ثبت نام کارت هوشمند اتباع در سال 1404

کارت هوشمند اتباع یکی از مدارک الزامی برای اتباع خارجی و مهاجرین مقیم ایران است که به منظور شناسایی و ارائه خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی یا خرید سیم کارت، طراحی شده است. با توجه به انقضای مدارک هویتی اتباع تا سال 1403 در ایران، دولت طرح جدید صدور کارت هوشمند اتباع را در سال جدید به اجرا درآورده است. مطابق با اخبار منتشر شده افراد باید پس از ثبت نام در سامانه سهما irmigrationorg.ir منتظر دریافت تماس یا پیام از سوی دفاتر کفالت برای دریافت کارت هوشمند اتباع 1404 باشند. همچنین در صورت مسدود بودن سامانه، این افراد میتوانند ثبت نام خود را با مراجعه به یکی از دفاتر کفالت انجام دهند. در ادامه سایر جزئیات مرتبط با کارت هوشمند اتباع خارجی 1404 را بررسی خواهیم کرد.
کارت هوشمند اتباع به چه کسانی تعلق میگیرد؟
این کارت تنها به اتباع خارجی مجاز که مقیم ایران هستند و دارای مدارک اقامتی معتبرند اعطا میشود. علاوه بر آنها برخی از مهاجرین خارجی مانند دانشجویان و دانشآموزان میتوانند اقدام به دریافت این کارت کنند. شرایط و مدارک دریافت کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی در ادامه آورده شده است.
کارت هوشمند اتباع از کجا بگیریم؟
کارت هوشمند توسط وزارت امور خارجه و از طریق اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی صادر میشود. اما برای دریافت این کارت باید پس از ثبت نام و اطلاع رسانی، با مراجعه به همان دفتر کفالتی که عمل انگشت نگاری برای شما انجام شده، کارت هوشمند اتباع خود را دریافت کنید.
گفتنی است که ثبت نام کارت هوشمند اتباع از طریق ثبت نام در سامانه سهما یا مراجعه به نزدیکترین دفتر کفالت محل سکونت اتباع امکانپذیر است.
شرایط ثبت نام کارت هوشمند اتباع 1404 چیست؟
از جمله شرایط ثبت نام کارت هوشمند اتباع خارجی عبارتند از:
- ارائه مدارک اقامتی مانند کارت آمایش، پاسپورت، ویزای کاری یا دانشجویی و …
- داشتن کد یکتا اتباع
- داشتن حساب بانکی در بانک سپه
- تایید شدن درخواست پناهندگی فرد
- ایجاد فراخوان از سوی دفاتر کفالت اتباع یا سازمان ملی مهاجرت در صورت ثبت نام در سامانه
- تایید کد اعتبارسنجی پیامک شده در سامانه سهما irmigrationorg.ir یا مراجعه به یکی از دفاتر کفالت
مدارک لازم برای دریافت کارت هوشمند چیست؟
برای دریافت کارت هوشمند اتباع 1404، ارائه مدارک زیر ضروری است:
- پاسپورت
- تذکره الکترونیکی
- چند قطعه عکس پرسنلی
- مدارک اقامتی
همچنین هزینه کارت هوشمند اتباع خارجی باید در زمان تحویل آن پرداخت شود.
کارت هوشمند اتباع به چه دردی میخورد؟
کارت هوشمند اتباع برای رهگیری و ارائه خدمات به اتباع خارجی ساکن ایران طراحی شده است. این کارت معادل با کارت ملی هوشمند برای افراد با تابعیت ایرانی است. گفتنی است که در این کارت یک شماره شناسایی یکتا به هر فرد اختصاص مییابد.
کارت هوشمند اتباع در واقع یک مدرک شناسایی است که جایگزین تمامی مدارک صادر شده از سازمانها و ارگانهای مختلف مانند کارت آمایش، برگه سرشماری، برگه هویت و … میباشد. اتباع و مهاجرین خارجی به راحتی و با استفاده از این کارت میتوانند اقدام به دریافت خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی، دریافت سیم کارت، انتقال اموال منقول و … کنند.
فرق کارت هوشمند، پاسپورت و تذکره چیست؟
تذکره به همان مدرک شناسایی اتباع افغانستانی گفته میشود. این سند دو نوع الکترونیکی و کاغذی دارد.
پاسپورت نوعی سند است که به افراد اجازه مهاجرت و سفر کردن از یک کشور به کشوری دیگر را میدهد. این مدرک تنها در کشوری که فرد تابعیت آنجا را دارد صادر میشود.
با توجه به تفاوت دو کارت بالا، کارت هوشمند نوعی دیگر از اسناد است که از سوی جمهوری اسلامی ایران و با هدف شناسایی و ارائه خدمات با اتباع خارجی صادر میشود.
کارت هوشمند اتباع تا کی وقت دارد؟
کارتهای هوشمند اتباع خارجی و سایر مدارک هویتی مانند کارت آمایش یا برگه سرشماری در ایران، تنها تا پایان سال 1403 اعتبار دارند. برای دریافت کارت هوشمند اتباع جدید در سال 1404 میبایست دوباره به دفاتر کفالت مراجعه کنید. توجه کنید که تاریخ صدور کارت هوشمند اتباع برای هر نفر به صورت پیامک یا تماس به همان فرد صورت میگیرد. در نتیجه زمان دریافت کارت هوشمند اتباع برای اشخاص متفاوت بوده و تاریخ دقیق پس از ثبت تقاضای آنلاین و با مراجعه مشخص می شود.
اعتبار کارت هوشمند چند ساله است؟
در اولین مرحله صدور کارتهای هوشمند، اعتبار این کارتها یکساله است. اما در مراحل بعدی و با توجه به اعتبار اتباع ساکن در ایران مدت اعتبار کارتهای هوشمند مهاجرین 1،3،5 یا 7 ساله در نظر گرفته خواهد شد.
کارت هوشمند اتباع چقدر هزینه دارد؟
هزینه کارت هوشمند اتباع به تعداد اعضای خانواده بستگی دارد. در ادامه جدول هزینه کارت هوشمند اتباع آورده شده است:
تعداد اعضای خانواده | هزینه کارت هوشمند اتباع |
هزینه درخواست برای یک نفر | 1.204.500 تومان |
هزینه لازم برای دو نفر | 2.059.000 تومان |
مبلغ مورد نیاز برای سه نفر | 2.913.500 تومان |
هزینه صدور کارت برای چهار نفر | 3.768.500 تومان |
مبلغ لازم برای پنج نفر | 4.632.000 تومان |
هزینه برای شش نفر | 5.477.000 تومان |
قیمت کارت برای هفت نفر | 6.311.000 تومان |
هزینه صدور کارت برای هشت نفر | 7.166.000 تومان |
مبلغ لازم برای نه نفر | 8.020.000 تومان |
هزینه کارت برای ده نفر | 8.875.000 تومان |