گزارش روز بازار جهانی | 4 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 4 مهر 1400


کارگزاری دنیای نوین


آلومینیوم

یکی از حوادثی که این هفته در بخش پایین دست آلومینیوم شاهد آن بودیم ، افزایش قیمت آلیاژ آلومینیوم در چین است.

در دو روز متوالی این هفته ، قیمت آلیاژ آلومینیوم  شاهد رشد شدید 1000 یوانی در هر تن بود.

پس از تعطیلات جشنواره پاییز در 22 سپتامبر ، قیمت آلیاژ آلومینیوم چین  با 1000 روبل افزایش در هر تن به 26050 روبل در هر تن رسید. و در 23 سپتامبر ، قیمت 1250 یوان به ازای هر تن افزایش یافت و به 27300 یوان در هر تن رسید.

رویداد مهم دیگری که این هفته توجه ها را به خود جلب کرد ، وضع عوارض ضد دامپینگ توسط هند بر واردات فویل آلومینیوم با ضخامت 80 میکرون از چین ، مالزی ، تایلند و اندونزی بود. دولت هند این عوارض را با مدت اعتبار پنج سال وضع کرد؛ بسته به تولید کننده و کشور صادر کننده ، عوارض بین 93.53 تا 976.99 دلار برای هر تن متغیر است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده همچنین آخرین عوارض ضد دامپینگ را برای واردات برخی از ورقه های آلومینیومی از ارمنستان ، برزیل ، عمان ، روسیه و ترکیه اعلام کرد.

موجودی شمش آلومینیوم چین در هفته جاری که در 23 سپتامبر 2021 به پایان رسید افزایش بیشتری یافت و به 157000 تن رسید. بر اساس گزارش بازار فلزات شانگهای ، موجودی ذخایر در طول هفته 8200 تن در پنج منطقه اصلی مصرف چین افزایش یافته است.

مس

قیمت مس به بالاترین حد خود در 10 هزار دلار در هر تن رسید ، که عمدتا به دلیل تقاضای شدید چین و عرضه محدود این فلز است که در سیم کشی برق، به ویژه برای بخش خودرو که به طور فزاینده ای در ساخت وسایل نقلیه برقی مورد استفاده قرار میگیرد.

مس به دلیل اعتصاب شیلی که بزرگترین تولید کننده مس است و همچنین دلار ضعیف، در بورس فلزات لندن به 9،965 دلار در هر تن رسید.

با توجه به اینکه چین مصرف کننده عمده مس است، تقاضای این کشور بعد از بهبود نسبی همه گیری ویروس کرونا افزایش یافته است.

و مس که در ماه های اخیر به دلیل افزایش ارزش دلار برای خریداران ارزهای رقیب ارزان تر شده است ، به بالاترین حد خود در دهه گذشته رسید.

سنگ آهن

در معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان، برای تحویل در ژانویه ، تا 3.5 درصد افزایش یافت و به 692 یوان (107.10 دلار) در تن رسید.

همچنین در همین راستا مقررات در حال اجرا مبنی بر کاهش انتشار کربن ، تاخیر در حمل و نقل و کاهش تولید داخلی برزیل باعث افزایش قیمت زغال سنگ شده است. این امر باعث می شود که قیمت زغال سنگ کک رسماً گران ترین ماده برای تولید فولاد باشد و هزینه های تولید بین 50 تا 60 درصد افزایش یابد. و انتظار نمی رود این افزایش در چین بهبود یابد.

لازم به ذکر است که حدود 90 درصد از مصرف زغال سنگ چین وابسته به تولید داخلی است.

نفت

معاملات آتی لندن به سومین افزایش هفتگی رسید. ذخایر جهانی نفت خام هفته گذشته تقریباً 21 میلیون بشکه سقوط کرد .

همچنین انتظار می رود افزایش قیمت گاز طبیعی برخی از مصرف کنندگان را مجبور به استفاده از نفت کند.

در صورت بالا ماندن هزینه گاز طبیعی، مصرف جهانی نفت ممکن است 370 هزار بشکه دیگر در روز افزایش یابد.

اختلاف بین قراردادهای آتی برنت برای ماه دسامبر و یک سال بعد نزدیک به 7 دلار است که از سال 2019 بیشترین اختلاف محسوب میشود. این نشان دهنده ی آن است که معامله گران چشم انداز بازار را مثبت می دانند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *