تحولات لیر همچنان چراغ راه آینده ارزش ریال ؟

تحولات لیر همچنان چراغ راه آینده ارزش ریال ؟

پیش از این و در نوشتارهای تحلیلی یک سال اخیر به این همبستگی نموداری پرداخته ایم. اما نکته ی جالب توجه ادامه دار بودن این همبستگی میباشد.

تحولات لیر همچنان چراغ راه آینده ارزش ریال ؟

در آخرین مورد از این تشابه نموداری حدود 50 روز پیش پس ازینکه دلار به لیر موفق به شکست سقف تاریخی خود شد ، این اتفاق با فاصله ی زمانی 1.5 ماهه  در هفته ی گذشته برای دلار به ریال تکرار شد.

علت این همبستگی چیست؟

 به نظر از سه بعد اقتصادی،سیاسی و الگوبرداری بالاسری میتوان به این همبستگی نگاه کرد:


 شرایط اقتصادی ایران و ترکیه مشترک است؟


از نظر ماهیت اقتصادی ، اقتصاد ترکیه یک اقتصاد نوظهور صنعتی متکی به سرمایه گذاری و تامین مالی سنگین خارجی است که عملاً با اقتصاد ایران که یک اقصاد بسته نفتی-کالایی می باشد تفاوت محسوسی دارد. رشد اهرمی اقتصاد ترکیه و افزایش نرخ بهره جهانی و همچنین تورم و نقدینگی انباشته در اقتصاد ایران به عنوان علل اقتصادی کاهش ارزش لیر و ریال در برابر دلار مطرح است. اما به نظر این همبستگی نموداری دلایلی خارج از مشکلات اقتصادی دو کشور به طور صرف داشته باشد.


سیاست خارجه مشترک دو کشور


شاید همبستگی تغییرات ارزش دو ارز را بتوان در مسائل سیاسی که از جمله عوامل تاثیر گذار بر ارزش پول ملی کشورهاست جست وجو کرد.نزدیکی سیاسی دو کشور در سال های اخیر در مقابل تمایلات کشورهای غربی و رژیم صهیونستی در تجزیه کشورهای منطقه می تواند از جمله ی این قرابت سیاسی دانست و یا به گفته اردوغان قرار دادن ترکیه در شرایط ترور اقتصادی وهمچنین اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران از جمله ی عوامل همبستگی نرخ برابری دلار به لیر و دلار به ریال می تواند قلمداد شود.


 اجرای الگوی بانک مرکزی ترکیه توسط بانک مرکزی ایران


رفتار الگویی یکی از ابزارهای رفتاری تصمیم گیران اقتصادی کشورها می باشد ، لذا این فرضیه که در اقتصاد بانک مرکزی ایران از الگوی رفتاری بانک مرکزی ترکیه در نوسانات ارزش ریال مانند ارزش لیر ترکیه الگوبرداری میکند می تواند به عنوان یک نظریه مطرح باشد.

 در نتیجه به نظر می رسد با مفروضات موجود تحولات ارزش لیر می تواند چراغ راهی به منظور شناسایی رفتار نرخ برابری دلار به ریال باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *