حقیقی و حقوقی در بورس یعنی چه؟ نقش افراد حقیقی و حقوقی در بورس چیست؟

حقیقی و حقوقی در بورس یعنی چه؟ نقش افراد حقیقی و حقوقی در بورس چیست؟

همه افرادی که اخبار و آموزش بورس را دنبال می کنند، اسم سهام داران حقیقی و حقوقی را شنیده اند. مثلا حقوقی ها از سهام شرکت الف حمایت کردند، حقوقی ها در نماد الف در نقش فروشنده ظاهر شدند و یا آماری از پایین ترین نسبت های خرید به فروش حقیقی، میزان ورود پول حقیقی و غیره.

به طور کلی دو گروه سهام‌دار در بازار بورس فعالیت می کنند، افراد حقیقی و حقوقی. ما در این این مقاله می خواهیم بیشتر با این افراد و تاثیری که هر یک بر بازار سهام می‌گذارند، آشنا شویم.

افراد حقیقی چه کسانی هستند؟

افراد حقیقی که به آن ها سهام‌داران خرد نیز گفته می شود، تمام کسانی هستند که به طور مستقل در بازار بورس فعالیت می کنند. اگر شما نیز با طی کردن فرآیند احراز هویت سجام، کد بورسی دریافت کرده اید و به صورت یک هویت مستقل در این بازار خرید و فروش می کنید، یک سهام‌دار حقیقی هستید.

افراد حقوقی چه کسانی هستند؟

حقوقی ها یا همان سهام داران عمده مجموعه ای از سهامداران حقیقی هستند که در قالب یک شرکت سبد گردانی، شرکت سرمایه گذاری،  صندوق سرمایه گذاری، کارگزاری و غیره در بازار سهام فعالیت می‌کنند. یعنی هر فرد نمی تواند به صورت مستقل معامله کند بلکه همه مجموعه تحت عنوان صندوق یا شرکتی که در آن عضو هستند، فعالیت می کنند. در این حالت سازمان مربوطه یک سهامدار حقوقی نامیده می شود و شامل مجموعه ای از افراد (مدیر عاملان، کارمندان و غیره) و همچنین نام تجاری، کد اقتصادی و اطلاعات ثبت شرکت می باشد. پس منظور از یک سهامدار حقوقی، یک نهاد فعال در بازار بورس است.

نقش افراد حقیقی و حقوقی در بازار بورس چیست؟

هر یک از این دو گروه سهام‌دار استراتژی متفاوتی در بازار دارند چرا که اهداف و شرایط فعالیت آن ها با هم متفاوت است. در نتیجه تاثیری که بر بازار می گذارند نیز با هم تفاوت دارد.

مثلا  افراد حقیقی معمولا دید کوتاه مدت به بازار دارند، با سرمایه اندک وارد بازار می شوند و فارغ از ارزندگی و فاکتور های بنیادی سهم، تنها به دنبال کسب سود هستند. بنابراین ممکن است سهام ارزنده از چشم آن ها دور بماند. یا از آن جا که بسیاری از آن ها تازه واردان به این بازار هستند، دانش کافی برای فعالیت در بازار ندارند از همین رو ممکن است به راحتی تحت تاثیر شایعات و جو روانی بازار اقدام به خرید و فروش کنند و بازار را از حالت تعادل خارج کنند.

البته این موضوع برای تمام سهام‌داران حقیقی صادق نیست اما در حقیقت عده معدودی از اشخاص حقیقی دانش و تجربه کافی را دارند. به همین دلیل معمولا توصیه می شود افراد تازه‌وارد تا زمان آشنایی با فرآیند بازار و معاملات، از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند.

نقش افراد حقیقی و حقوقی در بازار بورس چیست؟

از طرفی افراد حقوقی معمولا با دید بلند مدت وارد بازار می شوند و سرمایه زیادی را به بازار تزریق می کنند. هدف آن ها تنها کسب سود نیست بلکه گاهی برای حمایت از یک سهم، حفظ یا به دست آوردن کرسی هیئت مدیره یا تامین مالی اقدام به خرید و فروش می کنند. مثلا ممکن است گاهی بازار مثبت باشد اما سهامداران حقوقی برای حفظ تعادل بازار، در نقش فروشنده ظاهر شوند. اشخاص حقوقی شامل تیمی از تحلیلگران هستند و خرید و فروش را بر اساس ارزش واقعی سهم ها انجام می دهند. از این گذشته نظارت هایی از سوی ناظر بازار و سهامداران شرکت بر عملکرد آن ها وجود دارد. بنابراین حساب شده تر از سهام‌داران حقیقی عمل می کنند و رفتار هیجانی و عجولانه ندارند چرا که باید پاسخگو بوده و ریسک سرمایه را کنترل کنند.

آیا خرید و فروش حقوقی ها نوعی سیگنال در بازار است؟

یکی از موضوعاتی که در بازار وجود دارد و حتما شما نیز با آن روبرو شده اید، اینست که گاهی افراد حقیقی بر اساس رفتار اشخاص حقوقی در بازار فعالیت می کنند. مثلا اگر حقوقی ها در حال فروش یک سهم خاص هستند، سهام داران حقیقی نیز فکر می کنند باید آن سهم را بفروشند یا برعکس. در صورتی که همانطور که گفتیم  هدف افراد حقوقی از معاملات می تواند حفظ تعادل بازار، تامین سرمایه و غیره باشد نه صرفا کسب سود. در این حالت حقوقی ها می توانند سهام‌داران حقیقی را به رفتار هیجانی ترغیب کنند.

اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که معاملات خود را بر اساس رفتار حقوقی ها تنظیم می‌کنید، بهتر است قبل از خرید و فروش تحلیل های بنیادی آن سهم را نیز بخوانید، سپس اقدام به معامله کنید نه صرفا بر اساس رفتار حقوقی ها. حتی گاهی ممکن است یک شخص حقوقی سهامی را بری ارزندگی آن معامله کند اما تحلیل های آن لزوما درست نباشد. به هر حال خطای انسانی وجود دارد و بخش جدانشدنی بازار سرمایه است. پس نمی توان با اطمینان صد درصد به حقوقی ها عمل کرد.

حقوقی ها، بازارگردان بازار ایران

بازارگردان ها در حقیقیت نقدینگی موجود در بازار را به گردش در می آورد و با افزایش و کاهش عرضه و تقاضا، سهام را بین اشخاص حقیقی و حقوقی دست به دست می کنند. در واقع یک بازار گردان سعی در کنترل نقدینگی و دامنه نوسان قیمت سهم دارد. از آن جا که سهام داران حقوقی گاهی برای حفظ تعادل بازار معامله می کنند، می توان آن ها را بازارگردان بورس نامید.

اما برخی از کارشناسان معتقدند که اشخاص حقوقی نمی توانند بازارگردان های خوبی باشند چراکه منافع خود را درنظر می گیرند و ممکن است به خرید و فروش سهام جهت بدهند. آن ها معتقدند که این وظیفه مهم باید به یک نهاد مستقل سپرده شود.

اطلاعات خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی ها را از کجا پیدا کنیم؟

برای بدست آوردن حجم، تعداد و ارزش خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی می توانید به بخش بازار بورس یا فرابورس در سایت tsetmc.ir مراجعه کنید. در سربرگ حقیقی و حقوقی تمام اطلاعات مورد نیاز سهام‌داران آمده است.

در شکل زیر اطلاعات یک نماد دلخواه را مشاهده می کنید.

حرف آخر

در هر بازاری هر دو گروه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی باید سهمی را انتخاب کنند که تمامی فاکتور های ارزندگی را داشته باشد. اگر تجزیه و تحلیل درستی نسبت به بازار و سهام انتخابی نداشته باشیم و بر اساس گفته ها و شنیده های دیگران یا بر اساس هجوم سهام‌داران به صف های خرید و فروش یا حتی تنها بر اساس رفتار حقوقی ها معامله کنیم، نتیجه دلخواه نخواهد بود. حتی در روز های مثبت بازار افرادی هستند که با چنین رفتار غلطی ضرر کرده اند. بنابراین بهتر است همواره رفتار هر دو دسته را مد نظر گرفته و از افراد باتجربه نیز مشورت بگیریم و در صورتی که می‌خواهیم یکی از افراد خبره در این زمینه شویم، زمان و انرژی خود را برای یادگیری بیشتر تکنیک ها و معاملات صرف کنیم.

سوالات متداول

تغییر مالکیت بورسی به چه معناست؟

تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی یعنی نقدینگی از سبد سهام‌دارن حقیقی به سبد سهام‌داران حقوقی منتقل شده است. در نتیجه حقیقی ها فروشنده و حقوقی ها خریدار بوده اند.

خالص خرید/فروش سهام‌داران حقیقی و حقوقی چیست؟

اگر خرید سهام داران (حقیقی یا حقوقی) از میزان فروش آن ها بیشتر باشد، با تفاضل فروش از خرید، خالص خرید سهام‌داران به صورت عددی برای هریک از سهام‌داران حقیقی و حقوقی بدست می آید.

میزان مشارکت سهام داران حقیقی و حقوقی چیست؟

این عدد میزان معاملاتی است که هر یک از سهام داران حقیقی و حقوقی در یک روز معاملاتی انجام می دهند.

کد به کد یعنی چه؟

سهام داران حقوقی کد های حقیقی نیز دارند. گاهی سهام داران حقوقی سهمی را با کد حقوقی خود می فروشند و با کد حقیقی خود می خرند. این موضوع می تواند باعث جذب دیگر سرمایه گذاران به این سهم شود و نشان دهد که سرمایه گذاران حقوقی برای این سهم برنامه دارند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام و خسته نباشید خدمت همه اعضای محترم برنامه سیگنال
    لطفا در خصوص آموزش تحلیل بنیادی هم مطلب بزارین، بهترین برنامه در خصوص بازار سرمایه از نظر من همین أپ سیگناله که به خوده من خیلی کمک کرده.

  • سلام
    چگونه تاریخچه ی یک سهم را تحلیل کنیم و اینکه آیا واقعا روند صعودی ونزولی بودن یک سهم با توجه به نمودار شکل می‌گیرد یا نه می‌تواند سهام دار حقوقی تغییری در این روند داشته باشد

    • سلام، برای پاسخ به این سوال پیشنهاد میکنم ویدیو های آموزش تحلیل تکنیکال را در بخش ویدیو های آموزشی سیگنال بررسی کنید