بازارهای مالی در 2023 | بیت کوین گوی سبقت را ربود

بازارهای مالی در 2023 | بیت کوین گوی سبقت را ربود

پرونده بازارها در سال 2023 نیز بسته شد. در این‌ بین، ارزهای دیجیتال بهترین عملکرد را در میان تمامی بازارهای مالی به خود اختصاص دادند. اکثر بازارهای مهم در سال 2023 روند صعودی را طی کردند و بیت‌کوین بیشترین رشد قیمت را در میان دارایی‌های‌ منتخب تجربه کرد؛ به نحوی‌که قیمت آن در سال 2023 بیش از 2.5 برابر شد.

(توضیح: در نمودار فوق، «شاخص» بازارها بر اساس میزان بازدهی آن محاسبه شده است. برای این‌کار، نقطه شروع(ابتدای سال 2023) معادل 100 فرض شده و در ماه‌های بعد، عدد «شاخص» متناسب با بازدهی هر کدام از بازارها تغییر می‌کند. شاخص مزبور امکان مقایسه بازارهای مختلف حتی با واحدها و اندازه‌های متفاوت را فرآهم می‌کند.)

اقتصاد آمریکا با وجود افزایش پیاپی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، پویایی خود را در سال 2023 حفظ کرد و وارد فاز رکودی نشد. همچنین داده‌های تورمی کشورهای توسعه‌یافته عموما بهتر از انتظارات گزارش شد و درنتیجه، بازارها به مرور سیاست انبساطی را برای ماه‌های آتی پیش‌خور کردند و تقاضا برای دارایی‌های مالی نیز افزایش یافت.

بیت‌کوین با 156 درصد، بالاترین بازدهی را در میان بازارها بدست آورد. در نقطه‌ی مقابل، قیمت نفت با کاهش 11 درصدی مواجه شد و منافع حاصل از صادرات نفت را برای کشورهای صادرکننده نفت، کاهش داد.

در سال 2023 اعطای مجوز راه‌اندازی ETFهای بیت‌کوین از طرف قانون‌گذار، عملا به این کلاس دارایی اعتبار قانونی بخشید و همین موضوع، تقاضای بالایی را در کلیت بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرد، از طرفی داده‌های خوب اقتصادی و کاهش تورم آمریکا در پایان سال، انتظار از فدرال رزرو را کاهش داد. همه‌ی این موارد، زمینه‌ی جهش قیمت رمزارزها را فرآهم کرد.

موفقیت فدرال رزرو در مهار تورم

بعد از همه‌گیری کرونا، همه‌ی کشورهای توسعه‌‌یافته جهت کمک به خانوارها و بخش تولید، اعطای وام و تزریق نقدینگی به اقتصاد را در دستور کار قرار دادند که باعث رشد نقدینگی و به مرور افزایش قیمت کالاها و خدمات را در پی داشت. بعد از آن نیز، درگیری روسیه و اوکراین در سال 2022 جهش قیمت انرژی در سطح جهانی را به همراه داشت و در نهایت شوک تورمی جدیدی به دنیا تحمیل کرد.
آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نبود و تورم آن به 9.1 درصد رسید که بالاترین سطح تورم آمریکا در چهار دهه اخیر به حساب می‌آید. بدین ترتیب، فدرال رزرو در سال 2023 به جنگ تورم افسارگسیخته رفت و نرخ‌های بهره را به شدت افزایش داد. این امر بر تورم آمریکا کارساز بود و تورم را به 3 درصد در پایان ماه دسامبر کاهش داد.

بعد از آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا نیز سیاست انقباض پولی را در پیش گرفتند. ابتدای سال 2023 انتظار بر این بود که به دلیل بالا بودن تورم در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، بانک‌های مرکزی سیاست انقباض پولی را شدت خواهند بخشید؛ همین امر، مانع بزرگی برای رشد بازارهای مختلف بود. اما در ادامه، داده‌های تورمی کشورهای مزبور عموما بهتر از انتظارات گزارش شد و بازارها نیز به مرور سیاست انبساطی را برای ماه‌های آتی(سال 2024) پیش‌خور کردند و تقاضا برای دارایی‌ها افزایش یافت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *