آشنایی با صرافی FTX | پلتفرمی برای حرفه‌ای‌ها

آشنایی با صرافی FTX | پلتفرمی برای حرفه‌ای‌ها

صرافی FTX یکی از مشهورترین پلتفرم‌های معاملات رمزارزی است. سرویس‌های متنوع، فراوانی ارزهای لیست شده، رابط کاربری جذاب، توکن بومی و … از مزیت‌های مهم این صرافی است. گسترش برنامه‌های توسعه یافته در بستر بلاک چین و افزایش علاقه مردم به خرید رمزارزها نیز به رشد محبوبیت این صرافی کمک کرده است. در حال حاضر FTX پس از بایننس و کوین‌بیس دومین صرافی برتر ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی سرویس‌های این پلفترم و توکن بومی آن خواهیم پرداخت. همچنین مراحل ثبت نام، احراز هویت و ورود دو مرحله‌ای را مرور خواهیم کرد.

صرافی FTX

اف‌تی‌ایکس یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. این صرافی سال ۲۰۱۸ در کشور انتیگا اند باربیودا (Antigua and Barbuda) تاسیس شد. کشور انتیگا اند باربیودا مجمع‌الجزایری در قاره آمریکا است.

صرافی FTX توسط سم بنکمن فرید (Sam Bankman –Fried) تاسیس شد. بنکمن تحصیلاتش را در رشته فیزیک دانشگاه MIT گذرانده است. او هم بنیانگذار شرکت Alameda محسوب می‌شود که در حوزه سرمایه‌گذاری کریپتو فعالیت می‌کند. سم بنکمن از چهره‌های شناخته شده در دنیای کریپتو به حساب می‌آید و واکنش‌ها و صحبت‌هایش همیشه بازتاب زیادی در رسانه‌های اجتماعی دارد. سایر اعضای تیم توسعه نیز سابقه فعالیت در مجموعه‌های شناخته‌شده‌ای مثل گوگل و فیسبوک را دارند.

صرافی FTX

سرویس‌ها صرافی FTX

معاملات فیوچرز

یکی از ویژگی‌های مهم صرافی FTX، تنوع بالای ارز دیجیتال در بخش فیوچرز است. معاملات فیوچرز دارای انواع مختلفی است. معاملات دارای سررسید و بدون سررسید مهم‌ترین دسته‌بندی بخش فیوچرز است. همچنین امکان معامله روی شاخص آلت کوین‌ها، شاخص رمزارز صرافی، شاخص دیفای و … وجود دارد. حداکثر لوریج در معاملات فیوچرز صرافی FTX نیز ۲۰ است.

بازار اسپات

بازار اسپات اصلی‌ترین سرویس هر صرافی رمزارزی محسوب می‌شود. تنوع بالای ارزهای دیجیتال در صرافی FTX باعث شده تا بازار اثبات این صرافی یکی از بهترین بسترها برای خرید و فروش جفت‌ارزهای معاملاتی باشد.

بازار اسپات

توکن سهام شرکت‌ها

سرویس توکن سهام شرکت‌ها (Tokenize stocks) یکی از اولین‌ها پروتکل‌ها برای انجام معاملات در بازارهای سنتی به کمک رمزارزها است. این سرویس به کمک شرکت CM – EQUITY طراحی و اجرا شده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام برخی شرکت‌های مشهور را با استفاده از ارزهای دیجیتال خریداری کنند. این قابلیت باعث پایداری بیشتری سبد سرمایه کاربران خواهد شد.

توکن‌های اهرم‌دار

معاملات توکن‌های اهرم‌دار (Leverage Token) شباهت زیادی به معاملات فیوچرز دارد؛ اما تفاوت اصلی در قیمت توکن است. لوریچ معاملات توکن‌های اهرم‌دار به صورت پیش‌فرض روی عدد ۳ تنظیم شده است. بنابراین اگر قیمت اتریوم در بازار اسپات ۱ واحد افزایش یا کاهش یابد، قیمت توکن اهرم‌دار ۳ واحد بیشتر یا کمتر خواهد شد.

بازار پیش‌بینی

معاملات پیش‌بینی (Prediction) یکی از جذاب‌ترین سرویس‌های صرافی FTX است. این سرویس وقایع مهم دنیا را لیست کرده است و از کاربران می‌خواهد پیش‌بینی خود را در مورد اتفاقات آینده اعلام کنند. برای مثال توکن Trump از همین الان توسط صرافی FTX برای انتخاب ۲۰۲۴ ارائه شده است. پس از مشخص شدن نتایج انتخاب ۲۰۲۴ معاملات تعیین تکلیف خواهد شد.

بازار پیش‌بینی

بازار NFT

بازار NFT جزو جدیدترین سرویس‌های صرافی FTX است. در این بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT‌) خرید و فروش می‌شوند. در حالی که برخی صرافی‌ها مثل بایننس حقوق کپی رایت ناشران NFT‌ها تضمین می‌کنند اما FTX در این موضوعی ضمانتی به توسعه‌دهندگان ارائه نخواهد کرد.

سطوح احراز هویت صرافی FTX

کاربران برای انجام آزادانه معاملات رمزارزی باید مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارند. صرافی‌ها سطوح مختلفی برای احراز هویت تعریف می‌کنند. کاربرانی که نمی‌خواهند اطلاع زیادی در اختیار صرافی‌ها قرار دهند، می‌توانند از سطوح پایین‌تر برای انجام معاملات استفاده کنند. احراز هویت صرافی FTX نیز دارای سه سطح مختلف است.

سطح صفر

سطح صفر ابتدایی‌ترین وضعیت برای مشخصات هویتی است. در واقع کاربران سطح صفر اقدام خاصی برای احراز هویت انجام نمی‌دهند و صرفا ایمیل و کشور محل سکونت خود را مشخص خواهند کرد. این کاربران قادر به ارسال ارز دیجیتال، برداشت یا ترید نخواهند بود.

سطح یک

کاربران سطح یک ایمیل، تلفن همراه و محل سکونت خود را مشخص می‌کنند. این کاربران می‌توانند روزانه تا سقف ۲ هزار دلار معاملات رمزارزی انجام دهند. پس از اعلام شماره تلفن صرافی کدی را برای کاربر پیامک خواهد کرد. با وارد کردن کد در پنل صرافی مراحل احراز هویت تکمیل خواهد شد.

سطوح احراز هویت صرافی FTX

سطح دو

کاربران سطح دو محدودیتی در معاملات رمزارزی ندارند. این کاربران آدرس، تلفن همراه، پاسپورت و تصویر خود را برای صرافی FTX‌ ارسال می‌کنند.

نحوه استفاده از صرافی FTX برای ایرانی ها

صرافی اف تی ایکس به دلیل تبعیت از تحریم‌های بین‌المللی دسترسی کاربران ایرانی به این پلتفرم را مسدود کرده است. بنابراین معامله‌گران کشورمان برای ورود به صرافی FTX باید از سرویس‌های تغییر آی‌پی استفاده کنند. استفاده از این سرویس‌ها همراه با چالش‌هایی خواهد بود. بنابراین به غیر از گذراندن مراحل آموزش صرافی FTX، کسب آگاهی لازم از معضلات احتمالی استفاده از سرویس‌های تغییر آی‌پی امری ضروری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

آموزش ثبت نام صرافی FTX

مرحله اول

اولین مرحله از آموزش صرافی FTX، ساخت حساب کاربری است. پس از وارد شدن به سایت صرافی اف تی ایکس به نشانی ftx.com از منو بالای صفحه گزینه Register را انتخاب کنید.

آموزش ثبت نام صرافی FTX

مرحله دوم

حال باید آدرس ایمیل را وارد کرده و رمز عبور را انتخاب کنید. با کلیک روی گزینه Click To Verify و پذیرفتن قوانین صرافی FTX مراحل ابتدایی ثبت نام تکمیل خواهد شد. در نهایت باید روی گزینه Sign Up کلیک کنید.

مرحله دوم

مراحل احراز هویت صرافی FTX

  • ‍پس از وارد شدن از قسمت پروفایل روی گزینه Settings کلیک کنید.
مراحل احراز هویت صرافی FTX
  • حال گزینه Identity Verification را انتخاب کنید.
مرحله دوم احراز هویت صرافی FTX
  • در صفحه جدید برای باز شدن دسترسی ترید ارز دیجیتال روی گزینه Enable Trading And Deposit کلیک کنید.
  • در این مرحله احراز هویت سطح یک انجام خواهد شد. ابتدا باید نوع حساب را انتخاب کنید. حساب‌های فردی Individual نام دارد و حساب‌های حقوقی با نام Institution شناخته می‌شوند.
انتخاب نوع حساب در صرافی FTX
  • حال اطلاعات خواسته شده شامل نام کامل، کشور محل سکونت، استان محل سکونت، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد را وارد کنید.
اطلاعات شخصی

آموزش فعالسازی احراز هویت دو عاملی در صرافی اف تی ایکس

  1. از قسمت پروفایل روی گزینه Settings کلیک کنید.
  2. در صفحه جدید از منوی سمت راست گزینه Two-Factor Authentication را انتخاب کنید.
  3. برای فعالسازی احراز هویت دو عاملی می‌توانید از نرم‌فزار Google Authenticator یا سرویس پیامک استفاده کنید. با توجه به مشکلات احتمالی پیامک‌های بین‌المللی بهتر است نرم‌افزار Google Authenticator را نصب کنید. پس از نصب اپلیکیشن باید QR Code را اسکن کرده و سپس کد اعلام شده توسط اپلیکیشن را در پنل کاربری ثبت کنید. پس از ثبت کد احراز هویت دو عاملی فعال خواهد

توکن FTT

رمزارز FTT توکن بومی صرافی FTX است. در حال حاضر صرافی‌های بایننس (Binance)، کوینکس (CoinEx) و بیتمکس (BitMex) و … این توکن را لیست کرده‌اند. کاهش کارمزدهای معاملاتی، ارائه وثیقه برای معاملات فیوچرز، سودهای اجتماعی به واسطه صندوق‌های بیمه و … از مزایای خرید و استفاده از توکن FTT است. همچنین بنیاد اف‌تی‌ایکس برنامه گسترده‌ای برای توکن‌سوزی طراحی کرده تا ارزش این ارز دیجیتال رشد بیشتری را تجربه کند.

توکن FTT

در زمان نگارش این مقاله قیمت توکن FTT حدود 41 دلار است. مارکت کپ این ارز دیجیتال نیز حدود 5.7 میلیارد دلار بوده و از نظر حجم بازار بیست و هفتمین رمزارز برتر کریپتو محسوب می‌شود. بیشترین قیمت برای رمزارز FTT 80 دلار بوده که در اواخر تابستان ۲۰۲۱ ثبت شده است. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای کلیک کنید.

قیمت توکن FTT

جمع بندی

صرافی FTX با ارائه سرویس‌های مختلفی مثل توکن‌های اهرم‌دار، معاملات فیوچرز، بازار NFT و … تلاش می‌کند تا نیازهای بخش‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال را رفع کند. سم بنکمن فرید به عنوان مدیرعامل اقدامات متعددی را برای توسعه و گسترش را برای توسعه و گسترش این پلتفرم معاملاتی انجام داده است. رمزارز FTT به عنوان توکن بومی این صرافی در سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته که همین موضوع یکی از نشانه‌های افزایش محبوبیت صرافی FTX است. سطوح مختلف احراز هویت صرافی FTX به کاربران زیادی اجازه می‌دهد معاملات رمزارزی خود را در این بستر انجام دهند. در حال حاضر دسترسی به صرافی FTX برای ایرانی ها فقط با استفاده از سرویس‌های تغییر آي‌پی امکان‌پذیر است. با این حال سرمایه‌گذاران زیادی از داخل کشور دارایی‌های خود را در این پلتفرم مدیریت می‌کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *