کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی چقدر است؟ + نحوه دریافت

کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی چقدر است؟ + نحوه دریافت

زنانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، می‌توانند با ارائه شناسنامه یا گواهی ولادت نوزاد و مادر از غرامت دستمزد یا کمک هزینه ایام بارداری و مرخصی زایمان استفاده کنند. همچنین تعداد ماه‌های مرخصی زایمان مادر نیز جزء سوابق کاری وی محسوب خواهد شد. اما کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی شرایطی دارد، که شامل حال هر کسی نمی‌شود. در ادامه به بررسی شرایط، مدارک و نحوه دریافت کمک هزینه بارداری در سایت تامین اجتماعی خواهیم پرداخت.

به‌روز‌ترین قیمت طلا و سکه را در سیگنال ببینید!

مبلغ کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی چقدر است؟

سازمان تامین اجتماعی مبلغ کمک هزینه بارداری را معادل با دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه‌ شده (با در نظر گرفتن روزهای استراحت بدون کسر ۳ روز اول) در نظر می‌گیرد.

برای محاسبه کمک هزینه بارداری، فرد باید مجموع مبالغ کسری حق‌ بیمه که در آخرین ۹۰ روز قبل از استراحت دریافت کرده است را با هم جمع و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه‌‌شده در این مدت تقسیم کند.

به منظور تسهیل در فرایند محاسبه می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

شرایط دریافت کمک هزینه بارداری بیمه تامین اجتماعی چیست؟

4 شرط اصلی زیر برای دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری وجود دارند.

  1. مادر باید در یک سال آخر قبل از زایمان، حداقل 60 روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشد.
  2. مادر در زمان استراحت، مشغول به کار نبوده و دستمزدی برای او واریز نشده باشد.
  3. در زمان درخواست مرخصی زایمان مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشد.
  4. از فرزند چهارم به بعد هدیه زایمان تامین اجتماعی به مادر تعلق نخواهد گرفت.

در صورتی که مادر 9 ماه مرخصی زایمان خود را کاهش داده باشد، غرامت کمتری دریافت خواهد کرد. گفتنی است برای این کار باید به صورت حضوری به شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کند.

کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی - سیگنال

مدارک مورد نیاز برای دریافت کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی چیست؟

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه مادر
  • اصل و کپی گواهی پزشک معالج
  • اصل و کپی شناسنامه فرزند یا گواهی ولادت او

نحوه دریافت کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی

برای دریافت کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی می‌توانید به دو روش حضوری و غیر حضوری اقدام کنید. در روش حضوری شما می‌بایست به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه و ضمن ارائه مدارک، درخواست خود را مبنی بر دریافت کمک هزینه بارداری ثبت نمایید.

در روش غیر حضوری و اینترنتی شما باید اطلاعات خود را در سامانه تامین اجتماعی به نشانی  eservices.tamin.ir ثبت کنید. برای این کار پس از مراجعه به سامانه تامین اجتماعی، روی گزینه «بیمه‌شدگان»، و سپس روی «حمایت‌های کوتاه مدت» کلیک کنید. در نهایت باید روی گزینه «درخواست کمک هزینه بارداری» کلیک کنید.

ثبت درخواست کمک هزینه بارداری

در مرحله بعد، باید فرم مورد نظر که حاوی مشخصات و اطلاعات متقاضی خانم و فرزند وی می‌باشد، را پر کنید. همچنین برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، بهتر است تا تصویر مدارک خواسته‌شده را با کیفیت بالا و حجم کم آپلود کنید. تصویر مشخصات خواسته‌شده در زیر آمده است.

مشخصات متقاضی بخش اول
مشخصات متقاضی بخش دوم

برای ورود مستقیم به صفحه بالا و تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک کلیک کنید.

کمک هزینه بارداری بیمه تامین اجتماعی برای مردان

متاسفانه هنوز قانونی مبنی بر پرداخت کمک هزینه زایمان به مردانی که همسرشان باردار است اجرا نشده است. از این جهت، تنها در صورتی که خود شخص مادر بیمه‌شده اصلی باشد، می‌توان هدیه زایمان را دریافت کرد.

برای اطلاع از آخرین اخبار بانک و بیمه کلیک کنید

سایر کمک‌های درمانی بیمه تامین اجتماعی

مطابق با ماده ۶۸ قانون تامین اجتماعی، معادل نقدی تمامی کمک‌های درمانی اعم از معاینات و معالجات قبل، حین و بعد از زایمان به بیمه‌شده زن یا همسر بیمه‌شده مرد تعلق می‌گیرد به شرط آن که در مدت یک سال قبل از زایمان، حق بیمه 60 روز را پرداخت کرده باشد.

همچنین اگر شرایطی مانند بیماری یا فوت به وجود بیاید که مادر نتواند به فرزند خود شیر بدهد، شیر مورد نیاز کودک تا 18 ماه توسط سازمان تامین می شود.