مزایا و معایب بورس کالا چیست و چرا باید در این بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

مزایا و معایب بورس کالا چیست و چرا باید در این بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

پس از شناخت بازار بورس کالا در مقاله قبلی، حالا نوبت به این رسیده است که کمی بیشتر با این مزایا و معایب بورس کالا آشنا شویم.هر چند که در همان مطلب و در کنار دیگر اطلاعات ذکر شده، معایب و مزایای این بازار شمارش کردیم اما از آن جایی که بحث محدودیت‌ها و امتیازات این بازار مقوله با اهمیتی است؛ تصمیم گرفتیم یک بار دیگر و به طور جامع و مجزا از عیوب و منفعت بازار بورس کالا حرف بزنیم. اصلا چرا باید در بورس کالا سرمایه گذاری کنیم؟ با ما همراه باشید تا مزایا و معایب بورس کالا را با هم بررسی کنیم.

مزایای خرید و فروش در بورس کالا

  1. کالاهایی که در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرند، تحت نظارت هستند و هزینه آن‌ها به صورت مدیریت شده و سازمان یافته انتقال پیدا می‌کند. بنابراین معامله در بورس کالا با ایجاد اطمینان بین طرفین صورت می‌پذیرد.
  2. در این بازار نمی‌توان کالای معیوبی را به خریدار تحویل داد؛ چرا که کالای مورد معامله قرار گرفته طی فرایندی تاییدیه اصالت کالا را دریافت می‌کند.
  3. در بازار بورس کالا علاوه بر تایید شدن اصالت کالاها، اصالت فروشنده هم مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.
  4. نرخ‌های تعیین شده در بازار بورس کالا عادلانه هستند و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند.
  5. در بازار بورس کالا نمی‌توانید به طور صوری خرید و فروش کنید، چرا که تمام معاملات شفاف هستند و زیر ذره بین مقام‌های دولتی و سهامداران صورت می‌پذیرند. در این بازار اطلاعاتی کاملا شفاف شامل تعداد خریداران، فروشندگان و نرخ‌های پیشنهادی آن‌ها در معرض دید همگان قرار گرفته و تمامی معاملات، اسناد و مدارک دارای اصالت هستند.
  6. اتاق پایاپای امنیت معاملات را تضمین می کند و اگر فروشندگان یا خریداران به تعهدات خود پایبند نباشند، مجبور به پرداخت خسارت خواهند شد.
  7. فروشندگان نیازی ندارند در بازار بورس کالای خود را تبلیغ کنند، چرا که بورس کالا، محصولات فروشندگان را به صورت رایگان به خریداران خارجی و داخلی معرفی خواهد کرد. به عبارت دیگر عرضه کنندگان می‌توانند مستقیم و تحت سیستم مکانیزه بورس، با خریداران ارتباط برقرار کنند. این اتفاق علاوه بر حذف هزینه تبلیغات، دست دلالان را هم کوتاه خواهد کرد.
  8. در این بازار عرضه و تقاضا به صورت سازمان یافته انجام می‌شود و ریسک نوسانات آتی قیمت‌ها مدیریت می‌شوند.
  9. بر اساس اسناد صادر شده توسط کارگزاری ها مبنی بر انجام معاملات، بانک‌ها با سرعت بیشتری به خریداران وام داده و آن‌ها را از جهت مالی تامین می‌کنند.
  10. معامله در بازار بورس کالا دریچه‌ای به سمت دنیای پیشرفته‌تر و مکانیزه شدن معاملات باز خواهد کرد.
  11. مطابق ماده 6 قانون توسعه، 10 درصد از مالیات درآمد حاصل از فروش کالاها در بورس کالا از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.
  12. بانک‌ها به فعالان بازار بورس کالا راحت‌تر وام می‌دهند. برای دریافت این وام تنها کافی است سندی مبنی بر معامله در بورس کالا ارائه شود. از سویی دیگر، معاملات در بورس کالا می‌تواند به شکل تسویه یا خرید سلف صورت بگیرند.
  13. مزیت دیگری که می‌توانیم به بازار بورس کالا نسبت بدهیم، ارایه شدن اطلاعاتی کامل از روند نرخ‌ها، معاملات و تحلیل‌های اقتصادی است. این اطلاعات وضعیت اقتصادی کشور را نمایان می‌سازند.
  14. در بورس کالا،  امکان پوشش، توزیع و انتقال ریسک وجود دارد.
  15. مزیت دیگر بورس کالا سهولت بیشتر تامین مالی است. از یک طرف بانکها راحت تر وام میدهند زمانی که اسنادی مبنی بر معامله در بورس کالا بهشون ارایه بشه، چون از صحت معامله اطمینان دارند. از طرف دیگر، معاملات در بورس کالا می تواند به صورت تسویه یا خرید سلف باشد.
  16. سرعت انجام معاملات بسیار بالا و قابل اطمینان است.
مزایای خرید و فروش در بورس کالا

معایب و محدودیت های معامله در بورس کالا

  1. حد معینی برای حداقل حجم خرید در بورس کالا وجود دارد. بطور مثال حداقل حجم خرید نمی تواند از 20 یا 110 یا 220 تن در رینگ های مختلف کمتر باشد.
  2. بعضی از کالاهای معرفی شده در بازار بورس کالا به صورت سبد عرضه می‌شوند؛ این یعنی برای خریدار امکان انتخاب وجود نخواهد داشت.
  3. عرضه کنندگان موظف هستند در بازار بورس کالا، بدون وقفه کالا ارائه دهند. در صورت توقف عرضه کالا، عرضه کنندگان مربوط از بازار بورس کالا اخراج خواهند شد.
  4. اگر جز کسانی هستید که دل خوشی از پرداخت مالیات ندارند، بازار کالا مناسب شما نخواهد بود؛ چرا که این بازار محل خوبی برای فرار مالیاتی نیست.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام متاسفانه فکرمی‌کنم بورس کالا فقط برای تولید کننده خوب است نه خریدار اگر درزمان معین بارخود را از انبار بورس تحویل نگیریم روزانه جریمه بایدپرداخت.کنیم درصورتیکه من یک ماهه از بورس خریدکردم هنوز بارمو تحویل ندادنند و هیچ کس هم جوابگو نیست راه حل چیست ؟

    • سلام
      شما میتونید از طریق همان کارگزاری که اقدام به خرید کردید شکایت عدم تحویل کالا در موعد مقرر رو پیگیری کنید و کمیته حقوقی بورس کالا بعد از بررسی ادعا به ازای هر روز تاخیر در تحویل کالا جریمه مشخص میکنه و فروشنده مکلف به پرداخت جریمه هست

  • سلام سوال داشتم در مورد بورس کالا آیا خوبه بنویسیم یانه ؟قیمت تمام شده برای خودروها چقدر است ؟هزینه های زیادی از مصرف کننده میگیرند راهنمایی کنید

  • برای خرید وفروش دربورس راهنما ئیم کنید چگونه میتوانم درخرید ماشینهای تبلیغی شرکت کنم

    • سلام، برای خرید خودرو از بورس کالا باید در یک کارگزاری فعال در این بازار ثبت نام و درخواست خود را از طریق کارگزاری ثبت کنید. برای آشنایی با روند ثبت نام در بورس کالا روی این لینک کلیک کنید.

  • سهام عدالت فورکتم ۶۰ درصد هنوز هیچ پول واریز نشده رهنمای کن

  • سلام ..معاملات اتی سکه…وطلا ..دربورس کالا انجام میشود ودرصورت مثبت بودن جواب از چه موقع میتونم سکه وطلا دربورس کالا بخرم بجزمعاملات اتی سکه وطلا..به نحوه دیگری میتوان طلا وسکه خرید خیلی برام مهمه جوابتون چگونه میتونم از بورس طلا وسکه بخرم که بتونم طلا یاسکه رو فیزیکی تحویل بگیرم به هر کد بورسی چتدسکه..چندگرم طلا میدن محدودیتی وجودداردایا؟؟

    • باسلام
      مقالات آموزشی بازار طلا را مطالعه نمایید. درین مقالات پاسخ کامل و دقیق سوالاتتان آمده است.