نحوه خرید لاستیک خودرو از بورس کالا + قیمت ها و جزئیات

نحوه خرید لاستیک خودرو از بورس کالا + قیمت ها و جزئیات

امکان خرید لاستیک از بورس کالا از زمانی‌که تایر خودرو در کنار سایرکالاهای دیگر در بورس پذیرفته شد، قابل انجام است. هدف اصلی ارائه لاستیک در بورس کالا، شفاف سازی قیمت تایر بود که در حال حاضر تا حدود زیادی این هدف برآورده شده است. بنابراین با ورود تایر به بورس کالا، تولیدکنندگان هم می‌توانند از ساز وکار معاملات بورسی بهره ببرند و هم اکنون سه شرکت در بورس کالای تایر خودرو شرکت کرده و اقدام به فروش لاستیک در بورس کرده‌اند. باتوجه به حجم درخواست‌ها و خرید لاستیک از بورس کالا، انتظار می‌رود سایر شرکت‌های دیگر هم وارد فروش تایر در بورس کالا شوند تا از رقبای خود عقب نمانند. آیا شما تابه حال تجربه خرید تایر از بورس کالا را داشته‌اید؟ برای خرید لاستیک خودرو از بورس کالا چه مراحلی را باید طی کرد؟ ما در اینجا در مورد تمامی مراحلی که باید برای خرید لاستیک پشت سر بگذارید، صحبت می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

نحوه خرید لاستیک خودرو از بورس کالا

مراحل خرید در بورس کالا چگونه است؟

  1. به یک کارگزار بورس برای دریافت کد بورس کالا، مراجعه کنید.
  2. فرم ثبت سفارش را نزد کارگزار تکمیل و سفارش خود را ثبت کنید.
  3. حداقل سپرده مورد نیاز معامله را به حساب کارگزار در اتاق پایاپای واریز کنید.
  4. سفارش مشتری توسط کارگزار به تالار مطالعات انتقال داده می‌شود.
  5. پیشنهاد خرید مشتری توسط کارگزار در حراج شرکت داده شده و در تالار مطالعات، معامله انجام می‌شود.
  6. باقیمانده وجه معامله بعد از کسر سپرده اولیه به حساب کارگزار واریز می‌شود.
  7. بعد از اتمام معامله، اسناد معاملاتی و اسناد مربوط به آن، تسویه و صادر می‌شود.
  8. در اتاق پایاپای، تسویه مالی معاملات انجام خواهد شد.
  9. پس از کسر هزینه‌ها، وجوه به حساب معامله گران از طریق حساب بانکی انتقال داده خواهد شد.

چند نکته مهم در خرید از بورس کالا که باید بدانید:

  • خرید و معامله برخی از کالاها از بورس کالا، نیاز به دریافت مجوز از مراجع مربوطه را دارد. مثلا برای خرید برخی از کالاهای تولیدی پتروشیمی‌ها و یا برخی از کالاهای دیگر، نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید و ارسال سهمیه دارد.
  • برخی دیگر از کالاها نیاز به دریافت پروانه بهره برداری، گواهی استاندارد اجباری، معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان‌های دیگر را دارد. یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در هنگام خرید از بورس کالا به خصوص خرید لاستیک یا تایر از بورس کالا باید به آن توجه کرد این است که در برخی از کالاها، محدودیت حداقل حجم کالا وجود دارد که این محدودیت در هنگام معاملات باید در نظر گرفته شود.
  • ورود برخی از شرکت‌ها و فعالیت آن‌ها در بورس کالا نیاز به تاییدیه و یا استعلام از برخی مراجع دارند و تا زمانی‌که استعلام تایید نشود، فعالیت آن‌ها قانونی نیست.
نحوه ورود به بورس کالا

مدارک لازم جهت خرید از بورس کالا

  1. تکمیل فرم درخواست کد مشتری توسط کارگزار
  2. مدارک هویتی شرکت شامل اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز
  3. رئیس شرکت یا مدیرعامل یا موسسه ( این موارد باید توسط کارگزار برابر اصل شود)
  4. کد اقتصادی و مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی

نکات عمومی در خصوص کیفیت مدارک و فرایند صدور کد

  • سازمان بورس می‌تواند برای احراز هویت مشتری خود، به مراجع قانونی مراجعه کند.
  • صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک است و با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.
  • مشتری موظف است هرگونه تغییرات در مستندات و مدارک را به سازمان بورس اعلام کند.
  • مشتری باید به تاریخ انقضای مدارک خود و تاریخ سررسید توجه کرده و در زمان مقرر برای بروز رسانی مدارک اقدام کند.
  • هر زمان که نیاز به ارائه مدارک مجدد با آخرین تغییرات بود، تمام مدارک را طبق قرار تعیین شده، به سازمان بورس ارائه دهد. در صورت کوتاهی و عدم ارائه، کد مشتری غیرفعال می‌شود.
  • اگر مشتری، وکالت معاملات خود را به طور رسمی به یک وکیل منتقل کرده باشد، وکیل هم برحسب شخصیت حقیقی یا حقوقی، بایستی مدارک خود را به طور کامل ارائه دهد.

قیمت لاستیک خودرو در بورس

اگر متقاضی خرید لاستیک از بورس کالا هستید، برای مشاهده آخرین قیمت‌ها باید وارد سایت بورس کالا شده و از طریق منوی بالای صفحه آمارها، وارد صفحه آمار معاملات بازار فرعی جدید شوید. سپس در کادر جستجو، عبارت تایر خودرو را وارد کرده و بازه تاریخ را به طور دلخواه مثلا از یک ماه گذشته تا امروز مشخص کرده و روی دکمه نمایش کلیک کنید. در اینجا می‌توانید معاملات انجام شده در همان بازه تاریخی را که به ریال هستند، مشاهده کنید.

سوالات متداول

آیا با افزایش دلار، قیمت لاستیک افزایش پیدا می‌کند؟

دلار بر روی اقتصاد ما همیشه تاثیرگذار است. با افزایش نرخ دلار، قیمت بسیاری از کالاها افزایش پیدا می‌کند. کالا‌هایی مانند لاستیک هم که وارداتی است و یا اگر هم داخلی باشد، مواد اولیه آن‌ها وارداتی محسوب می‌شود، طبیعتا تحت تاثیر نرخ دلار قرار می‌گیرند.

چگونه اقدام به خرید لاستیک از بورس کالا کنیم؟

برای خرید تایر خودرو از بورس کالا و اطلاع از تاریخ، زمان و قیمت عرضه لاستیک، باید به وب سایت بورس کالا مراجعه کنید. از قسمت منوی نوار آبی از بخش بازارها، وارد بازار فرعی شده و سپس اطلاعات عرضه محصولات را انتخاب کنید و در بخش جستجو، کلمه تایر خودرو را سرچ کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *