دلایل افت جهانی ارزش دلار در جلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا

دلایل افت جهانی ارزش دلار در جلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا

دیشب در جلسه تعیین نرخ بهره بانک مرکزی به ادامه سیاست های انبساط پولی اشاره شد و آقای پاول صراحتا اعلام کرد تا 6 ماهه اول سال 2021 هیچ تصمیمی بر افزایش نرخ بهره (قدرت گرفتن دلار) نخواهد داشت و برای حمایت از اقتصاد این کشور به تزریق پول ادامه خواهد داد.
بانک مرکزی اشاره کرد اگر تورمی هم بالای دو درصد ثبت بشود موقتی خواهد بود و هیچ اشاره ای به کاهش سرعت خرید دارایی ها و کاهش سیاست های انبساطی نشد.
شاخص دلار با این حساب به مرور زمان به ضعیف شدن ادامه خواهد داد.

همزمان با سخنان پاول ، تقاضا برای کل بازار اوراق قرضه کشورهای صنعتی افزایش پیدا کرد که باعث خونین شدن و افزایش قیمت اوراق این بازار شد و بازدهی اوراق کاهش پیدا کرد.

عدم اشاره پاول به کاهش خرید دارایی ها به معنی طولانی تر بودن زمان افزایش نرخ بهره در آینده خواهد بود و این تقاضا را برای اوراق افزایش میدهد.

در پی این تصمیم دیروز جفت ارز EURUSD در واکنش به نشست تعیین نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا توانست به بالاترین سطح قیمتی هفت ماه اخیر صعود کند. دلار هم در واکنش به این نشست در برابر رقبا تضعیف شد.

دیروز فدرال رزرو بازار را ناامید کرد و گفت که الان زمان مناسبی برای حرف زدن در رابطه با خروج از سیاست‌های انبساطی پولی نیست. (نتیجه افت بیشتر ارزش دلار زیرا همچنان پول چاپ خواهد شد و دلار کم ارزش تر از قبل میشود). همچنین نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت آلمان هم به بالاترین سطح ۲ ماه اخیر صعود کرد (با ارزش تر شدن یورو) . پیش‌بینی می‌شود که امروز داده‌های اشتغال آلمان و شاخص‌های اطمینان ناحیه یورو هم خوب باشند. از آنجایی که هفت هفته تا نشست بعدی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا زمان باقی مانده، انتظار می‌رود که در این مدت، محدودیت‌های کرونایی هم در اروپا کاهش یابند.


علت اصلی صعود یورو و تضعیف ارزش دلار آمریکا، نشست تعیین نرخ بهره فدرال رزرو آمریکاست. فدرال رزرو بر خلاف انتظارات بازار، هیچ اشاره‌ای به زمان‌بندی خروج از سیاست‌های انبساطی پولی نکرد. طبق بیانیه سیاست‌های پولی فدرال رزرو، فعالیت‌های اقتصادی و همچنین وضعیت بازار کار این کشور به دلیل واکسیناسیون گسترده و سیاست‌های حمایتی پولی و مالی رشد قوی داشته‌اند. اما پاول تأکید کرده که رشد تورم آمریکا موقتی است و اوضاع بازار کار آمریکا هم خیلی راضی کننده نیست.

پاول معتقد است که هنوز برای حرف زدن در رابطه با خروج از سیاست‌های انبساطی پولی زود است. به همین دلیل دلار سقوط کرد.
امروز داده‌های GDP سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ آمریکا منتشر خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که رشد قوی اقتصادی را در داده‌های فصل اول سال میلادی شاهد باشیم. اگر رشد GDP آمریکا قوی‌تر از پیش‌بینی‌های بازار باشد، می‌توان انتظار تقویت ارزش دلار آمریکا را داشت. اما اگر رشد GDP ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، دلار به حرکات نزولی در برابر رقبا ادامه خواهد داد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • دمتون گرم خداروشکر یه سایت تخصصی که بفهمیم چی میگه پیدا کردیم