بازارهای مالی در انتظار جلسه فدرال رزرو

بازارهای مالی در انتظار جلسه فدرال رزرو

امشب ساعت 22:30 به وقت تهران، فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) در خصوص تعیین نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد. بازارهای مالی انتظار دارند، نرخ بهره در جلسه‌ی پیشِ رو بدون تغییر باقی بماند.

نرخ بهره آمریکا

طی ماه‌های اخیر اگرچه تورم سالانه آمریکا کاهش یافته، اما تورم هسته همچنان برای دومین ماه متوالی در سطح 4 درصد باقی مانده است. کاهش هسته‌ی سخت تورم نیاز به زمان دارد و در نهایت رکود اقتصادی را نیز رقم خواهد زد. زیرا فدرال رزرو نرخ بهره را به سرعت کاهش نخواهد داد.

تورم آمریکا

روز گذشته آخرین آمار تورم آمریکا منتشر شد و با وجود اینکه تورم هسته در بُعد ماهانه مطابق پیش‌بینی‌ها گزارش شد، اما تورم کل(ماهانه) بالاتر از انتظار بود؛ همین امر باعث تقویت شاخص دلار شد و اصلاح لحظه‌ای بازارهای مالی را در پی داشت.

تورم آمریکا

از طرفی آخرین آمار بازار کار که هفته گذشته منتشر شد، نشان‌دهنده پویایی بازار کار آمریکا است، زیرا علاوه‌ بر اینکه نرخ بیکاری کم‌تر از انتظار منتشر شد، اشتغال بخش غیرکشاورزی نیز فراتر از پیش‌بینی‌ها بود.

بیکاری آمریکا

با این اوصاف، آمارهای اقتصادی نشان‌دهنده این است که رکود اقتصادی هنوز اندکی با اقتصاد آمریکا فاصله دارد، بنابراین دست فدرال رزرو را برای تعلل در کاهش نرخ بهره باز گذاشته است.

در جلسه امروز، اگرچه فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش نخواهد داد، اما پیش‌بینی خود از متغیرهای اقتصادی و روند آتی نرخ بهره را اعلام خواهد کرد، که می‌تواند بازارهای مالی را دچار شوک نماید.

در صورتی‌که جروم پاول از موضع انقباضی فدرال رزرو دفاع نماید، می‌تواند افزایش عرضه‌ها در بازارهای مالی را رقم بزند، در غیر این‌صورت، اگر پاول در موضع داویش(سیاست انبساطی و شروع کاهش نرخ بهره) قرار گیرد، ریسک‌پذیری در بازارها افزایش خواهد یافت و احتمالا شاهد شکل‌گیری تقاضا برای دارایی‌های مالی خواهیم بود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران