شباهت قابل توجه گراف قیمت نفت با گراف دلار به ریال | علت این همبستگی چیست؟

شباهت قابل توجه گراف قیمت نفت با گراف دلار به ریال | علت این همبستگی چیست؟

بر خلاف تصور افکار عمومی مبنی بر رابطه ی عکس قیمت نفت با نرخ دلار در ایران ، وجود همبستگی میان گراف قیمتی این دو نماد همانطور که در تصویر پایین ملاحظه می نمایید نشانگر تصور اشتباه افکار عمومی در این رابطه می باشد.

شباهت جالب توجه گراف قیمت نفت با گراف دلار به ریال | علت این همبستگی چیست؟

نقطه ی قعر این دو گراف مربوط به دی ماه سال 1397 می باشد که  در آن مقطع دلار آمریکا در بازار ایران زیر 10 هزار تومان قیمت داشت و نفت در کف کانال 50 دلار در نوسان بود.

همچنین مقطع سقف این دو گراف مربوط به اردیبهشت ماه امسال می باشد که دلار در کانال 15 هزار تومان قرار گرفته بود و نفت بیش از 70 دلار قیمت داشت.

حال علت این شباهت را چطور می‌توان تفسیر کرد؟

به نظر جواب این پرسش را بایستی در سیاست های اقتصادی ارکان اقتصادی کشور جستجو نمود.می توان این فرضیه را متصور بود که  افزایش قیمت نفت موجب اعمال سیاست های انبساطی اقتصادی در کشور می شود و در نتیجه تمایل بیشتر به واردات بجای صرف درآمد مازاد حاصل از افزایش قیمت نفت در تولید موجب سنگینی کفه ی ترازوی تقاضا در مقابل عرضه و در نتیجه افزایش نرخ برابری دلار به ریال می شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *