با اردرگذاری و انواع سفارش در صرافی‌ها آشنا شوید!

با اردرگذاری و انواع سفارش در صرافی‌ها آشنا شوید!

خب؛ همانطور که میبینید دنیای معاملات آنقدر گسترده است که با یک کلمه هزاران سوال به ذهن متبادر می شود و می شود ساعتها دربارۀ آن فکر کرد. اگر شما هم به تازگی وارد بازارهای سرمایه داری مانند ارز دیجیتال شده اید، احتمالا تا به حال به اصطلاح اردرگذاری برخورده اید.

شاید برای شما هم سوال شده است که اردرگذاری چه کارکردی دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات بهتر است صبور باشید و این مقاله را تا آخر بخوانید. مطمئنیم پس از آن، بسیاری از سوالات ذهن شما حل خواهد شد.

اردرگذاری چیست؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا به معنای کلمۀ اردر فکر کنیم. همانطور که می دانید اردر (order) کلمه ای انگلیسی است و معنای آن سفارش است. پس نیمی از پاسخ سوال، در معنای همین کلمه نهفته است. اما برای بخش دوم سوال ساده ترین پاسخ می تواند همین جمله باشد.

اردرگذاری به معنای تعیین سفارش برای خرید یا فروش سهام مورد نظر در صرافی هاست.

درواقع هرجایی که خریدار یا فروشنده ای وجود داشته باشد، اردرگذاری یا تعیین سفارش برای خرید یا فروش نیز وجود دارد. اما وظیفۀ اصلی اردرگذاری، در صرافی هایی است که اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال می کنند. اردرها انواع مختلفی دارند و هرکدام به نحو مشخصی خریدار و یا فروشنده را در معامله کمک می کنند.

انواع سفارش ها

همانطور که گفتیم، تنوع انواع سفارش ها می تواند به خریداران و فروشندگان کمک کند تا بر اساس ویژگی هرکدام و نیاز آن ها ، از هریک استفاده کند. انواع اردرها شامل موارد زیر می شود:

  • سفارش Market
  • سفارش Limit
  • سفارش Stop-limit
  • سفارش Oco
انواع سفارش اردرگذاری

برای اطلاع از هریک از این سفارش ها، بهتر است به بررسی هرکدام از آن ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.


سفارش Market


سفارش مارکت یا سفارش بازار، ساده ترین نوع سفارش در بازار است. سفارش مارکت یک دستورالعمل ساده برای انجام یک معامله در بهترین وقت بازار دارد. درواقع با این نوع سفارش شما به عنوان خریدار می گویید: “من رمزارز مورد نظر خودم را در بهترین زمان ممکن می خرم”.

این بهترین زمان ممکن به معنای قیمت خاصی نیست، بلکه به معنای بهترین شرایط برای خرید یا فروش در در بازار است. در این نوع سفارش دیگر نگرانی ای بابت قیمت وجود ندارد، چون بهترین قیمت برای خرید “پایین ترین” قیمت و بهترین قیمت برای فروش ” بالاترین” محسوب می شود. و ما هم از صرافی “بهترین” زمان را خواسته ایم!

به کسانی که از سفارش market استفاده می کنند، Takers هم گفته می شود. چراکه این سفارش ها بلافاصله در دفتر سفارشات ثبت می شود و عملیات خرید هم بلافاصله انجام می شود. این نوع سفارش ویژگی های خاص خودش را هم دارد. به عنوان مثال:

  1. همانطور که گفتیم سرعت انجام این سفارش ها سریع و بلافاصله است، پس به هیچ عنوان وقتی برای ورود به Order book و ثبت در آن ندارد.
  2. هیچ قیمت ثابتی برای این سفارش وجود ندارد. قیمت درواقع بهترین قیمت در بهترین زمان ممکن است و این بهترین قیمت می تواند همیشه تغییر کند.

سفارش limit


سفارش لیمیت یا سفارش محدود، سفارشی است که خرید یا فروش سفارش شدۀ شما، تا زمان رسیدن به آن، انجام نخواهد شد. برای روشن تر شدن بحث بهتر است به این مثال توجه کنید:

مثلا تصور کنید شما 3 بیت کوین دارید و احتمال می دهید که قیمت هر بیت کوین شما تا 15000 دلار افزایش پیدا کند. پس تصمیم میگیرید زمانی بیت کوین های خود را بفروشید که قیمت هر عدد بیت کوین به 15 هزار دلار برسد. شما با استفاده از گزینۀ سفارش limit درخواست خود را ثبت می کنید. و صرافی نیز هروقت قیمت به محدودۀ 15000 دلار رسید بیت کوین شما را می فروشد.

اگر برای شما هم سوال شده است که چرا به جای ثبت سفارش و نگه داری آن در جایی به نام order Book، هروقت قیمت به حد مورد نظر رسید به سراغ معامله نروید؟ جواب کاملا واضح است! چون این کاملا محتمل است که وقتی قیمت رمز ارز مورد نظر شما به حد دلخواه شما برسد، شما دیرتر خبر دار شوید و یا در همان لحظه با اختلال اینترنت مواجه شوید و یا خواب باشید! در نتیجه برای از دست ندادن یک معاملۀ خوب، چه چیزی بهتر از یک اردرگذاری مناسب؟


سفارش Stop-Limit


استاپ لیمیت یکی از سفارش هایی است که بسیار مورد استقبال معامله گران تحلیل تکینکال است. چرا؟ چون بر اساس تحلیل های صورت گرفته در بازار ارز انجام می شود. اجازه دهید تا با یک مثال ساده آن را برای شما بهتر تشریح کنم:

حتما هم شنیده اید که تحلیل گران در برخی تحلیل ها اینطور بیان می کنند که به عنوان مثال اگر بیت کوین بتواند مقاومت 4200 دلاری را بشکند، به راحتی می تواند وارد کانال 5.200 دلار شود. یا اگر قیمت بیت کوین به زیر 3800 دلار رسید، قطعا با سقوط های بیشتری همراه خواهد شد. پس شما توقف ضرر خود را در 3800 قرار می دهید که سرمایه تان متوجه هیچ ضرری نشود.

Stop-limit order درواقع یک سفارش شرطی شده است. به این معنی که شما شرطی را تعیین می کنید و تا زمانی که آن شرط محقق نشود، سفارش شما در لیست هیچ سفارشی قرار نخواهد گرفت و انجام نخواهد شد. درواقع در این نوع سفارش، شما با سیستم شرط می کنید که اگر قیمت به مبلغ x دلار رسید، سفارش شما با قیمت Y را به جریان بیندازد. البته قیمت Y و X میتواند یکی باشد.

اما همانطور که گفتیم در این زمان ممکن است شما به هردلیلی دسترسی ای به معامله نداشته باشید. پس شما می توانید با استفاده از سفارش Stop- limit از ضرر رسیدن به سرمایۀ خود جلوگیری می کنید.

در سفارش Stop-limit سه گزینه برای شما فعال خواهد شد:

  1. Stop: این قسمت درواقع همان شرط شماست. در این کادر همان قیمتی را می زنید که می خواهید با رسیدن به این قیمت، سفارش شما فعال شود.
  2. Limit: گزینۀ لیمیت درواقع همان قیمتی است که می خواهید معاملۀ شما بر اساس آن انجام شود.
  3. Amount: مقدار دارایی یا ارزی که می خواهید وارد معامله کنید در این قسمت ثبت می شود.

سفارش OCO


سفارش OCO یا One Cancels the Other سفارشی است که از ترکیب دو سفارش Limit و Stop- limit تشکیل شده است و به معامله گر اجازه می دهد دو سفارش محدود و حد ضرر را ثبت کند. البته این نکته نیز قابل توجه است که با فعال شدن هر کدام از سفارش ها، سفارش دیگر خود به خود حذف خواهد شد.

در حال حاضر، تعداد صرافی هایی که سفارش OCO را انجام می دهند زیاد نیست. صرافی های محدودی مانند صرافی بایننس با فراهم کردن این امکان برای معامله گران، فرصتی برای کسب سود بدون ایجاد ضررهای احتمالی به وجود آورده است.

اگر بخواهید از این نوع سفارش برای معامله استفاده کنید، قسمت های مختلفی را بر روی پنجرۀ این سفارش مشاهده می کنید که شامل:

  • Stop: اگر قیمت به اندازه ای که شما در این قسمت ثبت کرده اید برسد، سفارش لیمیت با قیمت محدود فعال خواهد شد.
  • Limit: پس از فعال شدن گزینۀ Stop، سفارش شما با قیمتی که در این گزینه فعال کرده اید وارد محدودۀ سفارش خواهد شد.
  • Amount : نشان دهندۀ حجم کل سفارش است.
  • Total: ارزش کل سفارش را نشان می دهد.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا مفهوم اردرگذاری توضیح داده شد و پس از آن از نحوۀ کار سفارش ها در روند معاملات صحبت شد. از آنجایی که سفارش ها انواع مختلفی دارند، در این مقاله از چند نوع سفارش که بیشترین استفاده را در میان معامله کنندگان دارد صحبت شد.

شما پس از خواندن این مقاله، فکر می کنید کدام یک از سفارش های بالا برای معامله کردن مناسب تر است؟ چه نوع سفارش های دیگری وجود دارد که می تواند به معامله کنندگان کمک کند؟ در قسمت کامنت های این پست برای ما بنویسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *