که معکوس شدن روند صعودی را نشان بدهد. تله خرسی می‌تواند روند صعودی قیمت را از مقابل چشم سرمایه گذاران پنهان کند. در این شرایط سرمایه گذارانی که هدفشان کسب سود بیشتر بوده، بر اساس اطلاعات و روندی که غلط به نمایش درآمده است، پیش بینی‌هایی انجام می‌دهند که هرگز اتفاق نخواهد افتاد و با باز کردن شورت در تله خرسی ارز دیجیتال گرفتار می‌شوند.

تله خرسی چیست

تله خرسی(bear trap) چیست؟

زمانی که در یک روند صعودی، شاهد یک کاهش قیمت سریع هستیم، احتمال وقوع تله خرسی بسیار قوی خواهد بود. تله خرسی ارز دیجیتال (Bear Trap) دقیقا همان لحظه‌ای رخ می‎دهد که شما انتظار اصلاح قیمت را دارید. در این شرایط ممکن است فورا تصمیم به فروش سهام خود بگیرید، چرا که از برگشت روند صعودی نا امید شده‌اید.

ناامیدی شما را به فروش سهام ترغیب کرده و فروختن زیان شما آغاز خواهد شد. حالا شما در موقعیتی قرار گرفته‌اید که با فروش سهام خود تبدیل به خرسی شده‌اید در تله افتاده. در بازارهای مالی این اصطلاح به سرمایه گذارانی اشاره دارد که روند یک سهم را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند و با فروش سهم خود به دنبال کسب سود هستند. با اتمام موقعیت تله خرسی، قیمت‌ها بالا رفته و خرس‌های فریب خورده در یک ترید بد قرار می‌گیرند.

تله خرسی ارز دیجیتال (Bear Trap) معمولا قبل از برگشت سریع به روند صعودی، حمایت قیمت محلی را می‌شکنند. آن‌ها تریدرها را تشویق و ترغیب می‌کنند تا پس از شکسته شدن سطح پشتیبانی، پوزیشن کوتاه (short) باز کنند.

پوزیشن کوتاه در تله خرسی

تعریف ساده تله خرسی به بیان دیگر

تله خرسی به عنوان یک الگوی تکنیکال شناخته می‌شود. این تله زمانی که یک سیگنال اشتباه درباره معکوس شدن روند افزایشی قیمت به وجود آمده، بارگذاری می‌شود. سرمایه گذاری که فریب سیگنال غلط را خورده برای فرار از ضرر، سهام خود را فروخته و با فروش سهام طعمه تله خرسی را گاز گرفته و گرفتار خواهد شد.

منظور از موقعیت شورت (Short) چیست؟

تعریف تله خرسی

در تله خرسی با اصطلاح موقعیت شورت کردن مواجه می‌شویم؛ اما منظور از short کردن چیست؟ موقعیت شورت کردن (Short) یکی از تکنیک‌های معامله به حساب می‌آید. بر اساس موقعیت شورت کردن، سرمایه گذار اقدام به قرض کردن از کارگزاری می‌کند.

این قرض می‌تواند دارایی یا قراردادهایی مرتبط با آن باشد. بعد از این، با تصور آن که قیمت هر سهم تا سطح مشخصی پایین خواهد آمد، آن‌ها را می‌فروشد. این سرمایه گذار فکر می‌کند که سهام خود را با قیمت بالا فروخته و به زودی می‌تواند همین سهام را با قیمتی بسیار پایین‌تر مجددا خریداری کرده و سود خوبی به دست آورد. حالا اگر این سرمایه گذار در شرایط تله خرسی قرار داشته باشد و نتواند موقعیت را به درستی تشخیص بدهد، ضرر فراوان خواهد کرد.

مثال تله خرسی

سرمایه گذاری پیش بینی کرده که نماد X در 1 ماه آینده با روند نزولی قیمت پیش خواهد رفت. این سرمایه گذار برای جلوگیری از ضرر کردن، بر اساس پیش‌بینی خود، نماد X را به فروش می‌رساند. چراکه معتقد است در حال حاضر قیمت نماد X در وضعیت خوبی قرار دارد و به زوری قیمت آن کاهشی خواهد شد.

به عنوان مثال او هر سهم از نماد X خود را به قیمت 2 هزار تومان می‌فروشد. چند روز پس از آن که این سرمایه گذار سهام خود را به با قیمت 2 هزار تومان به فروش رساند، قیمت آن سهام وارد روند صعودی شده و به مبلغ 5 هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

تله گاوی (Bull Trap) چیست؟

تله گاوی یک نوع دیگر از خطا و اشتباه در تحلیل تکنیکال یک روند است. یک روند نزولی را در نظر بگیرید که بدون مقدمه و به ناگاه از حالت نزولی خارج شده و با یک شیب شدید افزایش قیمت پیدا می‌کند. اصطلاح گاو برای آن دسته از سرمایه گذارانی به کار برده می‌شود که در بازارهای مالی در چنین دامی گیر افتاده و سهمی را در قیمت بالا به امید افزایش قیمت خریداری می‌کنند و با کاهش قیمت مواجه می‌شوند.

تله گاوی چه تفاوتی با تله خرسی دارد؟

تله گاوی یا بول ترب Bull Trap درست مثل تله خرسی یک سیگنال نادرست در فرایند معاملات است که درست مثل تله گاوی به سرمایه گذار ضربه می‌زند. البته روشی که تله گاوی برای زیان رساندن به سرمایه گذاران استفاده می‌کند، روشی کاملا متفاوت با تله خرسی است. در واقع سبک کار تله گاوی در مقابل تله خرسی قرار گرفته است.

پیش‌تر گفتیم که تله خرسی ایجاد یک سراشیبی تند و رکود موقت در روندی صعودی است. تله‌ای که موجبات وحشت سرمایه گذار را فراهم آورده و باعث می‌شود افراد زیادی از ترس ضرر بیشتر در این تله گیر کرده و سهام خود را در قیمت پایین بفروشند. اما تله گاوی دام خود را در یک روند نزولی پهن می‌کند. به این صورت که در یک روند نزولی، یک پرش قیمتی حیرت‌انگیر ایجاد می‌شود و خیلی‌ها برای خرید وسوسه می‌شوند. خرید همانا و گیر افتادن در تله گاوی همان…

چرا تله گاوی اتفاق می‌افتد

احتمالا بعد از شنیدن روایت تله گاوی برای شما سوال شده باشد که این تله گاوی اصلا برای چه و چطور اتفاق می‌افتد؟ بعد از شکست ناحیه مقاومت رو به بالا، خریدار توان حمایت از روند صعودی را از دست می‌دهد. در این شرایط فروشندگان با رصد وضعیت دارایی خود را به فروش می‌رسانند و همین اتفاق باعث کاهش قیمت و ضرر خریداران خواهد شد.

چطور تله گاوی را پیش بینی کنیم؟

حدس موقعیت تله گاوی کار چندان دشواری نیست. اگر با یک افت شدید قیمتی کاملا ناگهانی و البته بدون هیچ گونه تحلیل و دلیلی رو به رو شدید، احتمال تله گاوی را در نظر داشته باشید. بنابراین تحقیق کنید و جوانب کار را د رنظر بگیرید، سپس تصمیم نهایی خود را اخذ کنید.

چگونه در معاملات گرفتار تله خرسی و گاوی نشویم؟

تله خرسی در معاملات

1- بررسی و رصد دقیق اخبار

اگر در بازار بورس متوجه حرکت ناگهانی یک قیمت شده‌اید و این تغییر قیمت همراه با حجم متوسطی از معاملات بود؛ حتما قبل از اخذ هر گونه تصمیمی از منابع معتبر اخبار را دنبال و پیگیری کنید. تا از صحت اخبار اطمینان حاصل نکرده‌اید، دست به فروش نزنید.

2- تعیین حد ضرر

تعریف حد ضرر یکی از واجبات ورود به دنیای بازارهای مالی و بورس است. از آن جایی که روند بازار همیشه مطابق با پیش‌بینی و محاسبه ما حرکت نمی‌کند، لازم است که برای هر معامله خود حد ضرری را مشخص کرده باشیم. حد ضرر مانع از ضرر هنگفت و خارج از تحمل ما شده و اجازه نمی‌دهد بیش از چند درصد جزی سرمایه ما از دست برود.

3- مشخص کردن حجم معاملات

هر زمان متوجه تغییر ناگهانی قیمتی می‌شوید که حجم معاملات چندانی را در برندارد، بسیار احتیاط کنید. این اتفاق نشان دهنده وجود تله است، بنابراین فورا اقدام به خرید یا فروش نکنید. یادتان بماند که اگر این تغییر ناگهانی قیمت واقعی باشد، حجم معاملات صورت گرفته بسیار بالا رفته و شدت خواهد یافت.

4- از شاخص قدرت نسبی استفاده کنید

یکی از شاخص‌ها که نشان دهنده قوت یا ضعف قیمت دارایی‌ها است، شاخص قدرت نسبی نامیده می‎شود. زمانی که یک دارایی و اندیکاتور RSI در متضاد هم حرکت کنند و در بین آن‌ها واگرایی ایجاد شود، مشخص است که حرکت قیمت در حال کند شدن است. بنابراین برای در امان ماندن از تله‌های مختلف همچون تله خرسی، از شاخص قدرت نسبی استفاده کنید.

سخن آخر

تله خرسی یکی از شایع‌ترین مشکلات بازارهای مالی و ارز دیجیتال هستند. بنابراین با توجه به نکات ارائه شده می‌توان تا حد بسیار زیادی از تله‌های موجود در بازار در امان ماند و دارایی خود را از آسیب و ضرر در امان نگاه داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *