نحوه فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا چگونه است؟

یکی از اهداف تشکیل بورسها حذف واسطه ها و مبادله  رو در روی خریدار و فروشنده است و در بورس کالا این امکان با فراهم گردیده است. فعالیت بازار فیزیکی بورس کالای ایران در 4 گروه اصلی طبقه بندی شده است:

  1. محصولات صنعتی
  2. محصولات کشاورزی
  3. محصولات پتروشیمی و نفتی
  4. بازار فرعی

تابلوی اصلی بازار فیزیکی بورس کالا در نشانی های http://cdn.ime.co.ir/ و  https://tts.ime.co.ir/ قرار دارد اما وجود سربرگ “بورس کالا” در سربرگ سایت tsetmc.com بهونه ای شد تا در اینجا بیشتر بهش بپردازیم.

  1. در گروه محصولات صنعتی ، فرآورده های شرکتهای معدنی مثل شمش روی، گندله آهن، سولفور، کنسانتره آهن و فلزات گرانبها، مس و اقلامی از این دست عرضه می شود این محصولات معمولا بعنوان مواد اولیه در شرکتهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و شرکتهایی که به این محصولات احتیاج دارند می توانند بصورت مستقیم از این بازار خرید کنند.
  2. در گروه کشاورزی، محصولاتی مثل زیره، زعفران و پسته مبادله می گردد
  3. کالاهای گروه محصولات پتروشیمی و نفتی شبیه گروه محصولات صنعتی و فرآورده های شرکتهای پتروشیمی  مثل پلی کربنات ها و پلی استایرن ها، قیر، روغن پایه، وکیوم باتوم، لوب کات، پارافین و … می باشد و این فرآورده ها بعنوان مواد اولیه  دیگر کارخانه ها دیگر مورد مصرف قرار می گیرند.
  4. هر کالایی که بطور خاص نمی توانند در گروههای قبلی طبقه بندی شوند در این بخش قرار می گیرد مانند ضایعات فلزی، دوده، بشکه خالی و …

برای فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا به اخذ کد معاملاتی و پنل مختص این بازار نیاز است این کد معاملاتی توسط برخی کارگزاری های بورسی عرضه می گردد و ممکن است همه کارگزاری ها نتوانند نسبت به صدور کد معاملاتی بورس کالا اقدام نمایند.

در گذشته این کد صرفا برای شرکتهای حقوقی صادر می گردید اما اخیرا ساز و کاری جهت فعالیت اشخاص حقیقی نیز فراهم شده است.

صندوقهای کالایی:

از جمله قسمتهای جذاب زیرمجموعه بورس کالا صندوقهای کالایی می باشند. کارکرد اصلی این صندوقها فعالیت بر روی کالاهایی خاص می باشد و مهمترین صندوقهای کالایی در حال حاضر صندوقهای سرمایه گذاری طلا  و زعفران می باشد.

در شرایط فعلی 4 صندوق سرمایه گذاری طلا و 2صندوق سرمایه گذاری زعفران فعالیت دارند. اگر شما قصد سرمایه گذاری بر روی اقلامی مثل طلا و زعفران را داشته باشید اما تمایلی نسبت به مبادله فیزیکی این اقلام و چالشهای این مبادلات نداشته باشید می توانید نسبت به سرمایه گذاری در صندوقهای سرمایه گذاری اقدام نمایید.

در حال حاضر صندوق سرمایه گذاری طلا، نهال، سحرخیز، عیار، گوهر و زر بصورت رسمی و قانونی با پشتوانه سازمان بورس مشغول به فعالیت هستند و شما می توانید با همان کد و پنل بورسی که دارید ، نمادهای این صندوقها را در پنل معاملاتی خود معامله نمایید.

تقویم و ساعت کاری فعالیت بورس کالای ایران

هر قسمت از بورس کالا ساعت مخصوص به خود را دارد بخشهایی از بورس کالا هستند که روزهای پنجشنبه هم فعال هستند. در جدول زیر آخرین تقویم  و ساعت معاملاتی تالارهای بورس کالا ارائه شده است.

ردیفعنوانساعت معاملاتروزهای کاری
1معاملات قراردادهای مشتقه (آتی و اختیار معامله)10-17شنبه تا چهارشنبه
 10-16پنجشنبه
2تالار محصولات کشاورزی13شنبه تا چهارشنبه
3تالار محصولات صنعتی و معدنی11شنبه تا چهارشنبه
4تالار صادراتی 11:30شنبه تا چهارشنبه
5تالار فرآورده های نفتی 12شنبه تا چهارشنبه
6بازار فرعی12:30شنبه تا چهارشنبه
7طلا12:30شنبه تا چهارشنبه
8تالار پتروشیمی13:30شنبه تا چهارشنبه
9نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه تمام بهار آزادی تحویل یک روزه12:30 الی 15شنبه تا چهارشنبه
10نمادهای گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی8:45 الی 15شنبه تا چهارشنبه
11تالار پریمیوم14:30شنبه تا چهارشنبه
12تالار املاک و مستغلات9:30 -12:00شنبه تا چهارشنبه
13تالار معاملات مناقصه14:30شنبه تا چهارشنبه
14تالار حراج باز14:30شنبه تا چهارشنبه
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بورس کالا به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *