آشنایی کامل با ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink)

آشنایی کامل با ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink)

عدم توانایی فناوری بلاک چین در تعامل اطلاعات با دنیای خارج بدون دسترسی به منابع متمرکز باعث شد تا چین لینک (Chainlink)، با هدف ایجاد رابطه ای امن با داده های دنیای واقعی بدون استفاده از قراردادهای متمرکز به وجود بیاید.

چین لینک، ارزی است که بر بلاک چین اتریوم ساخته شده و شبکه ای غیرمتمرکز از نودهاست که ثبت اطلاعات و قراردادهای هوشمند را بر روی شبکۀ بلاکچین با امنیت بالا و بدون دسترسی شبکه های متمرکز قراهم می کند.

چین لینک، این انتقال اطلاعات را با فناوری ای به نام اوراکل ممکن می‌سازد. اوراکل درواقع همان فناوری واسطه‌ای است که داده‌های منابع خارجی را گرفته و آن‌ها را به قراردادهای هوشمند انتقال می‌دهد.

برای درک بهتر کارکرد چین لینک و کارکرد نوین آن در دنیای ارز دیجیتال، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در انتها خواهید فهمید چرا سرمایه گذاری بر این توکن می‌تواند اثربخش و سودمند باشد:

تاریخچۀ توسعه چین لینک

برای دانستن سابقۀ ارز چین لینک ابتدا باید نگاهی به تاریخ ایجاد شرکت اسمارت کانترکت(SmartContract) بیندازیم. سال 2014 بود که سرگی نازاروف (Sergey Nazarov)، استیو الیس (Steve Ellis) و آری جولز (Ari Juels)، اقدام به ساخت شرکتی در حوزۀ ارزهای دیجیتال کردند.

هدف این شرکت ایجاد ارتباطی میان بلاک چین های عمومی و داده های خارجی بود. بر اساس همین هدف بود که محصولی به نام چین لینک اختراع شد. با این تفاوت که محصول ابتدایی، مانند چین لینک امروزی غیرمتمرکز نبوده و با استفاده از اوراکل های متمرکز اداره می‌شد.

در نهایت در سال 2017 بود که نازاروف؛ الیس و جولز تصمیم گرفتند تا این مشکل را حل کنند و شبکۀ غیرمتمرکز چین لینک را برای انتقال اطلاعات به وجود بیاورند. و همین مساله باعث به وجود آمدن ارزدیجیتال چین لینک در حال حاضر شد.

کارکرد و هدف ارز دیجیتال چین لینک

گفتیم که چین لینک شبکه ای است که اطلاعات را از منابع برون زنجیره ای در فضای بیرونی گرفته و آن ها را به شبکه های غیر متمرکز انتقال می دهد. اما چگونه؟

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، نحوۀ جمع آوری اطلاعات توسط یک چین لینک به صورت زیر است:

هنگامی که یک قرارداد هوشمند به اطلاعات نیاز دارد درخواستی برای کسب اطلاعات ارسال می کند. پروتکل های چین لینک این درخواست را به عنوان یک رویداد جدید محسوب کرده و برای جمع آوری داده ها از منابع خارج از بلاکچین قرارداد هوشمند دیگری به نام SLA (قرارداد هوشمند مبتنی بر سرویس) ایجاد می کنند.

قراردادهای هوشمند مبتنی بر سرویس چین لینک ( chainlink Service Level Agreement) به سه نوع قرارداد فرعی تقسیم شده و هر کدام عملکرد خاص خود را دارند:

1- قرارداد اعتبار

همانطور که از نام این قرارداد مشخص است این قرارداد به بررسی سابقۀ اوراکل ها و اطمینان از عملکرد آن ایجاد می شود. در حین فرایند ارزیابی، نودهای غیرقابل اعتماد و ناکارآمد حذف شده و پس از آن قرارداد تایید می شود.

برای اینکه نودهای قابل اعتماد در اختیار کاربر قرار گیرد، لیستی از این نودها آماده می شود. شما می‌توانید برای اطلاع از نودهای قابل اعتماد به سایت‌های مختلفی همچون Market.link مراجعه کنید.

2- قرارداد تطبیق سفارش

در این قرارداد، درخواست ها به نودها (گره ها) منتقل و پیشنهادهای آنها متقابلا گرفته می شود. پس از آن تعداد و نوع های صحیح نودها برای پاسخ گویی به درخواست ها مورد بررسی قرار می گیرد.

3- قرارداد تجمع

در این قرارداد که از نام آن مشخص است، تمامی اطلاعاتی که توسط اوراکل ها جمع آوری شده، تجمیع شده و سپس به ارزیابی، تطبیق و تایید نهایی می رسند.

معیارهای تعیین شهرت نیز در این قرارداد تامین می‌شوند. در نهایت، تمامی اطلاعات جمع آوری شده به زبان درون زنجیره و شبکه تبدیل می شوند و به CAC ارسال خواهند شد.

بر همین اساس می توان گفت کل فرآیندی که یک چین لینک در شبکۀ درون زنجیره‌ای خود می گذارند را به سه مرحلۀ: «انتخاب اوراکل»، «گزارش اطلاعات» و «جمع بندی نتایج» تقسیم کرد.

قیمت ارز دیجیتال چین لینک

توکن لینک با قیمت ۴.۷ دلاردر ژوئیه 2020 آغاز به کار کرد و تنها پس از چند ماه در ژوئن 2020 به قیمتی برابر با ۸.۶۶ رسید. با اینکه پس از این رشد قیمت، دوباره چین لینک افت قیمتی را در ماه اوت همان سال تجربه کرد، اما در می 2021، چین لینک به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ۵۲.۸۷ دلار رسید.

هرچند پس از آن، قیمت چین لینک حدود 45% سقوط کرد ، اما باز هم روند رو به رشد این رمز ارز نظر بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. در هنگام نگارش این مقاله ( شهریور 1400) چین لینک به ارزشی برابر با 28.97 دلار رسیده است.

روند رشد توکن لینک، برای بسیاری از فعالان حوزۀ ارز دیجیتال باعث شگفتی است. عده ای از تحلیلگران بازار ارز دیجیتال معتقدند این رشد قیمت به علت تمرکز زدایی، تیم قدرتمند، شرکای خوب و پیش رفتن این رمز ارز بر اساس نقشۀ راهی است که برای خود مجسم کرده است.

قیمت ارز دیجیتال چین لینک

از سوی دیگر، افزایش قیمت آلت کوین ها به خصوص پروژه های فعال در حوزۀ امور مالی غیرمتمرکز یعنی دیفای است. همین مساله باعث شده، افراد تازه کار در فضای بازار ارز دیجیتال، هنگامی که به دنبال ارزهای خوش آتیه‌ برای سرمایه‌گذاری هستند، توجهشان به توکن های مبتنی بر اتریوم با پیشرفت‌های فنی و اجتماعی لینک جلب شده و تمایل داشته باشند تا سرمایه گذاری بر روی این توکن داشته باشند.

استخراج چین لینک چگونه است؟

به گفتۀ بنیانگذاران پروژه چین لینک، در سال 2017 تعداد یک میلیارد توکن لینک استخراج شده است. پس از آن، تمامی کسانی که قصد دست یابی به توکن چین لینک را دارند، تنها می توانند توکن های عرضه شده را از صرافی های ارز دیجیتال خریداری کنند.

این به آن معناست که امکان استخراج چین لینک وجود ندارد.

در سپتامبر 2017، عرضه اولیه (ICO) توکن لینک انجام شد. ودر طی آن، حدود 35 درصد از توکن های لینک پیش فروش شد. همانطور که گفتیم، تعداد کل توکن های لینک یک میلیارد است و امکان دستیابی به بیشتر از این تعداد وجود ندارد. و به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش قیمت توکن لینک، همین مساله بوده باشد.

از تعداد توکن های لینک، 35 درصد آن در اختیار تیم توسعه دهنده قرار دارد، 35 درصد دیگر به عرضه اولیه اختصاص یافته است و تنها تعداد 30 درصد از آن به عنوان پاداش برای نودهای شبکه چین لینک داده شده است. این تعداد چیزی برابر با 350 میلیون توکن لینک است.

چگونه چین لینک بخریم؟

همانطور که گفتیم، همۀ توکن های لینک استخراج شده و حالا تنها راه دست یابی به توکن‌های لینک، خرید آن است. برای خرید چین لینک، کافی است به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه کرده و آن را به راحتی خریداری کنید.

البته به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایران، کاربران ایرانی برای خرید این توکن از صرافی ها، می توانند از دو راه استفاده کنند:

  • روش اول: مراجعه به سایت های ایرانی و خرید لینک با ریال و کارت بانکی

کافی است در گوگل جست و جو کنید و وب سایت‌هایی را که به فروش توکن لینک به صورت پرداخت ریالی می‌پردازند، پیدا کنید. این روش، گرچه خیلی ساده و آسان به نظر می‌رسد، اما از آنجایی که تعداد صرافی هایی که لینک را در لیست فروش خود داشته باشند بسیار کم است و یا ممکن است هزینۀ خرید یا فروش چین لینک برای آن‌ها بسیار زیاد تمام شود، اقبال بسیاری از سرمایه گذاران به این روش نیست. و ترجیح می‌دهند از روش دوم برای خرید لینک استفاده کنند.

  • روش دوم: مراجعه به صرافی‌های خارجی مانند بایننس، خرید توکن بیت کوین یا تتر با پرداخت‌های ریالی و کارت بانکی و سپس تبدیل آن به لینک.

صرافی های بسیاری وجود دارد که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن، توکن های بیت کوین یا تتر را خریداری کنند. اما برای کاربران ایرانی، داستان کمی متفاوت تر است.

چراکه به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایران، ریسک مسدود شدن حساب‌ کاربران ایرانی بسیار زیاد است. اما اغلب کاربران، با تغییر آی پی خود به کشوری جز ایران و مراجعه به صرافی بایننس، اقدام به معامله می‌کنند.

اگر شما هنوز آشنایی کافی با صرافی بایننس ندارید، نگران نباشید. می‌توانید آموزش کار با صرافی بایننس را از طریق سایت سیگنال به راحتی یاد بگیرید.

چگونه چین لینک بخریم؟

بهترین کیف پول برای ارز دیجیتال چین لینک

برای سرمایه گذاری بر روی توکن لینک، نیاز است تا آن را در کیف پول مناسبی ذخیره کنید. خوشبختانه از آنجایی که چین لینک مبتنی بر اتریوم بوده و توکن ERC20 محسوب می شود، قابلیت سازگاری با کیف پول هایی که از اتریوم و توکن ERC20 پشتیبانی می‌کنند را دارد.

پیش از آن، می‌توانید برای آشنایی با انواع کیف پول های ارزدیجیتال به اینجا مراجعه کنید.

برای ذخیره سازی لینک، کیف پول های مختلفی وجود دارد:

کیف پول سخت افزاری

امن ترین کیف پول ها برای ذخیره سازی ارز دیجیتال، کیف پول های سخت افزاری یا کیف پول های آفلاین هستند. این کیف پول ها، امکان هک شدن حساب بسیار پایین بوده و امنیت بالاست.

بهترین و تنها کیف پول آفلاین مناسب برای ذخیرۀ توکن لینک کیف پول لجر( Ledger) است. البته کیف پول ترزور (Trezor) نیز به تازگی در نسخۀ بتای خود امکان ذخیرۀ توکن لینک را فراهم کرده است.

کیف پول های نرم افزاری

کیف پول های نرم افزاری یا آنلاین، از کیف پول های محبوب با کاربری ساده و دلپسند برای مشتریان است. هرچند این کیف پول ها امنیت کمتری از کیف پول های سخت افزاری دارند اما بسیاری از کاربران همچنان علاقه مند به استفاده از این کیف پول ها برای ذخیرۀ ارزهای دیجیتال خود هستند.

کیف پول تراست (Trust Wallet) و سیف پال(Safepal)، از کیف پول های نرم افزاری خوب برای ذخیرۀ توکن های لینک شماست

کیف پول های اختصاصی

دسته ای دیگر از کیف پولها، کیف پول های اختصاصی برای شبکۀ اتریوم است. کاربران می‌توانند با ذخیره‌سازی توکن های ERC20 خود در این کیف پول ها، ذخیره سازی امن و مناسبی را تجربه کنند. این کیف پول ها شامل کیف پول مای اتر والت (MEW) و متامسک (Metamask) می‌باشد.

آیندۀ ارز دیجیتال چین لینک

توکن چین لینک از ابتدای سال ،2020، حدود 830 درصد افزایش رشد داشته و این رشد همچنان در حال ادامه است. به طوری که در حال حاضر در میان 10 توکن برتر ارزدیجیتال از لحاظ حجم معاملات قرار گرفته است.

با گذشت زمان و آشنایی کاربران و شرکت‌های مختلف با کاربردهای این توکن، بر میزان محبوبیت چین لینک افزوده شده است. همین مساله باعث شد پروژه‌های مختلف خارج از حوزۀ ارزهای دیجیتال هم از توکن لینک استفاده کنند و حالا چین لینک را به توکنی بی همتا تبدیل کند.

رشد قیمت در کنار رشد فناوری در ارز دیجیتال چین لینک باعث شده است که تحلیلگران آیندۀ درخشان و رو به رشدی را برای این توکن متصور شوند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *