فراکاب در بورس چیست؟

شاید تا کنون با واژه فراکاب در بورس برخورد کرده باشید. فراکاب خلاصه ای از اسامی “فرابورس” ، “کالا”، “انرژِی” و “بورس” است . همانطور که می دانید در ایران چهار بورس یا چهار بازار بزرگ وجود دارد که بنام های بورس، فرابورس، کالا، و انرژی هستند که در هر کدام معاملات مخصوص به خود صورت می پذیرد بورس و فرابورس بطور ویژه بر روی معاملات اوراق بهادرار خصوصا سهام شرکتها متمرکز شده است. بورس کالا جهت تبادل کالاهای مختلف از جمله محصولات معدنی، فلزات اساسی، فرآورده های پتروشیمی محصولات کشاورزی و همچین اوراق مبتنی بر کالا “اوراق مشتقه” سازکار مورد نیاز را فراهم نموده است. بورس انرژِی نیز شبیه بورس کالایی است اما بیشتر بر روی حاملهای انرژِی و فرآورده های نفتی متمرکز شده است.

این چهار بورس بزرگ خودشان شرکتهای سهامی عام بوده و سهام این شرکتها نیز در بورس و فرابورس قابل معامله است درآمد این شرکتها از محل کارمزد انجام معاملات در شرکتهای زیرگروه است و هزینه های این شرکتها نیز مشمول هزینه عادی و هزینه سازوکارهای انجام معاملات می باشد.

انجام معاملات در هر کدام از این چهار بورس مشمول کارمزد است این کارمزد بطور اتومات در هنگام خرید یا فروش از خریدار و فروشنده اخذ می گردد وجوهی که بابت کارمزد از انجام معاملات اخذ می گردد با درصدهای مشخصی بین کارگزاری، شرکت بورس، سازمان بورس و مالیات دولتی تقسیم می شود . قسمتی از این کارمزد به درآمدهای شرکت بورس مربوطه اختصاص می یابد

با توجه به اینکه کارمزدها هم از خریدار و هم از فروشنده اخذ می گردد تا زمانیکه حجم معاملات بالا باشد درآمد این شرکتها بهتر و بهتر می شود و بر همین اساس عده ای بر این عقیده هستند که سهام این شرکتها در دراز مدت سود خوبی به سهامداران خود می دهد هر چند باز هم توصیه می شود که در هنگام ورود و خروج به تحلیل های تکنیکالی نیز توجه گردد

شاخص کل

شاخص کل یکی از پارامترهای بررسی ارزش سهام شرکتهای بورسی است.  فرمول شاخص کل بگونه ای طراحی شده است که نسبت به تغییرات ارزش کل بازار حساس باشد . ارزش بازار حاصلضرب تعداد کل سهام هر شرکت در ارزش روز آن شرکت بدست می آید.

با توجه به اینکه در محاسبه شاخص کل از مجموع ارزش شرکتها استفاده می شود، شرکتهایی که ارزش بالاتری دارند تغییرات بیشتری بر روی شاخص کل گذاشته و اصطلاحا شاخص کل متاثر از شرکتهای بزرگ است و شرکتهای کوچک تاثیر چندانی بر روی شاخص کل ندارند.

تابلو معاملات بورس

معاملات بر روی سهام شرکتها بر اساس میزان سهام مبادله شده در تابلوهای متفاوتی انجام می پذیرد معاملات سهامدارن خرد و معاملات عادی در تابلوی اصلی انجام می پذیرد و با کد یک نمایش داده می شود . از کدهای 2 و 3 و 4 در موارد خاص استفاده می شود این کدها در پایان اسم نماد گذاشته می شود و مشخص کننده تابلوی مختص آن معاملات است.

ساز و کار انجام معاملات در هر تابلو مختص به خود است در تابلوی اصلی محدودیت حجم و دامنه نوسان وجود دارد درصورتیکه در تابلوهای دیگر این محدودیت ها یا موجود نیست یا بگونه دیگری اعمال می شود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *