عملیات بازار باز چیست و تاثیر آن بر نرخ ارز چگونه است؟

عملیات بازار باز چیست و تاثیر آن بر نرخ ارز چگونه است؟

منظور از عملیات بازار باز (Open Market Operation) فعالیتی است که در آن بانک مرکزی با خرید و فروش گروه خاصی از اوراق بهادار، درصدد اجرایی نمودن سیاست های خود در بازار پول (بازار بین بانکی) می باشد.

وجه تسمیه «بازار باز» چیست؟

 علت این نامگذاری آزاد بودن عوامل اقتصادی (بانک مرکزی و بانک ها) در ورود و خروج در این بازار و مشارکت در عملیات بانک مرکزی است. یعنی از یک سو بانک مرکزی اختیار دارد که اقدام به خرید و فروش اوراق نمایدو از سوی دیگر، بانک‌ها (که طرف دیگر معامله هستند) نیز اختیار دارند که این اوراق را بخرند یا بفروشند.

هدف از اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی

بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی سامانه معاملاتی بازار باز از امروز شروع به کار میکند. این سامانه که پنجشنبه گذشته در مراسمی با حضور  رئیس جمهور رونمایی شد جهت دستیابی به اهدافی همچون کنترل نقدینگی، کنترل نرخ سود بانکی و نرخ تورم ایجاد شده است و به گفته دکتر همتی با اجرای آن امکان عمل به سیاست های بانک های مرکزی پیشرفته دنیا در ایران فراهم خواهد شد. همچنین اجرای صحیح این سیاست پولی میتواند نقش مهمی در کنترل اضافه برداشت بانکها، بدهی های بانکی و سپرده قانونی بانک ها ایفا نماید.

تاثیرات عملیات بازار باز بر نرخ ارز

همانگونه که بیان شد اهداف عملیات بازار باز ، اهدافی چون کنترل نقدینگی ، کنترل نرخ سود بانکی و کنترل تورم می باشد که این موارد هرکدوم  از پارامترهای تاثیر گذار بر نرخ ارز می باشند. در نتیجه میتوان در صورت اجرای صحیح و کارآمد این سیاست پولی در میان مدت و بلند مدت به کاهش نرخ ارز امیدوار بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران