چهارمین زنگ خطر رکود

چهارمین زنگ خطر رکود

بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، عدد شامخ(شاخص مدیران خرید) برای چهارمین ماه متوالی کم‌تر از 50 واحد منتشر شد که بیانگر تداوم رکود در بخش تولید است.

گزارش شاخص مدیران خرید(یا همان شامخ) که به طور مستمر توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر می‌شود، وضعیت رونق و رکود شرکت‌ها و صنایع بزرگ را روایت می‌کند. در این شاخص، عدد 50 بیانگر عدم تغییر وضعیت اقتصاد نسبت به ماه قبل است و اعداد بالاتر از آن نشان‌دهنده رونق و پایین‌تر از 50 واحد نیز نشان‌دهنده رکود اقتصادی است.

بر اساس آخرین آمار، شامخ اقتصاد ایران در شهریورماه معادل 47.1 واحد بوده است که نشان‌دهنده انقباض اقتصاد و تداوم رکود در ماه مزبور است.

همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، فعالان اقتصادی، وضعیت اقتصاد ایران را رکودی ارزیابی می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع، قطعی‌های مستمر برق در تابستان عنوان شده است.

در نبود برق کافی، میزان تولید کارخانه‌ها کم‌تر از ظرفیت‌ آن‌ها بوده و طبیعتا به همان میزان از محصول نهایی کاسته شده است.

همچنین، عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه، کمبود نقدینگی، کاهش تقاضای مشتریان، تعطیلات شهریورماه و نوسانات قیمت نهاده‌ها من‌جمله مهم‌ترین مشکلات شرکت‌ها در شهریورماه بوده است. با این اوصاف، اکثر صنایع در آخرین ماه تابستان با رکود مواجه بوده‌اند. نمودار پایین این موضوع را به تصویر می‌کشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *