معرفی صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان

معرفی صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان

در مطلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نوع دوم، به معرفی این دسته از صندوق‌ها، کم‌ریسک بودن و دیگر مزایای آن‌ها اشاره کردیم. به همین بهانه در این مقاله به معرفی صندوق درآمد ثابت نوع دوم اعتماد آفرین پارسیان پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سامانۀ معاملات آنلاین رسام

اعتماد آفرین پارسیان

صندوق اعتماد آفرین پارسیان، اولین صندوق درآمدثابت نوع دوم در کشور بوده که توسط تامین سرمایه لوتوس ایجاد شده است. این صندوق که در سال 1393 در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شده، از اردیبهشت ماه 1394 کار خود را آغاز کرده است.

در امیدنامه اعتماد آفرین پارسیان، هدف از ایجاد صندوق، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و ایجاد یک سبد از این دارایی‌ها عنوان شده است. سبدی قابل معامله (ETF) و از نوع درآمدثابت که بیشترین بازدهی را به سرمایه‌گذارانش برگرداند.

در صندوق اعتماد آفرین پارسیان، تقسیم سود انجام نمی‌شود. برهمین اساس با رشد قیمت هر واحد که به اصطلاح به آن NAV می‌گوییم، سود حاصل از سرمایه‌گذاری بدست می‌آید. بنابراین در صورت سرمایه‌گذاری مجدد از محل سود، سرمایه‌گذاران سود بیشتری کسب خواهند کرد.

اعتماد آفرین پارسیان، از سال 94 تا 99 تعداد واحدهای صندوق را از 500.000.000 به 4 میلیارد واحد افزایش داده و محدودیتی برای خرید تعداد واحدهای آن وجود ندارد. NAV هر واحد در این صندوق از سال 94 تا به امروز 4 برابر شده که این یعنی اگر شما در این مدت در صندوق سرمایه‌گذاری می‌کردید، سرمایه شما امروز به 4 برابر مبلغ اولیه می‌رسید. در حال حاضر، صندوق قابل معامله اعتماد آفرین پارسیان پیش‌بینی سود سه ماه آینده را 20 درصد سود بانکی و 22 درصد سود موثر اعلام کرده است.

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرين پارسيان

مدیر صندوقمتولی صندوقحسابرسمدیران سرمایه گذاریبازارگردان
تامين سرمايه لوتوس پارسيانموسسه حسابرسی فريوران راهبردموسسه حسابرسی بيات رايانمجتبي جهانگيری، هادی روزگار، آرش پناهی يرزلوتامين سرمايه لوتوس پارسيان

ترکیب دارایی صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان

سرمایه‌گذاری خارجی ارزی به هرشکل در صندوق اعتماد آفرین پارسیان غیرمجاز است و صندوق تنها می‌تواند بر روی دارایی‌های داخلی سرمایه‌گذاری کند. بنابراین با توجه به درآمد ثابت بودن صندوق، ترکیب دارایی‌های اعتماد آفرین پارسیان به صورت زیر است:

اعتماد آفرین پارسیان

همانطور که در ترکیب نمودار بالا مشخص است و در امیدنامه صندوق نیز به آن اشاره شده، تمامی وجوه صندوق در اوراق مشارکت ، اوراق بهادار با درآمد ثابت و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.

با توجه به اینکه اعتماد آفرین پارسیان، صندوق درآمد ثابت نوع دوم به شمار می‌رود، 70 تا 90 درصد آن را سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت تشکیل داده است. در نمودار بالا، به صورت مجزا، 39.6 درصد از دارایی‌ها شامل اوراق مشارکت و 44.1 درصد را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد.

در زمان نگارش این مقاله، قیمت صدور هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق، 40,744 ریال، قیمت ابطال، 40,698 ریال و کل خالص ارزش دارایی‌های اعتماد آفرین پارسیان، 85,973,361,006,251 ریال است. این ارزش‌ها هر روز و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تغییر می‌کند.

سرمایه‌گذاری در صندوق اعتماد آفرین پارسیان مناسب چه کسانی است؟

از آنجایی که اعتماد آفرین پارسیان یک صندوق درآمد ثابت نوع دوم است، بنابراین ریسک آن از صندوق‌های درآمد ثابت کمتر بوده و حتی به صفر نیز میل می‌کند. این ویژگی باعث شده تا نماد اعتماد در روزهایی که حتی بازار منفی است، همچنان به سرمایه‌گذاران خود سوددهی داشته باشد. بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق مناسب افرادی است که تمایلی به ریسک کردن ندارند و یا بهتر بگوییم، علاقه‌مندند با ریسک پایین در بازار سهام فعال باشند.

مزایای صندوق اعتماد آفرین پارسیان

از جمله مزایایی که هر سرمایه‌گذاری را مجاب به صدور واحد از صندوق اعتماد آفرین پارسیان می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود رکن بازارگردان و نقدشوندگی بالا
  • محدود نبودن سقف خرید واحدها
  • ریسک پایین و نزدیک به صفر به دلیل ماهیت صندوق(درآمد ثابت نوع دوم)
  • قیمت‌های پایین واحدها و امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم
  • انتشار NAV صندوق و بروزرسانی منظم اطلاعات
  • معاملات واحدهای صندوق اعتماد آفرین پارسیان از مالیات معافند
  • وجود پشتیبانی تلفنی لوتوس پارسیان در صورت ابهام و مشکل

چگونه در صندوق اعتماد آفرین پارسیان سرمایه‌گذاری کنیم؟

از آنجایی که این صندوق از نوع ETF یا قابل معامله است، برای خرید و یا صدور واحدهای سرمایه‌گذاری نیاز به کد بورسی دارید. بدین منظور می‌توانید پس از ثبت‌نام در سامانه سجام، و احراز هویت توسط اپلیکیشن سیگنال، با مراجعه به وب سایت سیگنال در کارگزاری دلخواه خود ثبت نام کنید.

این صندوق در فرابورس با نماد «اعتماد» مشخص است. پس از این مراحل، می‌توانید واحدهای خود را، درست شبیه به سهام، به صورت حضوری و آنلاین، خرید و فروش کنید. حداقل واحد خریداری شده برای ورود به صندوق اعتماد آفرین پارسیان 10 واحد است. با این حال حداقل معامله در سیستم آنلاین کارگزاری‌ها، به دلیل الزامات سازمان بورس 500 هزار تومان است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *