آشنایی با نحوه معاملات گواهی سپرده کالایی

آشنایی با نحوه معاملات گواهی سپرده کالایی

برای معامله گواهی سپرده کالا نیاز به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی دارید. اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ورود به بورس کالا را در مقاله مرتبط با آن بخوانید.

نکته: افرادی که کد بورسی خود را جهت معامله اوراق بهادار در بازار بورس دریافت کرده‌اند، نیازی به دریافت مجدد کد بورسی برای معاملات گواهی سپرده کالا ندارند. یعنی می‌توانید با یک کد بورسی هم سهام و هم گواهی سپرده کالایی را خرید و فروش کنید.

با دریافت کد بورسی مجوز ورود شما به بازار سرمایه فراهم شده و حالا برای دسترسی به سامانه معاملات باید در کارگزاری دلخواه خود ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت codal.ir وارد سربرگ نهادهای مالی شده و به کمک فیلتر «معامله گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران» لیست کارگزاری‌هایی که امکان معامله گواهی سپرده کالایی در آن‌ها وجود دارد را ببینید. در شکل زیر می‌توانید لیست کارگزاری‌های مربوطه را ببینید.

معاملات گواهی سپرده کالایی

اطلاعات گواهی سپرده کالا را از کجا پیدا کنم؟

حالا که به سامانه معاملات دسترسی پیدا کردید، می‌توانید معاملات خود را شروع کنید. در قدم اول بهتر است تابلوی معاملات گواهی سپرده را ببینیم. برای مشاهده تابلوی معاملات می‌توانید وارد سایت tsetmc.com شوید. در سربرگ بورس کالا اطلاعات جامعی از نمادهای در حال معامله بازار نشان داده شده است.

معاملات گواهی سپرده کالایی

همچنین در سایت بورس کالا به ادرس ime.co.ir با کلیک بر روی هر نماد در سربرگ نمای بازارها> گواهی سپرده کالایی، می‌توانید اطلاعات مربوطه را پیدا کنید.

نحوه خرید و فروش گواهی سپرده کالایی

خرید و فروش نمادهای گواهی سپرده کالایی مانند خرید و فروش سهام است. با کلیک بر روی هر یک از نمادها، می‌توان وضعیت خرید و فروش گواهی‌های سپرده کالایی محصولات پذیرفته شده را با جزئیات بیشتر مشاهده و بررسی نمود.

اطلاعاتی مانند قیمت روز قبل، قیمت پایانی، قیمت آخرین معامله، حداقل و حداکثر قیمت، تعداد، حجم و ارزش معاملاتی و غیره. ما نیز نماد زعفران نگین را به تصادف انتخاب کرده و آن را بررسی می‌کنیم.

معاملات گواهی سپرده کالایی
  • مستطیل سبز رنگ نشان‌دهنده جزئیات قیمت‌ها می‌باشد.

قیمت معامله، قیمت آخرین معامله انجام شده و قیمت پایانی، میانگین قیمت معاملات انجام شده در یک روز معاملاتی است.

قیمت مجاز بیانگر حداقل و حداکثر بازه مجاز نوسانات قیمت طی یک روز معاملاتی است که در حال حاضر بر اساس قیمت پایانی روز قبل نقدشونده‌ترین نماد معاملاتی آن گروه کالایی طی ماه گذشته تعیین می‌شود. برای مثال اگر گواهی سپرده کالایی زعفران نگین انبار الف در ماه گذشته بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده باشد، آن‌گاه قیمت مجاز تمامی گواهی‌های سپرده زعفران نگین در هر روز معاملاتی برابر با ۵٪  قیمت پایانی روز قبل نماد نگین انبار الف خواهد بود.

بیشتر بخوانید
آموزش دریافت گواهی سپرده کالایی را در مقاله مربوط به آن مطالعه کنید.

بازه روز/هفته/سال نیز بیانگر حداقل و حداکثر قیمت معاملات انجام شده طی یک روز/هفته/سال معاملاتی است.

دقت کنید که قیمت پایانی در هر نماد، قیمت یک واحد گواهی سپرده کالایی را نشان می‌دهد. این قیمت برای کالاهای مختلف میزان متفاوتی از دارایی پایه را نشان می‌دهد. به عنوان مثال قیمت پایانی در نمادهای زعفران، نشان‌دهنده قیمت یک گرم زعفران و در نمادهای پسته نشان‌دهنده قیمت یک کیلوگرم پسته می‌باشد. جدول زیر این مقادیر را برای کالاهای موجود در بازار گواهی سپرده نشان می‌دهد.

دارایی پایه گواهی سپرده کالاییمیزانی از دارایی پایه که قیمت پایانی برای آن مقدار درج می‌شودحداقل میزان دارایی پایه برای تحویل کالا از انبار قبل از سررسید
سکه طلایک صدم سکه طلا۱ قطعه سکه
زعفرانیک گرم۵۰۰ گرم
زیره سبزیک کیلوگرم۲۵ کیلوگرم
پستهیک کیلوگرم۱۰۰کيلوگرم و مقدار مازاد مضربي از ۵۰ کيلوگرم
کشمشیک کیلوگرم۵۰۰ کیلوگرم
  • مستطیل قرمز رنگ آمار معاملات را نشان می‌دهد.

تعداد معاملات (۳۱۶) بیانگر تعداد معاملات انجام شده، فارغ از حجم و قیمت پیشنهادی است.

ارزش معاملات (۱۳.۴۷۳میلیارد ریال) = حجم معاملات (۱۰۸۰۵۸) * قیمت پایانی (۱۲۴۶۸۲ریال)

ارزش بازاری (۴۹۸۷۲۸ میلیارد ریال) = تعداد سهام (۴ میلیون) * قیمت پایانی (۱۲۴۶۸۲ریال)

 تعداد سهام نشانگر ظرفیت انبار برای صدور گواهی سپرده کالایی است.

  • مستطیل آبی رنگ بهترین سفارش‌ها برای خرید و فروش را نشان می‌دهد.

 سه سفارش خرید به ترتیب با قیمت‌های پیشنهادی ۱۲۵۲۰۰، ۱۲۵۰۳۰، ۱۲۵۰۰۹ ریال در حجم‌های ۳۹۰، ۲۰۰۰، ۶۰ برای خرید گواهی سپرده کالایی زعفران نگین ثبت شده است.

سه سفارش فروش نیز با قیمت پیشنهادی ۱۲۵۹۹۱، ۱۲۶۰۰۰، ۱۲۷۰۰۰ریال به ترتیب در حجم‌های ۶۰۰، ۲۱۶۳، ۱۹۰۰ به قصد فروش گواهی سپرده کالایی زعفران نگین ثبت شده است.

شایان ذکر است که در شکل فوق فقط سه مورد از بهترین سفارش‌ها نمایش داده شده در حالی که امکان وجود سفارشات بیشتر نیز وجود دارد.

در صورتی که تمایلی به خرید و فروش نداشته باشید و بخواهید کالا را از انبار تحویل بگیرید، می‌توانید پس از پرداخت وجه معامله، با در دست داشتن حواله خرید، به انبار مربوطه مراجعه کرده و کالا را تحویل بگیرید.

با کلیک بر روی آیکون سهامداران در تابلو معاملاتی هریک از نمادها، صفحه زیر نشان داده می‌شود که مشخصات تغییر در ظرفیت انبارهای نماد مدنظر و سهامداران عمده آن را در بردارد. در حقیقت این بخش تمام سهامداران عمده گواهی سپرده کالایی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان مالکیت آن‌ها از کالاهای موجود در انبار را نشان می‌دهد.

معاملات گواهی سپرده کالایی

مراحل بازار و ساعات ثبت معاملات در گواهی سپرده کالایی نیز به شکل زیر می‌باشد:

معاملات گواهی سپرده کالایی

انواع معاملات گواهی سپرده کالایی

معاملات گواهی‌ سپرده کالایی به دو روش انجام می‌شود:

  • معاملات به صورت ناپیوسته(حراج تک قیمتی): در این معاملات فقط امکان خرید وجود دارد. یعنی پس از خرید، نمی‌توان دوباره اوراق را به صورت گواهی سپرده کالایی فروخت در نتیجه خریدار باید کالا را تحویل بگیرد. در معاملات ناپیوسته، دامنه قیمتی از طرف بورس کالا اعلام و در یک زمان مشخص انجام خواهد شد.
بیشتر بخوانید
آموزش بورس کالا را در این لینک مشاهده کنید.
  • 2.   معاملات به‌صورت پیوسته: در این مدل معاملات می‌توان اوراق را خریدوفروش کرد. یعنی خریدار می‌تواند پس از خرید اوراق دوباره آن را بفروشد و لزومی به تحویل گرفتن کالا نیست. در معاملات پیوسته دامنه نوسان ۵٪  است.

کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی چقدر است؟

معاملات گواهی سپرده کالایی

دقت کنید که هر کدام از طرفین باید برابر با ضریبی که در جدول فوق آمده است، کارمزد پرداخت کنند.

برای مثال: جهت فروش ۱۰۰ کیلوگرم پسته فندقی به ارزش فرضی ۱۰۰ میلیون ریال، مبلغ کارمزد فروشنده که از وجه معامله وی کسر می‌شود، ۰.۲۴ریال و کارمزد خریدار نیز مبلغ ۰.۲۴ ریال می‌باشد.

سولات متداول

برای چه محصولاتی در بورس کالا، معاملات گواهی سپرده کالایی راه‌اندازی شده است؟

در حال حاضر برای سکه طلا، پسته، زعفران، کشمش، زیره سبز و خرما گواهی سپرده کالایی صادر می‌شود.

حداقل به چه مبلغی را برای خرید معاملات گواهی سپرده کالا نیاز داریم؟

حداقل مبلغ مورد نیاز برابر است با مبلغ خرید یک واحد گواهی سپرده کالایی. با توجه به این که قیمت واحدهای گواهی سپرده برای کالاهای مختلف متفات است، نمی‌توان از یک عدد برای همه کالاها و معاملات استفاده کرد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران