نحوه معاملات بازار آتی بورس کالا | کالج سیگنال

نحوه معاملات بازار آتی بورس کالا | کالج سیگنال

قراردادهای آتی قراردادهایی هستند که طرفین برای انجام معاملات بر روی کالای خاص در آینده و تاریخی مشخص با قیمتی مشخص به توافق می رسند. در بورس کالا امکان انعقاد و مبادله این قراردادها تا زمان سررسید امکان پذیر است و از سویی دیگر خریدار و فروشنده می توانند قبل از سررسید نسبت به واگذاری قرارداد خود اقدام نمایند. درصورت عدم واگذاری قرارداد توسط خریدار یا فروشنده و منقضی شدن سررسید می توان یا نسبت به تحویل دادن یا تحویل گرفتن کالا اقدام نمود یا با پرداخت 1% از کل قرارداد در قالب جریمه نکول از تحویل دادن یا تحویل گرفتن کالا خودداری نمود.

پرداختن به جزییات قراردادهای آتی مبحث مفصلی را می طلبد و با توجه به ارائه اطلاعات این قراردادها در سربرگ های سایت tsetmc.com   دانستن جزییات آن برای هر معامله گری خالی از لطف نیست.

برای فعالیت در بازار آتی نیاز به اخذ کد معاملاتی غیر از کد بورسی سهامداری است و انجام معاملات در پنل معاملاتی مختص به خود صورت می پذیرد. برای دسترسی و اخذ کد معاملاتی به یکی از کارگزاری های بورسی که اینگونه معاملات را پشتیبانی می کنند مراجعه نمایید. همچنین به افتتاح یک حساب سپرده قرض الحسنه و یک حساب سپرده کوتاه مدت در یکی از بانکهای ملت یا سامان نیاز خواهید داشت. حق برداشت حساب سپرده کوتاه مدت بصورت مشترک به بورس کالا و فرد افتتاح کننده واگذار می شود و در هنگام باز کردن قرارداد بطور اتوماتیک مبلغی تحت عنوان وجه التضمین در این حساب مسدود و بلوکه می شود.

پر رونق ترین قراردادهای آتی کالا در حال حاضر بر روی کالاهایی مثل زعفران، زیره، پسته و نقره انجام می شود و هر قرارداد آتی شامل موارد زیر می شود.

  1. نوع کالا
  2. مقدار قرارداد
  3. تاریخ سررسید
  4. قیمت روز جاری یا قیمت تابلو
  5. وجه التضمین

قراردادهای آتی کالا بصورت دو طرفه هستند یعنی علاوه بر معاملات رایج ابتدا “خرید” و بعد “فروش” می توان از روش معکوس ابتدا “فروش” و بعد “خرید”  نیز بهره جست در اینصورت علاوه بر روندهای صعودی از روندهای نزولی نیز می توان کسب درآمد نمود.

یکی از پارامترهای جذاب در قراردادهای آتی، استفاده از اهرم است به این صورت که برای هر قرارداد نیاز به پرداخت کل مبلغ نیست و فقط درصدی از کل مبلغ را در حساب خود باید داشته باشید و این مبلغ در حساب سپرده شما بلوکه می شود لذا شما می توانید با بقیه سرمایه، قراردادهای بیشتری باز کرده و از نوسانات این بازار بهره مند شوید.

دامنه نوسان قراردادهای آتی روزانه در بازه 5+ و 5- درصد است اما با توجه به وجود اهرم در این قراردادها، این نوسانات می توانند چندین برابر بر روی سرمایه شما تاثیر بگذارند.

لازم به ذکر است باز کردن قرارداد مخالف در هر قرارداد خاص سبب بسته شدن قراردادهای قبلی می شود.

تابلوی معاملات بازار آتی کالا در نشانی http://cdn.ime.co.ir/ قرار دارد و دسترسی به  اطلاعات معاملاتی این قراردادها در سربرگ بورس کالا سایت tsetmc.com امکان پذیر است.

نحوه معاملات بازار آتی بورس کالا | کالج سیگنال
برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *