افزایش شانس خریداران واقعی برای تهیه خودرو

افزایش شانس خریداران واقعی برای تهیه خودرو
خلاصه اخبار

مرور قیمت‌های بازار خودرو در روزهای اخیر نشان می‌دهد با وجود اعلام قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودروسازان نه‌تنها نوسانی در بازار ایجاد نشده بلکه روند نزولی قیمت‌ها که از شروع آتش‌بس آغاز شده است همچنان ادامه دارد

با تعدیل قیمت‌ها و کاهش فاصله کارخانه و بازار، اگرچه افت تقاضای خرید خودرو کاملا مشهود است اما با کاهش نوسانات قیمتی در برابر نرخ‌های جدید و بازگشت آرامش به بازار، به‌نظر می‌رسد شانس دسترسی مستقیم مصرف‌کننده واقعی به خودرو صفرکیلومتر افزایش یافته است.

مرحله جدید قرعه‌کشی خودروسازان از افت شدید تقاضا در بازار حکایت دارد و به‌نظر می‌رسد انتظار بازار برای ورود خودروهای وارداتی صفر و کارکرده پس از عقب‌نشینی دولت از تعرفه‌ها و امکان ورود خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور، در کنار شرایط خاص سیاسی و کاهش قدرت خرید مردم از مهم‌ترین عوامل کاهش تقاضا در بازار خودرو باشد. بخش زیادی از متقاضیان در طرح‌های فروش پیشین خودروسازان، با انگیزه سرمایه‌گذاری یا کسب سود از تفاوت قیمت کارخانه و بازار وارد چرخه ثبت‌نام می‌شدند؛ اما طبق آمار منتشره در این دور از فروش ایران‌خودرو، تعداد متقاضیان نسبت به آخرین طرح فروش این شرکت به‌شدت کاهش داشته است.

درواقع نکته مهم در این مرحله از ثبت‌نام‌ها، ثبات نسبی بازار آزاد خودرو پس از اعلام قیمت‌های جدید کارخانه‌ای و افت تقاضای غیرواقعی با تعدیل قیمت‌ها و کاهش فاصله کارخانه و بازار است که برخلاف سال‌های گذشته موجب اخراج دلالان از بازار و کاهش میزان توزیع رانت در محصولات تولید داخل شده و عملا فرصت را برای خریداران واقعی فراهم کرده است.

در واقع این جریان باعث شده با وجود کاهش آمار تولید و عرضه بهاری خودروسازان، شانس خرید خودرو در این روزها که بازار معاملات خودرو نیز رکودی است، افزایشی شود و البته یکی از دلایل تغییر رفتار بازار و کاهش فعالیت‌های سوداگرانه، سطح قیمتی خودروهاست که فاصله زیادی از توان خرید جامعه گرفته است.

در این شرایط حتی مصرف‌کنندگان واقعی نیز کمتر سراغ خرید خودرو می‌روند؛ چراکه با رشد قیمت خودروهای داخلی به بالای نیم میلیارد تومان از یک سو و افت محسوس درآمد خانوارهای طبقه پایین و متوسط جامعه از سوی دیگر، افراد دیگر توانایی خرید خودرو ندارند. در هر حال بازار خودرو ماه‌هاست با نوعی ثبات ظاهری و رکود معاملاتی روبه‌رو است؛ موضوعی که به‌گفته کارشناسان بازار خودرو به‌دوران جنگ و بعد از آن، هیچ ارتباطی ندارد و به‌نظر می‌رسد بسیاری از خریداران و فروشندگان فعلا تصمیم‌گیری قطعی برای خرید و فروش ندارند و ترجیح می‌دهند تا روشن‌ شدن وضعیت سیاسی و اقتصادی منتظر بمانند.

به باور فعالان بازار خودرو، افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات داخلی و واردات محدود خودرو هیچ‌کدام رونقی به‌بازار خودرو نداده است؛ بلکه با تدوام این شرایط و رکود سنگین حاکم بر بازار معاملات، بسیاری از فعالان این حوزه در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

مرور قیمت‌های بازار خودرو در روزهای اخیر نشان می‌دهد با وجود اعلام قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودروسازان، نه‌تنها نوسانی در بازار ایجاد نشده، بلکه روند نزولی قیمت‌ها که از شروع آتش‌بس آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

در طول جنگ 12 روزه، با وجود رکود تقاضا، کمی هیجان قیمت در بازار خودرو وجود داشت؛ اما پس از اعلام آتش‌بس، منحنی قیمت رفته‌رفته روندی نزولی به‌خود گرفت؛ به‌طوری که بازار خودرو با وجود برخی تعدیل‌ها در قیمت و کاهش فاصله قیمت کارخانه با نرخ بازار همچنان روزهای آرامی را سپری می‌کند.

البته به‌گفته برخی فعالان اقتصادی، ورود به‌ماه محرم نیز در کاهش تقاضا و به‌نوعی رکود بازار خودرو تاثیرگذار است. معمولا در ماه‌های محرم و صفر، معاملات در بازار خودرو افت می‌کند و این موضوع به‌کمک تثبیت یا حتی کاهش قیمت و تقاضا می‌آید. به هر ترتیب این روزها با وجود تعدیل قیمت‌های کارخانه‌ای خودروسازان و رکود حاکم بر بازار، نشانه‌های اولیه از کاهش هیجان و باز شدن فضا برای مصرف‌کنندگان واقعی حکایت دارد؛ اتفاقی که در صورت تقویت عرضه خودروسازان و تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد، می‌تواند چراغ سبزی برای مصرف‌کنندگان واقعی باشد.

ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 24 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پادرا تک‌کابین (1404) با 24 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 691 میلیون‌تومان، ساینا S اتومات (1404) با 19 میلیون‌تومان کاهش 648 میلیون‌تومان، ری‌را (1404) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 645 میلیون‌تومان، کوییک اتومات (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش 670 میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (دریچه‌سیمی) (1403) با 8 میلیون‌تومان کاهش 818 میلیون‌تومان و شاهین (بدون سانروف) (1404) با 7 میلیون‌تومان کاهش 895 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 20 تا 40 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1404) با 40 میلیون‌تومان کاهش 3 ‌میلیارد و 440 میلیون‌تومان، اکستریم وی‌ایکس (1404) با 30 میلیون‌تومان کاهش 5 میلیارد و 70 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1404) با 30 میلیون‌تومان کاهش 3 ‌میلیارد و 300 میلیون‌تومان، هایما S7 پرو (1404) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 900 میلیون‌تومان و فونیکس تیگو 8 پرومکس اکسلنت (1404) با 20 میلیون‌تومان کاهش 3 ‌میلیارد و 590 میلیون‌تومان خرید و فروش شدند.

از طرفی در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 و 100 میلیون‌تومـــــــانی بودیم. جایی که ارزش نیسان ترا 2000 ســی‌ســـی توربو (2024) با 100 میلیون‌تومان کاهش به 4 ‌میلیــــارد و 600 میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج توربو (2024) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 6 میلیارد و 100 میلیون‌تومان و هیوندای کونا (2025) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 3 میلیارد و 850 میلیون‌تومان رسید.

منبع: اخبار خودرو